AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
44.498

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 18 av 35
Ja intressant att IX för det första ligger före E-tron (men kan ju även bero till viss del på tillgång till bilar att registrera?).

Här försvann ju hela det enorma lagret på IX40 som smör i solsken på några veckor tack vara en (för BMW) enorm prissänkning på iaf typ 175 tkr. Den skall ju inte kosta mer än cirka 950 tkr och lite uppåt beroende på utrustningsnivå och inte 1,1-1,2 mkr som de låg ute från början.

Däremot finns en hel del IX50, några mer än lätt begagnade, men se upp, två är momssmittade och har gått endast några enstaka mil. Men att köpa en momssmittad bil för dryga 1,2 mkr skulle jag inte göra. Annars hade jag nog slagit till. Tyvärr finns det också ett antal IX50 som saknar standardutrustningen luftfjädring och integral styrning, som annars hade varit intressanta. Jag har även kikat en del på X5 45e där det kommit ut några demos. En i förra veckan Nardo grey (Audi RS-färg egentligen) för 70 papp extra, synd, den var annars väldigt fin. X5 45e säljs nästan direkt de kommer ut, hårdvaluta helt klart. Det gick också iväg en X7 M60i på någon dag, nästan ny, kostade endast cirka 27 papp per år i skatt. Idag kom ut en X7 M50i, den är säkert borta innan veckan är slut, kostar dock +26 tkr per år i skatt. Annars är ju fortsatt elbilsförsäljningen på topp. Dryga 50% av registreringarna i december, så elbilsdöden är den riktiga floppen!

/Anders
Visa användare
8.301
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det gick väl inte att köpa E-tron under hösten? Som jag förstod det så såldes och levererades det bilar under första halvåret, eventuellt någon månad till och sedan var den stängd för nya ordrar tills faceliften skulle släppas nu nära årsskiftet. Så om IX med ett helt år slår E-tron som har ett halvt är ju inte konstigt.

Men den norska marknaden är ju unik på världscenen! Dels med den höga andelen elbilar, men också med tanke på hur dyra topp-10 bilarna är.
Visa användare
7.665
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Är verkligen avdragbar moms en dealbreaker idag på en bil för 1,2M SEK? Om den skall exporteras kan jag förstå det men förmånsvärdet är väl knappast det stora bekymret om man tänkt sig en bil i den prisklassen, privat eller som tjänstebil.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Många är mer bekväma att ha dyra bilar på bolaget för att skydda sig mot oväntat högt värdetapp. Finns ju fallhöjd på dessa bilar. Tro mig.
Kristoffer, visst betyder det väldigt mycket! Jag vet nu tre IX jag tackat nej till pga att de är momssmittade , två 50 och en 40. Många har sålts men inte de. Jag har själv en PS2 som är momssmittad som hade varit såld annars, normalt kan skilja ca 10% i värde.

/Anders
Visa användare
8.301
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min chef köpte för några år sedan en X5 40e. Då hade säljaren frågat vilket bolag han skulle ha den på. Han svarade privat och då sa säljaren, "jaha, jag har inte sålt en X5 privat tidigare"... Sen om det var säljarens första månad på jobbet eller inte, det vet jag inte.
16.288
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tror du tänkte lite tokigt där Kristoffer, momsen har inget med förmånsvärdet att göra utan leasingkostnaden.

Njae momsad bil går ju inte att leasa så det har ju varken med leasingkostnad eller förmånsvärde att göra och med andrahandsvärde!

Några exempel på momssmittade IX i dagsläget till salu:
Länk
Länk
Länk

Den sista på 10 (tio) mil endast. Lär bli VÄLDIGT svårsåld. Fina bilar alla!

/Anders
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Anders, man kan väl leasa en bil som är momsad? Det blir bara dyrare än om den inte vore det. Dock så kanske de stora leasinggivarna vägrar? Men kanske funkar med typ blipp.se?
Mårten du kan nog prova men jag har aldrig hört talas om det. Varför ska man förresten leasa en bil när man inte får dra halva momsen? Dyra bilar ska alltid leasas om man ska behålla bästa möjliga andrahandsvärde, om inte för att finanslösningen skulle vara den bästa.

/Anders
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Nej exakt, det är ju en dålig idé om det finns alternativ. Men om det är _omöjligt_ eller inte är en annan fråga. :)
Jag skulle säga att det är omöjligt, men Löwet har säkert ett svar på detta. Jag är nästintill hundra på det men har ju haft fel (någongång) tidigare :-) *ödmjuk*

/Anders
Visa användare
482
Tompak23d
iXM60 -23
Hmm. Min iX har modellår 2021…

16.288
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
går utmärkt att leasa en momssmittad bil men det är ju dumt att skänka pengar till staten i onödan ;)

Tompa modellår är väl att den är byggd år 2021 men Årsmodell måste vara 2022 för mig veterligen finns inga IX tidigare årsmodell.

/Anders
em
536
emilsson
i4 M50 -22
Om man leasar en momssmittad bil med samma leasinglösning som är brukligt (alltså hyra med 50% momsavdrag) så kommer ytterligare en moms ovanpå redan betalad moms (då leasingbolaget måste betala moms på bilen, vilket de annars slipper). Då den tillkommande momsen skattetekniskt inte avser bilen utan tjänsten "hyra bil".... så det borde bli rejält oekonomiskt.

Inget som hindrar ett företag att bara köpa bilen på avbetalning dock, då tappar man "bara" 12.5%...
Visa användare
7.665
Kristoffer_L
992 GT3 -21
@Löwet och ni andra: Jag tänkte så här - varför skall en fåmansföretagare (för det är det nästan alltid) välja en lätt begagnad bil med avdragbar moms om man kan få en helt ny (utan moms även den) för "nästan" samma pengar efter rabatter? Nu snackar vi ändå bilar >1M SEK. Blir det så mycket billigare och så mycket mer trygghet att välja den lätt begagnade utan moms?

Sen tänker jag som så att om man, företagare eller ej, är seriös spekulant på en bil för 1.2M SEK, då _borde_ den ekonomiska situationen inte vara på katastrofens brant inom överskådlig framtid, iaf inte under den vanligtvis 36månaders långa leasingperioden för varken företaget eller individen.

Jag kanske har missat något men vore intressant att höra tankarna som skulle göra en icke-momssmittad bil 10% dyrare (=120kkr på en bil för 1.2MSEK).
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Någon mer som noterade att samtliga iX och iX3 som fanns eller var påväg hem till olika handlare som man kunde se på www.bmw.se och nya bilar hade försvunnit rakt av nyårsafton eller någon av dagarna där. Finns inga kvar nu heller. Kan inte se att de hamnat på begbilar rakt över. Är alla påställda och tagna i trafik före nyår för någon slags försäljningsvolymsbonus från BMW kanske?
Mvh
Asken
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Kristoffer_L, Nu när de ändrar reglerna för förmånsvärdet flera ggr per år så kan det finnas pengar att tjäna på att hitta en som är uttagen "rätt" datum. T ex är väl en i4 M50 billigare i förmån om den är uttagen före 1 juli. Andra bilar är det tvärtom med... Det är ingen ordning riktigt.
Jo något har ju hänt på bmw.se men jag vet att det finns rätt så många bilar hos handlare tillgängliga, men jag vet inte varför de inte ligger uppe på bmw.se? Det räcker ju att söka på Blocket och jag vet även bilar som inte ligger på Blocket och bilar som är på väg hem. Just nu får man som sagt dock se upp med att flera IX50 saknar standardutrustningen luftfjädring och integral styrning som inte lär att få till bilar producerad under resten av vintern och kanske ända framåt halvårsskiftet.

Jag bokade till slut upp mig på en IX40, svårt val mellan Q8 E-tron och IX men vill ge IX en rejäl chans och den jag fann är väldigt bra utrustad. Så väljer utrustning framför räckvidd som inte är det primära för mig. IX50 är tyvärr på tok för dyr och som sagt många bilar utan standardutrustning ute nu och i vår.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.