AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
123.353

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 51 av 59
Visa användare
8.432
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att äga en BMW skapar ingen direkt kunskap om hur generalagenter arbetar . Jag kan varken mer eller mindre om BMW’s generalsagentur nu när jag inte äger en, kontra när jag för 10 månader ägde en BMW.

Det du sprider är inte fakta utan felaktiga killgissningar kring hur du tror det fungerar. BMW NE hanterar hela Norden och organisationen består primärt av svenskar samt några andra européer som jobbar där på mer eller mindre organiserad rotation. Norska ÅF har sannolikt varit mer benägna att teckna faktiskt köporders och det är alltid det som slår högst i försäljningsorganisationer. Att bara indikera nivåer utan att bekräfta dem gör att man blir prio två.

Det finns fortsatt ingen mening att diskutera med dig om du är övertygad om att 1+1=3 när jag visar dig att 1+1=2. Vill du inte veta hur faktan är utan trivs bäst under foliehatten så ska du få stanna där.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Grelle, jag som tänkte att jag var otrevlig mot dig... Är det så du hanterar oenigheter då är det tur att vi inte känner varandra. Jag hade snabbt bett dig att dra någonstans med din stil... men hemma hos dig är det kanske vardagsmat att kalla meningsmotståndare idioter.

Ja, jag håller med dig, det är meningslöst att diskutera med dig.
Min 330e, jag kan inte se att någon kallat någon idiot. Däremot har du själv en Besserwisser mentalitet och verkar ha svårt att acceptera att personer har olika uppfattningar. Lite ödmjukhet vore på sin plats.

Dessutom kontakta BMW med ditt missnöje och misstro!

/Anders
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Med känsla, jag är inte alls BMW fientlig, men inte heller BMW blind. Det kan väl inte vara så att allt som BMW gör är bra och fullt förståelig och förlåtlig, eller hur...? Nej, jag sätter mig inte över någon, men inte heller idiotförklarar folk jag inte håller med och inte vet ett skvatt om.

Sen är det faktiskt så att med alla dessa "Drive train failure" är jag just nu bara glad för väntetiden och hoppas att barnsjukdomarna fixas innan jag får min. Så ja, BMW har definitivt vissa problem, inte bara med leveranser av färdiga bilar, eller delar till bilarna, men också vissa allvarliga kvalitetsproblem. Men innan du säger något, nej, jag har inte ångrat mig hittills. Fråga igen om 9-10 månader.

Det är kul att du får din iX nästa vecka. Hoppas att du blir nöjd med den. "Nästintill nya" bilar är i min värld begagnade. Överta kontrakt betyder för mig att personuppgifterna ändras på beställningen och leveranstiden förkortas, alternativt bilen står hos ÅF och inte inregistrerad på en privatperson. Ja, "nästintill nya" bilar har jag sett, ...men hur långt är det ett snöre? När blir en "nästintill ny" bil begagnad?
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Kanske bara vänliga ord i din värld, men om inte detta en idiotförklaring då vet jag inte vad det är: "om du är övertygad om att 1+1=3 när jag visar dig att 1+1=2. Vill du inte veta hur faktan är utan trivs bäst under foliehatten så ska du få stanna där."

Jag har en åsikt och har rätt till den åsikten, vare sig du gillar det eller inte. Det gör mig inte mer besserwisser än någon annan här. Jag verkar inte vara besserwisser här, utan endast uttrycker min egen åsikt som kanske inte är PK här.

Oroa dig inte, jag kontaktar BMW när jag känner att jag behöver det.
Ve
1.333
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Vad är det som är så viktigt? Norge ses lite som en experimentmarknad på elbilsområdet och de flesta tillverkare prioriterar den.
Visa användare
8.432
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men gällande hur en specifik generalagent arbetar så är det inte personliga åsikter som styr. Det är inte en fråga om blått är en bättre färg än svart, där kan olika personer ha olika åsikter och det är inget rätt eller fel.

Du kom med en serie felaktiga påstående som jag rättade och då kontrade du med att jag inte skulle ha en aning vad jag pratade om när sanningen är att jag har en kunskap i ämnet som du saknar. Jag har i flera sammanhang arbetat med BMW NE och de är baserade i Sollentuna och sköter Norden. Det finns alltså inga norrmän som sköter den norska marknaden och är mycket bättre förhandlare än svenskarna.

Du är såklart välkommen att ha dina åsikter men du marknadsför ibland dem som fakta och det bidrar till felaktigheter som vi gärna slipper på forumet.

Verdi2, det är ju inte något som är så viktigt med att övertyga en enskild person på internet, men tråkigt om andra tolkar enskilda åsikter som fakta när så inte är fallet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi har väl helt rätt i att Norge setts som en experimentmarknad på elbilsområdet, vilket inte är så konstigt med tanke på hur incitamenten för elbilar sett ut i Norge.

Normalt så är Sverige en prioriterad marknad för många tillverkare (särskilt premium). Tittar man på de mest sålda bilarna i Europa vs Sverige så ser man varför. Svenskar köper betydligt större och dyrare bilar än snittet i Europa. De är dessutom ofta välutrustade.

Europa:
1. Peugeot 208
2. Dacia Sandero
3. Volkswagen T-Roc
4. Volkswagen Golf
5. Fiat 500
6. Toyota Yaris
7. Opel Corsa
8. Volkswagen Tiguan
9. Hyundai Tucson
10. Dacia Duster

Sverige:
1. Volvo XC40
2. Volvo XC60
3. Kia Niro,
4. Volkswagen ID.4
5. Volvo S60/V60
6. Kia Ceed,
7. Tesla Model Y
8. Toyota RAV4
9. Kia Sportage
10. Volvo S90/V90

Det som är intressant med den svenska listan är att det är längesen vi hade en lista utan en BMW 3-serie eller VW Passat! Elektrifieringen har bra momentum, minst sagt.

Men det är klart att olika marknader prioriteras olika beroende på hur den ser ut. Att fler i4:or eventuellt kommit till Norge är inte superkonstigt.
VÄDJAN OM HJÄLP!

Jag har beställt en i4 e40 som skulle ha levererats till oss i tisdags, men BMW Tyskland han bara timmar innan sätta leverans stop då de tydligen upptäckt något fel på det "speciella ljudet"

Just nu har vi ingen aning om när vi kan få den levererad.

Speciellt surt då vi var så nära o kunde sätta handen på bilen men inte kunde mer än så ;(

Nog om det, min egentliga problem är att jag inte är sugen på att pynta 30k till BMW för vinterfälgar.

Det har visat sig vara skit svårt att hitta rätt fälgar till bilen då modellen är relativt ny.

vart jag än har vänt mig så har jag fått fram olika dimensioner som ska passa bilen, o BMW själva har inte så mycket koll heller.

Jag absolut undvika spacer och även centreringsring om möjligt, men det värsta är att alla däck&fälg handlare rekommenderar helt olika dimensioner som de lovar ska passa.

Något som försvårar det hela är att olika dimensioner kan passa bilen, men inte ser bra eller rätt ut i verkligheten.



OM NÅGON HAR BRA KOLL PÅ DETTA SÅ TAR JAG EMOT ALL HJÄLP JAG HAN FÅ

TACK PÅ FÖRHAND
Köp lösa gummi och kör på sommarfälgarna är mitt råd.

/Anders
Ba
376
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Jag beställde till min iX3 från DÄCK365, både fälg (AEZ Panama) och däck, lägg in ditt reg nr så får du förslag som fungerar.

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag förstår inte hur det kan vara så avancerat? Ta reda på vad BMW skulle montera och beställ så likt du kommer. Några millimeter skillnad i offset märks inte. Navring lär säkert behövas, för egen del har jag aldrig haft problem med sådana. Spacer har jag inte testat, då skulle jag beställa en annan fälg istället.
Ru
103
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
@ Roozbeh Delfi
Jag tyckte också 30 000 var väl saftigt för BMW´s original vinterhjul, och dessutom tyckte jag inte fälgarna var speciellt snygga heller - en smaksak men jag gillar inte helt svarta fälgar.
Så jag gick till däcksfirman tvärs över gatan där jag jobbar, och de hjälpte mig att plocka fram en vettig kombination av CMS C25 Black Polish 7,5 x 18" fälgar och Nokian Hakkapelitta R5 245/45 R 18 (runt om). Inklusive TPMS-ventiler, montering och balansering samt programmering av ventilerna gick det på 21 425:-. Detta var dock i september, så priserna kan ha gått upp en del sedan dess.
Skall erkänna att jag har haft lite strul med ventilerna, en av dem detekterade plötsligt 0 i tryck! Efter ett par sådana falsklarm la till slut hela däckstrycksövervakningen av. Däcksfirman tog det på sig och bytte ut alla ventilerna - tydligen hade det förekommit fler problem med det ursprungliga fabrikatet.
Nu rullar I4:an i alla fall mjukt och fint med bra grepp på Hakka 5-däcken till mycket lägre kostnad än BMW´s orginalhjul. Och jag tycker fäljarna är mycket snyggare också;
Länk
Lycka till med att hitta vinterhjul och med bilen när den kommer!
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Roozbeh Delfi

Tråkigt att din bil blir försenad.

Vilka dimensioner som passar står i pdf manualen på sidan 321.

225/55 R17 7.5J x 17 ET 30
245/45 R18 8.5J x 18 ET 36

Belastningsindex för 17" är 101 men det går bra med högre också. För 18" vet jag inte. ET kan avvika några mm, tumregeln är +/- 5mm är OK, men det måste kollas för varje bil. Om du sätter på hjulen själv då skall åtdragningsmomentet för bultarna vara 140 Nm. Dra inte åt för mycket, vilket man oftast gör om man inte har momentnyckel.

Alla halvseriösa däckfirmor skall kunna allt detta på sina fem fingrar. Jag förstår inte varför det skulle vara svårt att hitta till din bil. Om fälgen passar en till en 330e då passar den till en i4 också. Jag kommer att behålla mina vinterhjul (original BMW) för att dem är snygga, skall bara byta till nya gummi eftersom mina är 225/50 R17 7.5J x 17 ET 30. Jag skulle inte skifta gummi två gånger om året. Det tillhör 80-talet för mig. Betydligt bättre är att ha en uppsättning kompletta hjul istället.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Fick en tråkig nyhet idag från min säljare. BMW har valt att plocka bort M sportratten från alla e40 utom om man väljer M paketet på bilen, då ingår den. Jag valde den ratten till min bil eftersom den är bättre än sportratten som är standard, men vill inte ha M paketet, eftersom endast ratten är intressant för mig. Jag hade blivit gladare om han samtidigt hade meddelat att med ändringen får jag bilen fortare, men så var det tyvärr inte fallet.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Har nu fått ett mycket positivt besked.
Fick nyss reda på att min beställda i4 har fått en produktionsplats till v9.
Förhoppningsvis så betyder det att jag kan få min bil till början på maj.
Alltså verkar leveranstiden bli ganska exakt 12 månader.

Gjorde några förändringar på konfigurationen och slutliga resultatet blev så här:
Länk
Wi
2.058
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Riktigt fin spec! Tanzanite-blå? En av mina absoluta favoritfärger hos BMW. Grattis till produktionsplats :)
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Mården, det verkar som att din bil antingen blir den sista med nuvarande växelväljaren, eller den första med den nya. Jag pratade med min säljare nyligen och han sa att alla från och med mars får den nya.

Kul att utlovade tider hålls. Har du TVINGATS göra ändringar i din konfiguration eller är bilen precis som du ville konfigurera den?
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Det var småförändringar.
Ville ha M-bälten och dom har försvunnit från separat tillägg till att höra till M sportpaket Pro vilket är på tok för dyrt i Sverige. Här vill dom ha 22 000 kr för det, i Tyskland är det 1200€ och när jag la beställning så var totalsumman för alla 4 delar i det här pakete ca 13 000 kr.
Så jag dealade med säljaren och fick paketet för ett bra pris.
Har missat det här med växelväljaren.
Hur kommer den nya att se ut?
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Har nu sett nya växelväljaren.
Tveeggad. Blir mer plats och enklare att komma åt men tycker ev. att gamla typen är "snyggare"
Och 1 mars är på onsdag v9 så det är verkligen ett gränsfall på vad det blir ifall det är som säljaren säger.
Återkommer med facit så småningom.
Lär väl bli i juni efter att jag är klar med all körning som jag vill göra på nya bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.