AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
117.260

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 49 av 59
Redan idag är det ju flera som inte tar Tesla i inbyte, bland annat Bavaria. Så det lär ju inte bli lättare, utan hänvisad till beg handlare som nu står tjocka på fel inköpta Y och 3. ”Smällen” får ju leasetagaren ta för Tesla har väl inte op leasing? Sen är det ju många som har billån hos DnB som lär ligga snett om de tänkt sälja i närtid.

/Anders
16.288
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den här paniken som framförallt artikeln försökte påvisa att det råder i Teslaled - var finns den? För den finns inte i någon av svenska Teslagrupperna på Facebook. Den finns inte på de stora diskussionsforumen för Tesla heller. Jag vet ingen som mer än mumlar lite över att en potentiell toppenaffär nu "bara" blir en normalaffär.

Överlag är det inte särskilt många som är "drabbade" av prissänkningen. För även de restvärden vi pratar om nu är BÄTTRE än ICE-restvärden för några år sedan. De som kan drabbas av en större smäll är de som köpte begagnat under hösten dyrt eller de få som lyckades köpa, och hämta ut, mellan bonusens avskaffande och prissänkningen. Det är faktiskt inte särskilt många. Alla som beställt men inte hämtat ut får det nya priset.

Vi andra kanske känner oss lite sura över att vi missar en potentiell kalasaffär. Själv låg jag ju bra till när jag köpte bilen för det lägre priset i början av -22, fick se en 100k höjning av listpris, och sen skulle få bonus på 70k. Ett tag såg det ut som att jag skulle kunna sälja bilen för 650k efter 1 år vilket alltså hade inneburit att jag hade fått tiotusentals kronor betalt för att köpa bil och åka 1 år. Det är ju inte rimligt nånstans. Även om det hade varit kul ;)
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Det där med att ha bil gratis eller till och med tjäna på det har nog många räknat med i Tesla-kretsar. Det har varit en del av berättelsen om en obegränsad efterfrågan i många år till.

Jag fick väldigt mycket skit när jag försökte förklara för folk att de måste räkna med ett rejält värdetapp vid köp av bil och att allt annat är en bonus. Dvs räkna med värsta, hoppas på det bästa.

Samma med aktien. Den skulle rakt upp i himlen enligt vissa. För att inte nämna mitt absoluta hatobjekt. Självkörande "FSD", som nu ser ut att ha gått på grund. Har inte hänt mycket de senaste åren och ser inte ut att hända så mycket heller.


Är inte bra för mitt ego att få rätt på i stort sett alla punkter. Haha. :-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Den vikande marknaden kommer inte synas i siffrorna förrän andra halvan av året. Nybilsleveranserna Q1/Q2 kommer vara upp drastiskt i år jämfört med förra året pga stor backlogg. Däremot är orderstocken betydligt tunnare. Bästa indikatorn kommer vara begagnatmarknaden, som garanterat kommer backa ordentligt. Beghandlarna lever till stor del på exportmarknaden just nu, annars hade det sett riktigt mörkt ut.

Räknar med ordentliga kampanjer på både räntor och priser under året.
16.288
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förlåt att jag tjatar om det, men hur stor upprördheten egentligen är bland Teslaägare kan illustreras med att FB-gruppen "Teslakompensering Sverige" den har....4 medlemmar.

Visa användare
7.665
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Men oavsett finansieringsplan så blir ju inte bilen värd mer eller mindre för det. Leasingbolagen måste ju ha räknat med ett visst scenario efter 36-48 månader. Om nu bilen blir plötsligt 100-140kkr billigare, det slår ju ganska ordentligt hål i kalkylen för pågående kontrakt. Sen hur många det handlar om är en annan femma.

Jag hävdar inte att ICE-bilar skulle ekonomiskt vara bättre eller ett stabilare alternativ på ett par år sikt.

Sen undrar jag om div Teslaforum är rätt källa att finna Teslakritisk information. Är det inte lite samma vibbar där som med de klassiska Alfisterna eller andra forum för diverse entusiaster. Inget fel i det men det är väl inte så konstigt om de flera inte vill komma ut ur garderoben med att de gjort en dålig affär.

När det gäller Tesla generellt så tycker jag det är klädsamt med viss ödmjukhet. För att citera en fd Kinesisk Premiärminister om effekten av Franska revolutionen: ”Det är för tidigt att dra några slutsatser av det”. Misstänker något liknande bör sägas om ett företag som Tesla.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag har ett par saker att tillägga.

1. Det har satts väldigt pessimistiska restvärden efter 36/48 månader och leasingbolagen har tjänat storkovan i flera år nu eftersom andrahandsvärdet har varit sjukt mycket högre än typ 50% efter 3 år o dyl. Jag tror att bilarna som leasades innan sänkningen mycket väl kan klara t ex 50% efter 36 månader trots det som nu skett.

2. Det är väldigt ovanligt med operationell- och privatleasing på Tesla eftersom det har uppfattats som ett väldigt dyrt sätt att ha en Tesla på. Tesla har heller inte sockrat sina privatleasingerbjudanden som t ex BMW har gjort.

3. Vilka Teslaforum pratar du om? Jag känner inte alls igen mig. Det finns en liten klick, kanske 10%, som är som du beskriver. Och det har varit rejält med gnäll om prissänkningen på åtminstone Tesla Club Swedens forum.

Vad du menar med det sista har jag svårt att förstå? Du tror att Tesla fortfarande kommer gå i konkurs eller något?

Det där om franska revolution är, tråkigt nog, en myt. Länk
"Pessimistiska restvärden" är ju i så fall bara en fördel för leasetagaren, när vi pratar finansiell leasing, som är den vanligaste finansieringsmodellen, förutom billån, när vi pratar Tesla OCH BMW. Ett lågt restvärde i relation till fysiska värdet på bilen när leasingavtalet löper ut, tillfaller ju leasetagaren när hen säljer bilen. Det svider lite mera varje månadsbetalning, men samtidigt en "försäkring" om att inte få betala in ytterligare när avtalet löpt ut och bilen skulle vara värd mindre än restvärdet.

Operationell leasing används i princip inte av varken BMW eller Tesla, mig veterligen. Det är främst VAG som kör med det.

/Anders
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag pratade specifikt om privat- och operationell leasing eftersom det är där som leasinggivaren tar risken. Detta med tanke på den plötsligt uppkomna omtanken om leasingbolagen från vissa här i tråden. :-)
Ja det är väl rätt så givet att ex vis en Tesla Y Performance för cirka 800 tkr skulle vara värd 400 tkr om tre år. Allt annat vore otroligt märkligt anser iaf jag.

Det man glömmer i den här diskussionen, som ju nu är helt OT och inte alls handlar om I4 längre tyvärr... är att i en svag konjunktur så har alla inte råd att köpa eller leasa ny bil, som tidigare. Vad händer då? Jo fler köper då begagnad bil = efterfrågan ökar på dessa och i en normalt fungerande marknadsekonomi så stiger priset om efterfrågan ökar. På samma vis som att när inte bonusen finns längre så försvann då moroten att köpa ny bil och man köper begagnat istället = priset skall gå upp på dessa! MEN om nu konjunkturen är och blir så enormt svag som vissa här tror, så kanske det inte sker prisökning men istället så blir förändringen ett golv i prisläget.

När det gäller "Tesla-forum" så är jag själv ännu med i ett forum på FB om Tesla Y. där är ju känslorna rätt blandade. Många glada som inte ännu beställt innan denna veckan. Andra mindre glada som senaste månaderna hämtat ut bilar.

Det var så jag tänkte när jag sålde min YP i princip direkt i somras. Man fick så sjukt bra betalt att jag inte ens ville vänta in bonusen och man vet inte vad som händer i framtiden. Nedgången nu är återgång till tiden före. Egentligen ett nollsummespel och inget så dramatiskt som anges i andra trådar här och på andra rubriker!

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Såväl börsen som bostadpriser och bilpriser ska tillbaka till pre-covidnivåer förr eller senare. Börsen och bostadspriserna är redan där. Bilpriserna är på väg. Inte så konstigt om man tänker efter. Sen har det kanske påskyndats pga andra omständigheter.
Ja och var finns det dramatiska?

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dramatiken ligger i att många faktorer förändras på en och samma gång, samt hastigheten. Styrräntan var 0% i februari 2022 och 2,50 sista november. Inflation och skenande elpriser har bidragit till en ordentlig (och snabb) korrigering på begagnatmarknaden. Tror många blev tagna på sängen och levde i en tro att lågränteläget var nya status quo.

Visa användare
7.665
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Verdi: Nej, jag vurmar inte för något leasingbolag. Jag försöker bara nyansera situationen och förstå. Tänker som så att pengarna skall ju in på något sätt och att det inte skulle drabba slutkunden är väl ganska naivt att tro.
Jag syftar nu inte på fåmansbolag som du och MedKänsla jobbar på utan på större bolag med kontrakt hos de större leasingsällskapen där bilen lämnas tillbaka.

Myt eller ej, jag tycker den är rätt bra oavsett. Just du själv har en tendens att dra väldigt snabba slutsatser, se världen som antingen svart eller vit, och förefaller ha ett stort behov ha ”rätt” i de flesta sammanhang. Inläggen ovan, inte minst från 06.31 i morse är ju ett par bra exempel på det :-)
Men det är väl självklart att om restvärdet ligger "fel" vid leasingperiodens slut, så får leasetagaren stå för karamellerna när det är finansiell leasing. På samma sätt som om det är tvärtom finns ett övervärde som man får ut när bilen säljs. Just nu ser jag dock inga som helst tecken på att ex vis en I4 som tråden ju avser att diskuteras, skulle vara värd mindre än 50% efter 36 månader på cirka 4-5.000 mil.

Det såldes faktiskt en hel del bilar tidigare år
2022 registrerades 288.000 fordon, minus 4%
2021 301.000
2020 292.000
2019 356.000
2018 354.000

osv

Ser man till denna tabell så skedde redan 2020 en dramatisk nedgång, sannolikt delvis på pandemin, men har ännu inte återhämtat sig.

TROTS detta har jag inte under senaste år sett några diskussioner om att det alltså registreras nästan 20% färre bilar nu än 2019. Okay kanske delvis beroende på komponentbrist men den eftersläpningen tror jag inte påverkar mer än marginellt.

Detta trots en lång period med extremt låga räntor, covid mm.

De som påverkas är enligt min mening marginalköpare, de som hoppat på privatleasing erbjudanden som annars inte haft tanken på att köpa ny bil. De som köper med billån, okay räntan är mkt högre men också avdragsgill. Istället för att tanka dyr diesel så "tankar" de nu på natten och helt plötsligt har bilägandet blivit billigare för många totalt sett, även om man lägger till att man i vissa fall slipper betala Malus skatt och nu bara 360 spänn per år istället osv.

Dyra bilar. Ja de som köper/leasar dyrare bilar, de har ännu råd! Den här veckan kom det ut I7 för 2,1 mkr, såld på två dagar, SQ8 1,5 mkr, såld på en dag, M3 Touring 1,3 mkr, såld på en dag, Tesla X Plaid 1,5 mkr såld på en dag osv.

/Anders
16.288
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När det gäller prissänkningar på nybil andra märken på elbilssidan fick jag höra idag att de flesta etablerade märkena redan sålt sin produktion för 2023 (alltså BMW, Kia, Huyndai och VAG märkena) ändå så större prissänkningar är helt enkelt inte på gång. Än.

Exakt så. Tesla hade däremot sannolikt (med sin begränsade record som bilproducent) kalkylerat fel med sin produktion och behöver avsättning, vilket ju visas av de relativt korta lev tiderna.

Jag läste någonstans dessutom att VW höjt några priser i dagarna.

/Anders
da
1.976
danielb
I4 M50 -24
Läste i någon grupp på Facebook att i vissa länder i Europa är det nu 24 månades levtid på i4 40. BMW ligger nog duktigt lågt med sänkning av pris.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Varför säljs inte i4:orna på blocket då om det är 24 månaders väntetid?
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ps. Mitt inlägg från 06.31 tycker jag själv var självironiskt. Men skrift är svårt och jag suger uppenbarligen på det då många verkar missförstå mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.