AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
46.807

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 12 av 35
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Låter som bullshit. En tung bil har i regel bredare däck. I3:an har 155:or. Blir rätt mycket tryck på de också om man jämför med 255:or på en tyngre bil.
Visa användare
482
Tompak23d
iXM60 -23
Nån som beställt en M iX60?
Jag har och undrar över upplevelsen av den.
Har en iX40 idag och undrar över skillnaderna.
Den kommer till jul tack vare att åf chansbeställt en :)
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Rent generellt så är inte prestandaversioner av elbilar värda sitt prispåslag.

Att välja en 4 liters V8:a istället för en 2 liters diesel handlar ju om så mycket mer än prestandan. Det är ljud, gång, känsla... En elbil är en elbil. Prestandan i en iX40 räcker ju till alla vardagliga övningar med god marginal. 300+ hästar och fullt vrid på en gång är ju inte kattskit. Rent praktiskt i vanlig trafik så är den ju minst lika snabb som en 450 hästars bensinare. Man ligger ju liksom alltid på optimalt varvtal så att säga.

Kvar blir nöjet med onödigt snabba accelerationer och möjligen prestigen i att ha toppmodellen. Kul på sitt sätt men man tröttnar fort och det är ju inte värt hundratusentals kronor om man inte har väldigt skört ego.

Mitt råd är at välja en iX50 istället om du tycker iX40 har för kort räckvidd.
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
@Mikaelk
Nu har vi barmark fortfarande så riktigt vintertest får vänta men efter några dagars rullande på 20 tummarna får jag instämma i "bullshit". Jag tillhör inte kategorin som jagar varvtider i rondellerna utan klassar mig som normal till lugn förare och för den sortens körning är skillnaden mellan 20 och 21 att 20 som förväntat går ännu lite mjukare men gångstabilitet och upplevt grepp är för mitt bruk oförändrat.

Det som slår mig allra mest är att det nu blivit nästan löjligt tyst i kupén. Med 21 hör man däcksuset, även om det är mindre än i alla tidigare bilar, och 0 vindbrus.
Med 20 framträder faktiskt vindbruset som ett lite svagt susande runt speglar och A-stolpar men ibland får man luta sig fram för att märka det. Däcksuset ligger på ung. samma låga nivå och nu kan man i princip viska till varann i 90. Nästan lite spöklik upplevelse...
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Vinterdäck är tystare än sommardäck. Särskilt sommardäck i höstkyla ger stenhårt gummi och högt buller.
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Den här måste ju vara annonserad med bruttopris?

Länk

Har insett att iX 50 uttagna före 1 juli i år har helt ok förmånsvärde. Dessutom skulle den där verkligen matcha vår vita i3S på uppfarten.

Vad tror ni man kan få loss den för? 1,25?
ja den bör vara i bruttopris nästan om du jämför med BMW-s lagerbilar Länk
Du får dock endast lite drygt 6% rabatt på en ny (som enligt mig från början är fel prissatt) så en ny hamnar runt 1,3-1,33 mkr netto.

DOCK se upp! Många IX50 som kommer nu saknar luftfjädring och integral styrning, vilket gör bilen "död" för mig, i den prisklassen. Då kan jag isåfall lika gärna beställa en IX40 för 900 tkr+.

Jag kommer dock sannolikt beställa en Q8 E-tron 55. Kostar brutto cirka 1,2 mkr "fullmatad". Man får cirka 18% rabatt och dessutom betydligt bättre finansupplägg än vad BMW erbjuder, finansiell leasing eller operationell leasing. Jag skulle aldrig drömma om att betala 360 tkr mera för en IX50, även om jag gillar BMW främst. Ser jag till finansen så kostar Audin cirka 9800 kr exkl moms per månad på operationell leasing med noll kronor insats, IX50 kostar 13.500 exkl moms per månad INKL 213 tkr exkl moms i första hyra.

Vilken är det ekonomiska alternativet?

/Anders
På den länkade vita har det dessutom trillat in 70 tkr bonus så det ska också bort från priset. Däremot tror jag inte man går ner under 1,3 då beg IX50 försvinner rätt så fort, av någon anledning...

/Anders
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag tror nog det kommer gå trögare framöver. Ramlar in fler och fler iX 50 på bmw.se och blocket nu.

Jag tänkte avvakta över vintern och se vart priserna tar vägen. När Teslan fyller 5 år nästa höst tänkte jag försöka byta.

Ska provköra E-Tron nästa vecka. Har även fått en tips om en säljare som ger upp mot 2% rabatt på businesserbjudandet också. En Proline 55 börjar på 822 800:-. Med Selection-paketet, dragkrok och helskinn landar jag på ca 950' netto. Om jag snålar och bara kryssar i det jag känner att jag måste ha så hamnar jag en bra bit under 900' brutto. Snålar jag ännu mer och nöjer mig med en Q8 50 så kan jag utan problem hamna under 800'.

Är väl lite mer sugen på iX eftersom jag tycker den skulle matcha i3:an och för att jag rent generellt gillar BMW mer. BMW:s app verkar bättre än Audis osv också. Men jag betalar ju inte 400' mer för en iX 50 än för motsvarande Q8 55 och det tror jag BMW kommer få lära sig den hårda vägen också.

Känns dock som att jag vill ha en Q8 55 resp iX 50 om den inte ska kännas som ett nedköp vad gäller prestanda och räckvidd även om jag vet att jag skulle klara mig med de mindre också...
Att komma ner till 900´ brutto på en Q8 E-tron 55 innebär i princip en "tomhylsa" tycker jag. Att köpa en bil för 800-900` med "bara" ... tycker inte jag känns prisvärt. Den skall dels vara säljbar och attraktiv i ett senare skede och man skall trivas med bilen. Däremot skippar jag helskinnet med viss sannolikhet. Trist med Audi är att man måste betala 38 tkr för Laser...sjukt mycket och går därför bort.

Du borde gå på en IXM60, Mårten. Jag vet var det finns en nu. Jag tackade nej till den idag. För mycket pengar men skulle nog hellre lägga till på en sån jämfört med IX50. För fyra månader sedan hade jag nog plockat den om jag då på några samtal blivit av med två bilar till överpris som det var till i början av september men nya tider nu.

BMW kommer få lära sin läxa med felprissatta bilar. Inte ens med cirka 150 tkr i rabatt blir de av med IX40-s i någon större utsträckning. Audi har bättre fattat läxan och sänker kraftigt redan från början. Jag är övertygad om att det är en bättre affär även om jag också gärna valt en IX50 rent bilmässigt. Men nu får E-tron bättre räckvidd och var redan innan en väldigt bra elbil. Jämför jag en Tesla MYP för 880 tkr och en fullmatad Q8 E-tron 55 för 975 tkr är valet lätt för mig även om bilarna i övrigt inte är helt jämförbara. Audis priser kan dock sannolikt gå upp från mars då åf blir agenter. Jag håller nu på och ska försöka plocka bort de sista procenten. Även den BMW-säljare som jag talade med idag förstod mig och hade inga argument att komma med, speciellt inte nu när många IX50 kommer utan luftfjädringen, inte kul på en så dyr bil.

/Anders
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
400 mer för likvärdig IX50 mot en E55 ör väl något överdrivet. En E55 för 900 är väl ganska snålt utrustad, landar på 1 mille men då var det privatköp. Den IX50 jag beställt, som jag ev ska se om jag kan avboka landade på ca 1250 innan rabatt och drygt 1.1 efter rabatt. Det blir ca 250 i skillnad men öven det kanske är lite svårt att försvara. Tror dock att IX50 kommer ha minst 10-15% bättre räckvidd.
Jag fick igår en offert på en IX50 som kan lev i januari, pris 1.331 tkr. Jag kommer sannolikt att beställa en riktigt fullmatad Q8 E-tron, pris 976 tkr, båda netto efter rabatt, skillnad 355 tkr. Så jag skrev inte 400 tkr skillnad vad jag kan se. Dessutom har då E-tron bättre utrustning, ex vis Luftfjädring!

Kollade den här IX50 som finns för omg lev. Den saknar då luftfjädring alltså Länk

Jag skulle vara väldigt intresserad av att se vilken IX50 du köper för 1,1 mkr? Jag ha dessutom väldigt svårt att tro att du får 12% rabatt på en IX50. BMW ger inte mer än cirka 6% på elbilarna, inga ram-avtal gäller. Lägger du på några justa fälgar, metallic, comfort och innovation (som väl är basic för en bil för 1,2-1,3 mkr) så är du redan då uppe i 1,250 tkr.

/Anders
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Dafro,
Bra poäng ändå. Jag har suttit och kollat på blocket och sett "1,4 miljoner" o dyl. Men om man hoppar paketen med glastak och laserljus så blir det ungefär som du säger. 1,1 netto skulle jag nog kunna leva med.

Den Q8 55 jag byggt som hamnar under 900' netto har detta:

Företagserbjudande 55 Proline: 822 800:-
- 20" fälgar, 1 900:-
- Metallic, 12 100:-
- Tonade rutor, 5 600:-
- Svart optikpaket, 11 900:-
- Sportsäten, 8 000:-
- Dinamica läder/mikrofiber, 3 100:-
- Eluppvärmd sportratt, 3 800:-
- Virtual cockpit plus, 1 900:-
- Smartphone interface, 3 500:-
- Komfortnyckel, 10 300:-
- Dragkrok, 7 400:-
- Bang & Olufsen, 9 700:-

Total utrustning 79 200:-

Räknar man ihop det blir det 902 000:-. Men lite rabatt på utrustning samt en smal rabatt på erbjudandet ska väl gå att få? Så typ 890'?

Ja, den kommer inte ha glastak, laserljus, HUD, finaste skinnet osv. Fast iofs kan man ju nästan lika gärna ta Selection och få "allt" för inte jättemycket mer. Kanske 60-70 tkr?
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Med känsla,
Det var jag som skrev 400... ;)

Jag är inte villig att betala en massa extra för räckviddsförstörande stora fälgar, laserljus och glastak t ex. Jag köper en bil åt mig själv som jag ska ha ganska länge, förhoppningsvis.

Det här med luftfjädring tycker inte jag är så viktigt. Är bara något som går sönder sen ändå. Är verkligen stålfjädringen på iX så hemsk?
Da
240
Dafro
Nissan Leaf -22
Med känsla, såg nu att Verdi svarat om 400, missade att skriva att det var till Verdi.

Bifoga bild verkar man ju inte kunna göra här tyvärr ser jag nu.

Jag har ramavtal och lite till, landa på 10.4% i rabatt.

Pris 1250 976
Rabatt 117 976
Pris 1133000
Utrustning
Aventurinröd metallic 11900
Loft stonegrey tygklädsel 5700
Sportpaket 33800
Comfortpaket 32900
Värmereflekterande vindruta 2500
Drag 13500
Tonade rutor5700
Svart innertak 4500
Komfortstol på förarplats, men verka få till båda 13500
Drivning Assistance professional19200
Herman kardon 14100
BMW naturalism interaction, del av paket tror jag 4000.
Service 4 år 8076

Vad säger du, ör det en ok spec för 1,133?
Vinterdäck ligger utanför.

Den har luftfjädring, vilket jag anser att en så här dyr bil ska ha men har inte kört någon med det för IX40 har det inte och dom är ju det som finns som demo.

Ang E55 så ska jag ha alla säkerhetspaket och sedan speca jag som den jag har nu med alcantara mm och till slut la jag till paketet för 99 mm när jag ändå höll på så då blev det nog millen efter rabatt.
Bra pris tycker jag. Varför ska du avboka den och när kommer den? Det är väl innovation och 22” hjul som saknas i så fall.

/Anders
Da
240
Dafro
Nissan Leaf -22
Avboka var om det gick och om jag fick bra pris på E55, går inte avboka om jag inte byter arbetsgivare. Fått offert på E55 som landa på 1060 så du måste fått bra pris fast det var väl tjänstebil. Blir 11 i månaden med 50% restskuld.
Skulle få 570 för min E55 till våren med 6000 mil vilket känns ok.

Innovation har jag halva, inte laser eller hud men hud funkar inte med polariserade glasögon och där jag kör är det sällan mörkt.

22” vill jag inte ha, skulle kunna tänka mig 20” för att få bättre komfort och räckvidd men dom fälgarna är ju fruktansvärda.
Da
240
Dafro
Nissan Leaf -22
Bilen kommer till vår sommar.
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Dafro, såg på Tesla-forumet att du hade 12-14 månaders leveranstid i slutet av november. Nu framflyttat till vår/sommar?

Värdeminskningen på din E-Tron är väl som förväntat. Helt ok! Man kan räkna 50% efter 4 år ungefär.

Min spaning är fortsatt att ekonomin kommer tvärstoppa i vinter och att tillverkarna kommer få lite panik över att de inte får bilarna sålda. Förväntar mig extremt bra erbjudanden framåt mars/april. :)
Da
240
Dafro
Nissan Leaf -22
Verdi2: Just det du hänger också där. 12-14 var vad jag fick i början av maj nör jag beställde och det blir väl som längst till sista juni typ. 12-14 från november skulle bli nästa höst och inte vår sommar. Eller missuppfattade jag nu?

Jo nu när det inte finns någon rabatt löngre så kan det nog påverka enkel men IX50 verkar sälja rätt bra i USA och så länge den gör det så lär nog inte den sänkas i pris men vi får väl se.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.