AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
117.131

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 44 av 59
Spännande information! Någon som kört i runt minus 20 grader på långresa? Hur lång räckvidd får man då ungefär?
Ru
98
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
@ Nockenwelle och Kristoffer_L

Jo, jag glömde svara att jag har laddat bilen till 100 % före avfärd från Helsingborg respektive Västerås. Efter att ha laddat till 85 - 90 % i Gränna så kommer jag fram till målet med 7 - 15 % kvar.

Angående förvärmning. Jag ställer "mellanmålet" innan jag börjar resan, och sedan sköter bilen förvärmningen själv, utan att jag behöver göra något mer.

Det gäller dock att göra det i tid. Vid en dagsrunda på drygt 32 mil innan jul, planerade jag att stanna och ladda upp c:a 10 % på Ionity i Kristianstad på hemvägen. Det var dock först 5 - 10 minuter innan jag kom fram som jag kom på att lägga in stoppet i navigatorn. Det räckte dock inte, utan laddningen började med c:a 40 kW och segade sig långsamt upp. Efter drygt fem minuter lossnade det dock, och då gick laddhastigheten upp till nästan 200 kW de sista minuterna.

En annan erfarenhet är att hällregn sänker räckvidden rejält. Åtminstone den beräknade räckvidden. På hemväg hade jag laddat i Gränna som vanligt. I höjd med Huskvarna öppnade sig himlens portar i värdens hällregn, och jag tog ner hastigheten genom Jönköping till 10 - 20 km under skyltat, så även i backen ut från Jönköping.

Den beräknade räckvidden som vid avfärden från Gränna låg på väl över 32 mil (fem mils marginal) sjönk nu kraftigt och navigatorn ansåg att jag inte skulle klara mig hem. Jag körde därför av vid Hamburger Hill i Värnamo och sökte upp Ionity laddarna. Där var det dock fullt, så jag körde vidare bort till Rasta där E.ON har ett antal 50 kW laddare. Där lyckades jag dock inte få igång laddningen. så det började se mörkt ut.
Vid omstart av bilen hade navigatorn dock räknat om räckvidden och jag skulle nu komma hem på befintlig laddning igen, även om det var med liten marginal.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Troligen så borde du väl komma fram snabbare med 2 laddstopp med tanke på effekttappet, men som det ser ut nu med brist på laddare så förstår jag att du bara laddar en gång. Jag hade gjort det samma, fast när det går ner under 100 kW så känns det lite långsamt, om man inte ska äta vill säga.
Fast maten i Gränna, nja.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Rule Germania, tack för info.
Jag antar att du hann göra några turer av det slaget du beskriver medan det var sommarväder. Var erfarenheterna ungefär samma då?
Ru
98
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
@Dafro och Nockelwelle.

Teoretiskt hade man väl på uppvägen (då brukar jag ta 50:an över Motala, Askersund upp till E20 söder om Kumla) tagit första laddningen i Gränna för att sedan köra 17 mil upp till Ionity i Örebro, och där ladda för de sista 10 milen. Jag har dock ingen erfarenhet av hur trångt det är att komma till laddarna i Örebro.

På nervägen (som brukar gå på 56:an via Katrineholm ner till Norrköping) skulle man som vanligt sikta på Gränna för att sedan ta en laddning efter knappt 11 mil i Värnamo för att där ladda för resterande 16-17 mil. I Värnamo vet jag dock av erfarenhet att man riskerar få vänta, och då försvinner hela vitsen med att dela upp laddningen på två ställen. Typ vänta 15-20 minuter för att spara fem minuter laddtid är ingen bra deal...

Fram till februari när priserna går upp kraftigt håller jag mig gärna till Ionity och betalar 2,88 SEK/kWh. Därefter så är även Circle K och Skellefteå Krafts snabbladdare på OKQ8-mackarna av intresse. Då finns det lite fler platser att välja på.

Vad det gäller långkörning i sommartemperaturer, så var det då jag lärde mig att hastigheter över 120 på längre sträckor straffar sig. Fick åka av i Örkelljunga en sen fredagskväll för att ladda upp 10 minuter på Mer´s 50 kW-laddare för att säkert komma hem. Vid mer normal motorvägsframfart så räcker nog batteriet mellan 35 - 40 mil när temperaturen är över 15 grader. Se bara till att ha marginal på laddningen på längre sträckor. Räckviddsberäkningen verkar vara optimerad på hastigheter i spannet 80 till 100 km/h.

Den räckviddskalkylator som finns på BMW´s hemsida för I4 är ganska realistisk om man ställer in 100% motorväg, håller sig till fartgränserna och solen skiner.

As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grattis Rule Germania. Tror jag sagt det förut men i Ödeshög finns OKQ8laddare och bra mat bredvid, på Dinners. Riktigt bra schnitzel om det passar någon att åka dit.
Om man vill ha lite kul kvällsläsning, gå tillbaka till sid 31-34 i tråden så ser Ni varför jag flinar lite nu:)
Ha en fantastisk helg och önskar Er ett 2023 att bli dubbelt så bra som 2022!
Asken
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Läst 31-34 och antar att du avser diskussion om räckvidden. Vilket tyvärr kommer vara det viktigaste så länge det är laddköer, vilket det kommer fortsätta att vara så länge många bilar laddar långsamt och ockuperar laddare på ionity för att det inte finns någon minut eller effektavgift. Tänker på alla meb som ligger kring 60 kW, på en 350 kW laddare som ägs av vw jag vet… Själv så sitter jag och funderar på om jag kan stå ut med de extremt fula 19” fälgarna på Audi Q8 E-tron för att få ca 6% i räckvidd, allt för att slippa behöva bry mig om att snabbladda förutom på sportlovet. Behöver 35 mil ner till 10 grader i regn. Andra varianten är att köra 110 när det är 120, men hur kul är det. Ångest, men ett i-landsproblem jag vet.

Gott nytt till er alla.
Ve
1.316
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Måste ju vara bättre att köra lite långsammare de få dagar du behöver den extra räckvidden än att köra runt med apfula fälgar precis varenda dag?
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Jo Verdi det låter sunt men får väl vänta in något räckviddstest av typ Nyland, så man inte behöver köra sakta varje resa.
Ru
98
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
En videoresension i hur I4 eDrive40 sköter sig i temperaturer mellan -10 och -3 grader finns här;


Det är en polsk site, Autowizja, som berättar om sina intryck av BMW I4 eDrive40 på 14 minuter. Talet är på polska, men videon är textad på engelska.

Testaren uppger att i de vinterförhållanden som rådde gick förbrukningen i stadstrafik (tidigare - i somras - på 15 - 18 kWh/100 km) upp till 26 kWh/100 km om bilen stått i garage över natten, annars över 30 kWh/100 km.
På motorväg i 120 låg förbrukningen på 26 kWh/100 km och i 140 på över 30 kWh/100 km. Testaren medger att så här reagerar alla elbilar, vilket han är kritisk till.

Uppenbarligen har BMW släppt I4 eDrive35 i Polen då data och priser nämns;

BMW I4 eDrive35 kostar från 259 000:- PLN med dagens kurs c:a 617 500:- SEK.
BMW I4 eDrive40 kostar från 292 500:- PLN med dagens kurs c:a 697 300:- SEK.
BMW I4 M50 kostar från 362 000:- PLN - med dagens kurs c:a 863 000:- SEK.



Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87


Fick hem min i torsdags 386 dagar efter beställning. Vilken bil, väl värd väntan! Fyrhjulsdriften fick bekänna färg direkt i vinterovädret.
Märkligt att det "rasar" in I4 M50 hos olika beg. handlare just nu. Minst två nya idag.

/Anders
16.288
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är väl de första bilarna som levererades som första ägaren plockat bonusen på? Eller kanske gamla demo.

Ve
1.316
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Är inte så märkligt. Marknaden kyls av ganska snabbt. De som köpte i somras/höstas till de hysteriska priserna som var då kommer nog få lida för det.
Visa användare
7.665
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Bör vara dags nu för handlarna att avyttra de första demobilarna. Finns också en del på svenska GA och medarbetare på ÅF som har tjänstebilar/förmånsbilar i intervaller av 6 månader. Riktigt alla bilar går ju inte direkt till kunder, även om efterfrågan är större än tillgången.
2023 års modell Länk
2023
Länk
2023
Länk
2023
Länk



/Anders
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den av de fyra ovan listade man ser regnr på är den sista i Karlskrona. Det finns ingen tidigare ägare i stil med BMW Sverige(rullat som tjänstebil upp till ett år tex) eller en annan person. Den firman är första ägare och skaffade den i mitten av dec. Då borde den ha köpt den på spekulation. Som det ser ut nu så kanske vart fjärde kontrakt klivs av på tre till fyra nya? En gissning men ekonomin vänder snabbt och säg 600kkr i billån svider idag. Likadant blir fler och fler iX50 tillgängliga som det var ett års levtid på för bara något kvartal eller två sedan. Samt avsaknad av luftfjädring.
BMW finans har 7,95% ränta om du ska köpa en BMW hos en åf idag. Som någon skriver så kan det vara bilar från import eller åf/ eller dess personal som är dags att byta ut och då kommer de beggade ut till försäljning. Dock för det mesta hos olika åf.
Om någon kan kolla ev antal ägare på de tre första länkade fordonen så ser man om det finns någon tidigare ägare och verm det kan vara isåfall. i4 M50 har varit minst 20% för dyr det senaste halvåret och liksom iX behöver ned 20% för att vara realistiska. Sen har ju i4 priset höjts med 40kkr i nov och iX1 med 30kkr 1/1.
Edit: kollade milen också, med dom milen, 4-80, kan det bara vara spekulationsbilar?
Mvh
Asken
16.288
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bil nr2 är RSJ15S och den har något märklig ägarhistorik. 9 ägare på 4 månader. Visst, det är bilhandlare den snurrat i mellan men så ser det inte ut normalt sett. Att BMW inte säljer den själv utan den går runt till fristående beghandlare direkt är väldigt onormalt för en ny bil.

OBS jag tror inte det är något fel på bilen. Jag blir mest fascinerad vad den varit med om och det bidrar kanske inte direkt till en snygg ägarhistorik när man ska sälja den sen.
Jo jag vet hur det fungerar och har även kollat ett par bilar. Flera som har beställt för mer än ett år sedan och sedan "ändrat" sig, men det är konstigt hur snabbt det svänger. Ännu mer konstigt är att flera av bilarna ligger ute "beg" klart högre än nypriset, så någon tycks ännu tro att marknaden är som i somras.

Att inte BMW säljer själv är ju för att kunden (tvingats) att fullfölja avtalet och hämta ut bilen och sedan sålt/lagt ut den på en beg. handlare. Ingen av de ovan uppräknade bilarna är "bonusbilar".

/Anders
Ve
1.316
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
7,95% ränta på en bil för närmare en miljon svider. Det är antagligen ca 4 tusen i månaden enbart i ränta om man tänker sig en snittskuld på 600 tkr. Om jag nu räknar rätt.

Sen tillkommer värdeminskningen som lär bli mer "normal" framöver. Skulle tro att den verkliga kostnaden mer än fördubblats sen i somras bara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.