Sida 55 av 59
|
|
---|---|
Förstår inte ens att man diskuterar förbrukning på en M50. | |
Hämtade ut min I4 idag. Ca 5 månader tidigare än beräknat. Jag är helt säker på att detta kommer bli bra. :) BMWCS #8925 |
|
Bmw_Owner, varför skulle man inte diskutera förbrukning? Dels är det egentligen räckvidden man diskuterar eftersom det är en produkt av batteristorlek och förbrukning men hos elbilar finns inte kopplingen mellan hög effekt och hög förbrukning på samma sätt. Du kan ha en elbil med 1000 hästar som går lika snålt som en med 150 hästar. | |
Verdi2: Du köper inte en M50 för att hålla en låg förbrukning. Det fattar jag oxå men du har en motor till att ta hänsyn till! Den drar! |
|
Har kört vår M50 över 400 mil på tre månader. Tycker det är en riktigt trevlig bil. Det bästa för mig är att det upplevs som en helt vanlig BMW och jag kör den på samma sätt som jag alltid gjort. Hoppar in. På med stereon. Kör. Att det sedan finns pulver så det räcker och blir över och att den alltid är fulladdad är bara en bonus. Jag har kört 5-serie i över 20 år (E39,F11,F11,G31) och tycker femman känns mycket lyxigare, bättre materialval och mer smarta funktioner. 4/3 serien känns något mer budget i sitt utförande. En rolig sak som jag upplever är att den verkligen drar åt sig blickar, har mer än en gång sett folk ta kort och stannat och studerat bilen. Körde Karlstad - Branäs ToR under ledigheten, full bil, fyra pers, stor Thule Box på taket och den sörplade i sig 24,8kWh då var det -30 på vägen hem. Över förväntan. Mer än 30 mil på vintern vid 100% är en utopi. Har man möjlighet och inte vill vara ännu en i raden som åker vit Tesla Model Y så rekommenderar jag den verkligen, I4 är inte bäst på någonting utan riktigt bra på allt. |
|
Jag har vant mig vid fronten men jag tycker nog F36 var snyggare än G26 från sidan åtminstone. Den har rakare linjer. Gillar vecket i höjd med handtagen på F36. G26 ser lite slätare och tröttare ut. Verkar som överhänget fram är längre på G26 också? Tycker även plåtytan mellan bakrutan och bahjulen ser mycket större ut på G26 vilket gör att hjulen "krymper" och den ser tyngre ut. Men egentligen skiljer det inte jättemycket och det är en jättefin bil. Bara det att F36 är en personlig favorit. Länk |
|
F36 har alltid varit en favorit. G26 är absolut inte den snyggaste bilen BMW gjort, eller som finns i modellprogrammet just nu. Fortfarande lite svårt för grillen, men det börjar bli bättre. Men det är helt klart en bil som sticker ut, speciellt i San Remo Green, vilket min är :-) Länk |
|
carrlover |
Börjar dra ihop sig för bilbyte och har funderingar på att byta min 530xd mot en I4a. Har redan en elbil, I3 i familjen och kanske dags för ytterligare en. Har fått en offert på en I4M50 som känns lite lockande. Gillar I4an som bil, den känns som en BMW undantaget den stora skärmen som jag inte gillar. Huvudfrågan är dock om man ska slå till på en I4a i dagsläget eller vänta in Neue Klasse där det känns som att BMW kommer med mer utvecklade produkter både vad gäller batterier och annat. Måste inte byta bil just nu utan kan avvakta. Tacksam för synpunkter. |
Hur ska någon annan än du själv kunna avgöra om du ska byta eller inte? Så klart kommer Neue Klasse vara en bättre bil på alla punkter...allt annat vore katastof. Man kan vänta för evigt...det kommer alltid något bättre. |
|
carrlover |
@Ska3: Ingen annan kan såklart avgöra om man jag ska byta eller inte. Vad jag efterfrågade var synpunkter kring ett bilbyte i dagsläget. Det substantiella i din kommentar är att du bedömer att Neue Klasse kommer bli en bättre bil på alla punkter. Jag får ta med det i min samlade bedömning. |
@Bmw_Owner, du fattar väl att "låg förbrukning" skall sättas i relation till motorstyrkan också, så varför skulle inte M50 ägare bry sig om låg förbrukning, eller förbrukning över huvud taget, bara för att deras bil är en M50...? Faktum är dessutom att i elbilar finns inte heller en direkt klar relation mellan hästkrafter och förbrukning som det finns i förbränningsmotorer, och även i förbränningsmotorer finns en stor variation om man jämför liknande bilar, vilket du borde fatta med tanke på din långa lista på ICE bilar. Men om du menar att man inte skall köpa en M50 om man är orolig för förbrukningen rent ekonomiskt, då håller jag med dig. Har du inte råd att ladda bilen då har du köpt en bil du inte har råd med, men det gäller alla andra bilar också, även bilar som inte laddas. Jag brukar säga att om du är orolig för andrahandsvärdet då har du har du en bil du inte har råd med. |
|
@carrlover. Om Du inte gillar displayen i I4, så undrar jag om Du kommer att bli gladare över displayen i Neue Klasse. Av det jag har sett av inredning och instrumentering i die Neue Klasse hitintills (i och för sig i showcars och inte produktionsmodeller än), så är jag inte imponerad. Jag föredrar skärmarna i I4 alla dagar i veckan. Länk Länk |
|
carrlover |
@Rule Germania: Kan vara så att instrumenteringen i Neue Klasse blir lika illa men vi har som du själv konstaterar bara sett koncept än så länge, ingen slutprodukt. Sedan utesluter jag ju inte en I4 (eller för den delen Neue Klasse) p g a skärmen utan konstaterar bara att det är det jag inte gillar med bilen. Mem det kanske går att leva med. Frågan är mer om man ska slå till på en I4 idag eller om man ska invänta Neue Klasse. Borde vara fler som går i samma funderingar kan man tycka. |
Neue Klasse blir nog ett kliv i elbilsteknik av det dom har lovat hittills, men det ligger ju en bit bort och först ut är iX3 på den plattformen. Så det beror nog på horisonten som du vill äga nya bilen, det kommer ju alltid något bättre runt hörnet och det har nog ställts på sin spets nu med elbilsutvecklingen. Men du kommer säkert kunna njuta av i4an i säkert två år till utan att dom fått ut något med Neue Klasse i samma storleksklass, och inte ens då är det säkert att dom gör att i4 känns som ett dåligt val. Och gör dom det så kommer den säkert kosta mycket mer.. Det jag vill komma till är nog att om du är sugen på i4 nu så kan det vara bättre att köpa och njuta av den istället för att gå och vänta på nästa förbättrade modell, för det är alltid något nytt på gång som kommer vara bättre på papperet. |
|
När kommer faceliften till i4? Nuvarande bakljus är ju väldigt tama, de nya som sitter på G22/G23 ser betydligt bättre ut (iaf på bild). | |
carrlover |
@Wiberg: Jag är sugen på en I4. Har kört den nu några gånger och den känns som en BMW ska göra (undantaget skärmen). Har varit otroligt nära att slå till och det kanske är som du säger det bästa och så får man ta klivet till Neue Klasse nästa gång. Det som fått mig att vackla är att vi nu befinner oss i 2024 och det påstås att den första modellen i Neue Klasse ska introduceras 2025. Således om bara ett år. Vilken modell det blir verkar oklart. Finns uppgifter både om att det blir sedanen och SUVen. I länken nedan påstår BMWs officiella hemsida att det blir sedanen och det är den som intresserar mig mest. Hur som helst känns inte 2025 särskilt avlägset i dagsläget och den bil jag tänkt byta bort klarar troligtvis ett år till med väldigt god marginal. |
@tsint; LCi för I4 är planerad till juli 2024 samtidigt med övriga 4-serien. Exakt när de uppdaterade bilarna kommer till Sverige vet jag inte. Det är främst strålkastare och bakljus som ändras vad man kan bedöma av den maskerade bilen på länken. Länk Vad man tycker om förändringen är upp till vars och ens sinne och smak, men de nya strålkastarna är ännu ett steg bort från de "angel eyes" som jag saknar från tidigare E39, F10 och i viss mån även G30. My two cents |
|
carrlover>> Vet inte om du missade att bifoga länken, men förstår precis dilemmat. :) Speciellt om det är en facelift på ingående på i4, den hade jag missat. Tycker att Autocars intervju och BMWs eget pressroom tyder på att iX3 på Neue klasse släpps 2025 och sedanen kommer 2026, men svårt att veta säkert såklart. Länk Länk Om man vill få lite hint så brukar denna tråden vara rätt spot on vad gäller nya modeller, den tyder också på att iX3 är först ut på Neue Klasse med SOP 07/25 och att i3 sedan på Neue Klasse har SOP 11/26 ihop med nya 3-serien: Länk |
|
carrlover |
@Wiberg: Här är den saknade länken. Under rubriken Design framgår att den första modellen ska vara en sportig sedan. Men jag är väl medveten om att det finns olika uppgifter om vad som ska komma först. Oavsett vilken som kommer först så är de inte så långt bort i tiden. Länk |
307 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
carrlover: Om du är sugen på en i4 M50, varit och provkört den flera gånger och gillar allt med bilen tror jag det är stor risk att du blir besviken på Neue Klasse när den kommer då det inte alls är säker att den bilen är bättre på det som du värdesätter. Klart att batterier blir bättre i den nya men inte alls säkert att saker som körglädje, pris eller prestanda blir bättre. Och gällande designen så tror jag risken är större att den blir sämre. När man hittar en bil som känns rätt och man blir köpsugen så är det bara att slå till. Min erfarenhet är att även om det kommer nya generationer därefter så gör det inte något när man redan har en bil man är supernöjd med. Tycker till exempel att min nu åtta år gamla 435d GC är en bil där efterträdaren inte är så mycket bättre att det är jobbigt eller har gjort att jag blivit sugen på en. Gällande i4 M50 är min uppfattning att den är attraktivt prissatt. Det vill säga likvärdigt i pris som bensinversionen men med betydligt mer effekt och prestanda. Och som du själv nämner att den känns som en typisk Bmw. Personligen hade jag beställt och säkerställt att man hade fått lci uppdaterade versionen. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.