AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
108.479

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 48 av 55
Ve
1.070
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Teslas aktiekurs går upp med över 7% idag. Första dagen den handlas efter beslutet. Den är upp 30% från botten nu. Men det mest beror på makro. Svenska börsen är väl upp 25% nånting från botten också?

Tesla sänker för att växa på bekostnad av lönsamhet. Det är i linje med vad Musk sa nyligen om strategier för en kommande lågkonjunktur. Det är inte idealiskt men bättre än att stå med osålda bilar alternativt stänga fabriker.

BMW kommer nog inte ha så långa leveranstider så fort man får ordning på komponentbristen. Tror inte efterfrågan kommer svara upp mot de alltför höga priserna.
Mi
474
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jonte, du gör helt rätt. Det angår inte mig, men om jag inte hade laddmöjligheter hemma hade jag inte velat eller vågat köpa en elbil heller. Att förlita sig på snabbladdare och lägga ner en massa tid på att köra till och invänta en laddning varje eller varannan vecka finns inte på min karta heller. 330e är en fantastiskt fin bil också, men du måste vara medveten om att även den behöver el, annars kastar du ut 100kkr på eldrift som du inte effektivt kan utnyttja. Å andra sidan, om du har tillgång till ett uttag med 230VAC som är säker för laddning då kan du lätt ladda under natten ändå, och det kan man inte göra med en i4 om man inte låter bilen stå över ett dygn, det tar ju typ 23 timmar för den bilen.

När det gäller 15kkr, som jag tolkade som säljarens (bilfirmans) avgift... om det är du som tar ut den "avgiften" så med närmare eftertanke tycker jag att det är helt rätt egentligen. BMW har höjt priset två gånger hittills, och om det höjs en gång till då är 15kkr extra ingenting. Jag hade gladeligen betalt det om jag kan behålla köplatsen i fabriken. Sen är det också så, att fram tills tillverkningen har börjat kan din köpare ändra på konfigurationen om han vill. Så är det för mig i alla fall, och jag har faktiskt gjort ett tillägg / ändring redan, och kommer att göra mer snart. Det innebär att din "köpare" behöver inte binda sig till din smak och dina val. Kom ihåg det om du hittar någon som vill ta över. Det är ett mycket bra säljargument. Jag menar, hur många är vi här med en (känns som) oändlig lång leveranstid just nu? Så kan man skippa ett halvår eller mer, dessutom får man bilen betydligt billigare och så som köparen vill... det är faktiskt guld värt. Att man inte får bonus har mindre betydelse, eftersom det skulle man ändå inte få om man hade beställt idag...
Mi
474
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Med känsla, jag känner inte heller till att någon inte har fått ut sin bonus, men mycket kan hända innan vi (min fru och jag) får ut våra bonusar. Regeringen kan ganska enkelt fatta ett beslut om att stoppa utbetalningarna på grund av besparingar. Jag är inte helt säker på att Svantesson har full koll på att leveranstiderna är så långa att bonuspengar behövs långt in på 2024 också, trots att bonusmöjligheterna var stoppade redan under 2022. Ja, hittills har TS alltid fått påfyllning, men det finns inget som garanterar flödet av pengar fram till slutet. Klart att det skulle vara surt, men så är det. En annan risk är skattetabellen. i4 är nu farligt nära 700kkr gränsen, och fram till den sista bilen blev inregistrerad kan priset höjas ännu mer. Hamnar jag över 700kkr vid nyckelövertagandet då blir det ingen bonus ändå, trots att jag inte behöver lägga 700kkr på bordet i utbyte för nycklarna. Därför menar jag att bonus är bra, men man skall inte planera sin ekonomi baserad på bonus, för det är ett korthus, mycket osäkert.
Vem har sagt att man planerar sin ekonomi efter bonus? Som sagt ännu har ingen, mig veterligen gått miste om någon miljöbonus och jag är fullt övertygad om att så heller inte kommer att ske. Jag vet inte vilka bilar som skall levereras "långt in på 2024" som är berättigade till bonus? Vet du? Bonus upphörde på bilar beställda efter 8/11 2022 och som för övrigt uppfyller kravet, dvs 700 tkr enligt Skatteverket, ej överlåtna inom 6 månader. Däremot så kanske du menar att bilar som levereras i höst, kan få bonusen först våren 2024, eftersom de måste ägt bilen minst 6 månader. Det tar som sagt just nu cirka 6,5 månader från registrering att få bonus.

Sen är jag osäker exakt vad som gäller, men som jag har uppfattat det är det priset enligt SKV som gällde när du beställde bilen, oavsett om det senare blir prishöjningar.

Sen lär Tesla få det tufft med betydligt lägre marginaler om man ser till själva aktien. Marknaden tittar väldigt mkt på marginal, inte lika mkt på omsättning. Aktiekursen är ju trots senaste veckans "uppstuds" ännu ner nästan 40% senaste kvartalet. Tyvärr sålde jag för tidigt i förra veckan när jag fick en rätt stor kluns på nästan botten på dryga 105 USD och sålde samma dag på 116. Nu 137 men så är ju den här konstiga aktien. Den speglar väl Musk och Teslabilarna!

I Teknikens Värld har man precis frågat ett antal märken och ingen verkar ha prissänkningar i tankarna. Tesla har helt enkelt felprognostiserat marknaden och hade för hög produktion i relation till orders = prissänkning för att kunna avsätta bilarna! Jag tror som sagt att prissänkningen är relativt kortvarig men med Tesla vet man ju i princip noll vad som händer. Man glömmer lätt att man sänker en hel del av varumärket Tesla genom att göra så stor prissänkning. Det är ju ett smärre uppror hos 3 och Y ägare som nu "förlorat" massor enligt vad man tycker och tänker. Det är lätt att tappa såna kunder nästa gång, eftersom de flesta sannolikt inte varit Tesla ägare sedan tidigare.

BMW-s stora volym här ligger dessutom på laddhybrider där man väl är störst och bäst skulle jag säga, ex vis överlägsna konkurrenten Audi. Många av de som kör och funderar på laddhybrid, berörs inte av detta, då de inte är elbilsköpare. Se ex vis hur prisbilden ser ut på X5 45e, en rätt så oslagbar laddhybrid. Väldigt höga beg priser och de går iväg nästan direkt. Ofta klar över en miljon kronor. TROTS att det snart vankas facelift där!

/Anders
Ve
1.070
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Marknaden värderar även tillväxt och framtida vinster.

Vad ska de säga då när Teknikens Värld frågar? "Jo vi tänkte ju sänka priserna här framöver så det är lika bra att ni som är intresserade väntar".

Nej, de kommer inte sänka listpriserna svart på vitt men kanske kommer det speciella erbjudanden som gör samma sak, bara mindre tydligt? Paketpriser, privatleasingar osv osv.

BMW säljer drygt 210 tusen laddbara bilar, varav ca 75 tusen helt elektriska. Då blir det 135 tusen laddhybrider. Det är en del men trots allt inte jättemånga.
Verdi2...BMW sålde 215 000 elbilar 2022...inte 75 000.
16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vem köper bil efter aktiekurs? Känns som ett eventuellt snedspår på ett bilforum.

Angående bilpriser så kommer de etablerade märkena också anpassa sina priser till sin produktionsplanering. Så har man alltid gjort. Men man undviker att röra listpriserna just för att det får så stor publik effekt. Men det kommer garanterat BMW i4 "Business" när det behövs och ID4 GTX "Executive Edition".

Men när väntetiderna är 12+ månader så väntar man.

Jag som jobbar i branschen kan meddela att det existerar inget större samtalsämne för tillfället än hur man ska jobba med prissättningen framöver när den största konkurrenten på elbilssidan kastade bort 100k av sin egen marginal. Inga andra märken har den typen av marginal att ta av. Med det sagt, de kommer inte ta över världen pga denna prissänkning. Finns fortfarande en hel del personer som inte gillar bilarna, som saknar laddmöjligheter, som inte har märket i sin bilpolicy mm. Det tar lite tid.
Ve
1.070
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ska3, i de 215 tusen så räknas plugin hybrider in. För mig är det inte elbilar. Det är fossilbilar med hjälpmotor.
Verdi2...det blir inte mer sant för du upprepar.

BMW sålde 215' totalt eldrivna bilar
372' inkl. hybrider.

Länk
16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är ju inklusive Mini
Ve
1.070
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ok jag verkar ha kollat snett. Men det spelar väl inte så stor roll?

ma
66
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Fördelen med att sänka listpriset skulle vara att det påverkar beräkningen av förmånsvärde, viket rabatter inte gör. Sen förstår jag också att det finns många nackdelar för tillverkarna, om det ens är möjligt. Man får väl hoppas att "BMW i4 "Business" och ID4 GTX "Executive Edition" eller liknande rapporteras in till Skatteverket.
Mi
474
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Med känsla, jag sa inte att du planerar din ekonomi efter bonus, men jag är helt övertygad om det finns mer än en som har lagt beställning på bilar med bonus och tänker som att "jag kan avstå från 50kkr i sex månader" och ser pengarna som tillfälligt utlånade pengar som kommer tillbaka. Jag ser det som att det kommer om det kommer, men räknar inte med det tills den dag insättningen till mitt konto sker.

Ja, jag menade att utbetalningen kommer att pågå en bra bit in på 2024. Mina beställningar är lagda mindre än en månad innan det tog slut, 24/10 samt 7/11 så blir utbetalning tidigast någon gång under april-maj 2024. Utbetalningen kan visst stoppas med ett pennstreck av Svantesson om hon och regeringen ser som bäst för Sverige. Att aldrig någon blivit utan bonus tidigare säger inget om att aldrig kan stoppas. Dessutom är det så att om BMW höjer priset lite till och skatteverket uppdaterar tabellen innan jag (och många andra) får bilen då är det kört, eftersom 700kkr gränsen kommer inte att flyttas fram och det är inregistreringsdatumet som gäller, inte avtalsskrivandets datum för bonusberättigande. Så visst, många här kan bli av med bonus som man är så säker på att få och väntar på.

Det är ju också så att löftet om 1-års leveranstid är inte heller hugget i sten, så om det blir förseningar då skjuts även dagen för inregistrering fram med ännu större risk för att skattetabellen uppdateras till vår nackdel. Med andra ord, man är bra naiv om man räknar med bonus och har så osäker leveranstid och beställt sent i höstas. Klart att det är bara spekulation, men jag hellre räknar INTE med att få bonus och sen får det än tvärt om.

Sen är jag helt övertygad om att om inte Tesla tvingas höja priserna igen, då kommer konkurrenterna, även BMW, att sänka priserna, oavsett vad Teknikens Värld skriver. Klart som korvspad att INGEN biltillverkare talar om i förväg att prissänkning planeras inom några månader. Det skulle omgående sänka försäljningen dramatiskt. Teknikens Värld i all ära, men kom igen... tror du verkligen att det finns någon där som vet något om hur BMW, Mercedes eller Audi (eller andra) planerar...? Jag tror inte ens att det är känd bland mellanchefsnivå, utan endast en lite grupp som diskuterar detta på högsta nivå. När det väl bestäms då sprids det neråt till alla samtidigt. Allt annat hade varit ett ekonomiskt självmord för företagen. Just nu anser jag att i4 är övervärderad, inte bara jämfört med Tesla, men också jämfört med Kia till exempel. Innan novemberhöjningen var priset rätt, något högre än motsvarande Kia, men efter November blev det orimligt mycket högre skillnad. Om priset höjs ännu mer i februari blir det nog en del som vänder ryggen, i alla fall bland mer öppensinnade bilköpare. Med både Tesla och Kia och en del andra med motsvarande utrustning, komfort och prestanda blir det svårt att hålla skyhöga priser i längden. Endast "Made in Germany" räcker inte idag.
Mi
474
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Madzone, det finns endast tre i4 modeller. Det finns ingen som heter "Business".

Såhär ser det ut i tabellen:

i4 eDrive 40 (El) 679 500 kr
i4 eDrive 40 Charged (El) 693 000 kr
i4 M50 (El) 789 500 kr
Ve
1.070
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
"Business" var ett exempel på hur BMW kan sänka priserna utan att det blir officiellt sänkt listpris. Det är så de brukar göra. Kommer ihåg när Innovation Edition och Ultimate Edition kom och man fick en massa utrustning som tidigare kostat nästan det dubbla tillsammans.

BMW har i närtid gjort två rejäla de facto sänkningar på sina elbilar. Dels på iX3 som faktiskt sänktes en hel del när de nya bonusreglerna kom i somras. Helt plötsligt fick man en ok utrustad för 699', dvs precis under gränsen. La man på 70 tusen fick man en med "nästan allt" på. Det satte lite fart på försäljningen men än idag finns det gott om sådana lagerbilar på blocket.

Den andra sänkningen var ju privatleasingkampanjen på iX 40 i höstas. Bilarna var osäljbara till listpris men genom kampanjen fick de ut en massa bilar i trafik iaf. Nu ser det dock ut som att lagren på iX 40 börjar byggas upp igen.

i4 och iX 50 har väl inte dragits med samma problem men jag tror båda ligger lite för högt i pris ändå.
da
1.963
danielb
I4 M50 -24
Lite intressant med priset på I4 M50 om man jämför med bensinbilarna. En vanligt Grand Coupe M440 är om jag räknar rätt ca 70k billigare än M50. Nu är säkert rabatten bättre på 440M vid en offert. En 440 har rejält högre löpande kostnader (skatt/bränsle) och 170Hk mindre än M50. I4 känns nästan prisvärd, iaf när man jämför med syskonen inom familjen.
M440i och prisvärd är två ord som inte kan kombineras.
Mi
474
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Verdi, jag tror också att i4, speciellt e40, är övervärderad. Jag hade aldrig köpt den för nuvarande listpris minus rabatt, det är helt enkelt för mycket för den bilen enligt mig, med tanke på att man måste lägga på minst 100kkr för att få bilen "körklar och målad". Grundbilen är ju inte så imponerande när det gäller färg, säkerhet, belysning, parkering osv.
Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Sorry för OT men skall bli intressant att se hur leasingbolagen hanterar Tesla framöver, iom nya prissättningen. Kan ju inte vara särskilt kul för leasingbolagen som numera har relativt stora flottor av Model 3 och Y som de leasar ut till olika företagen om nu varje bil plötsligt tappat 100kkr i värde per bil. För det var väl inte riktigt planerat i den ursprungliga kalkylen. Vem blir det som får ta smällen?
Ve
1.070
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Beror väl på om det är operationell eller finansiell leasing. Alt privatleasing.

Tror det är det minsta problemet för leasingbolagen. Teslas sänkning är inte problemet utan ett symptom på en vikande marknad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.