AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
975

Främre kardanaxel

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Fick ett haveri på kardanen som går från fördelningslådan till främre diffen. Som tur var hörde jag en snäll när jag körde sakta och krypkörde hem, hissade upp bilen och såg att bakre korset var trasigt - men kardanen satt fortfarande ihop. När jag skruvade lös den kom den dock ut i två delar.

Det hade slagit lite emot sumpen på växellådan, men inget som var alarmerande. Nu har jag monterat en ny axel, märkte dock att det var ett litet spel om jag trycker kardanen upp och ned - alltså på den sidan som går in i fördelningslådan med splines. Jag känner inte något spel när jag roterar, inte i splinesen iallfall, sen är det väl lite saker som ”kuggar i” som man känner… splinesen såg ej heller skadade ut på axeln jag tog ut, har även haft lös den nya axeln efter 20mil och ser inte något på den heller…

Men frågan är, är det normalt med ett litet spel vertikalt på splines-sidan? Jag känner inte några vibrationer. Dock när jag släpper gasen i 50-90 så kan jag tycka mig höra ett litet ”lager-ljud” som sen försvinner så fort jag lägger lite belastning på drivlinan..

Jag har lite svårt att avgöra om detta ljud varit förut, nu när man är ute har man ju öronen på helspänn…:)

Det gäller en X5 4.0d 2010.

Det du beskriver om glapp och missljud har jag oxså på min bil .
Jag råkade ut för ett totalras när bakre knuten separat på autobahn vid Brännerpasset i Italien.
Nu har jag bytt den andra kardanen för att jag tyckte den var glapp men det visades att det var i som du beskriver.
Min bil har nu gått 20500 mil bil första bytet 13000 mil.

PJ
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Så med andra ord så borde glappet vara fullt normalt?

Har du bytt i förebyggande syfte eller gick den sönder igen?
I förebyggande syfte och för att den redan var beställd och öppnad
Men det var inget märkbart glapp i den som suttit sedan 12500 mil
Med andra ord onödigt byte🙂

PJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.