Sida 3 av 39
|
|
---|---|
HerrOber |
Med tanke på dieselpriset är den intressant. (Besparing ca 30 000 om året i bränsle för mig. Minst, har inte ens gjort kalkylen ännu) Men är bilen försenad månne? Har inte sett någonting, inte ens min lokala bilhandlare har yppat sig. De brukar annars bjuda in till premiärer och kvällar med avtäckning av nya modeller. IX: Lika stor som X5an men lägre. 19cm markfrigång. Aktiv och viral på vägen enligt youtube-krönikörerna. 40 mil WLPT bör ge åtminstone ca 30 mil räckvidd, något som för mig bör fungera 95 % av resorna då den kan laddas upp helt gratis på företagsadressen. Avvakta januari kanske eftersom klimat-bonusen på 70K redan är slut? |
Var förbi Bavaria igår och hämtade en hyrbil på Mabi. Råkade stöta på en säljare jag känner lite och frågade när jag kunde provköra en iX. Tyckte han sa att det var premiär 13 november. Kan det stämma? | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Förenade Bil i Malmö har exklusiv förhandsvisning 28-29 oktober. Vet dock inte om bilen finns tillgänglig därefter eller om Bmw Sverige kör någon typ av turné med olika datum vid olika återförsäljare. |
Just ja. Gäller ju att vara VIP också när det kommer till bilhandlare. Så tröttsamt. | |
VIP o vip, om man är en av de stackare som bokat en iX i säcken för flera månader sen förtjänar man väl lite förtur för provkörning, kan jag tycka...och jag är en sån. Men jag har också hört att "någon gång i November" är det sen premiär för ickeVippare och andra mugglare. |
|
Leveranstiden på iX50 idag ligger runt Q1 2023 Även iX40 har ganska lång lev.tid Q2-Q3 2022 Enligt en ÅF jag pratade med lär BMW ha fått in ca.2000 beställningar på iX50 till Norge efter att bilen presenterades. Tyska produktionskvoter för iX50 för 2022 är slutsålda sedan länge. Någon som är på gång att lägga en beställning? |
|
Jag var ochoch provkörde en iX40. Väldigt trevlig bil måste jag säga. Men lite väl dyr för mig tror jag. Samt att leverans verkar vara Q1 2023 för båda modellerna nu. Hade den varit lite billigare hade jag nog slagit till! Har en 530d idag som ska bytas ut i höst och åker runt och provkör alla elbilar under översta premiumklassen. ID4, Enyaq, Q4, Model Y, Ioniq 5 och Polestar 2 men ingen som ger ett riktigt sug förutom möjligen Teslan som kändes annorlunda och spännande även om den inte är snygg direkt samt saknar dragkrok i dagsläget och har pinsamt låg maxlast just nu. Nu har jag inte bråttom men bidraget på 70 verkar ju försvinna för bilar över 700' i juni. Inga finns till leverans i närtid förutom Teslan men det verkar komma en update med nytt batteri m.m under 2022 samt vet inte om jag vill chansa på Tesla i vinterväder, man har ju hört så mycket krångel med dörrar som inte går att öppna och bilar utan värme osv. Min BMW säljare säger att jag ska vänta med helhel och välja ny 530e i höst istället men jag har nog lämnat tanken på hybrid :S |
|
328Groove: en inte alltid diskuterad modell är IX3. Åkte Sthlm-Lkpg med den i em och det gick smidigt och låg bra på vägen. Tyst och går fint med adaptiv fjärding och bra drag. Fullsmetad med utr. Går ju att få vettiga rabatter på 21:orna de har, inte alla har blivit sålda som de tagit hem har jag hört. 70kkr i miljöpeng och är man medlem i www.bmwcs.com så har man 8% ramavtalsrabatt ovanpå det. Mvh Asken |
|
328groove: Inte lätt att veta vad nästa bil kommer att bli. Sitter i samma sits som dig. Men det kommer att krävas en rejäl mental övertalning att gå från en 5-serie till någon av elbilarna du har räknat upp. Själv har jag en hybrid idag men kommer med största sannolikhet välja bensin/diesel på nästa kärra. |
|
Asken och daagis tack för input! iX3 har jag faktiskt inte kollat in. Tänkte att den var byggd på en icke el plattform och hade lite gammal teknik, kortare räckvidd, långsammare laddning mm. Får kolla upp den också! |
|
Daagis är du inte nöjd med 330e laddhybriden? Jag leasar bil genom jobbet och planerar att fortsätta med det. Vår samfällighetsförening ska installera laddboxar så tänker att nästa bil ska kunna laddas. |
|
Den är helt ok. 35 mil när det är kallt, 40-45 mil när det är varmt. Vid motorväg, 100-105 km/h. E3n går snålt jmf med andra elbilar. Laddar upp till 100 Kwh/h tror jag. Har laddat från 100km till 360 km(100%)på en bit över en timme på 50KWh CCS. Nu på hotellet med 11 KWh tog det 6h att ladda från 80 km till fullt. Jag tror faktiskt IX3 är en av få elbilar man kan få tag på från lager. Den har två utrpaket, ok utr och extra allt samt finns i typ fem färger. Det räcker faktiskt. En helt ok allronundbil och RWD:) Mvh Asken |
|
Har kört en IX3:a i lite drygt två veckor och trivs väldigt bra med den. Bra ljudnivå, bra körkänsla. Var lite skeptisk då den inte är ursprungligen byggd för att vara en elbil. På själva elbilskompetensen är de ”renrasiga” elbilarna säkert bättre, men så här långt är jag positivt överraskad. Skall bli intressant att se hur jag upplever min 520d när den kommer hem igen. Men vänjer sig snabbt vid ljudnivån och den smidiga körningen med elbil. | |
Jag tog steget till elektrifiering med viss tvekan… var övertygad om att en iX var fantastisk att köra, men räckvidden var helt klart ett orosmoln. Att aldrig ha mer räckvidd än drygt kvarts tank…. Men vad att vänta på? Att batterierna ska bli dubbelt så bra och hälften så dyra? Knappast i närtid… Men tvekan har helt klart försvunnit! Jag har turen att kunna ladda hemma varje natt, så då räcker det gott och väl till jobbet. Längre resa än räckvidden funkar väldigt bra. Lägg in målet i navigationen så talar bilen om var jag måste stanna och hur länge vilket inte är mer än 30 minuter vid en snabbladdare precis vid motorvägen. Kan varmt rekommendera en fantastisk bil! |
|
Ja just det, ett till moment man lärde sig. *, snöflinga av, ingen A/C och man vinner 10% i räckvidd. 120-130km/h istället för 100km/h i snitthastighet gör att man tappar 20-25% i räckvidd. HOD, Hands Off Driving/Driving Assistant Plus/den autonoma körningen är underbar på lands/motorväg! Körde Lkpg-bron över Södertälje kanal utan att röra ratten mer toppen på tummen och pekfingret än de få gånger jag körde om ett par lastbilar. Och jag som varit högst skeptisk till ny sådan teknik...:) Mvh Asken |
|
" Inga finns till leverans i närtid förutom Teslan men det verkar komma en update med nytt batteri m.m under 2022 samt vet inte om jag vill chansa på Tesla i vinterväder, man har ju hört så mycket krångel med dörrar som inte går att öppna och bilar utan värme osv." Äger en Tesla Model Y och har kört en del i vinterväglag nyligen. Dörrarna är inget problem om man förvärmer bilen innan avfärd. De nya handtagen på Model 3/Y går dessutom att trycka in lite i framkant för att bryta loss is. Däremot stämmer det att vissa bilar har haft problem med värempumpen och Tesla har släppt en rad mjukvaruuppdateringar för att försöka komma till rätta med problemen. Även BMW iX kan dock drabbas av värmeproblem, vilket Teknikens Värld råkade ut för under sitt elbilstest nyligen. Men är du intresserad av Teslan så rekommenderar jag en ordentlig provkörning. Fjädringskomforten är ganska ordentligt fast (TV kallade den outhärdlig). Jag har inga problem alls med den, men är du van vid en 530 så kanske det kan kännas stötigt. Å andra sidan kränger bilen knappt alls i kurvor. Hade en BMW X3 F25 innan Teslan och skillnaden i styrrespons och väghållning är enorm till Teslans fördel. Samtidigt som den är mycket spårssäkrare än BMW:n. |
|
@328groove: jag är ändå ganska nöjd med bilen. Men mitt körmönster kommer att förändras inom kort och då kan jag inte utnyttja laddhybridens fördel med eldrift på ett bra sätt. Sen är det väl lite andra behov som bagageutrymme, dragkrok och bränslevärmare. Har kollat en hel del på elbil men det är inte så självklart med dragkrok på många modeller. Sen tycker jag räckvidden är på tok för låg generellt på bilarna. Till det är det även lite frågetecken kring infrastrukturen av laddare. Kan du få någon rimlighet i en laddhybrid så är det ett bra alternativ tycker jag |
|
@Rickardg såg en mörkgrå IX igår komma å parkera. Fan den är fin, gillar den mer å mer. Inte långt till att åka å köpa nån av de då lagerbilarna som finns. Vad brukar räckvidden bli så här i vintertider? Eller hur långt tycker den att räckvidden är när den är "fullladdad"? Frågan är bara vilken utrustning man minst vill ha. Har ju Innovation Edition på min bil nu så man är lite bortskämd. Sportpaket, komfortpaket (stols och rattvärme)... Dragkrok är ett måste för mig. Sen står jag inte ut med de blå detaljerna. |
|
BMW har en ganska bra räckviddskalkylator på sin hemsida, där man kan ställa in temperatur mm och ser hur långt/ kort man kommer. Jag skulle nog avvakta IX ett tag, verkar vara en del barnsjukdomar och de är även lite märkligt utrustade pg av logistikproblemen. |
|
@bmw newbie Jo jag gillade Model Y när jag provkörde den. Men är i behov av dragkrok för cykelställ för MTB, lite oklart när den kommer. Och har inte förstått om den är i fällbar. Egentligen har jag ju inte bråttom om jag skulle bestämma mig för Teslan men isåfall väntar jag nog in ev uppdaterad version. Annars lutar det åt ID4 GTX den är billigare och har allt jag behöver men då behöver jag beställa snart för att få i höst. @Asken hehe jag vill ha 4WD men ska provköra iX3 oxå @homeros jo jag vet, har inte testat kalkylatorn men tänkte roligt att höra lite verkliga värden. Den har ju lika stort batteri som andra som har längre räckvidd på pappret. Både iX och ID4 GTX som jag provkörde stod på ca 30 mil när jag provkörde samma dag i kylan. Men ja det blir nog att vänta med iX , den är lite för dyr. En fullutrustad GTX eller Y känns nog bättre än en snålt utrustad iX |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.