AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
44.590

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 10 av 35
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Dafro, är iX3 så mycket mindre i bagaget än iX? Har lite dålig koll på måtten.

Jag kommer nog byta min S mot en Y. Tycker inte merkostnaden på minst en halv miljon för en iX50 är värt pengarna. Tycker E-Tron och IX40 har för kort räckvidd och är dessutom mycket dyrare än Y de också.

Premium eller inte premium. Det är vad det är och duger åt mig. Har iofs bara provkört en gång men det går nog bra. :)
Visa användare
8.307
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
De tre svarta E-tronen 55 hos Lecab som alla ligger ute för 819 500 kr heter ju proline i rubriken och verkar ju ha dragkrok, vettig inredning, elstolar m.m.

Spontant ser de ju ut att sakna panorama och säkert saknas lyxtillbehör, men tomhylsor?

Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Tycker inte heller det ser ut att vara nån katastrof. Jag kan inte Audi bra alls. Men de har ju bland annat.

- Lädersklädsel
- Sportstolar
- Dragkrok
- Navi
- Backkamera
- Adaptiv farthållare
- 20" fälgar


Personligen gillar jag inte kromet men gör man en chrome delete och tonar rutorna så kommer den se bra mycket "fetare" ut.

Det här med luftfjädring eller inte tycker inte jag är så viktigt. Har luftfjädring på min Model S. Sägs att den är från Mercedes egentligen men jag tycker inte den är särskilt bekväm.
Visa användare
8.307
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag är inte heller Audi-expert, trots att jag nu har en, men tycker ändå de ser vettiga ut om de kan fås idag, då väldigt mycket annat dröjer länge.
Tomhylsa var ju kanske att ta i, men de saknar onekligen en hel del attribut. De påminner mest om de E-tron som handlarna pumpade ut 2019-2020 med fantastiska priser på privatleasing och Business Lease. E-tron är ju som sagt väldigt bra standardutrustad, ex vis med luftfjädring och som jag påpekade säkert minst 200 tkr lägre prissatt än IX40, vilket visar att IX är fel prissatt för enligt mig så finns endast dessa båda alternativ som lite större SUV även om Tesla Y gränsar dit. Räknar inte in Mustang där och Merca EQS SUV ligger i egen klass.

Så här ser många E-tron ut som kunderna specar själva Länk de på Lecab är oftast bilar för privatleasing eller företagsbilar där tak finns för kostnaden. Framförallt väljer man S-line som bas, ofta Advanced paket, 21 eller 22" osv.

Men tillbaka till IX så ska jag pallra mig ner till Bavaria någon dag och ta en ny provkörning på IX40 så kanske jag ändrar mig :-)

Annars får jag vänta till den dag man hittar en lätt beg IX50/M60 som kommit ner i pris... men kommer kanske satsa på en beg EQS SUV nästa år.





/Anders
Komplettering; Mercedes EQC kan ju kanske också räknas in som "SUV" här men inte heller den tillverkas för tillfället i avvaktan på EQE SUV som jag också tror blir väldigt intressant. Den lär väl hamna ungefär som IX40 i pris skulle jag tro.

/Anders
Sen vad gäller luftfjädring så har det några gånger kommit ut nya och demos IX40 som haft luftfjädring och även integral styrning och de blir till skillnad på övriga IX40, sålda direkt. Så många värderar luftfjädringen högt. Den finns ju ex vis på alla X5 G05, varifrån en hel del köpare av IX kommer. Även från E-tron ägare. Jag tror inte en fd. E-tron ägare går till IX40 utan luftfjädring, den finns förresten inte (just nu igen) som tillval till IX40, den fanns en kortare tid i våras som tillval där.

/Anders
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
@verdi2. Ix3 har höjt bagage så det blir för lågt för hundbur, sedan är den även inte trång i kupén om man kommer från tex x5 och sonen är som jag över 180 så börjar det kännas trångt bak. Sedan ingen awd. Men främst bagage och för kort räckvidd.

Tesla S är väl ok, men ljudnivån är inte på den nivån jag vill ha.

Håller med om högt pris men man lever bara en gång.

Tittar man på abrp så har ju inte MY så mycket bättre räckvidd än en E55 men visst lite billigare. Jag köpte en tre år gammal för ny var för dyr.
Ix50 kommer jag leasa.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
@ grelle. Nä de tre hos lecab är helt ok, så då finns det ett par st och inte så dyra för 815 väl så hade det funnits med alcantara så kanske…
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
De där hos lecab verkar sakna rattvärme. Eller är det standard?

Har börjat fundera på en E-Tron ändå faktiskt. Då vill jag framförallt hålla förmånsvärdet nere. En Proline hamnar på 7 301:-/mån brutto. Det är helt ok. Lite dyrare än både min Model S och en Model Y Performance men ändå ingen jätteökning.

Enligt nätet har Model Y Performance en användbar batterikapacitet på ca 75 kWh och enligt ABRP så drar den 193 Wh/km i 110 km/h. Det ger en motorvägsräckvidd på 75 000/193 = 388,6 km.

Motsvarande för E-Tron är 86,5 kWh och 250 Wh/km. Det ger 346 km.

Och min åldrade S med 6% degradering har 92 kWh och 210 Wh/km. Vilket då blir 438 km.

Faktiskt sant att det inte skiljer så mycket mellan Model Y Performance och E-Tron 55. Bara drygt 4 mil. Dock kan man ju köpa mindre fälgar till Model Y:n så drar den kanske 10-15% mindre på motorväg.

Egentligen är räckvidden inte hela världen. Men det som är lite trist är att en E-Tron inte klarar sträckan på 27 mil till mitt föräldrahem vintertid utan att behöva stanna och ladda. Det är inga problem med Y Performance.
16.291
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mitt inlägg om etron gällde de begagnade de har i lager. Det kanske var fel i diskussionen, läste grelles inlägg snabbt.
Visa användare
8.307
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi2, jag tror de har rattvärme som standard. Min har det iaf och den är ingen fullmatad bil i stil med Med Känslas exempel. =)
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
@verdi2. Ang rattvärme så har min inte det heller, fast eftersom man kan förvärma bilen så har jag inte saknat det så mycket. Min har ändå 4 zon AC och vörme i sätet bak så det känns som om rattvärme inte finns eller inte är vanligt.
Det är skönt att komma de resor man gör ofta utan att behöva ladda tycker jag. Har provåkt MYP och E-tron enligt mig mycket böttre komfort, Tesla är dock effektivare men känslan är att stöd till köpare efter lev inte är toppen överallt.
Vad gäller rattvärme till Audi i allmänhet är det inte standard faktiskt. På en ny A6 2019 hade jag missat att kolla det då jag var van vid BMWs rattvärme och fick sitta en vinter och åka med kall ratt. När jag i januari 2021 specade min E-tron 55 hade jag A6-an i tanke och valde då en ratt MED rattvärme men det är alltså olika beroende på vilken RATT man valt från början, sjukt, på en bil för 1 mkr eller mera! Samtidigt kan jag säga att jag hade min E-tron inne i vintras för att kolla just rattvärmen då den inte värmde något nämnvärt jämfört med min X5-a som man knappt kunde hålla i ratten efter en stunds uppvärmning. Men den kom tillbaka med något något bättre värme men inget som gjorde skillnad, så du @Grelle kanske har rattvärme också men den är så dålig så att du inte märker den, så var det med min bil om jag ändå inte vetat att jag valt just en ratt som skulle ha det.

Sen vad gäller stöd efter försäljning så har nog bilbranschen mkt att önska. OM jag skulle behandla mina kunder på samma sätt så hade jag nog inte haft många kunder kvar. Framförallt är det ju oerhörda väntetider på verkstadssidan. Ofta får man ringa runt till andra städer för att kolla om de har tider. Det gäller både BMW och Audi.

Givetvis har E-tron bättre komfort med luftfjädring än Tesla YP, men sistnämnda överraskade mig ändå positivt eftersom jag inte hade någon förväntning om annat och att det stått mkt om bilen hårda fjädring men en 5-serie med M-sport har ungefär samma komfort som Teslan, helt okay alltså! Samtidigt är Teslan nästan 200 tkr billigare också och man köper nog inte en Tesla för komfortens skull vilket däremot Audiköparen gör.

/Anders
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Låter ju lite fjantigt men jag har rattvärme som ett absolut krav. Uppvärmning av kupén värmer ju inte ratten särskilt mycket.

Använde faktiskt rättvärme igår morse när jag åkte till jobbet. I augusti. :)
Visa användare
8.307
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med känsla, jag har rattvärme på min och den fungerar, men iofs bara testat än så länge i sommartillstånd.
@Grelle, lycka till i januari :-) Den var lika dålig på en lånebil jag hade under våren, A6-a.

/Anders
Visa användare
8.307
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, vi får se. Men för mig som inte haft rattvärme tidigare och gillar köra bil med handskar så är största problemet nog att jag glömmer att aktivera den. =)
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Mycket E-tron i denna BMW tråd men alla verkar ok med det vilket jag tycker är kul.
@ Anders, om du är nöjd med Tesla så skulle jag köpa den, är på något sätt Avis på dig att du är det.😀

@Verdi2 jag tycker absolut inte att det är fjantigt att ha krav på rattvärme, man känner sig själv bäst. Men det har väl inte funnits så länge i BMW och Audi heller?
Eller det är väl säkert 5-10 år.

Eftersom jag köpte min E-tron begagnad så kan man inte få allt. Mitt absoluta krav däremot är att det inte är skinn eller plast (vegan läder) som i tesla, ev borde ventilerade säten funka. Även BMW kör numer med plast som stanśdard vilket jag prövade i min X5, ingen premiumkänsla direkt. 😀 Så det var alcantara som var det viktigaste valet för mig i E55. I IX har jag valt deras blå alcantara med grå ull eller vad det är och deras värmepaketet värmepaketet med värme både i mittkonsolen, dörren ovanför benen på båda sidor fram och den har ju även värme i dörrarna bak, samt i ratten såklart, ska bli kul att testa.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Rattvärme började bli "standard" runt 2012-2014. Var relativt ovanligt med rattvärme på F11 pre LCI men ganska vanligt på LCI-bilarna.

Adaptiv farthållare och appstyrning av värmare o dyl kom i samma veva. Fanns visserligen före också men betydligt mer ovanligt.

Minns att jag letade Audi A6 (bland annat) för ett antal år sen och slogs av hur genomusel utrustningsnivå det ofta var på dem. Att hitta nån med rattvärme, bränslevärmare, adaptiv farthållare och skinnklädsel var extremt svårt.

När Innovation Edition och Ultimate Edition kom till BMW 5-serien så blev det betydligt högre utrustningsnivå på BMW-bilarna iaf.

Volvo låg nästan lite före innan dess med Volvo on Call och sina utrustningspaket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.