AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
55.025

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 30 av 40
@Micleg, jag har både integral styrning och luftfjädring på min IX40 samt även ex vis soft close, multifunktionsstolar med massage på förarplats samt även Interiördesign Suite, 22” mm mm

/Anders
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Ja det är nog ganska ovanligt Anders :)
Ja min bil är nog rätt unikt bra utrustad. Det var därför jag plockade den. Jag skulle absolut inte köpa en IX utan framförallt luftfjädring, integral styrning och multifunktionsstolar.

/Anders
BMW Vision Neue Klasse X

Länk

Wi
2.082
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Lite (obekräftade) uppgifter om faceliften:

SOP 03/25: LCI, with upgraded drivetrain.
The model lineup will be xDrive45 (400hp), xDrive60 (535hp), M70 xDrive (650hp).
A battery refresh is also possible.
M Sport Package will become available on the lesser models.
Adds Iconic Glow kidneys (of course), many new wheel choices.
Wi
2.082
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Sitter och leker lite med tanken på en iX40 (eller 50, men tror det blir för häftigt...) eftersom det är rätt trevliga erbjudanden på dom som gör att det inte riktigt känns vettigt att köpa en av dom begagnade. Såklart kan man vänta in faceliften men det gör troligen att priset hoppar upp också..

Känns som att både effekt och räckvidd på 40 hade räckt till 95% av min körning, men det är väl framför allt räckvidden som får mig att snegla på 50 (som också har rätt bra erbjudande nu). Är ni som kör 40 nöjda eller känner ni att ni skulle kört på en 50? Vad jag ser så ingår inte direkt något mer i utrustningsväg på 50 förutom effekt och batteri, så prisskillnaden blir ganska stor även med lite utrustning i bilarna..
Ve
1.459
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Var finns dessa erbjudanden?
Wi
2.082
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag vet inte varför dom gör dom så svåra att hitta, men Förenade bil visar dom på sin sida.

Länk
Länk
Ve
1.459
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Tack! Ja de finns även registrerade hos Skatteverket så förmånsvärdet blir 9 330:- brutto för 50 och 7 615:- för 40.

Det är faktiskt riktigt bra. I nivå med en i4 M50 Fully Charged (7 872:-).

Man kan ju tycka att 50 inte är så stort steg upp men på 40 ingår även Comfort (38 700:-) och Innovation (58 000:-) så skillnaden i praktiken är större. För visst vill man ha de två paketen oavsett?

Klart man alltid vill ha mer räckvidd och mer prestanda men å andra sidan är det ingen sportbil och räckvidden kommer bara i spel ett fåtal ggr per år för min del.
Wi
2.082
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Exakt, jag vill nog kryssa Comfort och Innovation på 50 också och då hamnar man på samma mellanskillnad i slutet ändå.

En 40 men med större batteri hade varit perfekt, effekten är rätt lagom på 40 tycker jag men lite onödigt kort räckvidd. Väntar på offert så får se om det blir realistiskt eller bara leka med tanken..
En 40 med större batteri är ju en 50 (eller 60). Jag har kört ca 2.500 mil med min 40 sedan januari 2023 och ännu aldrig behövt ladda annat än hemma. Just nu är det cirka 45 mil räckvidd på 100% batteri senast i helgen med cirka 15-17 graders temp och landsvägskörning. Den drog då cirka 1,85 kW per mil (jag har dessutom 22"). Efter en tur runt i Uppland och Sthlm så hade jag 49% batteri kvar när vi kom hem och 224 km.

Tidigare hade 50 luftfjädring som standard men jag tror inte det är så längre. Som jag skrivit många gånger, köp inte en IX utan luftfjädring och integral aktiv styrning! Min bil är i princip max utrustad (köpte en demo) förutom B&W vilket är helt onödigt eftersom H/K är väldigt bra i IX. Jag skulle inte köpt bilen utan den spec. den har. När jag köpte så hade en 50 kostat nästan 300 tkr mera, vilket är absurt stor skillnad. Jag är väldigt nöjd med min bil. Fantastisk komfort, tyst, bekväm, bra fartresurser för den som önskar, väldigt smidig i och med bakhjulsstyrningen (kör mkt i stan), fantastisk rymlig i kupén.

/Anders
Wi
2.082
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tack för input, Med känsla! Jag har surfat lite i denna tråden innan och vet att du verkar väldigt nöjd med din, så det är kul. Uppåt 45 mil låter ju väldigt bra, låter som den är effektiv då!

Nej, vad jag kan se så har inte 50 någon mer standardutrustning än 40 förutom batteri och effekt, vilket gör att med en del utrustning så blir 50 för dyr för mig, trots rätt bra erbjudande.

Fick en offert nu precis innan lunch som lockar en del, får helt ok inbyte för M550n och en trevligt utrustad iX40. Jag vacklar ärligt talat lite kring bakhjulsstyrning, har det på M550n idag men har kört G30 utan och saknade det inte direkt. Ska provköra iX men vet inte om jag hade saknat det om jag inte har det. Däremot luftfjädring och komfortstolarna vill jag ha, och så är jag sugen på att köpa M-ratten som går att välja nu där man också får lite diskretare interiör.

Hur är sensatec-klädseln på iX? På bild tycker jag interiördesign Loft med tyg/alcantara ser lite roligare ut, men jag har varit imponerad av BMWs fejkläder på sistone, skönt att sitta på och verkar hålla rätt bra i längden.
Naturligtvis är det betydligt kortare räckvidd vintertid, ex vis för den som frekvent reser på fjällresor, vilket inte vi gör. Jag laddar sällan till mer än 80% och det är inga problem vid plusgrader för oss. Som sagt har aldrig snabbladdat, inte för övrigt i någon av mina tidigare elbilar heller (E-tron 55, Polestar 2 och EQE350+). Mercan hade dock särklassigt bäst räckvidd men fungerar inte med sedanbakluckan, för övrigt en väldigt trevlig bil!

Jag har Interiördesign "Suite" i min bil, vilket lyfter inredningen en hel del mot standard anser jag. Klädseln är inget jag tänker på, den fungerar bra för mig. Multifunktionsstolar med massage på förarplatsen, uppskattar jag. Nedan är min spec. på min bil med de tillägg som gällde januari 2023, idag är det säkert annorlunda paketering. Vad avser bakhjulsstyrningen får du tänka på att en G30/31 är en betydligt mindre bil än IX och jag har haft det även på X5 och uppskattar det enormt, ex vis i stadskörning, parkering, svängradie. Första X5 G05 40i som jag hade var jag otroligt överraskad över hur smidig den var jämfört med andra X5 F15 som jag hade haft några stycken, just pga. styrningen. Men du får prova en med och en utan. Soft close har jag alltid uppskattat, framförallt på karmlösa dörrar som på Ix m. fl.

Du får säkert bra betalt för din M550i just nu, den känns som en typisk bil på export? Jag tror att du skulle bli väldigt nöjd med en IX. Det finns en relativt aktiv FB-grupp, där jag inte läser om annat än positiva tankar. 40 eller 50 är en prisfråga. Vad är det värt att få 10-15 mil längre räckvidd? Hur ofta behöver du verkligen det? Åker man ofta till fjällen, så säkert ja, men till vilket pris? Sen är ju IX en helt annan bil på många vis jämfört med G30/31 - högre, större, el osv. Det är också stor skillnad i hur inredningen är utformad (betydligt mera rymd, annorlunda instrumentbräda osv).

Utrustning, paket:
Sportpaket 33.800,-
Exclusive 44.500,-
- Panorama glastak Sky Lounge
- Tonade sidorutor bak samt bakruta
- Interieruapplikation ClearBold
- Anthracit innertak
Innovation 49.600,-
- Driving Assistant Professional
- BMW Laserlight
- BMW Live Cockpit Professional
- BMW Natural Interaction
Comfort 32.900,-
- Komfortöppning
- Heat Comfort package
- Klimatautomatik med 4-zons reglering
- Parking Assistant Plus

UTÖVER ovanstående även:
- Integral-Aktiv Styrning 10.700,-
- Adaptiv Luftfjädring fram och bakaxel 23.700,-
- Soft Close för dörrar 7.400,-
- Värmereflekterande vindruta 2.500,-
- Dragkrok infällbar 13.500,-
- Multifunktionsstolar för förare och frampassagerare 13.500,-
- Interiörkamera 3.400,-
- Akustisk varning för fotgängare
- Harman Kardon högtalarsystem 14.100,-

- Interiördesign Suite I Amido 39.400,-
- Safirsvart metallic 11.900,-
- 22" BMW Individual Aerodynamiska fälgar 1021 13.000,-

/Anders
Da
264
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Med känsla: lite nyfiken på dina 45 mils räckvidd, kommer ihåg att BMW visar ganska exakt så jag undrar om du kör mest 90 och inte så mycket 110? Tycker du att abrp stämmer bra med din bil, jag la in ix40 och la in stugan 32 mil bort och dit kommer jag om det är 20 grader ute och då har jag endast 7% kvar vilket är för lågt för mig att planera för och känns långt från 45, därav min undran, valde motvind 2 m/s. Men även jag tycker en 40 med bättre räckvidd vore bra för 50 har väl rätt många hk ytterligare som inte behövs, typ 550 eller något liknande.
Ve
1.459
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
IX 40 har i princip samma räckvidd som en E-Tron 55. Den är snålare men har mindre batteri så det tar ut varandra.

Ve
1.459
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Klurigt detta. Finns även med ännu bättre pris på lager. Kan ju vara en bil som stått länge, fjolårets modell? (Edit: Nej det är det inte, den är byggd i november och en -24)

Den här säljer de under 800' och den har dessutom svart innertak och luftfjädring vilket inte ingår i kampanjen för 819 900:-.

Länk
@Dafro, nej jag har inte använt ABRP utan bara läst av i bilen och i appen. Det är mest vanlig landsvägskörning 80-100 km/h ungefär men även en hel del stadskörning. IX40 kommer jag längre än i E-tron 55. Jag har aldrig kört ner till under 20% batteri skulle jag säga så vet inte exakt hur det slår i "verkligheten". Jag kör sällan motorväg, eftersom det är så trist och jag sällan eller aldrig har "bråttom". Jag föredrar vägar som svänger och är vackra, när och om jag åker utanför stan.

/Anders
Da
264
Dafro
Nissan Leaf -22
@med känsla, tack för svar. Bättre än E55 är bra, hur mycket på ett ungefär? Enligt abrp så är dom ganska likvärdiga.
Jag kör gärna motorväg när det finns för att komma fram snabbare men med min laddhybrid kan jag ta andra vägar för att komma längre på el.
@Dafro, jag minns tyvärr inte eftersom jag överlät min E-tron i augusti -22. Men vill minnas att den aldrig visade mer än typ 36-37 mil på sommaren, men kan minnas fel. Q8 har väl lite bättre räckvidd men den verkar marginell om man läser på E-tron forum på FB och det verkar vara få som bytt från 55-an till Q8. Jag gillade min E-tron på flera sätt, framförallt komforten, men den var mycket klumpigare än IX och sen kan jag inte med MMI och det var en massa småfel och strul, samt den stora mittkonsolen och instrumenten. Min IX har varit totalt felfri under hela tiden *peppar peppar*. Jag fick dock en baklykta utbytt på garantin nu i april på servicen. Min bil har dessutom dragit marginellt med däck, vilket en hel del haft bekymmer med på E-tron, ID4 m. fl.

Men det är väl en vanesak - Audi eller BMW, men jag föredrar i alla jämförelser BMW framför Audi, även om jag har haft flera Audis också. Den som jag gillade bäst var nog A6 Allroad vad jag minns.

/Anders
Da
264
Dafro
Nissan Leaf -22
En helt annan bil men ändå en prisvärd suv med bra räckvidd är Nissan Ariya tycker jag, visst sämre bagage och baksäte men 588 för en med 4 hjulsdrift gör ju att du kan köpa 2 till samma pris som en IX5, visst kortare räckvidd men längre än en 40. Bara som en reflektion till de galna priserna som BMW tyvärr har.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.