Sida 29 av 39
|
|
---|---|
Du kan alltid köpa till mera nybilsgaranti, så länge den garantin från fabrik inte har löpt ut. Apropå felprissatta bilar…en IX1 med mycket utrustning är väl om något en felprissatt bil! /Anders |
|
Micleg " Ja det var registerade lagerbilar jag syftade på med att garantin rullat på i onödan. Och det är bara när man beställer det går att betala för extra garanti alltså? Inte en "ny" så som handlarna kallar sina lagerbilar dom inte kör utan man bara får sitta i." Registerade lagerbilar som inte går som demobilar har ingen garanti som rullar på i onödan. Nybilsgarantin börjar gälla från det datum bilen registreras i trafik. Det går alldeles utmärkt att köpa till förlängd nybilsgaranti även på nya lagerbilar som BMW ÅF brukar ha stående i hallen som utställningsbilar. Det kanske inte gäller demobilar, dock ej 100% säker på det. Service inklusive är inget jag skulle betala extra för, däremot förlängd nybilsgaranti. 2år som medföljer bilen är snålt från BMW:s sida tycker jag. Följande svar fick jag i juli förra året från en BMW försäljningschef: " Hej Andre! När det gäller nybilsgaranti så är det med från fabrik 2år, sen så kan man köpa till förlängda garantier 1, 2 eller 3 extra år med ett maxmiltal på 20.000mil Så vill man så kan du få 5 års nybilsgaranti. Kostnad för dessa är följande 1år: 5700:- 2år: 12.700:- 3år: 24.900:- Service inklusive 4år och fria mil det har vi på vår bil i hallen också Man kan uppgradera detta till 6år fria mil mot en kostnad på 12.800:- " |
|
"Du kan alltid köpa till mera nybilsgaranti, så länge den garantin från fabrik inte har löpt ut." Aha! "Apropå felprissatta bilar…en IX1 med mycket utrustning är väl om något en felprissatt bil!" Det må så vara men den har lika mycket teknik som IX och en msport gick lös på 655 typ med bidraget. En M60 kommer bli dubbelt så dyr. iX1:an är bra på många sätt men det är en mindre, bullrigare och stötigare bil. Smidig dock. Mitt första test av elbil. |
|
För övrigt, finns det någon BMW idag som har "rätt pris"? Trodde det fanns en anledning till att dom tjänar mycket pengar. | |
Får en känsla att om man som privatperson vill köpa en ny BMW så är det svårt att få till vettiga rabatter. Är man dock företag så strösslar BMW centralt med grymma rabatter. Rätta mig gärna om jag har fel?! |
|
"Registerade lagerbilar som inte går som demobilar har ingen garanti som rullar på i onödan. Nybilsgarantin börjar gälla från det datum bilen registreras i trafik." Vill minnas jag har sett rätt många bilar som är "registrerad för trafik" men sen inte rullat något men det kanske fel. Eller så är dom reggade och sen avställda. |
|
Som den här som nämnts tidigare. Har den inte "förbrukad" garanti? Länk eller denna Länk och den här Länk |
|
Micleg Bilar som du länkar till är avställda. Nybilsgarantin börjar gälla från det datum bilen registreras i trafik, dvs. blir såld till en kund, undantaget är väl demobilar. Kolla på car.info om bilen är i trafik, där kan du även se hur många ägare den har haft. |
|
Freddan74 " Är man dock företag så strösslar BMW centralt med grymma rabatter. " Definiera gärna grymma rabatter. :-) Tar du bilen på företaget så kan du säkert få något bättre rabatt än privatperson, säg 12-13% men det blir nog inte så mycket mer. |
|
Tack 07_Andre! Ska kolla. | |
Är det någon som kan förklara varför man får bättre rabatt som företag? Vem som köper borde väl vara sak samma för BMW? | |
Nybils- och vagnskadegaranti gäller alltid från första registreringsdatum, oavsett om det är en demo eller på annan ägare. Oavsett om bilen är påställd eller avställd så tickar garantin. Det ända som händer vid avställning är att man slipper fordonsskatt (obefintlig på elbil) samt stora delar av försäkringskostnaden. Det går dock utmärkt att köpa förlängd nybilsgaranti både innan första registrering och så länge inte fabriksgarantin löpt ut. Jag skall inom kort köpa till på min IX. /Anders |
|
👍 | |
Handlarna har enligt uppgift haft ett speciellt stöd för M60 som dock togs bort för ett par månader sen. | |
Micleg BMW har 48.600kr i central stöd för Innovation + Comfort paket just nu Det gäller dock bara iX40 och iX50 som har kampanjer iX M60 ligger helt utan kampanjer under kvartal 1 |
|
Vad ser ni för värde i en M60 utöver en 50? Är det mycket utrustning som ingår? Prestandaskillnaden upplevs nog mest på papper. | |
Verdi2 iX M60 har följande som standard utrustning: * Adaptiv 2-axlig luftfjädring * Bakhjulstyrning * Bowers & Wilkins Diamond surround sound system * Parking Assistant Professional * Skinn klädsel * Multifunktionsstolar för förare och frampassagerare * AC laddning Professional 22kW * M Lädersportratt ( fr.o.m Mars 2024 ) * M interior highlights in Dark Silver Det skiljer en del tekniskt också mellan iX M60 och iX50 M60 har en oljekyld elmotor på bakaxel, iX50 har en vattenkyld |
|
Ska vara lite fastare fjädring också (även drag mm tror jag) men prestandan är inget jag sätter ett värde på. Redan IX50 är onödigt stark så det är bara utrustningsnivån som är intressant för att så få IX50 har allt det som listas ovan. De flesta M60 har dessutom även dom få tillval som inte redan ingår. IX40 har för litet batteri (typ samma räckvidd som min iX1:a) och jag tror inte ens det går att välja till integralstyrning mm på dom. I alla fall ingen som gjort på alla dom som finns att köpa och dom är många. | |
07_Andre, lite konstigt att dom där stöden är kopplade till kalendern och inte när bilarna i fråga tillverkades. Fick ju det där beskedet ihop med förfrågan på lagerbilar från tre kvartal tillbaka. Men det betyder alltså att dom skulle kunna dyka upp igen och gälla lagerbilar antar jag. | |
Ser på car.info att flertalet av dom M60 som sålts sedan i somras har exporterats. Kronan är för billig helt enkelt. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.