Sida 52 av 59
|
|
---|---|
Den nya växelväljaren medför andra ändringar också. Med den följer också paddar med bakom ratten för B moder. Ja, jag vet inte heller vad jag skall tycka om den, men jag förstår att BMW ändrar i i4 eftersom alla andra nya modeller har redan fått den. I alla fall, jag håller med att den gamla ser snyggare ut, men den nya är mer praktisk. Om det är den enda påtvingade ändringen för min del, förutom ratten, då blir jag nöjd, speciellt om bilen kommer i oktober eller innan. | |
Värre är det att armstödets USB-C är endast för laddning numera. En tråkig ändring eftersom nu finns endast en USB port med data, och den är USB-A vilket dessutom är placerad helt fel där framme. Jag använder armstödets USB-C port i min 330e 2020 för musik, så i4 är ett steg bak i tiden, trots att den blir 4 år yngre... Jag fattar inte hur BMW tänker eftersom USB-C är EU standard för allt numera och USB-A är död eller döende. | |
Lite fundersam kring utbud/pris på begagnade i4:or. Att priserna är höga (~nypris för bilar som har rullat 1-2k mil) har diskuterats tidigare i tråden. Har haft hyfsad koll sedan december och det verkar heller inte säljas så många. Mtp vad som hänt med begpriserna för andra märken pga höjda räntor och Teslas prissänkningar så verkar ändå BMW-priserna ganska opåverkade av dessa faktorer. Har beställning på både Polestar 2 och Model Y men leker ändå med tanken på en i4 men känns knappt värt att intressera sig för ett objekt om prutmarginalen är max 5%. Tänker att en i4 med typ m-sport och charged (men inte så mkt mer utrustning) som gått 1500 borde ligga närmare 650 än 750 färdigprutat. Eller är jag helt ute och cyklar? Det ligger ju en outhämtad ny ute för 689kkr som inte blir såld direkt. |
|
Priset på begagnade bilar bestäms av marknaden och efterfrågan. Det spelar ingen roll vad du och jag tycker, går det att sälja för mer än vad du tycker är värt, då säljs det för mer. Jag vet inte vad du menar med prutmarginal på 5%. Ju högre du kan pruta desto högre blir utgångspriset. Om jag förväntar att mina köpare kommer att pruta 10-15% då startar jag med ett högre pris för att tillfredsställa känslan hos dig, men vinner du något på det? Alla som säljer vill inte heller tillåta prutning. Rätt eller fel, det är väl deras sak. Hur många i4 kan du hitta på begagnadmarknaden som uppfyller dina krav...? Om jag skulle vara säljaren hade jag också sålt för så mycket som möjligt. Just nu är alternativet att betala högt (750 enligt dig) för en begagnad och få den idag, eller vänta 1,5 år (eller mer) och få en helt ny för 750 listpris, omålad och utan prutning. Hur mycket du kan pruta om du köper bilen beror på dig och säljaren. Jag fattar inte alla dessa otåliga som är beredda att betala samma pris för en begagnad som för en ny, men sånt är livet. Vill man ha något NUUUUUUU!!!! då får man betala mer. Annars tycker jag att en i4 med 1500 mil med din konfiguration inte borde kosta mer än 550-600, men det är kanske bara jag som tycker det och det spelar som sagt ingen roll alls för priset. I alla fall, det är marknaden och efterfrågan som avgör, och just nu är det bristen på bilar som bestämmer priset på begagnade i4:or, om man hittar några. |
|
Tillgång och efterfrågan, är 100% med dig där. Mina funderingar handlar mer om en eventuell kommande marknadsjustering baserad på bristande efterfrågan på halvskralt utrustade i4 40. Om samma bilar ligger ute vecka efter vecka till samma pris går de ju bevisligen inte att sälja på den nivån. Vad jag menar med prutmarginal är att om säljarens förväntningar kring pris står för långt från mina som köpare känns det rätt ovärt att lägga tid på dialog, visning etc. Summa summarum; jag var mest nyfiken på om någon hade erfarenheter som spekulant på just dessa bilar och hur rigida säljarna är kring prisnivån. |
|
Efterfrågan borde rimligen minska men säljarna brukar vara duktiga på att hålla ut så förvänta dig inga jätteprutningar förrän typ till hösten. | |
Som bekant är våren på ingång och då är det normalt att det är i princip bästa säsong att sälja. Flera kanske också inväntar bonus på ingång för bilar levererade i höstas. Det säljs dock betydligt flera nya bilar än vad de flesta tycks tro. Jag talade i förra veckan med en säljare som hade rekordförsäljning den veckan på nya DYRA BMW. Det är mest de lägre prisklasserna där privatleasing har varit dominerande, som tagit stryk av konjunkturen. Ex vis säljs X5 45e/50e väldigt bra, så även begagnade. Jag lägger ut denna som kom ut idag som ett exempel, så får vi se när den är borta Länk /Anders |
|
Jag beställde min I4 e40 i slutet av mars förra året. Pratade med min säljare förra veckan och jag hade fortfarande ingen produktionsplats. Han hade trott att jag skulle fått det innan årsskiftet. Hans bästa gissning nu är mitten av maj. Jag har inga speciella tillval eller liknande som han kunde ta bort för att snabba på leveransen. Så nu ser det ut som 14 månader väntetid, om inte mer… Minns när jag för ca 10 år sedan beställde en 525:à och den kom på 6 veckor om jag minns rätt. |
|
Ja, det var ung. 6 veckor jag fick vänta på min 330e också när jag beställde i september 2019... men sen kom en Covid pandemi och en i stort sätt helt stängt China under tre år plus en idiot som startade ett krig i Europa som är det största sen andra världskriget... Jag vet att det är surt att behöva vänta så länge, jag håller helt med dig, fast jag har hittills "endast" väntat 4,5 månader men även den känns som en evighet. Ang. snabba på med bortplockande av tillval så tror jag inte att det är så enkelt. Naturligtvis finns det tillval som skulle kunna fördröja en leverans för evigt, till exempel M sportratt på en vanlig e40, som BMW valde att inte längre leverera på "normala" e40 efter mars. Jag hade det på min lista och fick surt acceptera ändringen, eller välja att vänta för evigt på en bil enligt mitt avtal som aldrig skulle tillverkas. Annars tror jag inte att säljarna vet vad du kan välja bort för att snabba på. Alla andra tillvalen kommer och går och ingen egentligen vet vad som påverkar tillverkningsdatumet. Kanske är det tvärt om, eftersom du hade inga tillval så puttas du ner från prioritetslistan. Jag vet inte och är övertygad om att endast ett fåtal i världen verkligen vet hur BMW prioriterar bilar och marknader. Logiskt så borde Sverige vara översvämmad av i4 bilar, men största delen går till Norge trots att Sverige är en betydligt större marknad för BMW. Dessutom verkar det som att BMW valde att prioritera tillverkningen av M50 på grund av USA marknaden. Där är väntetiden betydligt kortare och endast ett få fall har jag hört talas om med mer än ett års väntetid. Sen är det så att vi kanske skall vara glada över en något längre väntetid och glädja oss över alla betatestare som hitta alla felen och som fixas innan vi får våra bilar. Jag känner flera fall av batteriproblem och återkallelse på grund av det. Gäller både högspännings och 12V batteriet, dock inte ens i samma bilar. En del av dessa bilar står och väntar på åtgärder i hamnarna i Tyskland, till kundernas stora glädje... Så om du får din bil till maj och inte är med på återkallelselistan då får du ändå jubla. Den blir en fin sommarbil. |
|
Tycker synd om dig hallard. Den info jag fick från min säljare var att det tar ca 5 veckor från det att bilen börjar byggas innan den kommer till Sverige. Och därefter så är det ytterligare ca 2 veckor innan bilen kan levereras till kund. Jag hade tur och fick produktion kring v9 så i bästa fall kan jag få tillgång kring mitten av april. Själv räknar (hoppas) jag i början på maj. Och hur produktionsplatser tilldelas har jag inte förstått. Om jag förstod min säljare rätt så har dom en lista på bilar som skall produceras och sedan så "tilldelas" dom ett antal bilar från BMW Sverige och då tilldelas dessa till de bilar som dom har i sin kö. Sen antar jag att dom tilldelas bilar i förhållande till hur stor kö dom har och när kunden gjorde själva beställningen. Kan vara så att min330e har lite rätt i att BMW prioriterar M50 för e40 i produktionen. Jag la min beställning i början på maj och där ser det just nu ut som att det blir ganska exakt 12 månader från beställning till leverans. |
|
Med känsla, har du kvar beställningen på din vita i4? | |
jonte520d, hur gick det med överlåtelsen av din beställning? | |
Det löste sig. Blev ingen överlåtelse utan säljaren makulerade bara beställningen på I4an när jag plockade 330n | |
Skönt att det gick att lösa! Dags att uppdatera profilen då. :) | |
Nu äntligen har jag fått bekräftat att bilen närmar sig. Om ca 2 veckor kommer den. Drygt 13 månader blev väntetiden. | |
200 mil nu och lite tankar… Optimala temperaturer just nu men ligger oftast mellan 15-18 KWh/mil. Ordentligt bra ljudisolering i bilen. Kommer från en X5 och är ändå imponerad över fjädringskomforten, den är verkligen toppen. Använder mest Apple carplay så inte så mkt att säga om mjukvaran, det som stör mig är att det inte går att få automatiskt start i läge B. Måste alltid växla två ggr för att få i det läget. Även när man byter till backning och man har läge B i så måste man dra två gånger. Backluckan är faktiskt hyfsat, men definitivt mindre än X5, även fast jag hade hybriden. Allt som allt uppfyller den mina förväntningar. Har den blåa färgen (portimao) och det blir en del huvudsändningar när jag åker förbi. |
|
Har fått bilen förra veckan. I stora drag ser bilen ut såhär: Länk Model 71AW i4 eDrive40 Color C57 Aventurine Red III metallic Upholstery KFSW Cloth/Sensatec combination Black (BK) Options 248 Steering-wheel heating 255 Sports leather steering wheel 322 Comfort access system 3F1 17" aerodynamic wheels 852 Bicolour 3MB BMW Individual Exterieur Line Aluminium satinated 430 Interior and exterior mirrors with automatic anti-dazzle function 431 Interior rear-view mirror with automatic anti-dazzle function 488 Lumbar support for driver and front passenger 493 Storage compartment package 494 Seat heating for driver and front passenger 4AT Interior trim finishers black high-gloss 4AW Instrument panel in Sensatec 4U0 Galvanic embellisher for controls 4UR Ambient interior lighting 5AC High-beam assistant 5AU Driving Assistant Professional 5AZ BMW Laserlight 5DN Parking Assistant Plus 654 DAB+ radio 676 HiFi loudspeaker system 7UQ Service Inclusive 6 Years Lite tråkigt att BMW plockade bort M ratten samt ändrat vissa saker, till exempel, lutning av stolen är bortplockad, liksom solglasögonfacket vid vänstra knäet och även 12V-uttaget bak i bilen. Det saknas USB-C dataanslutning också, det finns endast ett USB-A uttag längst fram. Överhuvudtaget, jämfört med min 330e är bilen lite spartanskt när det gäller förvaringsutrymmen för föraren. Även dörren har mycket mindre plats än vad min 330e hade. Annars är jag mycket nöjd, speciellt nöjd med att jag har fått bilen med allt som jag har kryssat för, utom M ratten och att bilen blev levererad 4 månader fortare än utlovad. Har inte hunnit köra mycket, men har kört till och från jobbet ett par gånger (2,5 mil varje riktning) och förbrukningen är betydligt lägre än min 330e hade i eldrift, så det är mycket bra. Jag räknade med ungefär samma förbrukning eftersom i4:an är tyngre, men det är skönt att jag hade fel. Första långresan är planerad, kör till Zürich, så det blir några hundra mil innan hösten. Tar TT natt färja i båda riktningar. Kul att man kan ladda på färjan, även om jag inte behöver det eftersom jag bor utanför Lund, så det är för nära när man kan ladda hemma. |
|
Grattis till bilen Min330e (dags att byta alias nu:-)) Hoppas och tror att du blir riktigt nöjd! Kör försiktigt! Apropå ladda på färjan så såg jag att även på Viking Line Gloria till Åbo så kunde man ladda för den som så önskade. Många lediga platser där för ett par veckor sedan. /Anders |
|
Min330e Grattis till nya bilen! Hoppas du blir nöjd. Om man önskar ladda på TT färjan, får man boka en plats i samband med biljettbokningen? Är det 11kW laddare eller? |
|
Med känsla och Andre, Tack, det är riktigt roligt. Än så länge är jag mycket nöjd, men det är inte så konstigt under smekmånaden... "Kör försiktigt" är goda råd som jag försöker följa, dock lockar bilen till snabba omkörningar på grund av den omedelbara accelerationen som jag aldrig riktigt har upplevt tidigare. Min förra bil hade samma acceleration på papper, men jag har aldrig riktigt känt den i ryggen. Denna är på en helt annan nivå, trots att på papper är det samma, så trycks jag bak när jag trycker pedalen till botten, och då är jag inte ens i sport mode och har alla säkerhets och assistansfunktionerna på. Jag har inte köpt bilen för rödljustävlingar, men det är kul att testa. Jag tror inte att jag någonsin kommer att köra till Åbo, men det är bra att veta ifall någon annan läser också. På TT färjor är det än så länge endast två som har laddare ombord, det finns 32 platser (Nils Holgersson), både DC (40kW) och AC (11kW). Laddningen kostar 361kr så det är väl OK om man behöver tillräckligt mycket ström och får det också. Strömmen är delad och inte garanterad, så om det är fullt då räcker inte för alla eftersom det blir en begränsning, precis som på parkeringsplatser i stan. Men det beror naturligtvis också på hur mycket dem andra laddar. Dessutom låses bildäcket under färden, så om det uppstår problem med laddningen kan man inte komma åt bilen och åtgärda ifall det hade hjälpt med att dra ut kabeln och starta om. Ja, man måste boka och betala i förväg, men det är möjligt att lägga till enda tills incheckningen om det finns plats. Man måste ange att man kör elbil även om man inte skall ladda. Det måste man ange också om man åker dem äldre fartygen utan laddningsmöjligheter. Jag vet inte vad som händer om man inte anger det och kommer dit och det upptäcks av personalen, kanske om alla elbilsplatser är upptagna då får man inte åka med, kanske blir man bara utskälld, eventuellt parkeras man om. Jag ser ingen anledning till att inte bocka för elbilsrutan, men jag kommer inte att ladda eftersom jag kommer att ha laddning kvar som räcker en bra bit ner söderut. Sen tycker jag faktiskt att det är fel att erbjuda laddning ombord, det hade varit bättre med ett anta DC snabbladdare i hamnarna. Det är i alla fall konstigt att man skall köra dieselaggregaten för att generera el, eller använda fartygens batterier och överföra ström därifrån till våra bilar. Det är ett ineffektivt sätt att ladda med stora förluster. Det är dock en bra service, dock hade det varit ännu bättre om hamnarna hade alla dessa laddare och man hade betalt per kWh. Jag menar att ingen förväntar sig att få tanka en bensin eller dieselbil ombord, så varför skall vi få ström...? Det är bara en extra kostnad, vikt och riskkälla för brand. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.