AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
52.007

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 1 av 39
Ve
1.414
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja jag vet. Den är ful bla bla bla. Spare me.

En svart med sportpaket och med schyssta fälgar blir faktiskt inte så dum. Och jag tycker faktiskt den är jäkligt nyskapande och kul. Varför ska bilar se ut och fungera som de alltid gjort förut? iX är, precis som i3, sin helt egen och kommer antagligen bli en BMW-ikon i framtiden. Det är inte mellanmjölk som iX3 och i4.

Länk

Den där har visserligen ganska fula fälgar men jag byggde en i konfiguratorn med snyggare fälgar och tänkte "varför inte"?

Jag köpte en G22, så jag skall inte kommentera skönhet ;)
Men däremot är jag besviken på BMW:s utvecklingsteam vad gäller förarmiljö och instrumentering. Jag är mycket nöjd med att kunna hantera iDrive 7 i G22 med fysiska reglage. Dessutom har jag användning för alla 8 snabbknapparna.

Nya "apparater" behöver inte se ut som gamla, men jag är inte ensam om att hävda att touch-reglage och pekskärmar är svårare och mindre ergonomiska att använda i bil än fysiska. Så "utveckling" åt fel håll.
BMW verkar vara stolta över rösttolkningen de har utvecklat, men innan de lagt till svenska så är den inte så användbar (i Sverige).
Vet du om de har lagt till svenska i iDrive 8?
Ve
1.414
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag ser inte problemet. Det du behöver under körning når du via rattknappar och iDriven som ju är fysiska.

Skärmen sitter så långt från föraren att den nog inte är tänkt att hanteras under färd utan vid stillastånde. Och en skärm ger ju helt andra möjligheter till visualisering och flexibilitet än fysiska reglage till allting.

Från bilder på iX ser det ut som att "knapparna" runt inmatningshjulet är av touch-typ. På min kan jag känna mig fram till rätt knapp.
De funktioner jag har lagt på 8 snabbknappar KAN man vrida sig fram till med hjulet, men där försvann en BRA funktion!
(Displayer för visualisering har jag inget emot men flugan med fristående skärmar tilltalar mig inte, med det är ju subjektivt.)
Studera grundläggade kintetik och fundera sedan över varför man ska ha en SUV!
BMWs urval av EVs är förövrigt bedrövligt!
Ve
1.414
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
iX har ändå Cd-värde på 0,25. Det är inte så långt från t ex min nuvarande Model S som har 0,24. Tycker det är ett smärre mirakel av BMW. Visserligen påverkas det totala luftmotståndet även av bilens dimensioner och inte bara Cd men ändå. iX3 går också förvånansvärt snålt så nog tror jag iX är en bil som får helt ok räckvidd.

Nu blir det väl i slutänden lite för dyrt med en iX för mig men kanske att jag kan köper en begagnad om några år.
16.380
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har du möjlighet att leasa den tror jag inte det kommer bli billigare än nu. Miljöbilspremien är borta om 2-3 år.
Ve
1.414
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
70 tusen i bidrag gör nästan ingenting på totalkostnaden när bilen kostar 1,2 miljoner. ;)

Min Tesla kostade ungefär så mycket också men har bara drygt halva iX:ens förmånsvärde vilket gör jättestor skillnad för mig.

Iofs tror jag bidraget kommer finnas kvar. Trycker på Sverige att minska utsläppen från, bland annat, biltrafiken kommer ligga kvar även om högern vinner valet nästa år. Det här är större än Miljöpartiet. Även jag som länge varit skeptisk tycker nu det börjar bli lite väl mycket extrema väderhändelser för att man ska kunna negligera det. Skyfall, bränder, torka... Sen om det inte hjälper? So what. Då har vi iaf försökt och fått en massa andra förbättringar på köpet.

da
1.981
danielb
I4 M50 -24
På vanlig BMW-maner är man nyfiken vad det faktiska priset är. Misstänker det kommer vara bra rabatter för att ta marknadsandelar.
Ve
1.414
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Just det ja. Man ska spela det där spelet och försöka sno åt sig så mycket av ÅF-kakan som möjligt. Drygt.
16.380
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
70 tusen får stor betydelse när det du skriver av är kanske 300 tusen på 36 mån. Det har jättebetydelse för en leasing. Förstås skiljer vi på utgift och kostnad ;)

Med tanke på att det inte säljs några malusbilar längre i princip är systemet dödfött. Det krävs 6 dieselpassater på varje ID4. Det håller inte och argumentationen kommer vara "svenska folket ska inte sponsra rika mäns bilinköp". Tro mig, det kommer inom kort förslag på "reformering av fordonsskatterna". Vilket förstås bara innebär försämring.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bonus/malus ligger nog redan nu i sin dödsryckning...
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ve
1.414
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
300 tusen? Inte på en bil som kostar 1,2 miljoner. Dessutom påverkar bonusen andrahandsvärdet negativt jämfört med nypriset så du som förste ägare kan inte tillgodogöra dig hela summan.

Vad gäller bonus/malus så vet vi väl inte om de budgeterat bonusen för samma summa som malus-intäkterna? Är väl så att man bara budgeterar för det man tror ska gå åt? Enklast är väl att lägga de där jäkla hybriderna på malus-sidan där de hör hemma.

Jag personligen är emot bidraget. Tror inte det skulle göra så stor skillnad om det togs bort. Antagligen skulle elbilarna få lägre prislappar och bensin/diesel få högre prislappar från tillverkaren. Nu försöker återförsäljarna få folk att köpa malus-bilar med stora rabatter o dyl. Och man lägger gärna lite extra på elbilens prislapp. Sämre rabatter osv.

I mina ögon har elbilen redan vunnit ändå. Skulle nog aldrig få för mig att ha en daily driver som går på bensin eller diesel. Vore en sån sjuk försämring i upplevelse.
MU
929
MUC
M240i - 2023
Nån som tänker köpa en iX? - Förmodligen ytterst få.
Antar att det till 99% blir någon variant av leasing.
Om man mot förmodan skulle köpa - vad blir milkostnaden? Någonstans runt 100kr/milen gissar jag.
Ve
1.414
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Så är det väl. Men så fasligt dyr är den ändå inte. Såg en helt vanlig 540d för över en miljon på blocket t ex.
MU
929
MUC
M240i - 2023
Ja det är tusan vad dyra BMW har blivit, eller kanske gäller alla märken.
Såg en M4 Competition hos handlaren igår till det facila priset 1150’ isch - men det var en kampanjbil så man behövde bara betala 1105.
Jag har också förstås funderat på en IX men tycker den blev för dyr. 50-modellen utrustad som man vill ha den kostar iaf 1,2 mkr netto och då vill man ju framförallt först se den live och provköra den. Sen vill jag se om det kommer större rabatter just för att ta marknad. Ännu säljer ju X5 45e och andra X5-modeller bra, vilket kan tyckas som att IX behöver lite mera tid på sig. Vad gäller miljöbonusen så är det väl ett bra tips på att ta en leasing på max 24 månader för att hinna få effekten på den ordentligt.

Sen är ju en annan fråga vad som händer med miljöbonusen? Nu läste jag i veckan att Transportstyrelsen har slut på anslaget och har behövt äska mera pengar för detta och som jag har förstått det därmed "fryst" utbetalningarna. Det kan ju tyckas vara ett avtalsbrott för oss som beställt miljöbil men ännu inte fått leverans. Jag förutsätter att det skall fungera som det är sagt!

/Anders
16.380
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Avtalsbrott - mot staten är man totalt chanslös så det skulle jag inte hoppas på. Jag fick min i alla fall vilket sänkte månadskostnaden 2916kr/mån. Jag tycker iaf det hade betydelse ;-)
Ve
1.414
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Det är väl i princip 100% säkert att pengarna betalas ut även om det tar lite extra tid.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Källa transportstyrelsen: Länk

Vad händer om pengarna tar slut?

Om anslaget för utbetalning av bonus för ett visst år tar slut under året kan Transportstyrelsen inte längre besluta om några utbetalningar. Besluten återupptas så snart vi beviljas utökade eller nya anslag. Utökade anslag för samma år beviljas normalt i samband med höständringsbudgeten i slutet av året. Om utökade anslag för året inte beviljas kan utbetalningarna återupptas först efter årsskiftet när nästa års anslag finns tillgängliga.

Att anslaget tar slut innebär att fordonsägare får vänta längre än normalt på sin bonus. Det är viktigt är känna till att bilen inte får registreras på ny ägare eller avregistreras innan vi har beslutat om utbetalning av bonus – även om det har gått längre än sex månader.

Exempel 1
Beslutet om bonus är planerat till den 15 oktober 2021. Anslaget är slut vilket innebär att något beslut inte kan fattas. Bonusärendet läggs på kö i avvaktan på att medel för utbetalning ska komma till Transportstyrelsen. Bilen registreras på ny ägare den 15 november 2021. Transportstyrelsen kommer direkt efter ägarbytet att besluta att inte betala ut någon bonus för bilen med anledning av att bilen registrerats på ny ägare innan bonusutbetalningen.

Exempel 2
Beslutet om bonus är planerat till den 15 oktober 2021. Anslaget är slut vilket innebär att något beslut inte kan fattas. Bonusärendet läggs på kö i avvaktan på att medel för utbetalning ska komma in till Transportstyrelsen. Nya medel kommer Transportstyrelsen tillhanda den 13 december 2021 vilket innebär att bonusutbetalningarna kan återupptas. Bonusprövningen sker den 14 december 2021, alla krav för en bonusutbetalning är uppfyllda och beslut fattas om att betala ut bonusen till fordonsägaren. Därefter kan bilen säljas eller avregistreras utan att det påverkar bonusen för bilen.

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Någon som har en susning om hur BMWs leveranstider är idag? Frågade Förenade Bil nyligen ang i4 men de kunde inte garantera eller ens ge en hint om leveranstid. Iom att utveckligen går rasande fort måste man vara väldigt BMW-trogen för att hoppa på en iX som kanske i bästa fall dyker upp om ett år? Då lär det säkert finnas ännu trevligare bilar på marknaden. Den elektriska Macanen sägs dyka upp nästa höst, tidigt 2023 och den blir nog en tuff konkurrent till iX tror jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.