AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
45.405

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 19 av 35
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Anders: grattis till BMWn, när får du den? Men det blev en utan luftfjädring ändå, trodde du hade krav på det, fast ska jag vara ärlig så tycker jag komforten i IX40 duger bra. Jag tog IX50 bara för räckvidd, om det nu blir den jag plockar ut.
Tack Dafro, den IX40 jag bokade har faktiskt både luftfjädring och integral styrning samt en massa mera extra. Jag skulle säga den har allt utom B&W. Luftfjädring var ett krav. Samtidigt kände jag att jag inte vill gå upp på 1,2 mkr eller mera på en IX50. Jag har aldrig köpt en så dyr bil i den prisklassen och kommer nog heller inte att göra det. IX50 verkar det tydligen heller inte finnas planer på att prissänka vad jag har hört. M60 försvinner så snart de kommer ut, för 1,4 mkr. Men de är ju också "all inclusive" med B&W mm. Eftersom det är en demo, så får jag den inom kort. Håller precis på att leta vinterhjul. Så jag valde till slut bort Q8 E-tron då jag ville prova något annat, som IX. Har även funderat en hel del på EQE SUV men tycker att även den blir för dyr, ungefär som IX50. Jag kör IX nu ett år och har förbokat en Polestar 3 som lär anlända Q1 2024, om jag vill ha den, man betalar ju bokningsavgift 1.500 kr. Jag tror att det blir en trevlig bil. Jag har ju en PS2 som är väldigt trevlig även om den har sina brister och begränsningar.

/Anders
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Aha, var helt säker på att det inte gick få luftfjädring på på IX40 men då har man lärt sig något nytt.
16.313
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@Med känsla: Vad skulle du säga är P2ans främsta nackdelar? I sin prisklass då förstås, inte jämfört med dubbelt så dyra bilar ;)

Svårt att säga Löwet. Det är lätt att gilla bilen. Den är smidig, relativt snabb, bra körkänsla, rätt okay utrymmen (bättre än 3-serien skulle jag säga), halvkombilucka bra. Ljudsystem H/K är inte alls bra av någon anledning, om man jämför H/K i en BMW, saknar ljud i bak, måste bero på antal högtalare. Jag har kört för lite för att ha vant mig vid menyerna i skärmen. Appen är väl ingen höjdare. Google väldigt bra, som på nyare Volvo. Kvalitetskänslan är ju inte direkt på BMW-nivå men jag har inte haft ett endaste problem, det är väl mera känslan när man stänger en dörr ex vis, ingen Audi-känsla direkt (hade ju en E-tron innan). Men totalt sett en väldigt bra bil och den motsvarar väl pris- och storleksmässigt flera 3-serie modeller, kanske då främst 330e och då skulle jag nog välja PS2. Lite kul är det att många frågar om bilen om man stannar nånstans "är du nöjd?" "fin bil, hur är den att köra" osv. Inte så vanligt att nån ställer frågor om E-tron eller X5 osv :-) Tesla och Polestar är populära i folkmun :-)

/Anders
16.313
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tack! Jag funderar nämligen på vad jag ska välja efter min TM3 om nåt år eller likn. Behöver inte 50+ mil räckvidd även om det är skönt och utnyttjar inte Superchargernätverket så mycket. Saknar känslan delvis av "riktig" bil om du förstår vad jag menar.

Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
PS2 och i4 är väl direkta konkurrenter och där är väl PS2 mer prisvärd. Dock en halv storlek mindre av siffrorna att döma. Hur de upplevs i verkligheten vet jag inte.

En sån där löjlig grej som skulle få mig att tippa över mot PS2 är att den har laddporten på samma ställe som Tesla och man kan därmed ladda på superchargers utan att krångla till det för sig själv och andra.

Att glida in på en nästan full superchargerstation med en E-Tron känns sådär lockande. Jag vet att det finns andra laddoperatörer men av det jag sett av t ex Ionity i Gränbystaden så vet jag inte om jag är så sugen. Verkar vara kö väldigt ofta. Men det byggs ju ut hela tiden av många operatörer i dessa dagar.
Löwet, ja jag skulle nog välja PS2 framför en TM3, helt klart. Men det är säkert en smaksak. Jag skulle ju också välja en TMYP framför TM3. Men kan rekommendera dig att prova en Mercedes EQE som jag tycker är en alldeles utmärkt elbil. En modell där ju BMW helt saknar modell skulle jag säga, även om den ibland testas mot I4. Du får tysk kvalitet, otrolig komfort, bra fartresurser, bra Mercedes ME-system, bra innerutrymmen mm. Framförallt är den väldigt skön att köra. För att vara en Merca är den väldigt mycket BMW körglädje i den! Jag har svårt att tro att en kommande I5 slår den på det viset. Chassit känns väldigt "tight", vilket gör den väldigt smidig, jämfört med ex vis relativt "klumpiga" E-tron. Det måste ju ha varit ett stort steg för dig att gå från E-tron till TM3 på många vis?

/Anders
Kan bara hålla med gällande PS2. Klart roligare och ungefär samma utrymmen mot 330e jag kommer ifrån. Infotainment är väldigt lätt att lära och styra med pekskärm. Gällande H/K så behöver man skruva en del på equalizern för att få ut det mesta.

Appen är dock pinsamt dålig, men det går i alla fall att starta värmen och se om det ladddar vilket är det viktigaste för mig. Kvalitetskänsla är inte riktigt i paritet med BWM. Hyfsat törstig på el, i4 verkar lite bättre i det avseendet. Man får även bara med en nyckel/fjärr med nyckelblad utöver aktivitetsnyckel vilket är riktigt snålt på en så pass dyr bil.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Hörde med min säljare ang min IX jag ska avboka som skulle börja byggas mars april och svaret var att byggstarten är skjuten pga luftfjädring.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Dafro, du kunde ju inte avboka din iX med mindre än att byta jobb? Eller kommer jag ihåg fel?

Själv har jag avbokat både Model Y Performance och Q8:an. Är lite skakigt på flera sätt i mitt liv och jag väljer att downsizea mina utgifter så gott det går. Lägger hellre pengarna på annat har jag kommit fram till. Resor och upplevelser främst.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Verdi2: korrekt och som det nu verkar så kommer jag byta jobb och avboka IX, men även avboka Q8 e-tron 55 jag beställt, av flera skäl ett är att den kommer först i oktober och att dom inte ge mig någon form av inbytespris som dom kan stå för när det är dags för byte fast jag beställt en bil för nästan miljonen.

En undran jag har, jag har ett minne av inlägg av en person som lämna tillbaka sin nästan nya IX50 och hämtade ute en IXM60 istället. Någon mer än jag som har ett minne av det, kan vara ett annat forum men brukar bara hänga här eller tcs.

Tips mottages gärna.
16.313
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
känner inte igen nån person här som gått från ix50 > ixm60 i alla fall

Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Från ix40 till ix60 var det väl?
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Fullt möjligt men det var inte det jag trodde, men då finns det fler som gjort liknande.
Ska förklara mitt intresse framgent.
Visa användare
482
Tompak23d
iXM60 -23
@Dafro.

Jag gick från en iX40 till iXM60.
Nåt speciellt du tänkte på?
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Fick för mig att det var 50 till 60 men det var kanske dig jag tänkte på, hade du bilder? Vad är du mest nöjd med, räckvidd eller prestanda? Och varför 60 istället för 50?
Jag skulle tro att prisskillnaden mellan en helt fullmatad 50 är för liten för att inte plocka en 60. Räckvidden är dock något sämre på 60 än 50. 60 är också mera unik och nu dräller det av 50 på BMW lagerbilar, fler än 40 nu.

/Anders
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Är nog oerhört svårsålda i dagsläget.

Var på återvinningen i Librobäck idag och bilen framför var en svart iX. Blev svårt sugen men det kostar för mycket.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Att det fanns så många IX50 hade jag faktiskt helt missar, får ta en koll när jag sitter vid en dator för sökmotorn funkar inte på min iPad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.