AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
108.482

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 41 av 55
Mi
474
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Flåklypa, så är det, du har helt rätt. Det är bara det att initialt konfigurerade jag bilen med hjälp av min säljare, och trots att jag frågade flera gånger om det så försäkrade han mig om att med den konfigurationen blir i4:an likadan som min 330e. Sen ändrade jag saker som jag inte gillar i min 330e och så var det klart, vi skrev på. Efter det började jag fundera och läsa i detalj i konfiguratorn och började bli osäker själv, eftersom konfiguratorn är ganska tydlig. Jag ringde honom, avtalade ett möte där vi kom fram till samma sak samt kom överens om ett bra pris för tillägget. Så nu är bilen med laser. Tyvärr så är det ju restnoterad på alla i4 plus ICE, men jag har lång tid kvar ändå, så jag är inte orolig just nu. I vilket fall som helst, utan en del "måste" krav, där laser ingår, kommer jag inte att köpa bilen, utan jag hoppar hellre av. Jag tänkte inte köpa en bil som jag är missnöjd med redan när den lämnar hallen.
Ve
1.070
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Teknikens Värld gillar verkligen att problematisera elbilar. Varför det just är tyngre elbilar och inte tunga bilar generellt som pekas ut kan man ju fråga sig först och främst.

För det andra så blir alla bilar svampiga av nordiska dubbfria, särskilt om det råkar vara ganska varmt. Det är ju däcktypens akilleshäl och det gäller för alla bilar.

Jag rekommenderar iaf Goodyear Ultragrip Ice2 som är ett nordiskt dubbfritt men ändå ganska stadiga. Har inte samma isgrepp som Conti och Nokian men å andra sidan är de stabilare på våt och torr asfalt.
Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Börjar bli dags att beställa tjänstebil. Funderar på en M50 då den är godkänd enligt reglerna. Har samtidigt fått klartecken på tilldelning i första vågen av elektriska Macanen (privatköp). Den dröjer dock till H2 2024 som det ser ut, men skulle landa samtidigt som en ev leverans av i4 M50.

Jag har 20k att köpa extrautrustning för om jag skall följa reglementet för i4. Prioriterar sittkomfort, ljus, och ljud då jag kör långt, ca 4-5kmil per år. Några frågor:

1) Jag fattar att Laserljusen är bäst men hur bra upplever ni att de vanliga LED är som är standard? Kör i stort sett endast på stora trafikerade motorvägar eller i städer, dvs jag bor inte ute i skogen.
2) Stämmer det att Hifi-högtalarna är standard? Är lite sugen på att offra en del av de 20k för HK. Någon som kan säga något om HK i i4? Har Hifi i frugans 320e och de funkar väl OK men inte mer.
3) Är lite i valet och kvalet med Autopiloten och Keyless. Har båda i V90 och vant mig vid dem. Kan få in dessa två om jag skippar HK. Hur resonerar ni andra där?
da
1.963
danielb
I4 M50 -24
Om du är på en budget skulle iaf jag tänka pris per tillfälle. Comfort Access är helt klart najs och har man vant sig så "går" det inte att vara utan. Men om valet är mellan det och HK skulle jag gå på ljud. CA använder du någon sekund varje gång du precis ska använda bilen. HK hela tiden du kör. Som du skriver prioriterar ljud på en bil. Har inte hört HIFI, men HK i I4 är iaf inte sämre än HK i min G31 vad jag kunde höra.
Ve
1.070
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Comfort access och lane assist är ju viktigare än H/K för åtminstone mig. Men det här med musik och ljud är ju extremt viktigt för många också.
16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om autopilot är "adaptiv farthållare" så är det 100% ett krav för mig iaf.

Stereo går att fixa i efterhand om man skulle bli missnöjd. Farthållaren kan du aldrig byta för rimliga pengar, oftast går det inte ens.

Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Tack för svaren. Det är en jäkligt snål deal av min arbetsgivare men metallic ingår iaf så den behöver inte räknas in. Ser ett par options:

1) Rattvärme, HK, Adaptiv farthållare + något litet till
2) Rattvärme, Adaptiv farthållare + CA
3) Rattvärme, Adaptiv farthållare samt HK.

Lutar åt alt 2 eller 3. Vilka bekymmer alltså! 😆

Tonade rutor tänkte jag egentligen ha med men går ju att ordna lika bra i efterhand.
16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
3) hade jag valt i alla fall. Att låsa upp bilen med nyckel ser jag inte som ett stort problem.

Wi
1.954
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Innebär alternativ 1 samma som alternativ 3 men med en bonussak? ;) I så fall tycker jag det.. :D

Jag hade också valt HK framför CA men det känns individuellt vad som är viktigast. CA är smidigt men nu när man inte behöver fippla med nyckeln inne i bilen oavsett så funkar det rätt ok att låsa upp den med nyckeln och ändå ha den kvar i fickan, tycker jag. Jag har inte adaptiv farthållare som måste heller men det vet jag många som har. Laserljus tycker jag man klarar sig utan om man får vanliga LED, har inte sett någon som mätt upp någon avgörande skillnad mellan dom.

Kul att Macanen är "på gång", är kanske redan för sent att ställa sig i kö om man ska ha rimlig leveranstid.. :)
Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Japp, alt 1 skulle egentligen inte ha HK med utan var bara Autopiloten ihop med rattvärme för att ge möjlighet åt något helt annat som krydda. Men det verkar svårt att få in något ”kul” för 10kkr. Svankstöd är kanske inte fel att beställa oavsett. Aldrig haft det på en BMW förr. 19-tums fälgar är ju snyggt och kan säkert reta en och annan av mina kolleger (som tvingas lägga stor del av potten på dragkroken). Vilket också är kul.

Vi har förresten ramavtal som ger 10% på elbilar och 15% på utrustningen (listpriset, ej paket). Oklart om de 20kkr är brutto eller nettopriset. Säljaren skulle återkomma.

CA är vanebildande dessvärre…fasen, känner att jag måste försöka provspela HK för att se om de där 5,9 är värt det.

Vem sa att komponera en tjänstebil på en tight budget är trist? Kombinationerna är oändliga känns det som 😆
Mi
474
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Det är stor skillnad mellan vanliga LED och Laser. Laser är adaptiv och automatisk, med kurvljus och rondellbelysning och en del annat. Användbar både på långkörningar och i städer. LED är bara rakt fram, till eller från. Känns en aning föråldrad, speciellt nu när den adaptiva varianten inte ens erbjuds som alternativ för i4 köparna.
qs
1.772
qsacage
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012
BMW 325iA (E90) 2010 (såld)
BMW i4 M50 (G26) 2022
BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022 (såld)
BMW iX3 (G01) 2023
Laser är ballt. Har man den på automatik så funkar den kanon, och man har liksom hellyset på alltid lite någonstans. T.o.m. när man kör bakom bilar! Då kör den hellyse runt framförvarande, om man inte får möte. Skumt i början, men mycket coolt.
Ve
1.070
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Så hade jag på min 330D 2013. Utvecklingen går inte så fort. Men laser är nog bättre än de xenon jag hade.
Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Fast den funktionen att den lyser runt om framförvarande bilar ihop med adaptiv avbländning har jag på Volvon och har väl funnits ett tag som sagt. I ärlighetens namn är det väl mest kul i början men oklart vad den egentligen tillför om man mestadels kör på vägar med mycket trafik i större städer. Den brukar ofta få spel vid körning i dimma i mörker (eller om det är mycket snö vid sidorna) och slå på maximalt med helljus så ibland får man stänga av funktionen.
Mi
474
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Nej, det är ALLTID kul, men inte bara kul, också ökar säkerheten. Jag har ett flertal gånger hjälpt framförvarande att upptäcka djur som bestämde sig att korsa vägen framför oss. Om min lampa inte hade lyst upp kanterna då hade dessa djur sannolikt blivit påkörda and framförvarande eller av mig. Jag har visserligen inte laser på min 330e, men adaptiva LED och dessa har samma funktion. Jag använder hela tiden, inte för att det är kul, men för att det är oerhört funktionellt.
Instämmer helt med 330e! Bra ljus har man för säkerheten och inte för att det är kul men givetvis är det kul med bra säkerhet. Bra ljus är lika viktigt som bra däck och tackade ex vis ned i förra veckan till en IX50 med förhållandevis bra pris, för den saknade laser. Man märker det speciellt när man inte har laser och har haft det förra vintern.

/Anders
Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Men snälla nån vad det skall märkas ord 😊 Behovet beror väl på hur och var bilen används? Kör man i stort sett bara på större vägar (läs motorväg) och inne i städer ser jag inte alls samma behov av adaptiva ljus jämfört med om man bor långt ute i skogen. Då blir det för mig mer en ”kul” feature än något livsnödvändigt. Dessutom har jag inte lika positiva erfarenheter av dem på Volvon. Sen förstår jag att man tycker adaptiva laserljus är livsnödvändiga om man betalat dem med surt förvärvade pengar. Så brukar det låta och det är inget konstigt med det. Nu löser det sig själv då jag inte betalar bilen privat men med det har tuffare budgetregler att ta hänsyn till.
Det kommer ut lite nya M50 nu

/Anders
Ve
1.070
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
En hel del. Slut på fantasipriserna.
Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
…och kortare väntetider! Nu är det inte längre 12 månader som gäller ”men går fortare” enligt BMWhandlaren jag var inne hos idag.

En fråga till er som kör i4: hur snabbt laddar ni upp till 70-80% när ni laddar vid snabbladdare ute på rull? Säljaren påstod 30-40min och det känns lite segt när 800V-bilarna klarar detta på halva tiden. För mig och min körning blir detta viktigt då jag varje vecka kör Malmö-Göteborg och litar inte på att komma hela vägen på en laddning.

Provlyssnade HK och Hifi i i4. Stor skillnad till HK så den är given om man gillar musik. 5,9kkr känns prisvärt för den uppgraderingen av ljudet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.