AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Bilbarnstol bak i E38 (Utan Isofix)

Visad 196 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg6.409st
Postad/Inlagd2021-07-26 17:48
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
728iA -99
520iA -87
Kära BMW-vänner,

Har såväl en dotter, som en E38 på ingående snarast, och skulle behöva lite råd och erfarenheter kring hur dessa båda fantastiska ting kan kombineras. Har hittat denna gamla tråd, men känner inte att jag får något riktigt bra svar på frågan: [LÄNK]

E38 saknar som bekant Isofix, har sidoairbags och som facelift också huvudairbags även bak, det visste jag om. Att bygga in Isofix verkar i stort sett omöjligt.

Vi har köpt en Cybex Cloud Z babysits, som enligt utsago skall fungera till bilar även utan Isofix ( [LÄNK] )

Givetvis kommer hon att åka i baksätet och bakåtvänd, men frågan är hur och var i baksätet vi bäst bör placera stolen för att vår dotter ska åka så säkert som möjligt. Jag läste i en äldre tråd om någon som placerat barnstolen i mitten bak, vilket ju fungerar med hänsyn till airbagsen, men då kommer sitsen endast sitta med 2-punktsbälte - är detta OK ut säkerhetssynpunkt? Sidoairbags BÖR inte vara ett problem ur säkerhetssynpunkt, och huvudgardinen sitter väldigt långt upp i hörnan vid C-stolpen och bör väl knappast inte innebära någon risk för en bebis nere i sätet, se följande bild: [LÄNK] ?

Sammanfattningsvis: Hur gör jag för att min dotter ska åka så säkert som möjligt i vår E38 som nyfödd - och sedermera även som barn?

Tack på förhand!

Mvh,
Kalle           IP: ...[192.145]
Annons
Antal inlägg2.036 st
Postad/Inlagd2021-07-26 20:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tror inte att airbags från sidan är ett problem alls med barnstolar och babyskydd, då hade man hört om det på samma sätt som airbag fram och det hade gått att koppla ur på alla familjebilar.

Bältet i sig lär vara starkare än isofix fästet men svårare att spänna åt med kanske. Det babyskydd och barnstolar vi använt har haft en klämma för bältet modell större påsklämma som gjort det enklare att spänna fast stolen utan isofix, med den klämman gör bara nytta där man har trepunktsbälte så man kan dra åt innan man klämmer fast.

Jag har kompletterat e38:an med öglor under stolsskenorna bak för att kunna monter bakvända stolar på ett enkelt sätt. Enkla öglor passar inte utan jag fick kapa och borra några hål i ett plattjärn som adapter. Annars tror jag öglor för VW koncernen kan passa rakt av för de från skodan ser ut att kunna passa också.

Annars är e38 en bra vagn att frakta barnen i, gott om plats och 12:ans lugna gång smittar av sig. ;)

// Magnus

IP: ...[178.250]
Antal inlägg6.409 st
Postad/Inlagd2021-07-26 21:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
728iA -99
520iA -87
Tack för ditt svar, Magnus!

Kommer att få nöja mig med en halv motor den här gången :D

Du råkar inte ha en länk till hur man kan konstruera lösningen du nämner, alternativt till vilka öglor från VW man eventuellt skulle kunna använda? Har själv tummen mitt i handen, men lyckligtvis tillgång en duktig mekaniker som skulle kunna hjälpa mig.

Jag har inte lyckats hitta något övergripande konsensus gällande sidoairbag och barnstol, men det finns till min förvåning en varningsdekal i bilen - jag tror (och hoppas) dock att det gäller framåtvänd stol utan inbyggt sidoskydd för huvudet, då barnets huvud - ifall de exempelvis somnar - skulle kunna hamna för nära airbagen - vilket å andra sidan känns både långsökt och enkelt att förebygga med en bättre barnstol. I värsta fall tänker jag att man helt enkelt borde kunna plocka ur airbagen och ersätta med något motstånd så att man inte får varningskod.

Mvh,
Kalle           IP: ...[192.145]
Antal inlägg2.036 st
Postad/Inlagd2021-07-26 23:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Du behöver något i stil med dessa fast med två hål i eftersom det är både en skruv och ett styrstift som ska igenom plåten.
[LÄNK]
Enklast borrar man nog bara det extra hålet i de.

Jag köpte den korta modellen och monterade ihop med ett lagom långt plattjärn som jag borrade passade hål i. Det blev samma resultat från skrotlådan.

// Magnus

IP: ...[178.250]
Antal inlägg2.036 st
Postad/Inlagd2021-07-26 23:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det var alltså den här typen jag monterade på ett plattjärn.
[LÄNK]

// Magnus

IP: ...[.48.174]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 640d x-drive  -13
Pris: 300.000:-

BMW 328i  -13
Pris: 167.000:-

BMW 325  -11
Pris: 59.000:-

BMW M5  -00