AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Nån som tänker köpa en iX?

Visad 30.435 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg5.764 st
Postad/Inlagd2022-12-13 13:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hmm vad är det som är kaxigt med fossila Q8?

/Anders           IP: ...[8.165.7]
Antal inlägg16.073 st
Postad/Inlagd2022-12-13 13:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Utseendet syftas det väl på. Hoppas inte det är känslan av kriminell i mjukisbyxa som vissa Audi modeller lider av ;)

Jag lutar nog mer åt att jag tycker Q8 E.tron är snyggare än Q8 ICE dock

          IP: ...[9.139.4]
Antal inlägg196 st
Postad/Inlagd2022-12-13 14:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kanske lite offtopic men jag tycker om tipsen på andra bilar som dyker upp.
Ska definitivt åka och kolla på Q8 E-tron som ett alternativ när min iX "går ut".
Väldigt hjälpsamt att få höra hur ni andra tänker och priser etc.

Så tack för det! :)           IP: ...[.206.98]
Antal inlägg5.764 st
Postad/Inlagd2022-12-13 15:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om man ska jämföra IX med E-tron så är den sistnämnda bilen lite mera "konventionell" i utförandet. Jag hade en E-tron 55 i ett år parallellt med en X5 45e. E-tron är tämligen lika fossila Q8 skulle jag säga, även om den är något mindre. IX har ingen som helst likhet med ex vis X5, inge mittkonsol, tämligen annorlunda instrumentbräda typ minibusskänsla skulle jag säga, karmlösa dörrar, rätt dåligt bagage men det kanske ändå är likvärdigt med E-tron? Jag tycker dock att E-tron är bättre att köra (Jämfört med IX40). Audi har som alla haft en del strul med appen men verkar fungera bra nu. Jag hade dock inga problem under ett år. Överlät den endast av skäl att få ut bonusen. Den kallas också Fatboy, en väldigt kompakt tung bil. IX ser lite smäckrare ut och nu när man vant sig vid fronten så är den rätt så snygg tycker jag. För mig avgör helt priset mellan de båda. Jag skulle inte ha något emot att köra IX annars. Men då IX50. Siktar på att i framtiden hitta en bra begagnad.

En skillnad är också stolarna i IX som inte lever upp främst till X5s komfortstolar tycker jag och inte heller E-tron även om jag inte älskade stolarna i E-tron heller.

Men som sagt nästa vinter kommer både Polestar 3 och Volvo EQE90 där jag tror den förstnämnda blir en rätt kul bil, jag har bokat en.

/Anders           IP: ...[7.86.72]
Antal inlägg904 st
Postad/Inlagd2022-12-13 19:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
E-Tron är nog mer praktisk var gäller bagaget. Tror arean på bagaget faktiskt är något större på iX, även om det ser mindre ut på bilder. Men det är mer plats under golvet på E-Tron och så har E-Tron en frunk för laddkablar osv.

Sitter och försöker knåpa ihop en beställning på en E-Tron nu som ska vara hyfsat skarp.

Har tre stora knäckfrågor.

1. 50 eller 55? Skiljer ca 8 mil i räckvidd och 0,4 sekunder 0-100. För det betalar man ca 85 tusen netto och ca 1000:-/mån i förmånsvärde. Det smarta vore väl att ta 50 men då går jag ner så mycket i räckvidd och prestanda från nuvarande bil att det känns som ett steg bakåt.

2. Proline eller S-Line. Med den utrustningen jag vill ha så skiljer det bara 15 tusen. För det får jag "Adaptiv sportluftfjädring" samt lite optiska saker som fronten, S-Line emblem osv. Nån som har koll på hur mycket, om något, som skiljer på fjädringen?

3. Selection-paketet och annat lullull som jag inte direkt behöver eller bara välja det jag känner att jag "måste" ha. Här skiljer det ca 45 tusen på mina konfigurationer.


Skiljer alltså ca 145 tusen mellan billigaste och dyraste alternativet. Och ca 1800:-/mån i förmån. Lutar åt att ta "allt" så slipper jag åka runt och känna ånger. :)           IP: ...[131.7.7]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2022-12-13 21:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW IX xDrive50 -22
Nissan Leaf -22
Byggde en nu också och tänker lite som dig Verdi2, byggde först en med det jag ville ha men inte riktigt allt sedan la jag till selection och det blev ca 40” till så det lutar åt en ganska fullutrustad, blir åtminstone mer lättsåld. Är lite sugen på en röd men osäker på andrahandsvärdet.           IP: ...[.92.158]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2022-12-14 04:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW IX xDrive50 -22
Nissan Leaf -22
Ber också lite om ursäkt för off topic men tycke jämförelsen är intressant.

Verdi2: vad grundar du skillnaden med 8 mil på. Tänker ca 33 mil i 110 sommar på 50 och 33% mer i 55 ger 44 vilket blir 11 mil. Inte så stor skillnad men lite ändå. Men om man tar de 20 kWh extra man får 86 till ca 106 och delar med 2,7 som jag har i snitt på min ger dina 8 mil. Bara undrar för 8 mil känns lite för lite för att byta bort min -19 E55. I-landsproblem här idag.           IP: ...[.92.158]
Antal inlägg904 st
Postad/Inlagd2022-12-14 09:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Bygger man bilen på audi.se så står wltp-siffran på sista sidan, beroende på S-Line och fälg. Allt annat lika skiljer det ca 80 km. T ex 453 vs 533 km på en Proline med 20" fälg.

Nu "råkade" jag hamna på en S-Line 55 med edition S-Line, Selection-paket, akustikglas, dragkrok, riktigt skinn på instrumentbrädan, sidokrockkuddar bak och lite annat. Väljer nog Daytona-grå för att vara på den säkra sidan.

Fast nu när jag tänker efter så skulle jag ju klara mig med en 50 också. Skillnaden i pris är ca 85 tusen och 1 tusenlapp i extra förmånsvärde. Men det är ju egentligen inte av någon större betydelse för mig trots allt. Debiterar jag 2 timmar extra i månaden så täcker jag upp för det och slipper då åka runt och känna att jag är snål mot mig själv. Nu tycker jag att bilen blev riktigt fin. Lite extra.

Så här blev det. [LÄNK]

Tydligen kostar det 5 tusen att hoppa av beställningen. Så i värsta fall, om jag blir av med jobbet eller något, så får jag väl göra så. Eller om jag hittar nåt bättre under kommande år.
          IP: ...[131.7.7]
Antal inlägg5.764 st
Postad/Inlagd2022-12-14 12:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Idag drällde det in IX50 på Blocket för den som är intresserad så inga problem med att få tag på bilar som jag skrev tidigare.

/Anders           IP: ...[8.165.7]
Antal inlägg904 st
Postad/Inlagd2022-12-14 12:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ska bli mycket spännande att följa utvecklingen över vintern. Kanske kommer bra erbjudanden på iX 50 också?           IP: ...[.252.99]
Antal inlägg196 st
Postad/Inlagd2022-12-14 19:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Håller med om att det kan bli intressant. Jag gissar att anledningen till de bra erbjudandena som kom på iX 40 var att de var felprissatta från början vilket skapade ett överflöd som de behövde bli av med.
Frågan är om det finns samma förutsättningar för iX50an?           IP: ...[182.109]
Antal inlägg904 st
Postad/Inlagd2022-12-14 19:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jämfört med EQS SUV för 1,8 miljoner så är den ju billig.           IP: ...[.252.99]
Antal inlägg5.764 st
Postad/Inlagd2022-12-14 21:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Du kan inte jämföra en IX mot EQS SUV. Det är mot EQE sUV som jämförelse kan göras men där finns ännu inga officiella priser. Men både Polestar 3 och Volvo EX90 är klart billigare, så nog är IX50 fel prissatt.

Jag hade gärna beställt en men inte till det priset.

/Anders           IP: ...[7.86.72]
Antal inlägg904 st
Postad/Inlagd2022-12-14 21:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
EQE SUV ser väldigt liten ut på bilderna. Som gamla EQC.           IP: ...[.252.99]
Antal inlägg5.764 st
Postad/Inlagd2022-12-14 22:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nej den skall vara större. Samtidigt är ju inte IX någon stor bil, framförallt inte i bagaget där den är mindre än ex. vis X5. EQS är en väldigt stor bil, SUVen bygger väl på samma plattform, men är en riktig lyxprodukt.

/Anders           IP: ...[7.86.72]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2022-12-15 04:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW IX xDrive50 -22
Nissan Leaf -22
Verdi2: snygg spec på E-tron, gillar dom fälgarna men dyrt och dåligt för räckvidd. Speca en så snik jag kunde leva med och landar på ca 12 per månad i privatleasing, känns sådär för fundera. Jag tog 19” för att få så bra räckvidd som möjligt. Landa på 57 mil mot 53 med 20” och min hade 43 som ger 13 mil extra wltp, så 8-10 riktiga mil hoppas jag få. Men kom i natt på att undrar om man får ha hund i en bil man leasar, får jag inte i vår leaf, någon som vet? Blir det inte leasing så blir det nog en med mer utr och troligen 20” fast man tappat 6% 4 mil. Har 20” vinterhjul som jag skulle vilja byta till 19” men man får ju inget för dom vid inbyte eller försäljning så jag får se, och hittar inga fälgar med lågt luftmotstånd förutom original från Audi.


Ang storlek på bagage i IX jämfört med X5 så kan jag som hade X5 och har beställt IX säga att bagaget är större än vad det ser ut, jag har samma hundbur i IX som X5 men har fått modifiera den något för att den ska komma in under gångjärnet. Hade x5 45e så den hade inget bagage under luckan. Bottenytan skulle jag säga är likvärdig och t.o.m. något större ön i E-tron men högre upp när man lastar fullt, en gång per år för mig så är det smalare. Det bästa är att slippa luckan man fäller ner på X5 som jag inte gillade, var i vägen nerfälld när man ska kasta långt in med tunga saker och hade man luckan stäng så blev man skitig.           IP: ...[.92.158]
Antal inlägg904 st
Postad/Inlagd2022-12-15 09:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Dafro,
Nu funderar jag ändå på att skippa edition S line och istället välja riktigt skinn på instrumentbrädan och quiltade skinnstolar för en lyxigare känsla i kupén. Det får nog bli på bekostnad av fälgarna och det andra S-line bjäfset.

Vad gäller räckvidd så får man 533 km med 20" (de som jag tycker är snyggast av de iaf) på Proline. På S-Line får man 524 km har jag för mig. 21" på S-Line ger 510 km så det är ingen katastrof. Det stora hoppet är mellan de fruktansvärda 19" fälgarna som ger 570 km. (Oklart hur man ska göra för att få 580+?)           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg904 st
Postad/Inlagd2022-12-15 11:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
EQE SUV kan byggas nu. Dock finns enbart 500-modellen att välja och konfiguratorn kan vara den buggigaste jävla skit jag nånsin stött på. Hur kan de publicera något dylikt?

I vilket fall så är den snålare och snabbare än Audin. Prismässigt verkar den bli lite dyrare, mellan E-Tron och iX. Beror lite på vad de ger för rabatter. Tydligen ska Mercedes inte ge rabatt men en kompis hävdade att alla får 12%. Eller vad det nu var...

Bagage är på papperet lite mindre än på E-Tron.

Ska komma en billigare 350 också verkar det som.

Hade varit trevligt med en Mercedes med ny modell som känns modernare och piggare men jag tror jag går vidare med Audin ändå. Men jag åker nog till Hedins och hör mig för vad som gäller iaf.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg16.073 st
Postad/Inlagd2022-12-15 16:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Ang 19" och 20" så har jag haft båda på E-tron och skillnaden i verkligheten är inte mätbar. Det är så mycket annat som får räckvidden att variera som är större som temperatur, väglag och vind.

När man väljer svarta fälgar så upplever jag att de smälter ihop så man inte ser om det är 20" eller 21", mina favoriter just nu är [LÄNK] mest för att de kom med faceliften så man ser att det är nåt nytt. De har också en rätt fräck struktur. Väljer man S-line så fattar jag dock att man vill ha en S-line specifik fälg. Min var också Daytonagrå, bra val ;)

          IP: ...[9.139.4]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2022-12-15 16:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW IX xDrive50 -22
Nissan Leaf -22
Verdi: du får 575 om du lägger till virituella bakspeglar och sedan krävs det nog att man tar bort proline kan jag tänka för att nå 580.           IP: ...[102.206]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se









PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 324td  -93
Pris: 110.000:-

BMW 745  -03
Pris: 75.000:-

BMW 118d Xdrive  -17
Pris: 145.000:-

BMW 550i  -06
Pris: 125.000:-

BMW 520i Touring  -00
Pris: 12.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen