AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
44.634

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 21 av 35
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
570 var för byte i maj med 6000 mil men jag känner att det kanske var lite för bra, därav att jag räknar med -10 per månad, så 120 takt får jag det till.

Ang kö så är det det värsta jag vet, och vill gärna ha garantier. Men du har helt rätt egentligen, men höstlov och påsk måste man anpassa resdagar för att undvika köer och få är det inga 20 min vågar jag påstå. Annars så laddar denna bättre än Q8 55 tycker jag,
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Ska int förstöra I5 tråden men för mycket om IX så går ett kort inlägg här.

Ang mitt inlägg att jag inser att att IX50 är den modernaste och bästa el suven som finns, och det är ju en hel del testare på tuben som verkar tycka det samma. Tex när man kommer från IX till E-tron så känner man att designen invändigt är mer än 5 år gammal. Avbokade Q8 för det känns lite som en sminkad gris nu efter att jag sett lite tester, kommer inte kännas kul att ha 3-4 år och jag tror den kommer tappa värdet mer. Är fortfarande lika törstig så fort man kör över 100 och räckvidden är ok men inte mer. Sedan är det ju såklart personligt om man tycker det är värt merkostnaden.
fe
1.617
ferlin
Audi Q8 e-tron
Valde själv mellan iX och Q8 och valde Audin, främsta anledningar: Större bagage, utseende, luftfjädring, pris. BMW:n var ca 100 k dyrare. Räckvidd och laddning på ix40 och Q8 50 torde vara ungefär samma. BMW:n modernare ja men vad får man i praktiken, så resonerade jag :)

iX får genomgående bra kritik så säkerligen en bra bil, testerna av Q8 55 som börjat komma ut visar ju inga direkta förbättringar i effektivitet vilket är lite tråkigt.
Med känsla

Hos vilken BMW ÅF köpte du din demo iX40? Hur långt har den gått? Fick du den till bra pris?
Köpte på Autovåx i Karlstad, den hade då gått cirka 750 mil. Bra pris? Vad är bra pris idag? Det viktiga för mig var framförallt utrustningslistan som var full! Grundkrav 22", luftfjädring och integral styrning samt multikonturstolar och soft close för mig. Sen fick jag med en hel del annat i utrustningsväg. Väldigt nöjd!

/Anders
Hej Anders

Grattis till nya bilen! Den har jag specad och beställd hos Erik på Autovåx i början på Feb 2022. Dessvärre på grund av hälsoskäl var jag tvungen att avstå köpet.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Nu har jag hämtat ut min IX50 som det till slut blev, vilken skillnad mot E-tron. Idag blir det att provköra till stugan 334 km och 15% kvar enligt ABRP med 2 m/s i motvind och 3 grader varmt. Bilen tyckte 24% igår när jag rulla ur hallen men den var kanske lurad av värmen inne. Ska bli spännande att se vad det landar på.
Hoppas bara snön försvinner under dagen och vägarna torkar upp, har ju sommarsulor.
Dafro

Slutet på Mars skrev du att du skulle avboka din iX50 ( framfick dock ej när den skulle produceras ) och nu 6/4 har du hämtat ut en iX50 ??

Är det samma iX50 som du har beställd eller?
Dafro, kolla gärna vilken mjukvaroversion du har i din iX50 från fabriken.

Med nyaste mjukvara ( förmodligen 11/2022.64 ) kan ägaren manuellt initiera förvärmning av batteriet, alltså oavsett om navigationssystemets ruttplanering är aktiv! Trailer Assistant är en annan förarassistanssystem som tillkommit.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
07_Andre: var lite otydlig inser jag. har avbokat bilen som var bokat via jobbet som leasing, den verkar aldrig få luftfjädring. Den jag plockat ut är en beg bil som har gått 400 mil och i princip fullutrustad, alla 3 paket samt komfortstolar soft close, ventilerade säten ch säkert något mer men utan drag dock. Den avbokade hade sämre spec.

Ang sw så fick bilen en heldagsuppdatering i förrgår, var ska jag söka för att hitta det?
Jag kommer dock inte ha behovet så ofta. Körde till stugan idag i ca 3-4 grader 35 mil och hade 30% och 15 mils räckvidd kvar när jag kom fram. Helnöjd!

Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Är riktigt bra isf. Vad drar bilen? Jag körde 34 mil ner till Ödeshög med min Model S 100D och hade 13% kvar, dvs lite drygt 40 mils räckvidd i praktiken. Fattar inte hur du kunde ha 50 mils verklig räckvidd. iX måste gå sjukt snålt. Eller är batteriet jättestort?
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Verdi2: ner till Jönköping var det mycket trafik så inga 120 utan mer 100-110, från Jönköping körde jag lite över hastighetsgränsen men är inga 120 skyltade resten av sträckan. När jag började så sa den ca 47 mil om jag kommer ihåg rätt och att vi skulle ha 28 kvar. Abrp säger 15%. Låg på drygt 2.5 kWh per mil men detta kan ha med 5-10 stadsmil för jag hade inte nollställt den, får kolla på det tills jag kör hem. Troligen ca 2.2 kWh gissar jag. Batteriet har 106 kWh att nyttja så det är stort men bara 20 kWh mer än E-tron 55 som nog hade legat på uppåt 3 kWh per mil. Har nu laddat till 50% för att vara snäll mot det och har då en räckvidd på 256 km och E55 visade ungefär detta vid 80%. Laddar fullt på måndag när vi åker hem och öven nollställa mätaren för att se vad den drar då. Går den så här långt nu så borde kanske 80% räcka i sommar när det är varmt.
Såg ett test på tuben där dom körde 55 mil i 110 i ca 20 graders värme.
Dafro,

Okej, då är jag med. Grattis till nya bilen!

Om man kollar version i bilen så borde stå under System Settings, Remote software upgrade annars så står det även i BMW appen
Dafro,

Har din nya iX50 gått som demobil? Finns en hel del fina iX50 och iX40 på nätet, både demo-vagnar och inbyten samt någon som säljs privat. Få bilar är dock fullutrustade så man får vara beredd på att kompromissa. Inköpspriset blir ju en annan faktor.

Läste att bl.a iX har återkallats några gånger på ganska kort tid. Vet du något mer om detta förutom det som finns att läsa på nätet?

Det ska dels ha handlat om tillverkningsfel i högvoltsbatteriet ( " Bilarna som kan vara drabbade av problemet har byggts under relativt lång tid, från den 5 juli 2021 till den 8 juli 2022. Bilarna ska tas in för kontroll på verkstad " )

* " BMW återkallar vissa iX, i4 och i7-modeller. Det gäller bilar tillverkade mellan den 14 oktober, 2021 till 28 oktober, 2022. Anledningen, enligt tillverkaren, är ett mjukvarufel för en mjukvara som reglerar högvoltsspänningen i de berörda elfordonen "

Det finns dock en till återkallelse som avser BMW iX som man kan läsa om på tyska forum. Sparsamt med information vilka bilar som är drabbade.

BMW-Serviceaktion 0012920500

" A quality check revealed that a manufacturing defect in a bearing in the electronic drive unit could result in bearing damage. This is expressed by an unusual acoustic abnormality in the area of the drive unit. In the further course, a complete failure of the bearing could occur, which is indicated to you by a red “Check -- Control” message. In this case, you as the driver will be asked to call roadside assistance.

As a precaution, the entire electronic drive unit will be replaced. "

www.motor-talk.de/forum/bmw-serviceaktion-0012920500-fuer-ix-t7439023.html
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
50 mil ger en förbrukning på 2,03 kWh/mil med det batteriet. Är det verkligen motorväg så är det sjukt bra.

Jag märker en stor skillnad på hastigheten. Från Markaryd ner till Åhus snittade jag 72 km/h och då drog bilen 1,7 kWh/mil. Mellan Ödeshög och Markaryd drog den 2,5 kWh/mil men då låg jag mycket i 140+.

Jag har nog bara ca 88 kWh tillgängligt numera (7-8% degradering på 14500 mil) men upplever egentligen inget sug efter längre räckvidd.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
07_Andre jag har nog senast mjukvaran för dom la in den intisdags, det är 11/2022.77, hitta det till slut i appen, får kolla i bilen om man kan förvärma manuellt.

Kollade nu i bilen och under laddning så finns det ingen inställning om att kunna sätta på förvärmningen manuellt, får väl ev googla på det fast jag kommer nog hålla mig till ionity de få gånger jag behöver ladda och på vintern är det bara 2 ggr på sportlovet med vårt nuvarande resmönster.

Den har inte gått som demo utan föregående ägare bytte till en X6 efter 400 mil, inget dåligt värdetapp för honom. Den har stått i hallen någon eller några så jag tror att alla ev återkallelser är fixade, uttagen aug -22. De flesta eller nästan alla IX50 som sälj har varken luftfjädring eller bakhjulsstyrning som denna har, vilket är grymt trevligt när man parkerar. Köpte till 2 års extra garanti för att slippa tjafs om något händer.

Verdi2: min bils förbrukning var sedan ny, de 2.55. Så nollställer på måndag innan hemfärd. Testet jag såg där dom kom 55 mil i 110 så hade dom de fula aerodynamiska 20” och nog inte sportpaket heller om nu det påverkar.

Dafro,

Angående manuell förvärmning av batteriet. Det är märkligt att din iX50 med nyaste mjukvara inte har det, medans Tompak23d har det på sin iX60 med "äldre" soft ombord. Det kan ju inte bero på batteristorleken, dessutom enligt BMW:s pressrelease skulle alla iX modeller få det.
Lättast är ju att kolla med BMW Genius hos din åf! De är väldigt duktiga och serviceminded.

/Anders
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Om det är under laddning så har jag det inte. Får kolla.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Började med laddstrul i stugan, tror det var kabeln som inte satt ordentligt i boxen men något oklart. Hade ställt in att den skulle ladda 00-avfärd 09 men fick igån laddningen strax efter 4 och den ladda av någon anledning bara 7% per timmer mot 10 hör hemma men nu vet jag det. Vi fick skjuta vår avfärd något men när appen visade 81 och jag väntade på 85 så gick jag för att hämta något i bilen och sedan nör den var låst så hade den plötsligt 91% istället vilket var helt klart tillräckligt. Bilen S att vi skulle komma hem med 24% om jag minns rätt så jag körde ca +5 på mätaren och kom hem med 21% så bilens uppskattning känns grymt bra, misstänker att den felar mer vid regn och blåst för det kan den ju inte känna till. Nollställde energimätaren och den visar 2.22. Nu laddat till 50% ger 247 km så 494 med 100% vilket skulle ge ett batteri på nästan 110 mot 106 som det sägs, min gissning är att energimätaren är några procent pessimistisk. Men kvittar, är grymt nöjd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.