AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
120.771

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 6 av 59
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Verdi, jag får förutsätta att i4 är tyst och ombonad, model 3 som är den likvärdiga elbil jag testat var en riktig bullerburk.

En 5-serie med nya plaids batteri/motor, något sådant skulle man ju ha!
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja Model 3 gillar jag inte alls. Hade en som lånebil när min S var på verkstad. Blev över en hel helg faktiskt. Den är lite för bullrig för svensk asfalt.
da
1.977
danielb
I4 M50 -24
jaha, MP vill höja klimatbonusen, undrar vad det kan tänkas landa på?

Trevlig tråd förövrigt, en av de mer intressanta på länge här på AP. Kul att få en liten mer nykter bild av Tesla. Blir lite ensidigt när man läser Teslaforumet eller tittar på Björn Nyland och hans mätningar :-)

I min "nästa-bil-excel" ligger just nu, M50, M3, MY. En M50 och MY ligger på typ samma TCO förutsatt att rabatterna en del fått på I4 kickar in.
16.339
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag skulle snarare tro att bonusen är 0 och malusen är kvar om 2-3 år. Systemet Bonus/Malus är beroende av att Malusbilar faktiskt säljs och redan nu är fördelningen bonusbilar vs malusbilar ohållbar.

Ska man köpa elbil gäller det att se till att välja en som har leverans inom nästkommande bonusperiod.

edit: Första sänkningen av bonusen redan beslutad. Se där.
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
danielb,
Nej, bonusen ligger kvar på 70'. Från 2023 sänks den till 50'. Ingen bonus på bilar som kostar över 700' är väl den stora nyheten. Samt ytterligare ökning av malus-skatten.

För att vara ett förslag från MP så tycker jag det är bra och väl underbyggt. Finns ingen anledning att kasta skattepengar efter folk som köper dyrare bilar än 700'. Det har även en starkt prispressande effekt eftersom tillverkarna antagligen kommer anstränga sig till det yttersta för att kunna erbjuda något som är bonusgrundande.

Dessutom är det trevligt att se att de kommer fasa ut bonusen framöver. Antagligen eftersom den inte kommer behövas.

Blir nog en prissänkning på i4 M50. Härligt! :)
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja utan en liten justering av ordinarie pris på i4 m50 lär väl många nu ta sig en funderare kring sin beställning av den som är gjord eller är tänkt att göras. Intressant se hur BMW agerar.
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Tyvärr måste de nog sänka ganska mycket om man ska få in en rimlig utrustning under 700'. Är även oklart om listpriset måste vara under 700' eller om det är nettopriset.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Verdi, jag tar det för givet att det är nettopriset som gäller, annars blir det krångel och en massa admin för staten och kunden. Dvs det är 725 som behöver sänkas till 699,999..
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Listpriset menar jag :)
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja fast då måste man ta den helt utan tillval. Blir lite tajt det också. Är nog en utmaning att få in i4 40 under 700 tkr också.
Enda vettiga är väl att det är pris enligt köpkontrakt som gäller
16.339
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Undrar hur det ska övervakas. Ska man skicka sitt köpeavtal till Transportstyrelsen? Idag sker det ju automatiskt baserat på registreringsuppgifter utan manuell hantering. Hyfsad bemanningsökning som skulle krävas.
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja allt är lite skruvat. Kanske är det grundpriset som inte får vara över 700 tkr?
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Exakt Lövet, det jag menar med admin. Det måste vara list/grundpriset som avses, exklusive pris för tillvalen!
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Och för att förtydliga så vips så är våra beställningar av i4 m50 exkluderade rätt till miljöbonus… om nu budgeten antas.. men man får väl anta detta kommer gälla och inrymmas i budget 2022
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Och ändå lite surt vara 25 loppor ifrån gränsbeloppet, eller hur? Även om det inte drabbar några fattiga bilköpare ;)
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Det är väl inte första gången nuvarande regering sjösätter ett krångligt och administrativt försämrat förslag när syftet är att stävja bilismen. Bonus/Malus var det första där krångliga beräkningsmodeller skulle läggas på nya bilar vilket resulterade i statlig finansierad lyxkonsumtion.
Det andra förslaget var det nya systemet med förmånsvärden där till och med Skatteverket gav svar på tal med att föreslå ett mer förenklat system. När hände detta senast att en statlig myndighet slår näven i bordet för att minska den administrativa bördan mot en regering (som i ren illvilja viftade bort den). Jag beundrar era fromma förhoppningar om logiska och vettiga resonemang vad gäller kommande bonusnivåerna och hur dessa skall beräknas men jag skulle vara väldigt försiktig att hoppas på för mycket givet vilka som sitter och tar fram besluten. MP har inga som helst incitament för att få fram fler elbilar…
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Grejen är ju att man kanske ändå måste snegla på en tesla m3 performance nu, den ligger ju på rätt sida gränsen. Men först ett test av den för att se om den känns bättre än long range. Men detta gör ju att man sneglar på bensin eller diesel på nytt när de riktigt ”roliga” elbilarna föreslås förlora rätten till bonus..
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Utebliven bonus på eftertraktade "roliga" elbilar innebär också bättre andrahandsvärde. Dels för att man inte kan räkna in bonusen vid nyköp och dels för att utbudet på begmarknaden kommer minska rejält. En i4M kan nästan bli bättre ekonomiskt om typ 90% av de som egentligen vill ha en väljer andra modeller.

Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Verdi, tänkte inte på det för att citera Stefan Sauk :) Men det är svårt att göra träffsäkra prognoser över hur andrahandsmarknaden kommer agera på ett par års sikt.. det man däremot nu noterat var att i4 m50 är attraktivt prissatt och med bonus en liten flämt i historien såg ut att kunna erbjuda en riktigt bra affär. Men du kan mycket väl ha rätt i att det blir en exklusivitet med ett högt värde på i4 m50 med detta, få bilar som kommer säljas men ett köpsug i andra hand
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.