AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
118.776

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 58 av 59
carrlover
@Ska3: Du har ju fått ett par bra exempel men det kanske blir för komplicerat för dig att bemöta dessa.
carrlover
Har letat rykten/uppgifter kring priser på kommande Neue Klasse men finns inte mycket att komma med. Mest lösa spekulationer känns det som men det kanske är för tidigt. Någon som hittat andra indikationer?

Länk

”Since at least six vehicles will ride on the Neue Klasse platform, they will be available at various prices. While we don't have any firm numbers yet, the new batteries are reportedly less expensive than the current ones. The lower manufacturing costs mean that the models' costs could be closer to existing combustion-powered models.”

Länk

”We know that the “first derivative will go into series production in 2025”, but BMW hasn’t yet confirmed whether this will indeed become the new iX3. If that’s the case, you’ll be looking at a starting price in the region of £65,000, sitting below the £70,000 iX in BMW’s model range.”
Det är ju på tok för tidigt. Det är ju inte ens klart när den/dem börjar att produceras. Jämför ex. vis Volvo EX90 som är kraftigt försenad i produktion och väl idag ligger på ett bruttopris iaf 150-175 tkr högre än från början. Kolla bara vad IX1 och IX2 ligger på brutto och lägg därtill säkert på en hundring.

/Anders
carrlover
@Med känsla: Produktionsstart är väl iofs ganska klart att det blir 2025 enligt egen utsago från BMW men det är kanske som sagt lite tidigt för att spekulationer ska bli riktigt seriösa. Skulle man landa på en hundring upp från iX1/iX2 handlar det om storleksordningen 750`och det vore helt okay.
Men du får inte en vettig IX1/IX2 för 650 tkr, brutto.

Exempelvis ligger en 330e Touring på nästan 700 tkr brutto.
Länk

IX2 med lite utrustning på 852 tkr
Länk

osv. Kronan blir dessutom allt svagare och ligger nu på hela 11,70 för 1 Euro. Dessutom ny modellserie. Kolla ex. vis på de I5 Touring M60 som kommit ut, en ska man brutto ha dryga 1,5 mkr för. BMW rabatterar inte direkt nya modeller.

/Anders
carrlover
Nej, 750´är nog för bra för att vara sant och iX3 kostar väl redan i nuvarande version 700`i basutförande.

Beträffande i5 har den blivit sanslöst dyr och de måste rikta sig till en ny målgrupp. Tror inte man kommer vilja göra samma sak i 3-seriesegmentet men vi får se.
Ja jag vet att I5 försäljningen gått trögt, men med stor sannolikhet väntar många på Touring och framförallt då 40 X-drive. M60 kanske man kan ta bra betalt för då det är den enda kombi och med speciella prestanda, men 1,5 mkr, nejj! Redan 1,2 är mkt pengar.

/Anders
Länk
facelift av i4 och 4-serien
Wi
2.032
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Sägs komma uppdateringar av batteri och drivlina nästa år: Länk

Synd att det inte kom synkat med faceliften.

Snygga bakljus! :)
Buspelle
Fortfarande en snygg och stilren bil som piffas till lite till, men man kan inte låta bli att tycka att den känns lite ålderdomlig jämfört med kommande Neue Klasse.
Mina erfarenheter av i4 eDrive40.

Det här var min första bekantskap med en elbil. Behövde åka 45 mil enkel resa å jobbets vägnar och sen samma resa tillbaka i slutet av dagen.

Rätt så snygg design på i4:an och de perforerade lädersätena var sköna. Gick dock inte att sänka stolen tillräckligt för min smak men inget problem rent komfortmässigt. Ratten gick att dra ut på ett bra sätt.
Kanon med iDrive-ratten så att man slipper sätta fingeravtryck på den fina skärmen och kan hålla skärmen blank och ren. ...förutom tempen som jag styrde via tryck på skärmen. Går kanske att ändra med iDrive-ratten..?
Dock värdelöst att ha displayen löst monterad på panelen eftersom smuts samlas i utrymmen som är svåra att komma åt.

Efter att ha lyckats stänga av alla assistenter och tryckt i sport-läget så bar det av.
Gasresponsen kändes naturlig och axet var helt okej! Dock vet jag vet inte om hjulinställningen på detta exemplar var dålig men jag tyckte verkligen att bilen kändes tung i kurvorna och den gillande inte snabb kurvtagning trots att det satt M-emblem på framskärmarna.

Ute på motorvägen använde elmotorn ca 30% av sin effekt och jag tvingades in i ”depå” för dagens första laddning.
Det var en 150kW laddare hos OKQ8 men jag fick inte ens 70kW vilket gjorde att jag efter 30 min avbröt och hade då 54% av batteriet laddat. Nästa OKQ8 med 150kW laddare fanns drygt 13 mil bort och förhoppningsvis är det mer kräm i den tänkte jag. Kom till den laddaren med endast 2% kvar av batteriet. Fick 80-90kW laddhastighet vilket var en förbättring men inga 150kW som OKQ8 anger.
Laddade till 80% och eftersom det skulle räcka fram till resans mål och sen tillbaka igen till samma laddare.

På hemvägen fick faktiskt 149kW vid denna laddare och laddade batteriet till 99% under tiden jag åt.
Fick sedan ladda ytterligare 2 ggr innan jag var hemma igen. På hemvägen knappade jag lite på färddatorn och såg att det fanns förbrukningssiffra, osäker på om den räknar sen senaste laddning eller sedan den nollställts manuellt? Hur som helst så visade den 3,5kW/mil. Ska man köra batteriet 80% - 10% så har du inte mer än 18 mil aktionsradie på motorväg vid momsat tempo.

Ungefär 3 timmar fick jag stå och ladda och det är inte bara bilens fel eftersom endast 1 av 5 laddtillfällen gav 150kW trots att samtliga var OKQ8 150kW-laddare.

Det var trots allt roligt att prova något nytt men det jag tar med mig är att i4:an (hur fin och välbyggd den än är) är värdelös om du ska åka långt och har bråttom. Och någon kurvmaskin är det inte heller. Det var även irriterande att assistenterna aktiverades efter att bilen laddadats så att man hela tiden manuellt måste gå in och stänga av dom. Men ni som äger era bilar har säkert någon form av individuell inställning som ni väljer så är det problemet åtgärdat med en knapptryckning.

Billigt var det inte heller då OKQ8 tog 5,56 kr/kW.
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
@M-pire: Stor igenkänning på vad du beskriver, hade liknande erfarenheter på de första långturerna med Teslan. Gillar precis som du att köra med rejäl moms och kör långt, ca 5000mil per år blir det.
Ett par reflektioner som jag lärt mig den hårda vägen när man vill köra som vi gör:

1) Använd alltid navigationen vid längre körningar. Även om man hittar :-) Den ställer in exakt var du skall ladda och hur länge du behöver stanna där för att minimera restiden till slutdestinationen. Dessutom förvärmar den batteriet åt dig. Förvärmer man inte batteriet får du vara glad om du ens får i 80kWh…
Nej det är inte alltid det allra bästa sättet men i de allra flesta fall funkar det rätt bra! Och man slipper stanna onödigt länge.
2) Ladda aldrig mer än till 70% när du är ”on the go” - tar för lång tid annars och bättre lägga dessa extra minuter på vägen än att vänta.
3) På snabbladdarna står det oftast ”upp till 150kW”. Det betyder att detta är max vid optimala förutsättningar. Och om det redan står en bil och laddar på samma stolpe så blir det att man delar på effekten, dvs att man får i bästa fall 75 var…
Jag tycker detta är skit men det är vad det är…
4) 5,59kr/kWh är ganska normalt pris för en snabbladdare. Men håller med om att priserna borde följa marknaden lite bättre som bensin gör. Särskilt el är ju en färskvara som svårligen kan förvaras som olja.

Summering tycker jag det funkar ganska bra med elbil i min körcykel. Haft både diesel och hybrid innan. Visst får man stanna lite oftare men behöver ändå tömma blåsor och till slut hittar man rutiner som funkar. Har dock full förståelse för de som är tveksamma och väljer att fortsätta med diesel/hybrid.
Visa användare
8.324
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Just den där körcykeln är elbilens sämsta. Lägg på kyla och det är nästan ridå. Att sänka tempot och ladda en gång färre kan ge bättre totaltid.

Att däremot köra upp till 15/20-mil per dag, varje vardag och ladda hemma är den bästa. Man laddar billigt hemma och slipper besöka macken varje vecka och räckvidden är inget problem.

Har man en körcykel som med 90-mil/dag hyfsat ofta så förstår jag att man håller kvar vid bensin/diesel.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Förbrukade du verkligen 54% till 2% på 13 mil?! Ska inte i4:an vara snål? Jag brukar köra mina 50 mil till Stockholm med ett stopp i vardera riktning, tycker det är lagom med ett break efter 25 mil.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
52% på 13 mil innebär att man förbrukar ca 42 kWh och det är en förbrukning på 3,23 kWh/mil. Vid laglig motorvägsfart drar den väl en bit under 2?

Min Model S drar inte ens så mycket i 150 km/h på vintern. Jo jag brukar köra så fort som möjligt utan att riskera körkortet ibland. Har aldrig legat över 3 kWh/mil över en längre sträcka. Skulle förvåna mig mycket om en i4 skulle dra mer. Den är bra mycket snålare i alla andra tester jag sett så...

Jag tror vi har att göra med nån som letar fel och överdriver för dramatisk effekt. Alternativt ligger i närmare 200 km/h... Själv grundpremissen med 90 mil på en dag och dessutom med brådska talar ju åt den riktningen också.

Kör man som folk och startar hemifrån med fullt batteri får du 30-40 mil med billig el hemifrån först som drar ner snittpriset för den totala resan.
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Fast nej, förbrukningen varierar ändå pga svårkontrollerade omständigheter. Jag skall ge er ett exempel när jag körde Göteborg-Stockholm. Upp ena dagen. Hem den andra. Startade båda turerna med 100% batteri.

På ditvägen var det sol/15 grader och en rejäl sydvästlig medvind. Körde på kvällen så höll 20-30 över skyltat hela sträckan. Behövde bara stanna i Norrköping på vägen för att ladda i 20min. Det räckte. Tog mig mellan våra två största städer på 4,5h. Inte körtid utan restid inkl laddstoppet. Minst sagt bra kört även i en diesel!

På hemvägen dagen därpå låg samma fina sydvästvind på, denna gången i fejjan. Då hade bilen 5% kvar i Mantorp. Därefter 10% kvar i Borås. Där blev det två laddningar.

Jag skriver inte detta för att säga hur uselt det är med elbilar. Utan bara att man måste ha en viss flexibilitet när man kör långt. Ibland överraskas man positivt - och ibland negativt.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Självklart. Jag har över 20 tusen mil under bältet och motvind kan vara besvärligt.

Men 3,23 kWh per mil är en orimligt hög förbrukning i en i4 om man inte kör som en biltjuv långt över körkortsgränsen.
Ska kanske förtydliga att min enda tidigare erfarenhet av elbil var 5 minuter i passagerarsätet på en Mokka för något år sedan. Jag är helt med på att elbil kan passa många bra och jag försöker inte säga att de personerna ska sluta köra sina elbilar.

Kristoffer, det här med förvärmning hade jag ingen koll på, inte heller att laddningen kan börja gå ner i fart efter 70%. Lite har jag läst om elbilar och jag har uppfattat det som att det är efter 80% som det börjar gå långsamt. Dock så fick jag faktiskt 149kW vid laddning andra gången i Värnamo. När den var uppe i 99% var farten 22kW och jag har inte koll på när farten började sjunka. Kan mycket väl ha varit vid 70%.

Eftersom jag aldrig kört elbil tidigare så har jag inga appar utan jag har bara mina tankkort så därför vet jag inte om jag törs ta sikte på laddare som inte är knutna till de vanliga mackarna. Det känns bökigt att sätta sig in i elbilsladdning bara för att man vid något enstaka tillfälle hamnar i en elbil. Men det är intressant att höra från någon med stor vana av detta! Informationen finns numera i bakhuvudet.

Det här med att man delar på effekten märkte jag vid ett tillfälle. Vi var två på samma laddare och jag fick 74kW. Efter ett tag åkte den andra bilen men jag låg kvar på 74kW. Jag stod kvar i 20 minuter men farten höjdes aldrig.

Grelle, kan mycket väl tänka mig att totaltiden kan gå ner vid sänkt tempo, framförallt när man får 60-80kW vid laddstationerna.

tsint & Verdi2.
Det var mellan Ödeshög och Värnamo. Kollade precis upp avståndet på google och det är noga räknat 13,4 mil så snittförbrukningen skulle vara 3,13kW/mil om man nu törs lita på att bilens information är exakt.
Som Verdi och Kristoffer varit inne på så blåste det en hel del så omständigheterna var inte perfekta.

Som någon biltjuv körde jag inte tycker jag. Det är väl axet som äter mest på batteriet och några gånger fastnade jag bakom elefant-racers och när de äntligen var klara så gav jag fullt. Taktiken var att inte bromsa utan istället släppa av i tid när det låg långsammare trafik i vänsterfilen. Men visst, när det öppnade upp låg jag på spärren vilket var 192 km/h dit och 193 hem. Antar att även däcken slets och att felvisningen ökade p.g.a. det. Ett relativt högt men jämnt tempo utan ständiga accelerationer.

Som du skriver Verdi, är bilen din egen så startar du så klart en sån här resa med fullt batteri. Det här är dock firmans bil och batteriet var bara 75% när jag startade. Varken den obevandrade föraren eller bil var preppade för att optimera resan kan man väl sammanfatta det om man ser det från en van elbilsförares perspektiv.

Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Jo i 190 lär det dra lite el och du had garanterat kommit fram snabbare om du nöjt dig med 120. Ang att dela effekt så ör det oftast så korkat att även du måste ta bort din laddkabel och börja om för att du ska få full effekt, beroendevård vilken laddprocent du har såklart, så var det iallafall när jag laddade på recharge utanför McDonalds här i stan, men på teslas v2 är det inte så om jag kommer ihåg rätt utan där får man tillbaka effekten fast jag vet inte för har alltid bytt laddare då, är en otålig människa.. Då I4 kan ladda med 200 kWh från början och håller över 150 fram till ca 40 % så kan ionity vara intressant att sikta på, håller över 100kw fram till ca 60% och håller ca 80 till 80% så längre än så skulle jag nog inte laddat om man inte öndå ska äta eller det krävs för att man ska komma fram. Men kul med ditt inlägg för att höra din uppfattning.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Kör du 190 i en timme så ligger du 70 km framför en som kör 120 km/h. Att ladda 70 km räckvidd går fortare än att köra 70 km i 120 km/h. Så nej, han skulle inte komma fram fortare i 120.

Men jag vet inte. i4 40 som det här måste vara ska klara 48 mil på motorväg om man håller fartgränsen. Det blir kanske en mer harmonisk upplevelse då?

Jag vill inte vara nån moraltant men 190 på svensk motorväg är ju inte helt smart om det inte är väldigt lite trafik. Folk är inte beredda på det. Backspegel vet folk inte vad det är. Är stor skillnad att blåsa förbi långsamma med 90 km/h skillnad mot att köra förbi i 40-50 km/h snabbare takt.

Sen är det ju så många samverkande faktorer här som bara känns för mycket. 90 mil på en dag i uppåt 190 km/h. Jo, då blir ju en elbil inte det bästa. Men kom igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.