AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
117.259

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 43 av 59
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
En kompis har köpt en Mustang Mach E.
Lite tung gasfot så här i början så behöver han tanka efter 20-22 mil.
16.288
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den saknar värmepump så den tappar 30% direkt så fort det blir kallt

em
536
emilsson
i4 M50 -22
Blandad körning nu på vintern (landsväg och motorväg ofta ca 10 över skyltat) ger mig en effektiv räckvidd på ca 370-410 km beroende på hur mycket under 0 det är. Sommaren ger närmare 480km. 100 till nära 0%.
Mi
487
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Med andra ord så kommer jag att kunna köra 50 mil utan problem med min e40 med 17" aero fälgar. Ja, jag är den tråkiga typen som håller sig till hastighetsgränserna. Jag har inte råd att riskera kortet.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Inte omöjligt om det är 110. Finns det 17”? Trodde allt var 19 plus numer, helt hysteriskt.

IX är ju minsta 20”.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Är ju ofta större hjul också nuförtiden. Dvs diametern på hela hjulet. Särskilt på SUV:ar. Stora hjul är ju en av sakerna som gör en bil till SUV.

Blir alltid chockad över hur små hjul det är på lite äldre bilar.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
DN fick en blandad förbrukning på 1,75 kWh/mil för I4 e40. Är ju en bra värdemätare.
Nja. Vad betyder blandad förbrukning i testen och vid vilka förhållanden? Om det handlar om att planera långresa i hög fart så är inte blandad förbruking helt relevant.
(Det gäller ju både EV och ICE, fast åt olika håll.)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Fast på vintern har bilen rejält mycket högre förbrukning vid korta körningar i låg fart än vid långfärd på landsväg eller motorväg (såvida man inte kör betydligt fortare än hastighetsgränserna).
Startar jag med kall bil vintertid, kör några kilometer i stadskörning, stannar och låter bilen kallna, kör några kilometer igen och upprepar detta mönster kan bilen lätt dra 3-4 kWh/km. Det är mycket högre än vid långfärd på vintern. Den högsta vinterförbrukningen jag fått på långfärd är 2,15-2,2 kWh/km. Det var vid en tur Uppsala – Sundsvall i –15°. Jag körde då enligt skyltad hastighet.
Mi
487
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Här är en rätt bra sajt som visar förbrukningen i olika förhållanden. Länk Den är ganska exakt ang. vår Leaf, så jag tror att det stämmer bra även för andra bilar. Bilar vi har testkört har jag jämfört med också, och även det stämmer bra. Jag är helt säker på att jag kommer inte att ha problem med att hålla minst 40 mil under vintern och betydligt mer under sommarhalvåret. Testbilen har 19" aero, och skillnaden i WLTP är 10 km. Inte gigantisk skillnad, men definitivt märkbar. Jag gillar att köra utan häftiga omkörningar, lugnt med farthållaren, speciellt i Sverige. Jag valde 17" för optimal komfort och minst förbrukning. Jag kommer att byta till 17" aero fälgar för att få lite mer ut av batteriet och för att det ser bättre ut än 851.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Klokt att välja 17”, tycker 851 ser ok ut, särskilt om du jämför med de 20” till IX som ör original och öven 19” till E-tron som ser hemska ut.
Ru
98
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Efter fem månader med min I4 eDrive40 med 18" 853-fälgar så ligger jag idag på en total genomsnittsförbrukning på 21,4 kWh/100 km. Det är högre än jag hoppades på, men till saken bidrar ett antal resor Helsingborg-Västerås t.o.r.. Största delen av vägen är skyltad 120 km/h undantaget vägarbetet norr om Ljungby och väg 50 alternativt 56 mellan E4:an och E18/E20.

I början försökte jag köra på "ICE-sätt" d.v.s med + moms på motorvägen, men det visade sig att det straffade sig svårt på förbrukningen och räckvidden. Nu håller jag av självbevarelsedrift max 120 när det är skyltat så. Trots det kröp förbrukningen upp några tiondelar på senaste resan när temperaturen låg mellan 0 och + 5 grader. Så nog spelar både temperaturen och hastigheten stor roll.

Förutom laddning hemma och på målet i Västerås så laddar jag på Ionity ovanför Gränna, vilket är nästan exakt på mitten med 27 mil åt vardera hållet. Genom att lägga in laddplatsen i navigatorn som "mellanmål" på vägen så är batteriet förvärmt och berett att ta laddning direkt. Det brukar ta c:a 20 sekunder för laddningen att klättra upp till 200 - 205 kW.

Jag kommer normalt in med 11 - 17 % laddning i batteriet och bilen föreslår att jag skall ladda till 75 - 80 %. Erfarenheten är dock att jag bör lägga på c:a 10 % för att inte behöva ladda en extra gång de sista fem - tio milen. Det har hänt en gång och är ingen katastrof, men kan jag undvika ett extra stopp är det bra, även om det bara krävs 5 - 10 minuters laddning.

Att ladda från c:a 15 till 85 % brukar ta 35 till 40 minuter. Lagom för ett toalettbesök, besök i butiken och inmundigande av de "kulinariska läckerheter" som Statoil erbjuder på platsen. Inte min favoritmack på det sättet, men läget är bra. Trevlig utsikt över Vättern och Visingsö också.

Det finns idag 6 laddplatser vilket har räckt för att komma till laddaren alla gånger utom den senast körningen, då jag på fredagskvällen fick köa en kvart för att komma åt en ledig laddplats. Den goda nyheten är att arbete pågick för att sätt upp ytterligare två rader laddare. Om det blir Circle K´s egna eller ytterligare Ionity-laddare vet jag dock inte.

Slutsatsen är att min eDrive40 med 18" fälgar normalt skulle klara sträckan Malmö - Göteborg (27 mil) med viss marginal, men man får se till att hålla sig till max 120 km/h och på vintern vara 100 % fulladdad när man påbörjar respektive körning. Lycka till med bilen när den kommer!
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Kul att läsa om dina erfarenheter men jag trodde nog att den skulle ladda snabbare än den tiden du angav men antar att effekten går ner över 60-70 som ör vanligt. Ör bortskämd med min som laddar med 150 upp till ca 80% och ligger över 60 kW vid 99% men nersidan är att den är törstig. Är en E-tron 55 jag pratar om och den har jag nu haft ett år och kört 1700 mil och ligger på ett snitt av 27.5 och kommer inga 27 mil nu på vintern trots stort batteri.

Jo laddarna i Gränna ska vara cirkle K egna vad jag har hört. Men där behövs det verkligen fler laddare.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Rule Germania,
du skriver att din genomsnittsförbrukning är 21,4 kWh/100 km sedan i somras. Har du kollat förbrukningen under resorna Helsingborg–Västerås?
Du skriver att du efter 27 mils körning kommer fram med 11-17 % batterinivå. Har du då startat med 100 %?
Det har kommit ut en hel del I4 M50 med några få mil på mätaren. Vad jag förstår spekulationsköp och jag har hört att några till och med beställt flera bilar i spekulation. Ingen bra idé just nu! Vissa av bilarna har även "fel" spec enligt mig.

/Anders
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Vad är det för fel spec på bilarna? Förutom att vissa har 20" 862-fälgen som jag tycker är hemsk.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Håller med dig Anders, för man behöver ju en e40 för att få bra räckvidd. 😀 Men som du säger verkar det vara en del som köpt bilar på spekulation, tex så finns det ca 15 st tesla Plaid för ca 1.5 miljoner. Finns nog några som svettas lite nu.

Tillbaka till M50 så tycker jag att dessa ligger alldeles för högt i pris för att det ska vara intressant.
Tsint, utifrån de priser som de begär så saknas en hel del utrustning. Flera är inte Super Charged, flera har inte 20", dessutom några med "kontroversiella" färger som grön ex vis.

/Anders
Ru
98
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
@ Dafro och Nockenwelle

Hej! Vad det gäller laddningen så verkar det som att bilen laddar med drygt 200 kW upp till mellan 20 och 25 % laddning. (Detta förutsätter dock att man kommer in till laddstationen med förvärmt batteri.) Efter 25 % laddat batteri faller laddeffekten av ganska linjärt och när man närmar sig 80 % laddning har man fallit under 50 kW i laddeffekt.
Det finns laddkurvor som visar ungefär detta uppträdande här;
Länk
Kurvan är visserligen från en I4 m50, men batteriet är ju samma i båda bilarna, och vad jag vet gäller det laddelektroniken också.

Jag har inte mätt elförbrukningen specifikt för långresorna. I början låg jag på en total förbrukning på ungefär 20 kWh/100 km. Denna gick upp till 21 kWh/100 km vid första långresan. På den förbrukningen låg jag sedan till senaste långresan då totalförbrukningen gick upp till 21,4 kWh/100 km. Förutom den lägre temperaturen så finns det en skillnad till med den resan, och det är att jag då hade bytt till vinterdäck; dubbfria Hakkepelitta R5 på 18"-fälg. Det kan nog ha påverkat lite också - sannolikt är rullmotståndet högre än för Pirellis sommarsulor.
Visa användare
7.665
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Tack för fler exempel på räckvidd vid ”ICE-körning”!
En undran, förvärmer bilen automatiskt batteriet innan laddning om man planerat rutten i navigationen? Eller måste man aktivt göra detta val? Hur lång tid tar det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.