|
Inlagd av |
Fråga |
452 st
2023-01-20 19:22
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i4 eDrive40 MY24
|
Verdi, därför att BMW tillverkar knapp några bilar för den Svenska marknaden. Det resulterar i enorma leveransförseningar och få leveranser, vilket i sin tur resulterar i få eller inga bilar för Blocket. Jag vet inte varför det är så, men Norge får en enorm mängd bilar trots att landet är halva Sveriges befolkning, så teoretiskt en betydligt mindre marknad. Jag tror att en anledning kan vara att Svenskar är dåliga förhandlare internationellt, alldeles för mesiga och underlägsna jämfört med Norrmän eller Danskar. Vi accepterar saker som våra grannar under inga villkor accepterar. Jag tror att BMW Sverige accepterar en hel också, och det drabbar oss kunder, och vi, kunderna är lika mesiga, så det funkar bra att få oss vänta längre än att få Norrmännen eller Danskarna att vänta. IP: ...[0.65.76] |
5.765 st
2023-01-20 19:38
Anmäl svaret
|
De säljs en del av de på Blocket, övriga har antingen fel spec eller som i flera fall, högre pris än nypris! Rätt enkelt! De flesta ägare är för övrigt lyriska i olika Facebook forum för I4.
Det finns gott om IX för korta lev tider så det är ingen orsak att inte köpa.
/Anders IP: ...[.152.20] |
16.077 st
2023-01-20 19:45
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 LR BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
Vet inte vilka som ligger på blocket men om man är intresserad av en basutrustad i40 för att hålla priset nere så är inte m50 för nära miljonen kanske inte ett alternativ.
IP: ...[9.139.4] |
912 st
2023-01-20 19:53
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Så kontentan är att marknaden är stark förutom Tesla som gjort bort sig då de bygger dåliga bilar och är ett oerfaret företag?
We'll see... IP: ...[.252.99] |
16.077 st
2023-01-20 19:59
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 LR BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
Det beror på vad man menar. Försäljningen idag är _inte_ bra åtminstone på de märken jag har vissa ingångar till. Men den stora orderstocken är en kudde som räcker ett tag till. När den inte räcker kommer prissänkningar men de kommer inte komma i form av sänkt listpris utan kampanjer och rabatter.
IP: ...[9.139.4] |
912 st
2023-01-20 20:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Jag spår en del avhopp också. Finns ju flera I4:or med lägre pris att ta över om man vill. IP: ...[.252.99] |
8.009 st
2023-01-20 20:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Min330e, dina spekulationer kring att svenskarna (dvs BMW) skulle vara sämre förhandlare och att det skapar nackdelar för svenska marknaden kontra den danska och norska är helt tagna ur luften och felaktiga gissningar från din sida.. BMW Norra Europa är en organisation och de sitter i Sollentuna. Den största marknaden i deras stall är Sverige. Inte bara i volym, utan även per capita. IP: ...[176.173] |
5.765 st
2023-01-20 22:02
Anmäl svaret
|
På min bevakning på Blocket finns 59 st. I4 varav 39 st. är sålda. Dvs netto 20 st. kvar, därav ligger 9 st. över 900 tkr. En helt ny fullmatad kostar på mitt avtal 906 tkr. Flera har för priset "fel" utrustning, dvs saknar utrustning (SuperCharged, 20" mm). Flera av de här bilarna kostade runt 830-850 tkr nya, några kanske har fått bonus också. Flera har gått mer än 1000 mil osv. Inte så konstigt om några är osålda eller?
Det finns ju mängder med liknande exempel på Tesla Y Performance.
Vad gäller Tesla oerfaret så har man kanske i det företaget som knappt fanns för tio år sedan, kanske inte samma kunskap om hur marknaden fungerar i stigande och fallande priser. Man är ju oerhört speciella på alla sätt och vis. Hypen med Tesla Y som var under första halvan av 2022 har ju också lagt sig. Jag själv anade redan i juni att det kunde bli så och sålde därför min YP redan efter 14 dagar då priserna var sjuka. Det var ingen mening ens att vänta in bonusen. Många köpte på spekulation där. Många fick leverans i juni och jag anade att utbudet på vintern skulle vara stort och tog det säkra före det osäkra även om jag kanske gärna velat behålla bilen rent körmässigt. Några beställde ju både 3, Y och SP. Jag har lurat lite på att lägga en beställning på en Y men tror att det kan bli likadant igen i sommar att många skall ut till försäljning.
Vad gäller försäljningen just nu så är väl även på bilmarknaden Januari månad den sämsta. Det kommer att bli bättre, som alltid till våren! Iaf bättre än nu, är min högst personliga profetia.
/Anders IP: ...[2.61.85] |
912 st
2023-01-20 22:56
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Fast Anders, du säljer ju de flesta bilar rätt omedelbart. Du köper ju egentligen inga bilar åt dig själv. Därför behöver du heller inte vara osäker på några val. Om 3 månader har du nåt nytt. Det är ingen kritik för jag vet att du tycker det är roligt. Men du är ju liksom inte särskilt representativ för en vanlig bilköpare om man säger så. :-) IP: ...[.252.99] |
5.765 st
2023-01-20 23:25
Anmäl svaret
|
Njae jag har faktiskt flera av mina senare bilar ettår vardera. X5-or, E-tron osv. Jag förstår dock inte vad det har med saken att göra? Det passar mig bra att byta varje år. Jag vill inte binda upp mig längre. Det finns väldigt många som tänker lika.
/Anders IP: ...[7.86.72] |
313 st
2023-01-21 06:14
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540ix G31
|
Diskussion om en Amerikansk elvisp, på ett BMW forum, ur led är tiden... IP: ...[215.186] |
171 st
2023-01-21 07:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW IX xDrive50 -22 Nissan Leaf -22
|
Fast denna tråden handlar ju om en av BMWs ”elvispar” så helt fel är det väl inte. IP: ...[.92.158] |
8.009 st
2023-01-21 09:00
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Fiske & Bilar - BMW får ju lite skylla sig själva att de inte lyckas hålla intresset runt BMW ens på ett BMW-forum. Inte direkt så det överöser marknaden med entusiastiska bakhjulsdrivna manuella bilar drivna av sexcylindriga motorer eller elbilar för den delen. Kvar är det inte lika sexiga mellansegmentet som inte finns så mycket att säga om… skulle de släppa bilar enligt klassiskt attribut (samt inga tjockisar över 1500kg) så skulle mitt hjärta slå igen. IP: ...[176.173] |
452 st
2023-01-21 19:07
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i4 eDrive40 MY24
|
Grelle, du har noll koll på läget. Antalet levererade i4 till Norge är BETYDLIGT mer än till Sverige. Norge är halva Sverige befolkningsmässigt, så ja, Sverige borde vara ett betydligt större marknad än Norge, men BMW anser att Norge är betydligt viktigare vilket resulterar i kortare leveranstider än för oss. Sen spelar ingen roll om BMW Norden har sitt huvudkontor i Sverige, eftersom Norge, Danmark, Finland och Sverige är helt egna enheter. I vilket fall som helst, det är möjligt att Sverige får alla smutsige fossiler, och därmed är den största marknaden i Norden, så kanske därför kommer få elbilar hit. Naturligtvis handlar det om hur man förhandlar och fördelar bilarna. Norrmän och Danskar sätter ner foten betydligt starkare och mer bestämd än Svenskar i ALLA sammanhang, inte bara beträffande BMW. Här finns en enorm konflikträdsla och det märks internationellt också. Du tror på "broderlig kärlek" mellan Sverige, Norge och Danmark, men det finns bara i Svenskarnas naiva drömmar. Verkligheten är det något helt annat. IP: ...[0.65.76] |
8.009 st
2023-01-21 21:04
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Min330e, nu får du lugna ned dig och försöka ta in lite kunskap även om den skiljer från din tro kring hur det fungerar. Har du ens haft ett enda simpelt möte med BMW Nortern Europe, som sitter i Sollentuna? Det har jag och det är därför jag berättar för dig hur det fungerar så du kan släppa dina egen påhittade teorier om hur saker och ting går till.
Att Norge har fått stor tilldelning elbilar påverkas såklart av att de norska handlarna lagt stora beställningar tidigt då det inte rått någon tvekan för dem att de kommer kunna sälja dem. Norge är några år före Sverige i elbilsutvecklingen, det är vida känt. IP: ...[176.173] |
5.765 st
2023-01-21 21:24
Anmäl svaret
|
Så sant Grelle. Vad skulle BMW vinna på att ”misshandla” den svenska marknaden. Många av problemen den senaste tiden ligger även i logistiken. Bilar finns klara men står i Bremerhaven, Halmstad eller andra platser.
/Anders IP: ...[7.86.72] |
452 st
2023-01-22 12:00
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i4 eDrive40 MY24
|
Med känsla, BMW vinner eftersom BMW vet mycket väl att svenskarna är snälla, lojala och accepterar i princip alla argument som kan användas för att försvara och förklara problemet. Även du kommer med en massa ursäkter om bilar som står i hamnar, vilket inte riktigt har med saken att göre, eftersom om det är brist på lastare det kan faktiskt inte BMW hjälpa. Det var inte det jag pratar om, utan fördelning av tillverkningen. I vilket fall som helst, på något magiskt sätt lyckas båtarna som går till Norge att lastas också... så kanske även det beror på kunden, jag vet inte. IP: ...[0.65.76] |
452 st
2023-01-22 12:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i4 eDrive40 MY24
|
Grelle, jag är hur lugn som helst. Märkligt att du vet allt om BMW, trots att du, så vitt jag vet, varken äger eller är intresserad att köpa en. Jag vet inte vilka möten du har haft med BMW, och det spelar inte så stor roll för vad jag har sagt heller. Fakta är fakta. Norrmännen får en massa i4 tillverkningsplatser och leveranser, meden vi blir utan. Det är bara Finnarna som är värre ute... IP: ...[0.65.76] |
452 st
2023-01-22 12:23
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i4 eDrive40 MY24
|
Verdi2, var finns alla i4 som man kan ta över...? Jag ser en del begagnade som säljs för skyhöga priser men inga nya. Ja, det kanske kommer en del avhopp på grund av försämrad ekonomi och prissänkning av Tesla, det är sant, men just nu ser vi inget av det. Sen är frågan... vem får tillverkningsplatsen efter ett avhopp? Ingen vet, utom kanske Grelle.
Själv är jag glad för att Tesla sänkte priset så drastiskt, det lockar säkert en del. Jag kommer inte ihåg vad som står i mitt avtal vid avhopp (jag har ett standard köpeavtal), men kanske prissänkningen av Tesla gör det lönt för vissa i4 köpare att hoppa av, även om det kostar en slant. Jag hoppas att jag får ett samtal från min säljare snart att jag har fått platsen av en avhoppare. Det skulle vara kul om bilen hade kommit tidigare, inte senare, men tyvärr så kan man inte räkna med det. IP: ...[0.65.76] |
5.765 st
2023-01-22 13:21
Anmäl svaret
|
Men Min 330e, varför beställer du en till BMW när du verkar så anti BMW och dess hantering av den svenska marknaden? Du verkar också vara en person som sätter dig över andra för att du anser dig veta och kunna mera, oavsett att du inte vet vem eller hur den andra personen har sin kunskap och åsikt.
Jag har heller idag ingen BMW (men får hem en IX på ti-ons) och törs säga att jag har väldigt bra kunskap i ämnet genom flertalet kontakter.
Oavsett, det finns flera nästintill nya I4 att kolla på om du tycker det är jobbigt att vänta. Jag tog själv över ett avhoppat avtal på en I4 med lev nu i vår. Kanske jag låter någon ta över det i och med att jag hittade den IX jag ville prova att äga. Men kanske jag plockar ut den men har två bilar jag vill ha sålda dessförinnan.
/Anders IP: ...[7.86.72] |
|