Sida 56 av 59
|
|
---|---|
Jag vet inte vad ni har mot i4 skärmen. Enligt mig är den bästa där er i alla bilar upp till den prisklassen och en bra bit över också. Definitivt inte vill ha en stående skärm, som vissa andra märken har, och absolut inte en bil med endast en skärm i mitten. Jag tycker att i4:ans liggande, långa skärm är alldeles förträfflig bra. Jag har en del punkter på i4 som jag kan klaga på, men definitivt inte skärmen. | |
carrlover |
@Igelkotten: Tack för input. Jag har hittills i mitt bilägande gjort precis som du beskriver; när det känts rätt, vill ha känslan infunnit sig och ekonomi tillåtit, har jag köpt och det har nästan alltid funkat utmärkt. Även om vi sedan några år redan äger en elbil som fungerar bra för oss så det den här gången är det lite annorlunda eftersom vi ska byta ut vårt mest använda huvudfordon som går i väl invanda fossilgängor mot ett eldrivet fordon. Eftersom vi inte längre har behov av 5-seriens storlek så är 3-serie-/i4-/Neue Klasse-segmentet fullt tillräckligt och siktet inställt där. Hade BMW inte lanserat sin Neue Klasse hade vi redan accepterat den offert vi fått på en i4a men genom att Neue Klasse kommer i relativ närtid är läget plötsligt annorlunda. För mig framstår Neue Klasse som ett stort steg framåt där BMW bygger ett renodlat elbilskoncept och av det man kunnat läsa sig till så här långt kommer egentligen allting att bli bättre än i dagens bilar. Dessutom tilltalas jag av design undantaget front och inredning som man får hoppas har annan utformning i produktionsbilarna. Men @Igelkotten, du är inne och spinner lite på huvudfrågan; blir det en bättre bil. Ja, jag inbillar mig det utifrån den info jag tagit del av men jag vet naturligtvis inte. Men vad är det mer specifikt som får dig att tro att jag blir besviken på Neue Klasse? |
carrlover |
@Min330e: Skärmen är egentligen det enda jag inte gillar på i4 och för den delen alla nya BMW. Den ser ut som en lös billig pryl som hängts dit helt utan tanke på att integreras i inredningen. Själva infästningen ser ju ut som det vore gjort av ett barn. Titta på t ex Porsche hur de bygger instrumentering med flera väl integrerade skärmar. Så ska det se ut tycker jag. Men man kan naturligtvis ha olika uppfattning om detta och antagligen kommer jag lära mig leva med BMWs för jag har inga planer på att byta bilfabrikat av det skälet. |
308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
carrlover: Det är nog en allmän upplevelse att nya modellgenerationer idag inte tar så stora steg framåt jämfört med de gamla. Och att det kanske inte finns så stort behov av att förbättra produkter som är väldigt kompletta. Till exempel så är min åtta år gamla 435d lika snabb till 100 som dagens M340d med 4,8 sekunder. Nya 5-serien i5 M60 är långsammare till 100 än min G30 M550i och G60 har de snålat på kvaliteten i inredningen. Samma sak hände när G20 genomgick sin facelift där man sparat lite här och där i material i interiören. i4an känns idag lagom stor till yttermåtten och innermåtten (såvida man inte som jag har gigantiska barnstolar att baxa in i baksätet). Halvkombiluckan är briljant och kombinerar praktikalitet med design. Fartresurserna matchar i stort sett M3an med acceleration till 100 på under fyra sekunder medan priset är avsevärt lägre än M3an. Jag har svårt att se att neue Klasse skulle bli avsevärt bättre på något utöver räckvidd och bränsleförbrukning. Personligen så har aldrig räckvidd eller bränsleförbrukning varit någonting jag lagt så stor vikt vid när jag köpt bil då det aldrig påverkat suget efter en bil. Självklart måste räckvidden vara tillräckligt för att bilen ska fungera i vardagen och bränsleförbrukningen får inte vara groteskt hög för att störa vardagsekonomin. |
Håller med om lagom till yttermått men den ör trång invändigt, bak slår man i taket om man är 180 men om man har mindre barn eller bara är 2 så räcker den väl till. Funderar på om den skulle fungera om ett par år när vi nog bara har ett barn kvar hemma men då får vi ha hunden i baksätet så nja. | |
carrlover |
@Igelkotten: Har ungefär samma syn på att utvecklingen av nya modellgenerationer inte direkt tar stormsteg liksom att i4 är en i dagsläget förträfflig bil. Faktiskt den enda elbil jag kan tänka mig. Gillar Taycan men alldeles för stor. Dock har BMW en väldigt hög svansföring beträffande Neue Klasse och det är ett helt nytt koncept där man bygger ett renodlat elbilskoncept. Detta är iofs lite lustigt eftersom BMW också sagt att man ska utveckla en helt ny fossildriven motorfamilj som ska fungera långt in på 2030-talet. På vilken plattform ska denna då appliceras? Allt kokar dock ned till vad man tror om Neue Klasse. Blir det ett stort steg framåt i utvecklingen som man påstår och ett riktigt höjdarkoncept som överträffar allt annat. Jag lutar åt att det finns förutsättningar för att BMW gör något riktigt bra och designen på det sedan-koncept man sett talar starkt för att man faktiskt tänker göra något helt nytt. |
@carrlover, lösningen är enke. Köp en Porsche. Tur att vi kan välja en bil som passar oss. Själv upplever jag att skärmen är väldigt fint integrerad i bilen, inte alls som om det var gjort av ett barn. | |
carrlover |
@Min330e: Du behöver inte bli stött i kanten för att vi tycker olika. För mig är det en gåta hur man kan tycka att en påhängd stor skärm ovanpå en instrumentbräda är väldigt fint integrerad i bilen, men det är min enkla åsikt. |
Exakt så de är, du har helt rätt. Det är DIN åsikt. Min kan vara motsatsen, och det betyder varken att jag är dum i huvudet, eller att jag är stött i kanten. Din åsikt är din åsikt och inget mer. Din kommentar visar dock att du saknar förmåga att förstå "gåtan" att andra kan ha andra åsikter än din. Jag vet bara att jag hade inte köpt bilen om jag inte hade gillat displayen, eftersom jag tvingas ju att se på den varenda gång jag sitter i bilen och skulle bli påmind om mitt beslut att köpa något så fult som dessutom är designad av ett barn. Det är en gåta för mig hur man kan köpa en bil man inte gillar designen av en så central del. Displayen var en av delarna som skrämde bort mig från Tesla, VW, Volvo och flera andra. Porsche har jag inte tittat på, och har inte ens tänkt på. Länk |
|
carrlover |
@Min330e: Ojojoj, verkar vara en känslig fråga för dig. Tror vi låter saken vara med det. |
@carrlover: Vet inte vilken horisont du köper bilar på, du ser ut att ha rätt nya bilar så ett sätt att "ha kakan och äta den" kan ju vara att köpa en begagnad i4 som tappat en del av värdet och byta till Neue Klasse när den dyker upp, utan att för den delen troligen förlora så mycket på i4an. Det blir kul att se hur stort steg Neue Klasse är, Porsches och Audis PPE verkar ju vara ett bra kliv i rätt riktning men inte så att man har gjort bort sig totalt om man sitter på en bil med plattformen som gällde innan. Samma med Model3, Taycan, Ioniq5, ID3, osv. Alla gör ju framsteg i sina uppdateringar, men inte så stora att generationen innan blir värdelös över natten utan snarare i stil med facelifts och generationsbyten som alltid hänt inom bilindustrin. Men jag sitter med samma tankar som dig, så förstår helt klart tveket. Känner mest att det är lätt att bli sittande och vänta på nästa stora steg, när det i själva verket alltid görs små framsteg. |
|
carrlover |
@Wiberg: Tack för input och klok synpunkt med att överväga begköp. Min säljare kom faktiskt med ett sådant inspel men jag nappade inte då. Tål dock att funderas över. Man vet ju inte hur pass säker tidsaxeln för Neue Klasse är även om BMW verkar ganska säkra och man vet inte heller i vilken ordning modellerna kommer eftersom där ges olika besked. Kul med någon som går i samma tankar. Har faktiskt aldrig varit så vankelmodig vid bilköp som i just detta fall. Har varit snuddande nära att signa på för i4an, men så läser man lite om Neue Klasse och funderar över om det blir det stora steg BMW själva indikerar och det står sådana bilar i hallarna redan nästa år, har man inte gjort något förhastat då? |
Tycker i4 M50 ligger högt begagnad med tanke på det fina erbjudandet som finns (fanns?) på nya. | |
carrlover |
@Verdi2: Håller med men frågan är om det kanske inte i dagsläget går att hitta en bra affär på en begagnad. Har inte prövat eftersom jag primärt vill köpa ny bil men i nuvarande marknadsläge kan allt vara värt att pröva. |
Vet inte hur bekräftade källor det är, men en i4M med fyra motorer låter rätt fräckt! |
|
carrlover |
Är med på andra i4-forum där det diskutera en hel del kring däckslitage. Verkar som om i4an käkar däck ganska ordentligt. Har sett flera som byter från PZero till Michelin PS4S för att dessa ska klara slitaget bättre. Någon som har erfarenheter. |
Elbilar käkar däck pga det enorma vridmomentet de har från start. Och så driver de ofta på alla fyra hjulen när man utnyttjar kraften. Det är inte så konstigt att elbilsägare får byta däck oftare än till en sävlig 2-liters diesel. Jag kör en del bana och vet hur där att byta däck varje säsong. På diverse forum och facebookgrupper verkar det finnas en övertro till materialet när flaskhalsen egentligen ligger hos varelsen som sitter bakom ratten och framför fordonet. När det gäller onormalt däckslitage finns därför svaret oftast vid självrannsakan vilket vanligtvis blir en obekväm sanning för en person med varsin XY-kromosom som inser att han (för det är en han) kör över sin förmåga. Något förenklat beror slitaget när föraren vill mer än vad fysikens lagar mäktar med. Då blir det nästan alltid däcken, som ju är den enda kontakten föraren har med underlaget, den del som tar stryk när föraren kämpar emot fysikens lagar. Jag har kört med både P Zero och Michelin 4S på både landsväg och bana. Iofs ingen elbil men ganska kralliga bensinbilar med mycket bottenvrid (991.2 GTS och 992 S). Slitaget vid hård körning tycker jag var ganska lika. Michelins ”fördel”, som kan iofs ha varit ren placebo, är att de håller greppet bättre även när de börjar bli lite slitna. Men man inser genast hur dåliga däcken är så fort man byter till nya… Så om man är ur efter långvarighet så spelar det mindre roll om det står Pirelli, GY eller Michelin på däcken. Bästa tipset är att inte alltid utnyttja elbilskraften utan ”köra som folk”. Och byta däcken regelbundet. Man får helt enkelt räkna med ett högre däckkonto för en elbil om man gillar att utnyttja kraften. |
|
Jag tror helt du är något på spåren Kristoffer. Kör man en bil med 300hk+ och regelbundet nyttjar effekten så räcker inte däcken för evigt. De som tidigare kört M3 och nu har en i4 M50 förstår detta, men för de som kommer från 320d så är det såklart något nytt… |
|
carrlover |
@Kristoffer_L: Tack för svar. Förstår att 544 hk och 795 Nm kan innebära visst däckslitage ihop med en tung högerfot. Det som gjorde mig förundrad var mest det där däcksbytet som flera tycks göra och påstås mildra slitaget. Lät konstigt även om det såklart kan vara skillnad i gummiblandning et c. Men man kanske helt enkelt kör mer försiktigt med nya däck ;) |
BMW har en ganska negativ camber inställning, framförallt där bak och speciellt om man har M-sport chassi. Däck ”gubbarna” brukar ofta prata om BMW sjukan. Jag har själv råkat ut för onormalt slitage på insidan av däcken. Har man även fyrhjulsstyrning kan det behövas hjulinställning mer ofta än annars. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.