AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Däck sommardäck VS R-däck

Visad 1.053 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg79st
Postad/Inlagd2021-08-12 02:55
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
bmw 530i touring E39a
Kör idag en lätt överförfriskad f36, sett kom att bli mitt svarta hål så jag tänkte ett steg längre, de är inte alltid de viktigaste att trimma bilen. Kanske bättre att satsa på en bra väghållning och få ner hästarna i backen först.

Och där till frågan, vad ska jag ha för däck, vanliga sommardäckeller R-däck, jag kan ligga och söndagsglida lika väl som jag kör skotern ur den på en slingrig landsväg , vilket också de troligaste. Man läser om alla däck hit p du å mönster å trådar väv och mönster och styvhet och lufttrycket mm mm, ja ni förstår, så vad ska man ha för att bli nöjd, ja av dom bästa världar flera uppsättningar, men de kommer bara bli en sommaruppsättning, jag kör med 275 bak och 245 fram, behöver samma rullomkrets, pga X-drive. Tack för att du orkade läsa hit.

IP: ...[.187.35]
Annons
Antal inlägg1.016 st
Postad/Inlagd2021-08-12 06:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
M550d F10
318-88 350i(S62b50) Busbil
Kanske testa med federal 595 semi rdäck. Dom är ju inte våldsamt dyra. Gillar du inte det så gå tillbaka till vanliga däck. Semi rdäck slits lite fortare än vanliga däck.           IP: ...[244.174]
Antal inlägg1.763 st
Postad/Inlagd2021-08-12 07:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
R-Däck är alltid bättre än sommardäck när det kommer till grepp vid torrt väglag. Värt att tänka på är att regngreppet är sämre, de slits fortare och har oftast högre däckbuller p.g.a. mindre däckmönster ("avsaknad").

Har kört på bana med Federal 595 RS-R och för mig fungerar de utmärkt med en liten och lätt bil, vet däremot att flera har klagat på dem och gemensamt är att de har en tung bil vilket TS har. En bra kompromiss till R-däck är riktigt bra premiumdäck. Sitter Michelin Pilot Supersport på min M2:a och greppet i dom är fantastiskt. Men om du fortfarande vill prova R-däck skulle jag rekommendera ett r-däck i premiumsegmentet p.g.a. din bils vikt.           IP: ...[.159.90]
Antal inlägg7.490 st
Postad/Inlagd2021-08-12 08:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
992 GT3 -21
Om du inte kör bana skulle jag aldrig köpa R-däck. Vad kör du på för däck idag?           IP: ...[.22.250]
Antal inlägg79 st
Postad/Inlagd2021-08-12 09:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
bmw 530i touring E39a
Tusen tack, ja idag sitter de på några gamla rackare, vet inte namnet, men eftersom de är dags för nya diton så är de ju lika bra att gå all in.

IP: ...[.187.35]
Antal inlägg12.025 st
Postad/Inlagd2021-08-12 10:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kör man inte på bana så får man tyvärr en del nackdelar med i bagaget med r-däck (inklusive sämre grepp och kort livslängd).

Så vad du ska ha är vad man ofta benämner UHP (Ultra High Performance) eller UUHP (Ultra Ultra High Performance) däck.

Det är (som namnet säger) high performance däck men som är avsedda för de körsituationer som uppstår till vardags. Dessa däck har fantastisk prestanda och de flesta brukar man även kunna köra på bana med (inte längre stinter men några varv iallafall).

De vanligaste i UHP/UUHP gruppen är:
* Michelin Pilot Super Sport
* Michelin Pilot Sport 4S (snäppet vassare än Super Sport)
* Goodyear Eagle F1 SuperSport
* Goodyear Eagle F1 SuperSportR (snäppet vassare än SuperSport)
* Continental SportContact 6
* Pirelli P Zero (PZ4)
* Bridgestone Potenza Sport

Du kan även välja något av dessa här nedanför - men nu är vi inne på r-däck (men dessa är ändåså gjorda att de går att köra till vardags - finns många som kör på bana då och då och använder dessa på banan men kör även runt på dessa på sommaren). Fast inget jag personligen skulle vilja ha när ett skånskt höstregn öser ned och man färdas i de här skidspåren till vägar här nere...
* Michelin Pilot Sport Cup 2
* Pirelli P Zero Trofeo R

Väljer du något från UHP/UUHP gruppen ovan kommer du garanterat bli nöjd.

EDIT : Glömde ju skriva, som richo och Westersund nämner så finns ju bland annat Federal 595 RS-R som är ett type semi-r-däck och är lite billigare och kan vara bra att prova på om man inte är säker på om man vill gå så långt.

Men är precis som Westersund lite tveksam hur Federal 595 RS-R hanterar lite större och tyngre bil. Är själv också mest van vid lättare bilar.

Även jag och richo kör ju i "flugviktsklassen" ju :-)

Flera av däcken i UHP/UUHP gruppen och r-däcken ovan finns exempelvis bara i dimensioner från 17" eller 18" och uppåt och är således riktade åt lite tyngre bilar (och vet de trivs bra på dessa).

Notera att Federal 595 RS-R har utgått och ersatts av Federal 595 RS-RR där förbättringar inom bland annat våtgrepp och vattenplaning ska tydligen ha gjorts.

Finns även Federal 595 RS-PRO som sägs vara uppföljaren till Federal 595 RS-RR, men är lite osäker här på de exakta skillnaderna mellan RS-PRO och RS-RR.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg327 st
Postad/Inlagd2021-08-18 22:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Min erfarenhet är att man bara blir irriterad över att köra runt med r-däck på gatan, man får aldrig upp temp i dom så det är bara halt hela tiden. Kör på nån av premiumdäcken som BMW-slangen föreslår. För mig tar det typ 2-3 varv med br attack på bana innan ett par cup2 börjar greppa bra.

Jag tycker dock pilot supersport är bättre på torrt än 4s även om skillnaden är ganska liten.

IP: ...[2.1.150]
Antal inlägg7.779 st
Postad/Inlagd2021-08-19 09:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag hade valt Michelin Supersport eller 4S, de fungerar även om du vill göra något enstaka besök på bana med bilen. R-däck låter inte som rätt däck för dina behov som primärt är gata.           IP: ...[.221.56]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -99
Pris: 20.000:-

BMW 323 ci  -00
Pris: 5.000:-

BMW Z4 3.0si Roadster  -06
Pris: 195.000:-

BMW 523i  -08