AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
125.221

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 47 av 59
Visa användare
8.475
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I den andra annonsen Länk så nämns inget om bonus vad jag kan se. Är det för säljaren utgått ifrån att den försvinner i detta fall?

Kostade en i4 40e endast 600' för ett år sedan eller är det en riktig tomhylsa han beställt? För med bidrag som gällde maj 2022 så skulle det ju bli 530' och det är ju väldigt rimlig siffra. Nu har däremot bidraget ändrats sedan dess, men ändå.
Det är helt korrekt som du skriver 330e angående den ursprungliga möjligheten till bonus. Sen har jag utöver detta svårt att tro att den ursprungliga beställningen kan överlåtas till ny köpare och att bonus skulle finnas kvar, eftersom ny köpare inte kan påvisa att beställning skett senast 8/11 2022, som jag skrev ovan.

För övrigt är det mig veterligen, ingen som gått miste om någon utbetalning av bonus, om man uppfyllt reglerna, så jag är oerhört säker på att alla bilar som är formellt berättigade till bonus, också kommer att få det. Nya pengar kommer att skjutas till i den mån som krävs. Det flyter på väldigt bra just nu hos Transportstyrelsen. Man får bonus utbetald cirka 6,5 månader efter att bilen är registrerad, under förutsättning förstås att reglerna är uppfyllda, dvs främst inte bytt ägare. Jag fick i förra veckan på bil som är reg. 21/6.

Sen kan vi väl låta Jonte göra som han vill med sin eventuella överlåtelse av avtal och bakgrunden till detta. Han var ju väldigt osäker från början mellan just dessa modeller och det finns väl en egen tråd kring detta. Om han vill försöka tjäna en slant på prishöjningarna så är det hans sak tycker jag. Om det går, ja det lär ju framtiden utvisa. Som sagt flera gånger, ALLA vill inte ha Tesla, oavsett priset!

Jag tror dessutom att Teslas prissänkning kan vara tillfällig. Man har just nu sannolikt en överproduktion i relation till orderbok och vill snabbt ha avsättning av bilarna, vilket också visar att alla inte vill ha Tesla. Dessutom har man på många håll även valutavinster som man nu kan utnyttja till att göra prissänkningar för att öka volym, eftersom försäljningsvolym är något som många tittar på när det gäller Tesla aktiens utveckling, där man ju också kan säga att det varit en oerhörd prissänkning, minst sagt. Tufft att vara Tesla bil ägare och under hösten 2022 köpt Tesla aktier.

/Anders
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Varför är ni så misstänksamma? Min tolkning är att det är hans säljare som tar ut 15kkr för byte av beställare. Man kan dock ifrågasätta det eftersom han till och med köper en annan bil, som inte heller är ett billigt skräp. Säljaren borde efterskänka eventuella kostnader enligt "förlorar på gungor och vinner på karuseller" princip.

Men jag har ingen aning. Kanske han vill tjäna lite extra, vad vet jag...?
jo
501
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Jag kan förtydliga.

Jag har beställt ovanstående I4 (som tidigare länkad) från min säljare men har under processens gång fastnat för en 330e istället. Nu är vi förhoppningsvis nära ett köp av en ny 330e varpå jag tänkte försöka slå 2 flugor i en smäll, jag hittar en köpare till "min" i4a samtidigt som jag gör att min säljare får två försäljningar, en 330e och i4an.

Med anledning av att I4ans priser har ökat och att jag gjorde beställningen innan den sista ökningen så är avtalet mer förmånligt än om man ska köpa en exakt likadan idag, då får du pröjsa mer.

Tillägg:
-Beträffande bonusen antog jag bara att den följde med då man bara ändrar kontaktuppgifter på mig och den nya säljaren. Men det gör den tydligen inte, utifrån vad jag läser här.

- Sitter inte i "skiten" utan min säljare avbeställer bara I4an och samtidigt som jag köper 330e. Därav tanken om att ge min säljare en kund och göra mig 15k rikare på detta. Win-win för samtliga inblandade, i vart fall i praktiken.

Grelle: Den dagen jag flyttar in i ett boende där jag inte har möjlighet att ladda en elbil gör tillsammans med de ökade kostnaderna för snabbladdning att incitamentet för mig att köra en renodlad elbil minskar. BMW ökar priserna från och med i Feb till 5,5kr/kwh samtidigt som en 330e räckvidd på el duger bra för mig i stan. Bensinmotorn ger mig även glädje att ha om man ska på någon längre roadtrip men framförallt vill jag gärna ha en sista bensinbil innan framtiden av elbilar "tar över".

Jo, jag vet fördelar likaså nackdelar med både elbil och bensinbil då vi har m340i, ix3, 1 serie samt en model 3 hemma.

Jonte du ska göra precis som du vill och det har ingen annan med att göra anser jag. Men bonus kommer sannolikt inte någon ny eventuell köpare att få. Men helt klart var ju en I4 40 bonusberättigad under förutsättning att den var beställd senast 8/11 och inte byter ägare inom sex månader = 50 tkr in, men det förfaller i detta fallet då en ny person inte kan överta din beställning och få bonus.

/Anders
"Jonte du ska göra precis som du vill och det har ingen annan med att göra"

Är det någon som påstått något annat?

Da
250
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Min330e: du har helt rätt om priserna i liistorna, glömde det, och har alltid tyckt att det varit konstigt men är väl troligen för att folk skulle fuskat annars.

Jonte 520d. Mina inlägg var iallafall bara försök att hjälpa till. Hade gärna haft en I4 om jag inte haft för stora barn, en hund som behöver stort bagage och beställningar på en IX50 och en Q8 E-tron där tanken är att en ska utgå. 🤔😜
Ska3, läs ditt förra inlägg igen. Om killen gör vinst eller förlust behövs väl ingen förklaring här enligt min mening. Han är ju dessutom bara en av många som är osäkra över sina bilval. All respekt för det när man dessutom är så ung.

/Anders
Med känsla...det är väl en väldigt intressant fråga om handlaren tar 15' för att ändra namnet på ett kontrakt?

Hur skulle åf rent bokföringsmässigt kunna det, utan att först köpa in bilen och sen sälja om den?

/Anders
Adminstrationsavgift kallas det...

Avbokningsavgift...finns massa avgifter man kan ta ut.

Jag tolkade iaf det hela som att Jonte vill ha 15 tkr mera vilket han ju även ovan bekräftar och det är ju hans business. Alla vill vi väl försöka göra så bra affärer som det går! I det här fallet skulle ju en ny kund "tjäna" en slant också jämfört med att teckna en helt ny order hos åf.

/Anders
istället för att "tolka" så enklare att fråga...

Nåväl nu släpper vi detta...
Bra idé Ska3 :-)

/Anders
We
921
Weiman
118i M-Sport -24
Jag tolkade "Kostnad för att ta över avtalet: 15 000kr." som en faktisk kostnad och inte ett sätt att tjäna några slantar. Aningen oärligt (eller i a f otydligt) kan jag tycka.
Men vad är det för "oärligt" om någon vill tjäna lite pengar om det är möjligt? Vilket jag skulle säga är svårt i dagens affärsklimat på "marknaden".

/Anders
Ve
1.414
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Vore det inte bättre att säga som det är?

"Jag har beställt en bil som jag inte längre vill ha men priset har gått upp sen jag beställde och det vore dumt att inte utnyttja det. För 15 tusen får du ta över beställningen till det lägre priset."

Jag gjorde EXAKT detta när jag sålde vidare min Model S Plaid. Köparen brydde sig inte om att jag tjänade en slant eftersom han tjänade ännu mer själv. Det är så bra affärer fungerar. Båda parter gör en bra affär. Så är det ju även i detta fall.

Att försöka förklä sin vinst/ersättning som nån slags avgift som handlaren tar är en sämre strategi. Blir man genomskådad så skapar det en större irritation än om man säger som det är från början.

Med reservation för att det kanske finns en sådan avgift på riktigt förstås. :-)
Da
250
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Min tur att försvara Jonte. Han skrev att det var en kostnad på 15 000 för att ta över bilen, solklart för mig att det var pengar till honom. Han hittade inte på något om avbokningsavgift eller annat. Och när det kom på tal så förtydligande han det ändå mer.

Luktar nästan avundsjuka på en del håll.

Nu kan vi väl återgå till att prata I4.

Hur mycket tror ni priserna på I4 påverkas av teslas sänkningar?
16.381
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På lång sikt - massor. På kort sikt nästan inget eftersom det finns så få och BMW får inte upp farten i tillverkningen.
+1 Dafro

Vad gäller framtida utveckling så är det ju bara gissningar. En personlig gissning är att Tesla kanske senare väljer att höja priserna igen. De har ex vis en aktiekurs som inte mår speciellt bra. BMW har BRIST på bilar att leverera på många modeller. Tesla tvärtom!.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.