AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Nån som tänker köpa en iX?

Visad 30.439 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg159 st
Postad/Inlagd2022-11-11 23:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750 IAL Highline -90
525IA-92
Så, efter 15 månaders väntan har min iX50 äntligen kommit hem. Är det någon som undrar nåt specifikt är det bara att fråga.
Ett kort första omdöme är att det verkligen känns som ett kliv 10 år framåt i utvecklingen - vilket det ju faktiskt är eftersom S lanserades 2012...           IP: ...[174.154]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2022-11-12 06:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW IX xDrive50 -22
Nissan Leaf -22
Först måste jag säga grattis och sedan är jag nyfiken vad du byter från. Jag har strax väntat 7.5 månader så typ lika länge tid kvar, suck. Kommer nog strax några specifika frågor men en du kan få svara på när du kört några långresor är vad du tycker om stolen, jag tycker att den i min e-tron är bättre med tanke på längden och IX känns även lite bredare som om man inte sitter lika fast eller hur man ska säga men jag har bara kört kortare turer. Sedan är ju såklart laddhastighet vid kallt väder intressant, när det blir kallt…           IP: ...[.92.158]
Antal inlägg159 st
Postad/Inlagd2022-11-12 10:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750 IAL Highline -90
525IA-92
Jag kommer från Tesla Model S och de stolarna var inte mer än ok minus men är man lång på riktigt blir det aldrig bättre än ok minus då alla stolar i alla bilar har för kort sittdyna och för låg rygg + att alla "kontureringar" hamnar på fel ställe. På sätt o vis är då den relativt platta stolen i iX bättre då den inte är konturerad på fel ställe utan just mer en platt yta. De ställbara sidostöden i ryggen är det enda som faktiskt hamnar rätt och dessutom går att klämma ihop ganska mycket så att det känns som man sitter lagom fast. Så totalt sett får förarstolen betyget ok plus, två steg bättre än ok minus alltså...Passagerarstolen endast ok då den fick generösa tillägget "borttagning av funktion".

Laddhastighet har varit en ickefråga med Teslan och allt tyder på att det bara blir bättre med iX. Men nu efter några veckor visar praktisk räckvidd 53 mil vid 100% och då jag laddar hemma och i princip aldrig kör mer än 30 mil på en dagstur så lär det dröja innan jag har behov av snabbladdning. Den kalkylerade räckvidden verkar stämma bra också, t.o.m. lite konservativt hållen då t.ex. en kort tur på 15 km gör att räckvidden droppar med bara 9 km så den håller väl fortfarande på att kalibrera sig efter mina omständigheter. Mycket 80-vägar härikring...           IP: ...[174.154]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2022-11-23 22:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 SMG II -02
330 Ci Cab -04
iX xDrive50 -22
@komfortnissen. Grattis till leveransen! Har själv en dryg månads väntan kvar, bilen ska komma vid årsskiftet. Är nyfiken på vad du har valt för vinterhjul och hur du upplever dessa?           IP: ...[29.68.2]
Antal inlägg11.605 st
Postad/Inlagd2022-11-23 23:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Angående vinterdäck och elbilar: Läs denna en bit ner, elbilar och nordiska friktionsdäck avrådes av TV: [LÄNK] Undras om det även gäller dubb? De som vill får väl fråga TV. Är du medlem i [LÄNK] så har du hos nästan hos alla BMWhandlare 7-10% rabatt på de flesta tillbehör ink däcksatser osv.
Mvh
Asken           IP: ...[.54.236]
Antal inlägg8.004 st
Postad/Inlagd2022-11-24 07:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Asken, det var väl primärt tunga bilar och nordiska friktionsdäck de avrådde ifrån? Många men inte alla elbilar är tunga och långt ifrån alla fossilbilar är lätta. En Mercedes GLS lider mer av problemet än en Renault Zoe, då problemet var att mönstret ”kollapsade” av vikten           IP: ...[93.2.48]
Antal inlägg5.764 st
Postad/Inlagd2022-11-24 11:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har utan några som helst problem förra vintern kört E-tron 55 med friktionsdäck och kör även nu MB EQE med friktionsdäck. Som Grelle skriver så finns även många tunga fossila bilar som ex vis X5 som jag också kört flera vintrar med friktionsdäck utan några problem. Däremot skiljer det ju mycket mellan olika typer och märken av däck. Kör man på ex vis "kina-däck" kan de vara livsfarliga även på fossila lätta bilar. Jag kör i princip varje vinter på nya däck i och med att jag byter bil ofta och däcken är oerhört viktiga!

/Anders           IP: ...[7.86.72]
Antal inlägg5.764 st
Postad/Inlagd2022-11-24 11:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
För övrigt har nu BMW sänkt priset på IX40 så att det ser betydligt mera "humant" ut. Jag har flera gånger skrivit till BMW angående den enligt mig felaktiga prissättningen och man är väl nu medveten om detta med sina drygt 130 lagerbilar på IX40. Så här ser det ju roligare ut för den som är intresserad [LÄNK]
En rätt juste kärra som jag skulle tänka mig kunna vara intresserad av om jag inte redan hade två bilar. Men den saknar ännu luftfjädring och integral styrning som på IX50.

Man får en ny faceliftad välutrustad E-tron 55 något billigare, som har just luftfjädring som standard och jag skulle ännu välja den framför IX40. Jag tror inte, eller har inte sett iaf, att IX50 är nedsatt.

/Anders           IP: ...[7.86.72]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2022-11-24 20:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW IX xDrive50 -22
Nissan Leaf -22
Finns väl bara en handfull IX50 och dom som överväger en så dyr bil vill nog ha lång räckvidd och ör villig att betala ett par 100 kkr till för att få det bästa.

[LÄNK]
          IP: ...[.92.158]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2022-11-24 20:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW IX xDrive50 -22
Nissan Leaf -22
Nu vet jag inte hur man editerar ett inlägg, eller om det ens går så det blir ett till ang däcken. Läste också det på TV och funderar över hur jag ska göra, hade friktion på min X5 45e som inte var någon lättviktare men IX är ju ännu tyngre. Har dubb nu på min E-tron och det stör inte så farligt men är skönt med tystnaden med friktion och det ör inte mycket vinter löngre. Kanske får bli central europeiska denna gång.
          IP: ...[.92.158]
Antal inlägg904 st
Postad/Inlagd2022-11-24 20:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ix40 har nästan samma räckvidd som gamla E-Tron 55. Är bättre än jag trott. Betalar inte 3-400 tusen extra för längre räckvidd.

Tror det kommer bättre erbjudanden senare i vinter. Elpriserna börjar rampa upp ordentligt nu och Ingves tokhöjde räntan en gång till...           IP: ...[.198.24]
Antal inlägg482 st
Postad/Inlagd2022-11-24 22:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
iXM60 -23
Har haft min iX40 några månader nu. Är hypernöjd. Allt bara funkar liksom. Allt är bättre än på tex min 545e som jag hade. Bara en sån sak som att alla speglar bländar av så mycket bättre. Det adaptiva laserljuset... Stolarna är de bästa jag suttit i. Och då har jag haft alla modeller av BMW inkl komfortstolar. Saknar dock massage i arslet, finns bara för ryggen, inte OK BMW...
Sen saknar jag Nightvision. Hade det på min X5. Blinkade med ljuset på djur bredvid vägen.
Ska beställa en iX50 så jag får luftfjädring. Köpte denna eftersom det var en demobil som jag kunde få direkt.           IP: ...[.144.89]
Antal inlägg159 st
Postad/Inlagd2022-11-24 23:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750 IAL Highline -90
525IA-92
Eftersom jag inte står ut med BMW:s original 20 tums grå plastlocksfälgar är eftermarknadsfälgar + Good Year UG P+ beställda och de åker på först i helgen.

Landade då på 23 papp istället för 38 som BMW vill ha för plastlocken. Har TV rätt och allt kollapsar finns det budget kvar att byta till t.ex. kontinentala vinterdäck.
Men att BMW själva skulle välja däck som kollapsar som originalutrustning är jag något skeptisk till, vad än TV påstår.           IP: ...[174.154]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2022-11-25 05:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW IX xDrive50 -22
Nissan Leaf -22
Verdi: jo ix40 har ju bättre räckvidd än E55 men att säga att man betalar 3-400 tusen mer för längre räckvid är väl inte sant, skiljer väl bara ca 225 på ny men visst de de ix40 som finns ute nu borde det kanske kunna bli lite rea på. Jag ser det mer som att man binder upp mer kapital men att en IX50 kommer behålla värdet bättre än en ix40 men vi får väl se. För mig var det enkelt jag vill kunna åka mina 34 mil till stugan och stanna där jag vill om det finns behov, inte när bilen vill, verkligen hatar det här med köer vid laddstopp och att bli ”tvungen” att äta på ett mc-Donalds i tex Ulricehamn om man inte ska behöva stanna 2 ggr.           IP: ...[.92.158]
Antal inlägg904 st
Postad/Inlagd2022-11-25 06:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Är den bättre i verkligheten? Något sämre det det ju ut som när man kollar runt.

Köper man en ix40 med fria vinterhjul för under 900' så kommer den tappa mindre i kronor och ören än en ix50 för 1,3 miljoner. Men det är fortfarande mycket pengar och för en annan som inte har möjlighet/lust att binda över en miljon i en bil så måste jag låna till bilen och med räntorna nu framöver så är det flera tusen i månaden i bara ränta på en sån bil.

Jag harvar nog på med min gamla S... Finns mer än bilar i livet.           IP: ...[.199.88]
Antal inlägg5.764 st
Postad/Inlagd2022-11-25 10:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mellanskillnaden just nu på en IX40 och IX50 är bortåt 300-400 tkr idag. Det finns IX40 för dryga 900 tkr medan man får slanta upp åtminstone 1.250 tkr, oftast 1,3 mkr för en IX50, som då iofs har högre utrustningsnivå, som luftfjädring och integral styrning. Men det är ju verkligen en fråga om det är värt prisskillnaden för att få längre räckvidden. Jag har svårt att tro att man får igen pengarna i andra hand också. Däremot är ju faceliftade E-tron ett väldigt bra alternativ, 55-an ger väl nästan samma räckvidd som IX50 och kostar minst 200 tkr mindre, beroende på utrustning. Men Audi har väldigt bra rabatter även nu och inte minst betydligt bättre finans än vad BMW har. Jag har offert på E-tron 55, med leverans i februari och operationell leasing med noll kronor i insats, för 9.099 kr exkl. moms. Rätt svårslaget.

/Anders           IP: ...[7.86.72]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2022-11-25 14:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 SMG II -02
330 Ci Cab -04
iX xDrive50 -22
@komfortnissen. Jag håller med, har också svårt för designen på BMW:s original 20 tum och hade tänkt satsa på original 21 tum istället. Nu visar det sig att det inte går att få fram nordisk friktion i rätt dimension på hela säsongen. Jag kan ha fel men är inte Good Year UltraGrip Performance + av typen europeisk friktion? Länka gärna till eftermarknadsfälgen som du har köpt.

I tidigare tester och artiklar har många generellt avrått från att använda europeisk friktion i Sverige. Blir något förvirrad av att TV nu vänder på begreppen när det gäller tunga(el)bilar. Att gå ner från 21 till 20 tum med högre däcksidor för att kunna välja nordisk friktion borde ju bara förvärra problemet med svampighet och oprecist uppträdande.           IP: ...[29.68.2]
Antal inlägg159 st
Postad/Inlagd2022-11-25 15:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750 IAL Highline -90
525IA-92
@MikaelK
Köpte dessa men inte från Tyred utan från min lokala däcknisse:
[LÄNK]

Jo, jag tänkte samma som du med 21 men fick bilen så plötsligt så jag hade inte tid att vänta på att 21 ev. skulle komma in. Jag tror 20 funkar men som sagt, det visar sig...           IP: ...[174.154]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2022-11-25 15:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW IX xDrive50 -22
Nissan Leaf -22
Jo IX50 blir inte billig, men jag har ett skapligt bilintresse och vi åker inte charter mm så jag hoppas att det är värt det, vi får se. E55 skulle vara ett alternativ men nästan likadan bil igen känns tråkigt. Har inte sett någon ix40 med tygklädsel och det ska jag ha så då skulle det bli en ny och den merkostnaden på 1000-2000 eller vad det kan bli per månad tycker jag att det är värt.
Delvis på yolo kontot.
Ang räckvidd på IX40 så tro jag Nyland sa att den var längre än E- tron.

MikaelK om jag fatta TV rätt så är det mönstret som kollapsar och inte döcksidor men som du säger så borde även det kunna bidra. Tråkigt om det inte går att få tag i de däck man vill.

          IP: ...[.92.158]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2022-11-26 12:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 SMG II -02
330 Ci Cab -04
iX xDrive50 -22
Dafro: ja det är mönstret som kollapsar enligt TV. Tänkte mer att höga däcksidor knappast förbättrar uppträdandet.

Komfortnissen: ser fram emot en rapport när du kört bilen med nya hjulen monterade.           IP: ...[29.68.2]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se









PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 324td  -93
Pris: 110.000:-

BMW 745  -03
Pris: 75.000:-

BMW 118d Xdrive  -17
Pris: 145.000:-

BMW 550i  -06
Pris: 125.000:-

BMW 520i Touring  -00
Pris: 12.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen