AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
125.086

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 5 av 59
Visa användare
1.783
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Hade varit kul att de ett standardiserat batteri som man byter vid "tankning". Då hade man haft full tank på ett par min. Kanske modell liknande gasol till grillar och liknande, där man "pantar" ut en hylsa/gasoltub/batteri och betalar för strömmen. Så kan laddstationerna ladda så att de har en buffert.

Typ super-supercharger.
16.379
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Visst. Men vi är tillbaka i grundproblemet igen. Det blir för dyrt att dimensionera för topparna. Så antingen överdimensionerar man 95% av tiden eller underdimensionerar 5% av tiden. Det ena är för dyrt, det andra gör förarna besvikna och irriterade.
Visa användare
1.783
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Man behöver inte ladda batterierna vid laddstation, utan närmare den centrala eldistributionscentralen. En lastbil med 100-200 fulladdade batterier som sedan körs ut till tankstationerna. Det är bara en fråga om att skala upp. En dubbellastare kanske kan ta 500 batteri?

Man behöver dock en standard på hur byte av batteri ska ske, förstås.

Så klart kommer batteri-tillgänglighet finnas i dautaapparaturen i bilen med realtidsuppdatering, så man kan planera sin tankning, också.

Det finns nått liknande fast för elskotrar (eller elcyklar) i Singapore, tror jag. Används av bud, om jag minns rätt.
Visa användare
1.783
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Med standardisering får man upp volymerna på enhetliga batteri vilket ger lägre kostnad i hela ledet.

Man behöver heller inte ens tanka fullt. Man tar vad som finns om man nöjer sig. Tänk att man har 20% kvar på batteriet. Man behöver 30% för att nå sin destination. Räcker man tar ett batteri som är fullt till 40-50-60% om man vet att det finns en till station vid destination.

Nu känner jag att ingenjören i mig tar vid. Krydda med innovation och business case så plötsligt händer det. :)
Ve
1.397
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Lösningen tycker jag vore nåt liknande som BMW i3 med REX. Dvs en elbil i allt väsentligt och som fungerar till 90% av all körning men med möjlighet att tanka de fåtal ggr man behöver åka längre. Då skulle jag klara mig med 50kWh batteri istället för ett på 100kWh också. Inte skulle bensinmotorn behöva vara så stark heller. En trepipa på 80 hästar skulle räcka mer än väl för att ladda batteriet.
Ve
1.397
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
PS. Det där med utbytesbatterier tror jag kräver för mycket samordning. Bara att jämna ut batteritillgången geografiskt blir en jätteutmaning. Finns dock nån tillverkare i Kina som erbjuder den tjänsten. Även Tesla provade det spåret för länge sen.
Visa användare
1.783
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Man vet ju belastning på varje station, det har man redan exakt data på, och det är nog jättelätt att prediktera hur det kommer skala framåt i tiden. Tror inte det är ett problem alls.

Man kan också tänka sig att ha laddning på stället (som idag) som en fallback, fast dyrare för kunden.
Visa användare
1.783
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Man vet ju belastning på varje station, det har man redan exakt data på, och det är nog jättelätt att prediktera hur det kommer skala framåt i tiden. Tror inte det är ett problem alls.

Man kan också tänka sig att ha laddning på stället (som idag) som en fallback, fast dyrare för kunden.
16.379
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Byta batteri skulle ju innebära att alla märken enas om samma standard och får väldigt svårt att differentiera sig från varandra. De mötena...kommer inte bli lätta.

BMW i3 REX diskvalificerades tyvärr med WLTP regelverket. Den räknades inte som elbil i nya regelverket och fick därmed inte räknas på samma sätt för snittutsläppen. Sen användes REX motorn väldigt sällan i verkligheten (men ägarna älskade att den fanns).

Motorn tillverkas fortfarande och sitter i BMW C600 Sport och C650GT (scootrar). Så den borde gå att stoppa in igen om regelverket ändras.

Personligen håller jag i sak med om att elmotorn borde vara stor och bensinmotorn liten i en hybrid istället för tvärtom.
Visa användare
1.783
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
"De mötena...kommer inte bli lätta." = en tidsfråga. Jag tror inte heller det sker inom 5 eller kanske ens 10 år. Det kommer nog först när marknaden är mogen, och volymerna finns. Kanske om 15 år.

Om inte nätavgifter för el tas bort ser jag inte något som stoppar att detta händer.

Sen tror jag hybridmotorn kommer dö en snabb död. Har marknaden generellt tippat över till el så kommer man sky hybrider som dieslarna på 90-talets början.
16.379
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Generellt med hybrider så åker man ju bara runt hela tiden i en dålig elbil
Ve
1.397
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Apropå de två 540d jag länkade så är det mest exempel. Är inte aktuellt nu. Möjligen i maj/juni om Tesla öppnar sitt nätverk och det visar sig fungera dåligt. Kanske inte ens då. Går att hyra en helt ok kombi i en månad för 7 tusen. Är billigare än att byta bil. :)
16.379
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag försökte hyra bil vecka 9 i år. Det gick inte så bra. Fanns inte en bil att få tag på till rimliga pengar.

Lånade en dieselbil istället av släkting. Det gick rätt bra att låna ut elbilen. Många är nyfikna.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Blir nästan lite deppig av allt som skrivs, men förstår era krav alla ni som kör väldigt mycket, långt och på skollov osv. det lär ta tid innan vi har en infrastruktur likvärdigt den som finns för bensin och diesel. Ska man dra sig ur elbilsköpet och invänta när det är normalläge att ha minst 100 mils räckvidd, kunna ladda fullt på 10 min och fler stationer med 15 laddare per station? Då får jag nog vänta till jag blir pensionär dvs över 20 år :) Eller så går det snabbare men vem vet det nu? Jag tilltalas av explosiv prestanda men vill inte ha en m-bil igen, hade m2 och går inte åka långt med pga usel komfort samt bullrigt värre. Turbolagg och typ njurbälte på då man sitter och skuttar i sätet som i en gammal traktor. Nä vill ha explosiv prestanda i kombination med en tyst och komfortabel bil.

Egentligen har jag en bil med hög mysfaktor nu, en x1 från 2011
med sista riktiga 3-liters sugsexan, en go glidare. Den får nog behållas jämte i4an, en gammal dinosaurie törstig som en elefant och en ny och innovativ skapelse att njuta av. Något av det bästa från två olika världar kanske…..
Ve
1.397
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Bmwkillen1, Tror du börjar förstå varför jag kör Model S trots alla brister. 0-100 på 3,8 sekunder och plats för hela familjen. Samtidigt som infrastrukturen är i en klass för sig och som nästan ger samma frihet som med en bensinbil.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Verdi, visst det har jag kopplat för länge sedan. Du var väl rätt tidigt på elbilstrenden och jag hade nog också satsat på en Tesla model s men den var lite dyr för mig för några år sedan och jag köpte en ny BMW m2 istället när den lanserades. Mitt intresse tändes på allvar med i4an. Bra prisbild och nog ska man kunna förvänta sig en sofistikerad BMW-upplevelse. Hoppas den är väl dämpad för buller bara, har läst att vissa upplevde att tidigare 4-serien hade lite högt vindljud runt fönster vill jag minnas och kanske även från vägen. Ska nog åka och testa en 4-serie grancoupe så man får lite mer koll..
Ve
1.397
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Bmwkillen1, jag har haft 2 st M2. En DCT och en manuell. Extremt bullriga bilar. Jag hade även en F36 435d GC ett kortare tag. Den var helt ok. Rullade dock ganska hårt på run flat däck. Men från det jag förstått så är nya generationen 3/4-serie betydligt tystare och bekvämare.
Visa användare
1.783
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Länk

Typ så. ;-)
Batteribyte av standardiserade batterier kommer aldrig hända. En enkel anledning är att battertekniken utvecklas snabbt. Så det är helt omöjligt att göra en standard som är omodern om ett år.

Skulle även innebära enorma investeringar och underhållskostnader.
Wi
2.075
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kul att se en elbilstråd på Autopower som inte spårar ur och där det hålls sakligt! :) Intressant läsning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.