|
Inlagd av |
Fråga |
464 st
2023-07-11 09:51
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i4 eDrive40 MY24
|
Anders,
Ja, ett byte av alias hade inte varit fel, men det fältet är grått så det går inte som jag kan se. IP: ...[3.61.44] |
1.958 st
2023-07-11 10:44
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
I4 M50 -24
|
Grattis till nya bilen! Ser trevlig ut. Själv väntar jag på min M50 som också skulle komma 4 månader tidigare än planerat, men nu är tillbaka på sin ursprungliga 12 månaders leveranstid. IP: ...[178.187] |
464 st
2023-07-11 11:47
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i4 eDrive40 MY24
|
Tack! Vet du anledningen till förlängningen? Det är tråkigt när den förkortade leveransen plötsligt förlängs. Lite samma sak med vår EV6 som blev tillverkad efter 5 månader, sen sattes på båten och anlände till Wallhamn för mer än en månad sen och vi väntar fortfarande. Det senaste leveranslöftet är 1/8, vilket betyder längre väntetid i Wallhamn än själva transporten från Korea. Fast jag har slutat tro på den säljaren. Kia är fullständigt värdelös när det gäller kundkontakter och uppdateringar, han hade inte hört av sig om jag inte hade jagat honom.
Min BMW erfarenhet (i alla fall med säljaren jag hade) är däremot positiv. Han har hört av sig löpande minst en gång i månaden och informerat om statusen, inte bara för min bil, men även andra begränsningar och svårigheter. Det enda som han inte informerade mig om var att säteslutningen är bortplockad från manuella stolar. Vi har diskuterat det tidigare, och då har han försäkrat mig om att det inte är bortplockad, men det var länge sen, så kanske har han glömt, kanske bara struntat i. Annars är jag nöjd med affären. Jag får väl vänja mig, men jag tror inte att det blir ett problem för mig som inte har så långa ben. IP: ...[3.61.44] |
1.958 st
2023-07-11 15:50
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
I4 M50 -24
|
Jag gjorde två tillägg som säkert ställde till det (taklucka och svankstödet). Fick du svankstöd på båda stolarna nu? IP: ...[7.5.209] |
464 st
2023-07-14 11:08
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i4 eDrive40 MY24
|
Ja, jag fick på båda sidor. Svankstöd skall inte vara problemet. Vet inte takluckan, jag har inte den och ville inte ha den, så det kan den som orsakar ditt problem. Säljaren bord dock kunna berätta för dig varför fördröjningar inträffar nu när trycket har lättat och tillverkningen är igång på riktigt. IP: ...[3.61.44] |
235 st
2023-08-13 15:35
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW I4 edrive40 -23 Mini Cooper S -16
Såld: 320d Touring -10 Såld: 430i GC -16
|
Ni som redan fått era I4:or och hade beställt det som då kallades Model M Sport, fick ni med Ambient Interior Lightning vid leverans? Det ingår ju inte längre i M-sportpaketet men var inkluderat i Model M Sport i prislistan (och kontraktet) vid min beställning i oktober. Jag är alltså osäker på om det kommer att finnas på bilen när den dyker upp...
Ur prislistan som var giltig från 1 mars 2022:
7LF Model M Sport
Inkluderar följande utrustning:
3FA - 18" M Aerodynamisk Lättmetallfälg 858 M, tvåfärgad med mixade dimensioner
4LN - M Interiörlist - Aluminium Rhombicle Anthracite
4KK - Interiörlist M Aluminium Tetragon
4UR - Ambient light
704 - M Sport chassi (ej i4)
710 - M Sportläderratt
715 - M Aerodynamikpaket
760 - M Shadow Line högglans
775 - M antracit innertak
KGNL - Alcantara / Sensateckombination i Svart med kontrastsöm i blått | Svart
300 - Alpine White exteriörfärg.
- 'M' emblem på främre sidpanel vänster och höger
- M instegslister
- M fotstöd på förarsidan
- M specifika pedaler
- Dark Shadow metallic inlägg i främre och bakre stötfångare IP: ...[185.208] |
1.958 st
2023-08-13 16:32
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
I4 M50 -24
|
Om det ingick i paketet när du beställde så kommer du få det vid leverans. Oavsett hur det är paketerat idag. IP: ...[7.5.209] |
243 st
2023-08-13 22:15
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 435d GC individual -16 BMW M550i individual -21 Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16
|
När jag beställde min senaste Bmw för 3 år sen(borde vara samma system idag men vet inte) så kunde säljaren få fram en utskrift fån deras system där hela bilens konfiguration, planerat tillverkningsdatum samt all utrustning var dokumenterat. "Vehicle Inquiry Dealer" stod det högst upp på utskriften. Be din säljare att printa ut en sån och lusläs dokumentet. När jag lusläste mitt dokument visade det sig att de på eget bevåg hade lagt till shadow line utan att informera mig så det plockades snabbt bort efter att jag påtalade det. IP: ...[.192.38] |
23 st
2023-08-23 10:33
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G21 330e xDrive M-Sport -21
|
Är i färd med att beställa en i4 M50 och fått en offert på en välutrustad bil till drygt 9% rabatt (via ramavtal). Är den nivån rimlig eller tror ni att det går att pressa ytterligare? IP: ...[8.56.33] |
328 st
2023-08-23 11:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G26 i4M50 -23 E92 325xi -08
|
Jag fick ca 11% när jag beställde min (maj -22).
Min känsla är att det blivit hårdare med att få rabatt.
Och jag tror att det snart är dags för en prishöjning pga svenska kronans fortgående värdeminskning gentemot euron. IP: ...[121.136] |
235 st
2023-09-03 21:34
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Som återkoppling på mitt förra inlägg om Interior Ambient Lighting har jag nu fått bekräftat att det dessvärre hade försvunnit från min bil när "Model M Sport" utgick och ersattes med vanliga M-sportpaketet. Bilen är redan byggd och levereras snart. Jag fick prisreduktion motsvarande priset för Interior Ambient Lighting och är inte superbesviken eftersom detta tillval verkligen var "coin flip" för min del, men hela grejen vittnar om viss oskicklighet från BMW:s sida. Ovanstående skrivet mest i syfte att hälla lite bensin på BMW-glöden i oss alla... :) IP: ...[185.208] |
520 st
2023-09-03 22:10
Anmäl svaret
|
Dessvärre ingen engångsföretelse att bilen vid leverans inte har det som står i kontraktet. Skyller BMW fortsatt på komponentbrist? IP: ...[149.165] |
235 st
2023-09-03 22:43
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Nej, detta var inte komponentbrist utan förmodligen klantighet/infobrist från BMW Sverige gentemot återförsäljaren i samband med modellårsbytet och eventuellt en viss grad av lathet från min säljare (som nu slutat hos den aktuella återförsäljaren). IP: ...[185.208] |
464 st
2023-09-13 11:36
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i4 eDrive40 MY24
|
BlueScreenVW, Ambient light är inte standard. Det var det 2019 när jag köpte min 330e, men inte 2022 när jag beställde min i4. Det finns en ruta man måste bocka för. Prata med säljaren och fråga efter "Vehicle Inquiry Dealer" vilket är ett dokument med alla uppgifter om din bil, inkl. VIN, tillverkning, beräknad leverans och persondata, om dessa är kända. Om bilen inte har gått i produktion än då kan du lägga till i efterhand. Jag har gjort flera tillägg under min resa fram till leveransen. Din lista innehåller dock "4UR" vilket formellt heter "Ambient interior lighting" så jag undrar vad du menar med din fråga.
Vad som BMW väljer att plocka bort när det är dags att låsa fast din bil för tillverkning är det ingen som vet idag. Det är endast tre saker plockades bort från min bil, M ratten och lutning av sittdynan samt 12V uttaget back till höger. BMW har bestämt i sista minuten innan min började tillverkas att M ratten skall endast levereras om man väljer hela M paketet och eftersom endast ratten intresserade mig, så valde jag att avstå. Att lutningen av sittdynan var bortplockad meddelades inte ens min säljare om, så det kom som en överraskning för oss båda. Jag är inte direkt nöjd, eftersom om jag hade vetat att det kommer att hända då hade jag valt elektrisk stol. Det var i alla fall ett fult drag från BMW, men jag har fått bilen 4 månader innan utlovad leverans så det är jag nöjd med. Jag funderar på en lösning (DIY höjning / lutning) men väntar till nästa sommar och ser hur jag trivs med bilen som det är. Jag retar mig på att uttaget för 12V är bortplockat också, eftersom det innebär att man kan glömma att pumpa backhjulen om man vill använda däckreparationssatsen och inte har en förlängningskabel. Man kan inte heller använda kylbox eller koka kaffe, men inget av dessa har jag behövt göra någonsin, så jag kanske klarar mig, annars gäller DIY installation även här. Ingen av dessa ändringar kan motiveras med Covid eller elektronikbrist, utan endast med BMW's girighet och småaktighet. Så utan tvekan är jag faktiskt en gnutta besviken denna gång. BMW har valt att plocka bort den gamla växelväljaren också, men det ser jag inte som en nackdel, snarare tvärt om, den nya som jag har är bättre än den gamla spaken.
Laser, DAPP och PAP är enligt mig ett måste. Dessa fungerar extremt bra. Har testat bilen i Tyskland i Augusti och den funkar mycket bra. Drar väldigt lite på Autobahn, trots att jag tryckte på ganska bra, flera gånger en bit över 190km/h. Bilen har en maxfart på 190, men jag var uppe på 198 mer än en gång när jag tyckte att det var dags att sakta ner på grund av trafiken. Tyvärr kändes det inte att testa maxfarten på riktigt, dessutom glömde jag min GPS hemma så jag kunde inte inte kolla hur exakt bilen mäter. Jag har tidigare kollat hemma vad 110 km/h är och min GPS mätte den in som 107, så det är ganska exakt. Efter leveransen kompletterade jag med Drive recorder. Det var korkad av mig att inte bocka för rutan innan tillverkningen, eftersom det hade gjort det billigare på grund av alla rabatter.
Ang. priset och rabatter, det är lite svårare att jämföra eftersom jag har köpt min bil kontant. Dessutom köpte jag precis efter en 40kkr prishöjning och den höjningen togs bort från min bil också, eftersom jag har redan några veckor innan varit i färd med att provköra och fundera. Sen dess har grundpriset gått upp med 20 kkr till. I alla fall, så fick jag bra rabatt från början, men ännu bättre senare efter att jag gick med i BMW Club Schweden, vilket gav ytterligare 8%. Jag vet inte om den rabatten gäller idag också, men så var det i oktober förra året. I alla fall så fick jag 12% rabatt på totalen, dessutom kommer jag att få 50kkr bonus eftersom beställningen var gjord innan november. Preliminär leverans var oktober 2023 (beställt mitten av oktober 22) men fick bilen den 6/7 4,5 månader innan. Med tanke på hur priserna har utvecklats på bilen är jag nöjd att jag inte väntade på grund av alla osäkerheterna då. IP: ...[3.61.34] |
83 st
2023-09-13 18:12
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G26 I4 Edrive40 -22
|
@ Min330e;
Kommer Du på någon bra DIY höjning / lutning till stolssitsen så är jag mycket intresserad!
Efter drygt ett år och snart 3000 mil trivs jag bra med min I4 edrive 40, men jag stör mig fortfarande på att inte kunna ställa in sitsen rätt. Körningar längre än en timma blir också jobbiga pga att jag kasar fram och måste spjärna emot i stolen. Det har aldrig hänt i en BMW sportstol förut!
En idiotisk besparing av BMW som inte meddelades innan köp!!! Som Du hade jag gärna lagt till elektrisk inställning av stolen om jag hade insett att det krävdes för att kunna ställa in tiltningen av sitsen, något som alltid ingått i de tidigare manuella sportstolarna.
IP: ...[.126.59] |
464 st
2023-09-13 19:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i4 eDrive40 MY24
|
Jag blev försäkrad av min säljare så sent som i maj att allt var klart, inga ändringar som han har fått höra om. Sen kom det där med M sport ratt, men han hörde av sig om det, samt att man kunde återigen beställa svank till manuella stolar. Jag beställde svank men tackade nej till hela M paketet och tänkte att den vanliga ratten får duga, jag har ju kört med den i 3,5 år, så jag visste vad som väntade. I alla fall, även han blev överraskad av att lutningen var bortplockad. Han var på semester och kom in bara för att överlämna min bil till mig och det var då, kl. 8 på morgonen som han såg min bil för första gången, han hade ingen aning om det.
Nå ja, jag hör av mig när jag har kommit på något, men att öka lutningen är lätt, bara skruva ut alla fyra skruvar som håller stolen och ersätta dem två främre med längre samt placera distanser under, mellan stolen och golvet. Det är den enklaste lösningen, men jag försöker se om jag hittar något sätt att fixa lite mer proffsigt, dock kommer jag inte att göra något åt förrän till våren eller sommaren nästa år.
Ja, det är tråkigt med dessa småaktiga besparingar, speciellt eftersom det inte heller går att kräva ersättning på grund av det. 12V är irriterande, men stolen är värre eftersom precis som du, jag hade utan vidare ändrat på stolen om jag hade vetat om det och utan att klaga betalt extra. Nu kostar nog en förmögenhet att ersätta stolen med en elektrisk variant. IP: ...[0.65.76] |
404 st
2023-09-14 09:08
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Polestar 2 -23
|
Bara en nyfiken fråga, hur mycket är stolen tiltad nu när den är fast? Jag är lång och har alltid haft stolen maxtiltad, hade inte klarat en "platt" stol. IP: ...[6.1.150] |
464 st
2023-09-14 17:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i4 eDrive40 MY24
|
tsint, [LÄNK] 14° max med golvet som referens, och framkanten är ca. 26 cm från golvet om man har det högst upp. IP: ...[0.65.76] |
1.007 st
2023-09-22 10:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Jag anmälde intresse för provkörning av i4 M50 på Bavarias hemsida. Har fått NOLL feedback. Brukar det vara så? IP: ...[.44.211] |
5.161 st
2023-09-22 10:14
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 Long Range 2020
|
Du bor väl i Uppland Verdi?
Jag ringde till Bavaria på Fyrislundsgatan och bokade tid. De hade gott om lediga tider för provkörning då (augusti) i alla fall. Jag kunde enkelt välja en passande tid. IP: ...[.237.42] |
|