AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
45.390

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 14 av 35
Visa användare
1.141
Joofa
G21 330iA x-drive Touring -20, M-sport, Dravit Grey
Pratade med Bavaria Kista, de hade för stunden inga bilar för 12-månaders privatleasing.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Med känsla: betydligt dyrare vet jag inte men det kanske det är med ca 100 kkr. Ganska enkelt för mig, ska leasa via jobbet och det får bara finnas ett premiummärke och det är BMW, Audi åkte ut när vag fuskade. Hade vi haft Audi istället så hade det nog blivit en sådan. Gillar verkligen min E-tron, stolarna är nog bättre än IX men BMW känns moderna och sticker ut mer och är mycket tystare och man slipper ljudet från elmotorerna. Sedan tror jag att nya E-55 kommer gå 5-10 mil kortare räckvidd i verklig körning. Ca 33 mil nu i 90-120 blandat och 30% löngre ger ca 43 medans ix50 i test kom 55 mil i 110.

Ev borde man beställa en EX90 under våren som bil efter IX.

Fast egentligen skulle jag vilja hitta en billigare bil tex Ariya men efter att ha provkört så nej och för liten. Har blivit bortskämd med komfort från BMW och Audi.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Funderar även på att köpa en billigare fossilbil att ha för de mil då vi behöver utrymmet och även ta min pendling med i3:an. En vanlig 530d F11 borde funka bra som familjebil.
As
11.613
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Joofa: Nej helt korrekt, de som de hade såldes slut på 3 timmar för ett par veckor sedan då kampanjen startade.
Mvh
Asken
Visa användare
1.141
Joofa
G21 330iA x-drive Touring -20, M-sport, Dravit Grey
Asken, ja såg nu att du ju faktiskt skrev det tidigare.
Ytterligare en IX50 utan luftfjädring och integral styrning, som ju är standard på modellen, men man får iaf fyra hjul med på köpet och hastighetsmätare :-)

Länk

/Anders
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Hur ser du det? Det är ju inget som framgår i annonsen vilket är lite fult i sådana fall. Jag tror dig men är nyfiken.
Dafro, lätt att skicka mail på annonsen och får svar, både den i Umeå, som blev såld ändå... och nu den på Autovåx:

Hej Saknar denna bil luftfjädringen och integral styrning? Med vänlig hälsning, Anders


-----------------

Hej!

Ja det gör den tyvärr


/Anders
Jag plockade en av IX40 bilarna som gick ut på 12 månaders lease för någon vecka sen.
Tycker själv att det är en väldigt bra prisnivå med tanke att bilen kostar nästan 1 mkr. Kostnaden för 12 månader blir strax över 100 tkr vilket motsvarar typ 10% värdeminskning och 0% finansieringskostnad.

Jag gillar bilen och den jag tog var rätt välutrustad.
Sport, Comfort, Innovation, + nåt mer paket, drag, läderklädsel och lite till.

Sen är det klart att Med känsla kommer att tycka att den är en tomhylsa eftersom den saknar luftfjädring. ;)

Det enda jag undrar lite över är räckvidden men det lär jag ju märka.
16.313
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På 12mån är det väl kul att bara testa nåt nytt. Det går utmärkt att göra bilar med komfortabel fjädring utan luftfjädring också.

Nu var det ju så att jag har skrivit att betala 1,1 mkr för en bil utan luftfjädring är det inget jag själv gör och även en anledning till att de som köpt IX under hösten också valt IX50 framför IX40 där det för ett par veckor sedan fanns nästan 140 lagerbilar hos BMW.se och dessutom ännu flera hos åf som inte fanns på BMWs sajt. Det visar sig nu att man säljer bilarna, MEN med nästan 200 tkr i rabatt. Fine, det är en bra deal tycker jag också. Jag har mailat några åf men får inte svar på några bilar. Bara på de IX50 som jag ovan påpekat är utan luftfjädring och det innebär att de bilarna inte har ens STANDARDutrustningen. Med Tomhylsa menade jag att få ner en IX50 till 1,1 mkr, vilket iaf inte jag har varit ens i närheten av efter rabatt. Jag tror den billigaste jag fått offert på under 2022 är på cirka 1.280 tkr och blev då avrådd av min BMW-säljare att ta en sådan. Men som sagt en IX40 för dryga 900 tkr med garanterat restvärde är nog en bra deal. Jag tänkte försöka låna en IX imorgon för att kolla om mitt intryck då är bättre än i februari. Jag anser dock att en fullmatad Q8 E-tron för cirka 975 tkr netto, är en för MIG bättre bil totalt sett. Men som sagt BMW-åf är numera väldigt sena att svara. En bil i Gbg har jag mailat två gånger på utan att få svar som ett exempel.

/Anders
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag hade kontakt med en säljare på Bilia Lidingö för privatleasing av en iX 40. Blev ganska dyrt för mig som kör mycket. Är bättre med företagsleasing för min del för förmånsvärdet ju konstant oavsett hur mycket man kör och så får man ta den extra värdeminskningen med oskattade pengar istället.

Idag har jag varit och provkört en E-Tron 55. Går ju väldigt tyst och bekvämt och känns rock solid. Känns dock lite seg i starten i jämförelse med Teslan. Och så får man tydligen räkna med ca 1 års leveranstid. Vet faktiskt inte om jag är så sugen på det ärligt talat. Jag är ju i en konjunkturkänslig bransch och om ett år kanske jag inte alls är i läge att köpa ny bil.

Skulle vilja ha ny bil NU. Inte om ett år. Funderar lite på om man skulle kunna få en bra deal på en begagnad iX 50 men det verkar ju knappast särskilt troligt heller. Är ganska mycket lägre förmånsvärde om den är uttagen före 1 juli så det är därför isf.

Spekulerar lite i att en iX 50 får lite bättre andrahandsvärde i och med att den blir betydligt mer sällsynt. Audi verkar sälja otroligt många Q8 E-Tron.

Jag känner inte det här riktiga drivet och motivationen heller. Bilen jag har fungerar bra för oss även om den har sina fel och brister. Känns mer som ett besvär än ett nöje att byta bil.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Är E55 redan upp i ett års väntetid?
Jag funderar också på om inte ix50 kommer ha ett bättre andrahandsvärde än E55 som ör en facelift av en bil från 2019, fast med numer rimlig räckvidd men IX50 har löngre.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Med känsla: fråga är en bra variant, om man vet om att det finns brister.

Lycka till i letandet efter en ix50 eller beställ en E55 innan ledtiderna drar iväg mer. Båda är bra och fina bilar.
Dafro, det finns flera IX50 lagerbilar och jag vet dessutom två IX M60 men jag känner att 1.331 tkr och högre är över min budget i deras tider, så det lär nog bli en Q8 55 E-tron istället. Jag tror att en sån kommer ha minst lika bra andrahandsvärde i procent, som en IX50. De beg som finns nu ligger med överpriser och blir inte sålda. Q8 skulle man iaf i förra veckan få till sensommaren 2023 vilket passar mig bra.

/Anders
Angående det här med 12 månaders lease. Jag håller med om att det är lite konstigt. Det är som att de blir av med bilarna nu men det är ju inte så lång tid tills dess att de får tillbaks dem och måste sälja dem igen.
Är det någon som vet varför de gör så? Brukar man kunna förlänga leasen efter 12 månader eller är det en fast tidsperiod?
Jag tror säkert att du då kan förlänga, då det som du tänker, kommer att drälla av de här IX40. Men de kommer ju då ligga i en behagligare prisklass, kanske runt 700 tkr.

Men betänk att om ett år kommer sannolikt Polestar 3 och Volvo EX90 börja finnas för leverans och säkert även Mercedes EQE SUV. Idag är E—tron och IX rätt ensamma.

/Anders
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ett år var vad de sa idag iaf. Verkade lite snurrigt. Säljaren sa att batteriet var på 300 kW. Och att det var samma batterier på nya Q8 som det varit tidigare... Well... Verkligen noll koll. Så om det blev fel på leveranstiden också så skulle det inte förvåna mig.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Sen får man såklart en kass rabatt från start. Känner att jag inte orkar. Lura nån annan liksom...
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Med känsla: jag menade ix50 till rätt pris, håller med om att 1.3 och uppåt är för mycket, är helnöjd med min E-tron förutom räckvidden som egentligen räcker. Det handlar om att det är för få laddare på samma ställe så det inte blir köer. Jag fixar inte köer och vill stanna och äta där jag vill och inte den mat som erbjuds vid laddstationerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.