AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
125.219

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 59 av 59
Visa användare
8.475
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om man når 190km/h upprepade gånger på svensk motorväg så är det väl uppenbart att man faktiskt kört som en biltjuv!?

Vi vet ju alla vad uttrycket betyder och vi är alla bilentusiaster så vi har ju alla kört norr om det lagstadgade men är man upprepade gånger 50% över hastighetsbegränsningen så är det att köra som en biltjuv och den ”lilla” detaljen framkom inte i första inlägget… 😉
D.
30
D.E
i4 M50 -24
Gällande förbrukning så körde jag hem min M50 från Stockholm till Norra Skåne i förra veckan och landande på en förbrukning på 18,1. Då hade jag dessutom en uppsättning vinterhjul i bilen. Ett fåtal snabba omkörningar annars höll jag laglig hastighet.
Jämfört med min förra ID.4 är det riktigt bra.

Da
250
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Verdi2: det har du helt rätt i, även om man lägger på 5-10 min utöver själva laddtiden. Men 7 mil i 120 tar 35 min och att ladda säg 15 kwh som säkert går åt för att köra 7 mil i 120 tar väl ca 10 min om man räknar 100 kW som väl är ett snitt upp och 5 om man gör det vid 0%. Men lägg till planering för att komma med lagom nivå till laddare mm. Vet att ix50 kommer 200 km i 200 km/h så då kommer väl i4 max 14 mil eller något. Ja man tjänar tid på att köra fort jämfört med lagligt men det bygger ju på att det finns lediga laddare var 8-10 mil och det gör det ju inte överallt. Säg så här istället då, man tjänar inte in så mycket tid på att köra väldigt fort jämfört med att köra långsammare.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
För att ge lite perspektiv kan jag nämna att jag var på bilsemester i Europa förra sommaren och körde autobahn Tyskland och genom Danmark mm. Körde lagliga hastigheter och följde trafikrytmen och snittade 15,5 med hela familjen i bilen, 2 vuxna och två barn och packning. Även i höga farter (upp till 160) blev jag förvånad att den var så snål, temperaturen var gynnsam, mellan 20-27 grader cirkus. Laddade på Ionity och planerade för detta vilket innebar ett pris på mellan 2,88-3,5 kr/kwh (Sverige, Danmark, Tyskland). Kunde lätt ta mig 40-50 mil mellan laddtillfällena. Hade rejäl fart i laddningen med uppvärmt förberett batteri i Ionitys mest kraftfulla stationer. Har en i4m50.
Ve
1.414
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Dafro, ja precis. Du skulle faktiskt ta dig fram snabbare i en elbil om du kör 190 km/h än om du kör en dieselbil i laglig fart och inte ens stannar och tankar.

Elbilen i laglig fart måste stanna och ladda också. Drar lite drygt hälften av 190-bilen så halva laddtiden kan man räkna bort i en sådan jämförelse.

Tror inte i4:an är så pass mycket sämre i hög fart än iX 50.

Bmwkillen. hur mycket du har inuti bilen spelar mindre roll. Däremot är det sämre om du t ex sätter på en takbox.
Da
250
Dafro
Nissan Leaf -22
Kunde inte I4 fått vara lite större i baksätet, är den enda elbil som jag tycker är vettig och med vettig räckvidd men för låg i taket i baksätet om man är 180+.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
I4an är ju en relativt låg coupe så det finns begränsningar förstås, som t ex takhöjd bak.

Jo fattar det Verdi, ville bara poängtera att bilen bar lite mer vikt än annars.

Sämre i hög fart än IX50? Komfortmässigt menar du? I4 bör vara bättre i hög fart ur förbrukningsperspektiv än högbygget IX50.
Visa användare
8.475
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Couper har två dörrar, men en gran coupe är det ju. 😊

Ja, måste vara en tankevurpa där, i4 profil borde vara fördelaktig i högfart kontra iX suv-form då luftmotståndet ökar exponentiellt med hastigheten.
Ve
1.414
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
i4 och iX har i princip samma luftmotståndskoefficient, 0,25. Dock är ju iX både högre och bredare så luftmotståndet blir ju högre i absoluta tal. Dock större batteri.
Da
250
Dafro
Nissan Leaf -22
Jag tänkte att IX50 har ett uns större batteri, 105 mot 80 men I4 kanske är så mycket snålare, trodde dock den hade mindre än 80 kWh. Trodde inte att IX50 var snålare än en I4.
DB
43
DBackel
520d Touring -10
Sitter på räknar på ny bil. Är det någon som så här på helgen kan ge ett överslag på privatleasing på I4 edrive40?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.