|
Inlagd av |
Fråga |
1.950 st
2023-01-10 09:02
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G31 IE -20
|
När jag tittar på många av bilarna så ligger de nästan 100k över nypriset och det är efter höjningen i november på 40k. Många av bilarna är dessutom väldigt dåligt utrustade (inte alla), där de vill ha uppåt 950k för en bil utan ens laserljusen, endast Charged paketet är valt. IP: ...[178.187] |
5.764 st
2023-01-10 09:12
Anmäl svaret
|
Exakt så danielb. De I4 som varit ute hos BMW åf har sålts relativt direkt också. Det här är andra "lite ovanliga" affärer enligt min mening.
Som kuriosa så såldes, nästan direkt, en M850i Cab i Karlstad, som det begärdes 1.395 tkr för :-) Så kulor finns hos vissa.
Ränta är avdragsgill och I4 är ännu bristvara såtillvida att de flesta som köper/beställer, vill bygga sin egen bil, färg, utrustning, tillval osv. De flesta som köper bil i den här prisklassen är inte så väldigt priskänsliga enligt min mening. Räntan är dessutom ofta förhandlingsbar. Jag blev vid flera offerter i december erbjuden 3,95%. Även om man betalar "bruttoräntan" 7,95% så är det cirka 5,5% netto och inte speciellt avskräckande. Är man så känslig anser jag att man inte ens skall fundera på att köpa bil i prisklassen. En hel del lägger dessutom ofta kontant eller stora kontantinsatser. Flera av de IX50 jag har kikat på har som sagt varit momssmittade därför att tidigare ägare har cashat dem. Jag skulle säga att den prisklass som är känsligast är de som varit populära privatleasing objekt. Människor som "bytt upp sig till ny bil" från en äldre begagnad. Man ser här i olika forum att det har diskuterats ivrigt kring att leasingavgifterna har höjts ett antal hundringar under 2022 osv.
/Anders IP: ...[7.86.72] |
5.764 st
2023-01-10 10:06
Anmäl svaret
|
Sen skulle jag inte säga att I4 är överprissatt av BMW. I4 M50 kontra ex vis en M3/M4 är ju rent ut sagt billig enligt min uppfattning! Sen får man ju betala ungefär detsamma för många andra, betydligt sämre, prestandabilar som ju ändå M50 är.
11.605 st
2023-01-10 10:09
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
750iL L7 -00 850 CiA -95 944 Turbo -90 i3 -22 Kubistar -08
|
danielb: exakt min reflektion, det mer eller mindre tomhylsor för en miljon. De som köper den vill nog ha minst Charged och kanske Supercharged. Yes, den cabben såldes och chefen åker en likadan och den är kunderna och nafsar i redan.. Autowåx är rätt unika, en liten handlare i Värmland där 50% av kunderna kommer utanför Värmland säger rätt mycket om deras driv. De säljer tex drösvis av X7. Lite skillnad mot min i3 i storlek. Bilar från 600kkr och uppåt är dyrare att äga än tex en i3 man leasar numera, klubberbjudandet 2500kr som från början 2000kr. Leasa en i4 blir snabbt tusenlappar dyrare med högre räntor kombinerat med tusenlappar dyrare i drift om man har hus, vilket många har gör snabbt mycket pengar. Jag kunde varit en av dom, hade en offert på en i4 vintern 21-22 som det var nära att ta fram penna på för att skriva kontrakt. Nu kan jag skratta mig lycklig att det blev en i3:) Oavsett om det ska finanserieras av en juridisk person eller med skattade medel. Sötebrödsdagarna är helt enkelt över och vi har inte sett slutet än. Nyttugt för folk har levt på lånade pengar i ett årtionde. Det går upp och det går ner, som alltid men folk lär sig inte mellan berg och dalar:) Jag säger som vanligt, pengar gör folk dumma i huvudet:)
Mvh
Asken IP: ...[.54.236] |
904 st
2023-01-10 10:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Anders,
Det är klart att det finns folk med pengar. Sålde själv en Model S Plaid för över 1,4 miljoner för bara ett par veckor sen till en trevlig man från näringslivets topp. Men vet du anledningen till att han ville köpa en av mig istället för av Tesla? Jo, för att spara några tusenlappar på förmånsvärdet eftersom bilar byggda 2022 får lägre förmånsvärde än de 2023 då de har lägre listpris hos SKV. Plus att han fick ett pris av mig som var ca 150 tkr under listpriset. Så han var ju också lite kostnadsmedveten, eller hur? ;-) Men kollar du idag på blocket så vimlar det av osålda Plaid för ~1,5 miljoner. Hade det varit i somras hade de varit sålda redan.
De senaste åren har elbilar för en dryg miljon haft en totalkostnad som motsvarat en bättre Volvo V90. Dvs det har blivit "Svensson-bilar" av dem trots den höga prislappen. Åtminstone på leasing. Det har ju gjort att efterfrågan blivit enorm jämfört med motsvarande bensinbilar. Så att bara säga att folk som köper bil för en miljon inte bryr sig om kostnaden är felaktigt som jag ser det. Eller ja, nu och framåt så kommer det nog bli så att elbilar för en miljon och över är förbehållet samma klientel som gjorde sig råd med en bensinbil för över 1 miljon. Men den gruppen är en bråkdel av den tidigare kundgruppen. 10% kanske? Och den gruppen vill ha nytt, inte begagnat vilket ytterligare driver på värdetappet.
Nu är det dyrare att finansiera dyra bilar, det är dyrare att ladda elbilar och det kommer ironiskt nog även att minska andrahandsvärdet. Det blir lite av en perfekt storm som gör det mycket dyrare än det varit förut. Det kommer minska efterfrågan på totalen även om det säkert finns enstaka personer som köper ändå. Men det är ju inte som i somras när en i4 M50 såldes så fort den kom ut på blocket. Nu ligger de där ett bra tag.
Är samma med "billigare" elbilar för 6-700 tusen. De börjar också kosta en hel del pengar nu och folk håller hårdare i sina slantar när de får elräkningar på 15 tusen för december och kraftigt höjda bolånekostnader.
Jag tror dessutom att vi bara sett början. Riksbanken förväntas höja reporäntan med ytterligare 50 punkter i februari och det sägs att nästa vinter blir ännu värre än denna vad gäller elpriserna då Europas gaslager är fyllda i år men kanske inte nästa vinter...
Jag kommer antagligen riva kontraktet med Audi på Q8:an och köra vidare med min gamla Model S om det blir som jag tror. Men om ekonomin vänder uppåt igen och vi ser hopp om sänkta räntor, fred i Ukraina osv så plockar jag antagligen ut den. IP: ...[.44.211] |
904 st
2023-01-10 10:16
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
ps. En i4 M50 är ingen klassisk prestandabil. För mig är det en snabb vardagsbil. De som köper M4 bryr sig nog mer om tider runt Nurbrugring, motorljud, image osv... De körs dessutom inte så långt att bränslekostnaden blir en faktor. IP: ...[.44.211] |
171 st
2023-01-10 10:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW IX xDrive50 -22 Nissan Leaf -22
|
Verdi2: då kan du nog avbok din Q8 redan nu för Putin rustar för ju med en rejäl mobilisering och räntan lär inte gå ner i närtid. Men du borde väl ha några 100 kkr som du tjänade på din plaid som du kan finansiera ditt byte till ett premiummärke. Grattis till den försäljningen, skulle tro att dom som ligger ute nu kommer få gå ner i pris framåt våren. IP: ...[117.228] |
5.764 st
2023-01-10 10:50
Anmäl svaret
|
Nu anser jag nog att ni måler fan på väggen lite väl mycket. Det som händer nu är framförallt att människor som redan innan levt på gränsen, har fått det mycket tuffare. För det första är inte elpriserna som i december, året runt. Det var dessutom inte enormt höga i HELA december. För det andra är elförbrukningen väldigt mycket högre just i december för många, jämför då andra halvan av året då vi har "varmare". Sedan är det ju normalt inte så att man laddar elbil på dagen utan på natten med smartladdning. Jag laddade elbil i december till en väldigt mycket lägre kostnad än vad jag normalt haft åren innan med bensin/dieselbilar. Lägg därtill fordonsskatten 360 kr per år och jämför då ex vis med nämnda M3/M4 som har Malusskatt på cirka 20 tkr per år. Jag hävdar då också att en sån M-bil har högre värdeminskning än vad en I4 M50 kommer att få. DÄREMOT så går det ju inte att ta ut kraftiga överpriser på bilar, oavsett el-/fossil bil. Det finns ju mängder med fossila bilar som också ligger ute till överpriser. Sen är det väl rätt självklart att även en väl besutten man/kvinna som har möjlighet att göra alternativa affärer, köper till bästa pris. Det är ju en av anledningarna till att de också är just väl besuttna! Kallas för smartness i min värld. Många med mig har aldrig rökt, jag använder inte sedan fem år tillbaka heller alkohol, aldrig någonsin varit nära en drog osv. Då kan man istället unna sig andra saker. Världen går inte under och OM den gör det så skitsamma isåfall den dagen. Jag ser inte ekonomi i att åka år ut och år in i en äldre bil med de reparations och servicebehov som de har, högre försäkringskostnader, garantilöst ägande mm. En ny Q8 med nästan 20% rabatt ser jag som en otroligt bra deal! Tämligen svårslagen idag. På samma sätt som de nästan 140 st. IX40 som drogs iväg med nästan samma rabatter på några veckor. Sen kan man tycka vad man vill om det men snabbt försvann de i alla fall och det visar att marknaden finns där. Den var bara felprissatt från början! Att IX50 nu blir stående (dock inte många) beror ju på samma sätt på att även den är fel prissatt av BMW. ÄNDÅ höjer man priserna med 5% från 1/1.
904 st
2023-01-10 11:33
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Ja det är möjligt att jag blir lite väl defensiv. :)
Ekonomi i att åka äldre bil är det såklart. Alla har inte energi och möjlighet att byta bil 2-4 ggr per år på ett sätt som håller värdeminskningen i schack. ;) IP: ...[.44.211] |
16.073 st
2023-01-10 13:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 LR BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
I4 M50 är en vardagsbil som bara råkar vara snabb. Skulle säga att den har ett helt annat användningsområde än M3/M4.
För egen del tycker jag det är "synd" att så fort man vill ha 4wd på en elbil så blir det 400+hk direkt. Jag behöver inte det men behöver fyrhjulsdriften. Skulle säga att jag gasat max 1-2 gånger med TM3an...
IP: ...[9.139.4] |
904 st
2023-01-10 13:09
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Nu är ju kostnaden för effekt mycket lägre på en elbil så varför inte? Det har inte alls samma koppling till förbrukningen som det har på fossilsidan. IP: ...[.252.99] |
5.161 st
2023-01-10 20:52
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 Long Range 2020
|
Ja, hästkrafter kostar inte mycket extra att tillverka i en elbil och har marginell betydelse för förbrukningen. Att prestandaversioner av elbilar än motorsvagare varianter drar mer beror snarare på att de t ex har större hjul, eller andra ändringar som påverkar förbrukningen. IP: ...[135.217] |
8.004 st
2023-01-13 09:56
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
[LÄNK] - Tesla sänker priserna, rejält!
När tror ni BMW tvingas justera också? IP: ...[196.200] |
5.764 st
2023-01-13 10:47
Anmäl svaret
|
Jag tror inte att BMW har några generella prissänkningar på gång. Man höjde ju precis priserna med 5% vid årsskiftet om jag inte är fel underrättad.
Däremot kommer ju BMW precis som andra, att via kampanjer, prissänka vissa modeller, som nyligen var med stora lagret av IX40. De försvann direkt och det finns inte längre någon prissänkning.
Men surt för Tesla ägare som nyligen hämtat ut sin 3 eller Y! Jag själv tog det säkra före det osäkra i somras och sålde direkt min YP till fantasipriser som fanns i somras, ingen mening ens att vänta in bonusen då.
Vad som mera kan påverka är Teslas tillgång till "snabba" leveranser. Beställer man ex vis en Y nu är det leverans januari-mars.
Sen är det ju frågan om vilka BMW-kunder som funderar på en Tesla som alternativ. Det är nog endast på marginalen. Jag hävdar att det är olika köpargrupper. Det slår nog mera mot Skoda och VW. En del BMW-ägare tycker det är kul att testa Tesla en stund men kommer snabbt tillbaka till BMW.
/Anders IP: ...[2.61.85] |
904 st
2023-01-13 11:15
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
BMW kommer få smaka på minskad efterfrågan också. Givetvis. Men de sköter det snyggare än Tesla.
Tror dock du har fel angående BMW-kunder. Halva Tesla-communityt är fullt av folk som tidigare körde BMW. Den absolut bulken av de bilar som BMW säljer är Svensson-bilar nuförtiden. Gick väl minst 9 st 520d på varje 530d och det gick 9 530d på varje M550d... IP: ...[.44.211] |
8.004 st
2023-01-13 13:01
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Alla (de fem första jag direkt kommer på) jag känner som äger/tittar på Tesla har ägt minst en nyare BMW i modern tid, så jag skulle säga överlappet är stort.
Att Skoda-kunder redan betecknas som personer som lägger 500-750' på en ny bil håller jag inte med om. Snarare att de som idag köper Enyaq också är sådana som kört Audi/BMW/Volvo innan och inte direkt än kan klassas som typiska Skoda-kunder. IP: ...[196.200] |
287 st
2023-01-13 13:23
Anmäl svaret
|
Vad sköter BMW snyggare än Tesla? De kommer naturlgtvis också bli tvingade att marknadsanpassa sina priser.
Elbilarna har varit sjukt överprisade äntligen kommer det lite prispress.
Svårt att inte titta på en Tesla Y nu.
Visst inte BMW kvalitet med i mycket tekniskt minst lika bra. IP: ...[214.159] |
5.764 st
2023-01-13 13:26
Anmäl svaret
|
Men att många som haft/har Tesla och tidigare haft BMW beror ju absolut främst på att BMW inte har haft några elbilar att erbjuda i klassen (räknar inte in I3 där). Men det är ju även flera IX-ägare idag som haft Tesla, så en del vandrar fram och tillbaka. En stor del av BMWs försäljning är laddhybrider, flertalet Touring. Där har Tesla inga modeller. Som BMW-ägare många år, var det kul att prova Tesla några veckor, men ingen bil jag skulle vilja leva med, därmed inte sagt att den var dålig, tvärtom var den bättre än jag förväntade mig, men ändå ingen bil jag vill ha kvar. Inte ens med dagens prissänkning. Tesla är dock unika i byggandet av bilar som går mycket snabbare än flertalet andra märken, därmed också lägre produktionskostnader och större vinst per bil. Genom prissänkningen kommer de förstås göra lägre vinst per bil men sannolikt kanske större volym. Jag tror inte att andra tillverkare kommer att chocksänka priserna bara för att Tesla gör det.
Sen sätter jag Tesla i samma grupp av bilar som Skoda Enyaq och ID4/5 för de konkurrerar om samma målgrupp i stort, sett till prisklassen, kanske även IX3 i viss mån, men där är ju en uppdatering av modellen på gång. Snart under året lär vi få se även I5 som inte heller har samma målgrupp som Tesla enligt min uppfattning, däremot kanske en del Tesla-ägare gillar att byta till I5 som ser väldigt aptitlig ut om bilder som finns stämmer.
Det som dock nu Tesla gör är att irritera en stor grupp av kunder som redan hämtat ut sina bilar till betydligt högre priser och det kan reta gallfeber på folk som gör att de inte återkommer vid nästa köp. Smakar det så kostar det!
Prissänkningar har ju som sagt även BMW gjort i viss mån på IX40 under begränsad tid, IX3 där man lade till M-sport i priset osv.
Sen är det inte alla som gillar att man på en Tesla i princip bara kan välja färg!
/Anders IP: ...[2.61.85] |
904 st
2023-01-13 13:51
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
BMW kör.med kampanjer och rabatter och sänker itne listpriset med 10-25% över en natt. IP: ...[164.128] |
287 st
2023-01-13 14:39
Anmäl svaret
|
I4 35 är nog BMWs räddning. Ny modell nytt pris. IP: ...[214.159] |
|