AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
46.808

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 20 av 35
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Länk
Väldigt många av dessa 50 saknar luftfjädring och integral styrning som är standard på modellen! Därav har nog lagret växt så mycket nu. Som sagt 300 tkr mera än en 40 suger.

/Anders
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Möjligt att det påverkar men det är nog inte hela sanningen.
16.341
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tror inte det har med luftfjädringen alls att göra utan snarare att de är förbeställda av ÅF innan man visste att miljöbonusen skulle tas bort...

Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Utebliven bonus i kombination med högre ränta, dyrare levnadsomkostnader och skakigare arbetsmarknad möjligen. Bonusen i sig kanske lockade en del men den hade mindre påverkan på totalekonomin än vad folk kanske tror.
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Kris i branschen.
Länk
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Jag förstod på säljaren att dessa saknar luftfjädring, kanske inte alla men många. Jag tor inte bonus hat med dessa att göra, dom kunde väl bara ha avbokat tänker jag.

Var intresserad av en beg IX50 fast det var på gränsen till för dyrt men det löste sig när dom bjöd 150 000 mindre för min E-tron än Audi handlaren. Vet inte om man ska skratta eller gråta, jag skrattar.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Verdi, det var väl inte helt oväntad. 50 kkr är mycket pengar (oavsett vad en del på detta forum hävdar ibland) och många har sett det som en sorts "återbäring på investeringen" som man får tillbaka efter ett halvår. Det, tillsammans med högre ränta och dyrare leasing och alla andra kostnadsökningar plus osäkerheten i världen påverkar konsumtionen i alla led, inte bara fattigpensionärer som behöver handla ICA Basic och ändå aldrig skulle köpa en elbil, men även mer välställda som kan köpa eller leasa fina nya bilar i miljonklassen.

Samtidigt får BMW anställda bonusar i 100 kkr klassen eftersom BMW gör enorma vinster... Men jag tror att även den festen är snart över och BMW kommer att tvingas välja mellan att sälja bilar genom prissänkningar eller förlora marknadsandelar och behålla den extremt höga vinstmarginalen på sålda bilar.
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Bonusen sänkte andrahandsmarknaden också så värdet av den var inte 50 tkr.
16.341
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@Dafro: ÅF som har beställt bilar kan inte avboka. Därav att det byggs upp en stor lagerstock när de inte kan säljas i prognosticerad takt.

Visa användare
8.368
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Dafro, det är lätt att tro att man bara kan avboka en order.

I bra tider kan det vara så för då är säljaren trygg med att den enkelt hittar en annan kund, den kanske rent av har en fylld orderbok och kö. I dåliga tider så är säljaren noga med att ingångna avtal står fast för då är inte orderboken fylld och kön kort...

Dafro, vad bjuds du för din E55?
Da
240
Dafro
Nissan Leaf -22
Ja du ska jag säga det, men visst. Audi bjöd 570 som nog kan var något högt, kvd uppskatta till 560 och BMW 420, misstänker att dom tog den för en 50, men ändå lite långt om du inte ska 100 kkr i marginal.

Jag bad säljaren komma tillbaka när som insåg att dom kanske inte kan ha den marginalen på inbyten eller om dom inte blir av med bilen så det blir en kampanj.

Jag lät meddela att visst att ix50 är bättre och modernare än E-tron men inte så att det är värt 350 kkr, vad det typ landa på. Så just nu har jag en IX som kommer sen när det kommer luftfjädring och en q8 som ska komma i oktober, och om jag vore ekonomiskt oberoende så hade jag köpt den IX jag var intresserad av.

Fast avboka borde dom kunna göra innan den börjar byggas kan man tycka.

Och ang bonus så får man ju lätt 5% rabatt på en bil och det undrar jag om man fick när man fick bonus, men vet inte. Men visst de flesta bilar som såldes kostade väl inte 1 miljon.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Om du menar avboka ett köp så är det nog inte så lätt. Har du läst det finstilta i ditt avtal eller bara skrivit på...? Om du avbeställer senast en vecka efter ingånget avtal då kostar dig 1,5%. Avbeställer du efter den tiden kostar dig 7%. Om bilen är specialbeställd och finns färdigbyggd med detaljer som kan göra det till svårsåld av säljaren då blir det 15% som du får betala.

Sen är det kanske lite förhandlingsfråga också, men så står det i bilaga "Leveransvillkor personbilar" kapitel 11 som följde med mitt avtal.

Jag tror att det kostar att avbeställa en leasingbil också, eftersom där är det leasingbolaget som är den egentliga ägaren men det är du som triggar deras beställning och köp, så du måste täcka deras kostnader / förluster som ditt avhopp orsakar.

Ang. rabatt, man kan få mer än 5% och det kunde man innan också. Rabatt är en förhandlingsfråga.
Da
240
Dafro
Nissan Leaf -22
Gällande avboka så menar jag de beställningar på bilar som säljare själva gjort.

Självklart kan man få rabatt men när det fanns bonus och man inte kunde leverera alla de bilar man ville så vågar jag påstå att det var svårare att få rabatt. Men visst är det en förhandling men båda parter kan säga nej.
Da
240
Dafro
Nissan Leaf -22
Min bokade Ix50 kan jag avboka om ett par dagar som det ser ut som, återkommer om det och min Q8 kan jag också avboka fast det inte står i avtalet, det var villkoret, säljaren gör om den till en bil till hallen då, men det är nog den det blir till slut ändå. Finns ju inga vettiga stora bilar med bra räckvidd som inte kostar uppåt miljonen, ska det vara så här?
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag avbokade min Q8. Tycker den blir för dyr. Kändes aldrig som en klockren uppgradering heller. Får ev betala 5000:- för det dock. Muntligt avtal med säljaren som är bekräftat i mail.

Hade tänkt avvakta till efter sommaren och se hur allt utvecklas men vågade inte. Risken att handlaren försöker något fult i takt med att deras panik ökar är inte obetydlig.

Jag kör vidare i min befintliga bil åtminstone till batterigarantin går ut om 3,5 år. Ligger på nästan 15 tusen mil nu. Blir spännande att se. Kommer upp i närmare 30 tusen mil om allt går som det ska.

Varför inte liksom? Pappa körde sin första Mercedes i 14 år och den nuvarande har haft haft i 11 år. Från ny/nästan ny båda gångerna. Tycker det bör fungera med en elbil också. :)
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Verdi, det är så jag resonerar också med min kommande i4. Jag planerar behålla den mycket längre än mina tidigare bilar som var 3-4 år max. så denna gång siktar jag in mig på 8-10+. Jag är trött på att ständigt leta efter bilar.
Visa användare
8.368
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Dafro, förstår dina bryderier och det finns få vettiga val idag och de som finns är skitdyra. Hur gammal är din E55 och hur långt har den gått? BMW's bud kändes väldigt lågt.
Da
240
Dafro
Nissan Leaf -22
Grelle: min ör en -19 som gått 5600 och är i princip fullutrustad och egentlig inget fel på den förutom räckvidd, vill kunna åka till stugan över helgen och inte behöva stanna på vägen, är ca 35 mil och det klarar inte denna tyvärr. Visst var det ett väldigt lågt bud från BMW.

Verdi: min pappa brukar köra sina bilar till 35-45 000 mil men det är Volvo 740 och 940 men går säkert med din också.

Lutar även för mig att ha bilen löngre men då tänker jag 4-5 år kanske och tänkte lägga till förlängd garanti på Q8. Främst för att det inte finns några vettiga bilar på gång in. Även jag har bara skriftligt i mejl med säljaren. Planen är att den börjar byggas v36 och lev i oktober och då har min väl sjunkit till strax under 500 tänker jag men har hunnit lägga undan lite mer pengar.
Visa användare
8.368
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, men 570 för en -19, som då är 4 årsmodeller gammal är ju ändå ett schysst erbjudande. Men om du är nöjd med bilen i övrigt så är det ju ett högt pris du betalar för att slippa stanna 20 min. =)

Att den sjunker 70' till oktober låter ju hårt däremot. Det är ju en årstakt på 140'. Eller är ditt bud om 570' en smula gammalt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.