AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
113.622

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 42 av 58
Njae löser man i FB gruppen så är många frustrerade för att deras leveranser flyttas fram och + 14 månader är vanligt.

/Anders
Mi
480
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Kristoffer_L: Du har nog inte riktigt läst på ang. adaptiv laser och inte heller provat det. Dessutom jämför du päron och äpple när du jämför det med Volvons. Sen är det också fel att som "storstadsbo" (Malmö....???) så har man ingen nytta av det. Du får nog läsa om det en gång till för du har missat mycket. I vilket fall som helst, om du kör Malmö - Göteborg - Malmö en gång i veckan då är du ofta ute på vägar där även du skulle ha användning för det, även om du bortser ifrån finesser (=säkerhetsdetaljer) som berör stadskörning. Men det är din åsikt och ditt val. Själv uppskattar jag inte HK tillräckligt för att betala för det, så jag nöjer mig med HiFi.

Nej, Malmö - Göteborg - Malmö räcker inte en laddning till, men det finns ett flertal laddningsplatser däremellan så det skall inte vara ett problem. När det gäller 800V system, så har det fått kritik för att i verkligheten inte går så snabbt ändå. i4:an laddar sjukt snabbt enligt Björn när man gör rätt och planerar laddningen. EV6 lär inte vara bättre i verkligheten, trots 800V. Jag kan ha fel, men jag lär få veta det om ca. 10 månader, när vi får våra bilar. Vi (min fru och jag) har köpt en i4 och en EV6 ung. samtidigt och ser fram emot att jämföra bilarna "på riktigt".
Mi
480
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Med känsla: Jag hoppas att det gäller "andras" bilar, inte min. 14+ månader är jag nog inte beredd att vänta och inte heller accepterar en nedskalning av min bil. Jag har sagt till mig själv att bilen måste vara på min uppfart enligt min beställning senast nästa jul, annars blir det en annan bil, även om jag då måste vänta ett år till. ...men så vitt jag vet är det M50 bilarna som är störst problem med just nu, dessutom vissa komponenter till all i 4-serien, inkl. ICE.

Annars har jag också läst på ett amerikanskt i4 forum att tillverkningen och leveranserna har lossnat, där pratas det om 6-9 månaders leveranser från beställning till nyckelöverlämning. Så jag hoppas att det spiller över lite till oss också.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om man ska köra Malmö – Göteborg – Malmö antar jag att man har ett ärende i Göteborg som tar en stund. Kan man då ställa bilen på en laddplats i närheten medan man uträttar sitt ärende behövs nog inget laddstopp på vägen.
jag skulle inte kika så mycket på vad som händer på den amerikanska marknaden då den har en helt annan prioritet än ankdammen Sverige. Ex vis så har det länge där skrivits om IX50 leveranser till kunder, medan nästan ingen där har IX40, samtidigt har vi haft väldigt ont om leveranser på IX50.

En rekommendation är att gå med i I4 grupp på Facebook där det finns en hel del skriverier om sena och framflyttade leveranser. Senast skrevs det mycket igår.

/Anders
Mi
480
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Nockenwelle: Du har naturligtvis rätt, men jag vet inte vart han kör i Göteborg och hur det ligger till i Göteborg när det gäller P-platser med AC laddare. AC laddning är också bättre för bilen, så det är definitivt den lösningen som jag hade föredragit om jag hade ett ärende i Göteborg.
Visa användare
7.650
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Nockenwelle: Ja laddplatser finns på destinationen så det är inga problem. Jag är mest osäker på räckvidden när förutsättningarna inte är optimala. Regn, minusgrader mm. Ideala hade varit att kunna köra sträckan 130km/h utan att behöva stanna men jag är tveksam på om bilen verkligen klarar det IRL. Därför vore det intressant att veta hur snabbt en i4 kan ladda upp till 70-80% hos tex Ionity? Vet att Taycanen klarar det rätt fort iaf.
em
536
emilsson
i4 M50 -22
Att ladda min på Ionity 20 - 75% har tagit 22 (+/-2) minuter, sommar som vinter. Brukar starta på ca 220 kW/h och ligger runt 75 kW/h vid 75%.
Att stanna vid 150 kW laddare kostar ca 5-8 minuter extra.

Körde Falun - Göteborg och tillbaka i början på December. Kallt mellan Falun och Örebro i båda riktningarna (under -10), resten av sträckan strax under 0 och nederbörd i form av snö/slask. På vägen ner fick jag ladda i 24 minuter på 150 kW laddare i Laxå, på vägen tillbaka 22 minuter på 150 kW vid Brändåsen. I Göteborg stod den på laddning på hotellet. Senaste programvaru-uppdateringen har gjort navigationen mycket bättre på att planera och den anpassar laddningsstopp på rutten dynamiskt beroende på förbrukning och lediga ladd-platser.

Det var en helt oproblematiskt upplevelse och "BMW Charge Card" har hittills fungerat på ALLA testade laddare från en massa olika leverantörer.
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Vad erbjuder BMW för ränta på lån/leasing? Audi ligger på 6,99% oprutat. Fick 6,19% på mitt avtal.

Dessutom tog förmånsvärdena ett ytterligare skutt uppåt från och med årsskiftet pga högre ränteläge och större PBB. På den E-Tron höjdes det med 715:-/mån allt annat lika.

Det blir bara dyrare och dyrare med bilar alltså. Tiden när man kunde ha en elbil för en miljon till v70-kostnad är tyvärr borta. Dessutom är elpriset mycket högre än någon kunde ana för bara ett par år sen.
16.263
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja men det är ju ändå lite intressant att alla helt plötsligt "vande sig" vid att en genomsnittlig tjänstebil skulle kosta 800 tusen. Inte ens 5 år sen folk var glada för en BMW 320d...

Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja det gick fort och det eldades på med låga räntor, bonusar och extremt låga förmånsvärden. Tror inte alla fattade hur billigt det var. Tesla körde med 0,25% ränta, gratis snabbladdning och förmånsvärde från 4700:-/mån brutto. Ja och så fick man en slant från staten också...

Är väl egentligen sunt att det blir så här. Surt för mig som är så snål bara. Haha.
Visa användare
7.650
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Emilsson: Tack för att du delar. Låter förhoppningsfullt iaf, då är det inte så stor skillnad mot 800V-bilarna.

Allt har blivit dyrare. VW Golf brukar vara ett bra index. 2018 kunde man få en ny sådan för 169,900kr. Idag får man väl ge uppåt 300kkr för en likadan?

I hallen igår stod en 340 Touring X-drive för det facila priset (nedsatt dessutom) av 889kkr. Det finns inga billiga bilar längre som inte kommer från Kina.
hur får ni uppdatering om leveranstid? Beställde min i juli och har inte hört ett pip från säljaren. De så 10-12 månader, tänkte höra av mig på våren.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag körde nyss i regn, + 3 ° med 125 km/h på farthållaren. Bilen (Tesla M3LR) drog då 1,9 kWh per mil. Om det är 27 mil Malmö–Göteborg så skulle det peka på en totalförbrukning på 52 kWh för hela färden, men säg 55 kWh för att lägga till lite för att värma bilen inledningsvis. Gissar att de förhållanden jag körde i nu i kväll är rätt vanliga i sydvästra Sverige den här tiden.
Visserligen drar i4 mer än Teslan, men knappast så mycket att man ska tömma batteriet på färden. Den skulle behöva dra runt 40 % mer än Teslan för att tömma batteriet. SÅ mycket mer tror jag inte i4:an drar.
Skulle det mot förmodan krävas ett laddstopp lär du knappast behöva ladda mer än 5 minuter för att få i det som fattas för att ta dig till destinationen.
Visa användare
7.650
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Toppen, tack för svaret!
Mi
480
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Om min kommande i4 inte klarar Lund - Göteborg plus en bra bit tillbaka då blir jag besviken... WLTP för min bil med min konfig är 590km, och medan det är inte ett exakt mått, jag är tämligen övertygad att det borde gå att köra minst 40 mil på en laddning med lite reserv kvar, även om man kör på E6:an om man inte kör med våldsamma accelerationer och använder den adaptiva farthållaren.
Visa användare
8.234
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med bensinbilar så når man inte den uppgivna blandade förbrukningen i stadskörning, med elbilar så är det motorvägskörning som gör att man inte når de uppgivna förbrukningssiffrorna.
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
40 mil motorväg kan du nog glömma om du inte följer hastighetsbegränsningen slaviskt.
Da
212
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Nyland kom 43 mil i 120 i 20 graders värme och troligen 0 vind för han brukar väl köra fram och tillbaks.
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja på sommaren och om man håller hastigheten så går det nog.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.