Få 10% utan avtal på en populär modell utan massvis av extrautrustning är inget som nås.
Sen kan man tycka man "är bra förhandlare" men säljaren har sina fasta prutgränser och dessa ligger kring 7-8% för privatpersoner. Om man får mer lurar man sig själv genom att ex räkna på enskilda tillval istället för paketerbjudande.
Att "ställa handlare emot varandra" brukar inte heller vara så enkelt det finns som sagt fasta gränser som "alla" handlare har ungefär samma. De flesta svarar inte på mailförfrågningar då det genomskådar att det är dåliga prutförsök.
Att man får betydligt högre med ramavtal är något helt annat. IP: ...[3.36.45]
Ska3, jag tror också att ett ramavtal i grunden gör en hel del. Lätt att jämföra äpplen och päron när man får en bra rabatt och tror allt beror på en själv och underskattar hur ramavtalet i botten gav säljaren helt annat svängrum. IP: ...[.221.56]
För att de byter bil oftare och servar bilen på auktoriserade verkstäder i högre omfattning. De köper också mer tillbehör (vinterdäck, hundburar, skidboxar osv) direkt tillsammans med bilköpet än vad privatpersoner gör. Sånt ger bättre marginal att ta av. IP: ...[.206.49]
Fast jag håller ändå inte riktigt med. Visst har säljare bestämda marginaler att gå efter och de accepterar aldrig en förlustaffär (är det detta som ”Verdi” menar med att luras?) så som marknaden ser ut idag. Men här handlar det om hur vi som kund på enklast möjliga sätt kan komma så nära tills dess det tar stopp. De allra flesta säljare är tävlingsmänniskor som jämförs både internt och externt som har egna mål att uppnå, så det finns alltid något att vinna på att jämföra handlare. Det viktiga är dock som påpekats att jämföra äpplen med äpplen.
Att det skulle vara svårt att spela ut handlare via mail håller jag inte alls med om. Det är snarare det lättaste och snabbaste sättet att få en känsla av hur bra deal man fick vid första förfrågan (för hur skall du annars veta?). Visst kommer några handlare inte höra av sig men det gör ju inget då du bara skall köpa EN bil. Går man ut till 8 handlare lär du säkert få svar ifrån 3-4 och det ger en ganska bra bild över hur bra deal du egentligen fick. Om man inte vill känna sig lurad. 2-3% på en bil för 900kkr är trots allt lite pengar man kan ha roligare för.
Håller inte als med om din beskrivning av skillnad mellan privat- och företagskund.
De som inte servar sin nya bil på auktoriserade verkstäder är nog väldigt närma noll för alla typer av kunder de första 3 åren.
Tillbehör köper leasingtagare "alltid" utanför handlaren så det inte ska räknas med i förmånsvärdet. Vinterhjul finns det ofta avtal med typ Däckia. Hur många köper hundbur av BMW? Varför är de flesta leasingbilar vita? Inte är det för att de köper mycket extra åtminstone.
Skillnaden kan vara att de ev byter oftare men det motiverar inte "diskrimineringen" av privatkunder.
Du får tro vad du vill och jag kommer inte lägga så mycket mer energi på att förklara det. Kort sagt är det fullt rimligt att ramavtalen ser ut som de gör och företag får bättre priser än privatpersoner. IP: ...[.206.49]
Innan har ju generalagenten sponsrat vissa av rabatterna som går till företagsköparna. Min gissning är att skillnaderna kommer suddas ut i takt med att privata köpmönster förändras och förmånsbilarna blir allt dyrare. Det kommer bli allt bättre erbjudanden på privatleasing framöver. IP: ...[141.125]
Förstås är det så och givetvis måste man hålla isär vad som är marginal hos ÅF och vad som är marginal hos generalagenten. Med övergången till elbilar försöker man jobba bort rabattjakten och ha en mer uniform prissättning mellan kunder. Tesla har visat vägen där. "Problemet" är att övriga märken inte äger sina återförsäljare (förutom Mercedes) och då får man inte styra prissättningen på samma sätt som om de är agenter. ÅF lever på kortsiktig försäljning och kan inte låta bli att peta på priserna... IP: ...[.206.49]
Anledningen till att ett ramavtal ger högre rabatter än ett privatköp. Ett ramavtal bygger ju på en antingen fast eller uppskattad volym som kan säljas. Ju högre volym desto lägre påslag, samma som gäller om man handlar upp elenergi exempelvis. Eller köper varor och tjänster vilka som helst på ramavtal IP: ...[170.175]
@Ska: Då skiljer sig våra erfarenheter ifrån att köpa bil. Att bara ge upp direkt och säga hur lönlöst det är får vara upp till dig och dina skattade pengar men mina erfarenheter säger precis tvärt om. 1% på 900kkr är 9000kr som man kan ha roligare för än att vaska direkt till handlaren.
Det är väl främst volymerna som motiverar företagens ramavtal. Företaget jag jobbar på har ca 10,000 anställda i Sverige och vi har har 15% på BMW. Det låter jättemycket men gäller bara på listpriset. Andra erbjudanden och paketpriser gäller inte. Ingen aning om hur många tjänste och förmånsbilar vi har men det lär säkert vara ett par hundra bilar iaf som regelbundet servas och byts ut.
Ost: Alla dessa säljs via EN säljare hos EN BMW handlare. Kan vara världens lättaste jobb… IP: ...[141.125]
Kristoffer_L har aldrig sagt man ska ge upp utan att förhandla.
Dock ska man vara realistisk i sina förhoppningar. någon enstaka procent kan man nog diskutera men knappast genom att försöka "spela ut återförsäljare om öser offerter med fantastisk rabatter över en via mail"...så ser inte verkligheten ut.
Det var ett dåligt ramavtal.
Lär ligga någon form av annat avtal i grunden som inte visas för de anställda. IP: ...[3.36.45]
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022 (såld) BMW iX3 (G01) 2023
Någon som vet om huvudkuddarna bak kan fällas ner på vanliga 4-serie (kanske somma på i4 då)? Det kan man på min 325i E90 vilket jag gillar. Är detta standard nu för tiden, kanske? IP: ...[245.103]