Sida 17 av 35
|
|
---|---|
När jag bytte från 20" och 255 breda sommardäck till 19" med lika breda vinterdäck så gick förbrukningen ned med 10-15% på samma körcykel. Lite varierar det alltid med trafiken men jag var förvånad över skillnaden. Är det sommar vs vinterdäck, eller 19" vs 20"? | |
Dafro, Just det, de där jäkla backspeglarna hade jag glömt. Så är det ju förstås. Löwet, Håller egentligen med om svarta fälgar. Är inte så kul. Blir ingen kontrast. De här duger egentligen åt mig. Länk Tycker nog de här är snyggast. Länk Men jag vet inte om det är värt pengarna. Daytonagrå är egentligen en ganska trist färg. Kanske ändrar till svart metallic "som vanligt". Då ser den iaf snygg ut när den är nytvättad (istället för aldrig. Haha) |
|
Löwet: du har nog helt rätt om räckvidd men lite mer borde man kunna få med 19”, hoppas jag iallafall, men kommer nog aldrig nyttjas. Och 6-7% wltp blir väl 4-5 riktiga Procent. |
|
En försäljare vid en åf sa i tisdags kväll då jag tittade in att det är 4 månaders stopp på produktion av iX med luftfjädring och 4-hjulsstyrning. Vill man ha den utr är det vänta som gäller. Vet inte om det stämmer men ville dela med mig av det i tråden. Rent personligt så tycker jag iX med vanlig fjädring var väldigt behaglig i både stad, landsväg och rondeller, när man gasade likväl körde lungt. 4-hjulsstyrning har annan nytta så den förstår jag mer. Mvh Asken |
|
Det finns gott om IX50 för relativt snabba leveranser. Jag tackade idag nej till en med relativt omgående leverans. En annan åf erbjöd mig på em att speca en IX50 för leverans inom 2-3 månader. Jag har blivit erbjuden två olika IX M60, den ena för relativt omgående leverans och den andra i februari. Det kommer hem mycket bilar nu som är beställda sedan tidigare. Dock finns någon flaskhals ibland i transportledet från Bremerhaven och uppåt. Det finns en hel del avhopp också som jag förstår det. Sedan förstår jag inte riktigt varför man inte beställer den bil man vill ha, om det funkar ekonomiskt och inte ska dra in på sånt som fälgar, speglar mm för någon mil extra räckvidd? Man köper/leasar väl en bil som man gillar att köra och även gillar att titta på? Tråkigt är det att åka omkring i en bil som man egentligen inte hade velat beställa och istället ångrar när man ser en bil som ser ut som den jag hade specat från början? Både IX50 och Q8 E-tron har helt okay räckvidd, även med 22". Jag åkte ett år E-tron 55 med 22" sommardäck och 22" vinterdäck, utan några som helst problem och laddade faktiskt inte en enda gång publikt. Oavsett om jag beställer IX eller Q8 E-tron så blir det med 22". Mårten; Daytona är den klassiska Audi-färgen och absolut inte tråkig. Då är väl egentligen Svart metallic tråkigare, oavsett om det är Audi eller BMW. Tyvärr är väl färgvalen relativt begränsade på både IX och Q8 E-tron med S-Line. Navarrablå som jag hade på E-tron finns inte längre med S-Line osv. Däremot märker man dagar som idag att batteriet bränner ur väldigt snabbt vid minus 21 som jag hade nyss när vi kom hem (PS2). Mercedes lämnar för övrigt 6% rabatt på EQE SUV för den som är nyfiken på den. En väldigt fullspecad landar på cirka 1.250 tkr brutto. Men då har den bättre utrustning än de flesta IX50. En IX M60 landar på 1.438 tkr efter lilla rabatten man får hos BMW numera, cirka 185 tkr mera än den IX50 jag blev erbjuden idag. Det kan det ju ändå inte vara värt? Även om den då har i princip allt som standard som B&W Soft close Multikonturstolar. Jag är lite orolig att boka en IX50 och förstås M60, då BMW lämnar endast knappa 7% på dem och nu trillar det in rätt många, framförallt 50 och marknaden är som den är och rätt vad det är så är BMWs lager fulla igen och den rabatteras med en hundratusing extra som 40-orna så står man där blåst... Ungefär som de första som en gång i tiden 2019 bokade E-tron och i princip fick köpa till listpriset och sen har det varit fullt blås med rabatter därefter från Audi. Kan man som småföretagare, som jag, gå runt de här små BMW-rabatterna och kontakta ett leasingbolag (som ovan nämnts av någon) och därigenom få ett bättre upplägg? Typ ringa Leaseplan, Autoplan eller liknande? Varje procent på en IX50 är ju 13 tkr. Audi är ju verkligen bra som ger dryga 19% på en "ny" modell med väldigt stor efterfrågan! Hjärtat säger nu IX men hjärnan Q8 E-tron. Sen för att komplicera det hela fanns ju nu från idag även EQE500 SUV med priser, leverans i juni om man beställer nu. Landar på cirka 1.140 tkr netto, men då väldigt "fullutrustad", bättre än IX50. Fortfarande dock 175 tkr dyrare än Q8 E-tron. Svårt att känna något annat än att den sistnämnda borde vara det bästa köpet, iaf ekonomiskt! Sett mot priserna på Audi och Mercedes så kan det ju bli som så att BMW tvingas sänka priset även på IX50? /Anders |
|
Som egenföretagare vill inte leaseplan, autoplan eller nåt annat fleetbolag ta i dig med tång tyvärr. Kom igen när du ska köpa 50 bilar ;) |
|
Jo jag kollade precis och nånstans var måttet 20 bilar. Jag anade att du har koll på detta Löwet! Man kommer inte långt med mina tre :( som var tänkt att gå ner till en. /Anders |
|
Har faktiskt ändrat mina hjul till 20” men i mitt fall är det för att jag ligger i gränstrakten vad gäller räckvidd när det går nedåt 5 grader men borde gå. 22” skulle jag aldrig skaffa, blir enligt mig för dålig komfort. |
|
Jag förstår inte riktigt hur man kan känna dålig komfort med 22” i bilar som IX, E-tron och X5 G05. Jag hade 22” året runt, både sommar- och vinterdäck på min förra E-tron och på X5 45e. Suverän komfort skulle jag säga. Men båda hade förstås luftfjädring som jag då inte kunnat prova på IX men vad jag har läst, så skriver alla i olika forum bara positivt om komforten på IX och väldigt många har ju 22”. /Anders |
|
Jag tycker inte 22":arna på E-Tron tillför något estetiskt mot 21". Gillar inte designen på dem. Tycker Länk är snyggast av alla originalalternativ. | |
Nu var det ju komforten som det anmärktes på ovan. Vad gäller utseendet så har vi ju alla ofta olika åsikter om vad som är snyggast, fälgar, färg osv. Jag tycker att de nya 22” är snyggast på E-tron, jag hade de gamla 22” på min förra. Däremot är jag ingen älskare av något fälgar på IX. På samma vis kan man fråga sig vad helskinn egentligen tillför, iskallt dagar som denna eller brännhett en solig sommardag samt många tusenlappar fattigare. /Anders |
|
Tur vi ör olika, annars finns det ju inte så mycket att diskutera. Tycker det blir mer vägljud och lite stötigare med mindre gummi, men var ett tag som jag provade. Sedan lägger jag inte extrapengar på det, så rik är inte jag. Skinn väljer jag bort pga att det är så rätt så tyg för mig, det betalar jag extra för för att slippa galon sommar ännu värre. Väljer funktion/ komfort före estestik. |
|
Ljus klädsel är svalare på sommaren. Har kritvitt i Teslan och i den svettas jag sällan. Men jag kommer ihåg hur det kunde vara på svart Dakota-skinn i mina gamla 3-serie bilar. Tycker helskinn bidrar till en mer sofistikerad känsla i kupén. Det doftar rätt behagligt och det ger en annan taktil och visuell känsla mot plast och tyg. Tycker tygklädsel ibland ger en "dammig" känsla. Men visst, man måste ju förvärma/förkyla kupén mer noggrant om man har skinn. |
|
Visst är det härligt att vi ibland har olika åsikter och känslor om saker och ting! Annars vore ju alla BMWs och Audis exempelvis svarta med 19" hjul och Halogen lampor :-) En bil för mig är mycket känsla, både hur den är att köra och inte minst hur den är att sitta i, men även känslan att titta på. Därför tycker jag sådant som färg och fälgar är en viktig ingrediens och som jag betalar extra för. Jag väljer dock aldrig extrema färger utan kör oftast svart eller blått när jag kan välja, men nästan alltid med lite fetare hjul. Min upplevelse är då att en sån bil är betydligt lättare att sälja i nästa led och att jag oftast får tillbaka pengarna (Nu kommer dock antagligen Löwet strax ingripa och berättat att så är det inte alls :-)) Men jag tycker att jag ofta lyckas göra rätt så smarta bilaffärer. En av mina absolut sämsta bilaffärer var dock en ny 118d med M-sport paket, något som på den tiden var helt onödigt och den bilen kostade mig en väldig massa pengar i slutändan. Däremot på en E-tron och IX är det ofta en betydligt kräsnare kundgrupp som ofta vill ha nästan allt. Min förra Navarrablå E-tron med 22" var ex vis oerhört lätt att bli av med till väldigt bra pris för mig. Jag tror att den varit väldigt mkt svårare med 19" och solid svart som ju många äldre E-tron är. /Anders |
|
Absolut, hade jag köpt hade jag specat annorlunda än om jag leasar. | |
@komfortnissen Jag följde ditt exempel och valde 20". Har kört både på snö/is och barmark och har inte upplevt några problem. Enligt ÅF väljer de flesta kunderna 20" framför 21" för vinterhjulen. Möjligt att TV hänvisar till egenskaper som bara visar sig vid en hastig undanmanöver, även om det inte nämns i deras text. @Asken Instämmer i det du skriver. Jag provkörde en iX40 med vanlig fjädring innan beställning av iX50 med luftfjädring. Tyckte att den fjädringen var alldeles utmärkt i alla situationer som jag provade. Men visst, luftfjädringen ger en extra komfortabel och svävande känsla. Dessutom en fördel vid tung last och med påkopplad släpvagn. |
|
Mikaelk, nyfiken men finns det ens IX av 2021 års modell? Den lanserades väl som 2022? Vad hade du innan, som jämförelse? /Anders |
|
Du har helt rätt Med känsla, -22 ska det vara. Kommer från en VW Touareg V6 TDI 4Motion -19. |
|
Då förstår jag dig men kommer man från en E-tron eller X5 45e - då saknar man komfort i IX40, iaf vad man kan kräva på en bil för samma pengar. Sen luftfjädring eller inte, men ex vis min EQE har så bra komfort utan Airmatic som MB kallar det så jag var tvungen attr ringa och kolla om min bil ändå hade det. /Anders |
|
Här kommer lite info från våra vänner i väst, dvs Norge. Länk Top 10 new cars 2022 are all EVs: Tesla Model Y: 17356 Volkswagen ID.4: 11561* Skoda Enyaq: 7133 BMW iX: 6127 Volvo XC40: 5507 (of which 5279 were EVs) Hyundai IONIQ 5: 5044 Audi Q4 e-tron: 4928 Audi e-tron: 4740 Polestar Polestar 2: 4692 Ford Mustang Mach-E: 4226 BMW iX är 4.e bäst sålda bilen i Norge! Vilken marknad där en bil som kostar 1-1,5 mkr är 4:e bäst sålda bilen. Ja, vi vet alla att den norska bilmarknaden är speciell och särskilt fördelarna som elbilarna har mot de andra tiltar den. Men fakta kvartstå, det hade ju kunnat vara en topplista endast fylld med Skoda, Kia, VW, Ford, Hyundai osv också utan iX, E-tron och model Y på topp 10. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.