AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Bmw i4 - har ni beställt?

Visad 48.196 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg15.675 st
Postad/Inlagd2021-09-02 18:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Jag kan inte se att de kan ta betalt för service om inte konkurrenterna gör det. Sen ska man inte tro att Tesla kostar 0 bara för att de inte har någon milbaserad service. Det sitter fortfarande kupefilter, bromsvätska osv i bilen. Skillnaden är att det inte påverkar garantin om man inte gör det.           IP: ...[.206.49]
Antal inlägg333 st
Postad/Inlagd2021-09-02 19:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag kollade på ionitys utbyggnadskarta och det ser väl ut finnas hopp att kunna dra ner till medelhavet redan i dagsläget med lite planering och eftertanke av vald färdväg.

I4 m50 har ett grymt vrid som slår konkurrenterna med likvärdig effekt noterade jag, t ex från Audi och Porsche. Ska bli spännande hur känslan blir i den när man trycker på..

Beträffande designen gillar jag den skarpt :) Tycker den ser ut göra sig riktigt bra i Brooklyn grey och gillar ”gammaldags” coupe både visuellt och att köra, dvs sitta lägre mot vägen och med de fördelar det ger i köregenskaperna och känslan. Jag har ännu inte kunnat komma riktigt överens med alla nyare högbyggen som nu trendar i bilvärlden. För mig känns måtten perfekt, som en 5-serie av tidigare generation.           IP: ...[170.175]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2021-09-02 20:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Då kanske nå'n kan förklara relevansen av eller hur man jämför max vridmoment för EV? Speciellt på modeller med fler än en växel, så är det ju som med ICE att olika utväxling resulterar i olika vridmoment på hjulen (kraft vid asfalten är ju vad som kan vara intressant) medan effekt inte påverkas av utväxling (annat än förluster).

Hur man än resonerar så är det effekt som behövs för att accelerera, men jag har inte klart för mig vad som brukar vara begränsande för en EV. Är det effekt (förlusteffekt i batterier och omvandlare etc) som är den begränsande faktorn eller är det strömstyrka till motorer som begränsar vridmomentet från motorn. Effekt beror ju som bekant av vridmoment multiplicerat med varvtal.

Ännu svårare har jag att förstå hur resultatet blir i hybrider där man utan annan information glatt anger vridmoment för ICE och elmotor var för sig.           IP: ...[149.165]
Antal inlägg370 st
Postad/Inlagd2021-09-02 20:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3 -17
Tesla Model S 100D -18
Problemet med Ionity är att det är så få laddare på varje station. Blir känsligare för köer.           IP: ...[.68.115]
Antal inlägg370 st
Postad/Inlagd2021-09-03 11:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3 -17
Tesla Model S 100D -18
qsacage, Det är väl inte främst BMW som tjänar pengar utan det är väl återförsäljarna? Finns väl en anledning till att återförsäljarna och prutningskulturen är på väg bort även från bilar. Blir nog ganska tufft att vara ÅF i framtiden. Om de ens kommer finnas. Kolla bara på Volvo. Och även Mercedes har väl beskurit sina återförsäljares makt?           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg370 st
Postad/Inlagd2021-09-03 11:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3 -17
Tesla Model S 100D -18
Löwet, Visst, jag förstår precis din invändning mot Teslas bilar. Kommer aldrig köpa nån till Tesla. Nya refreshen är bara knepig med sin halva ratt och fortsatta kvalitetsproblem. De mindre bilarna (3 och Y) gillar jag inte alls och inte den största (X) heller.

Finns massor av saker som jag inte gillar på min Model S. Dåliga strålkastare, dåligt fungerande regnsensor, tvivelaktig ljudisolering, bara 2-zons AC som kyler dåligt i baksätet, knepig navigation osv osv. Dock har den sina poänger också.

Saker jag skulle sakna.

- Stor skärm med satellitbilder. Jättelätt att t ex få överblick över området man kör i även när man inte har navin igång. Lätt att orientera sig.
- Spotify, youtube, Netflix... Direkt på skärmen. Lättanvänt, inget fipplande med mobilen.
- Dog Mode. Sjukt smidigt att kunna lämna vovven i bilen när man ska in och handla något även om det råkar vara 30 grader varmt ute.
- Aggressivare mappning av gaspedalen. Känns alertare än många andra elbilar där de medvetet programmerat in en liten fördröjning för att det ska kännas mer som en dieselbil.
- Oceaner av utrymme. Betydligt rymligare än t ex iX3 och E-Tron.
- 5-10 mil längre räckvidd än konkurrenterna. Det låter kanske inte mycket men att stanna var 25:e eller var 35:e mil gör stor skillnad på rytmen.


Men framförallt så handlar det ju om superchargers. För min del iaf. Särskilt då jag får ladda gratis.

Man får liksom köpa nackdelarna för att få fördelarna.

Ärligt talat så är en 540d G31 det främsta alternativet för vår del som det känns nu. Har levt elbilslivet i över 4 år och känner att det absolut inte får bli krångligare än det är med Teslan. Är även rädd att jag skulle uppfatta 540i som lite tunn. Orkar inte varva så mycket. Har alltid föredragit diesel över bensin förut och det är väl därför jag gillar att köra på el också. Aldrig varit särskilt intresserad av motorljud och tagit körbarhet till vardags över "kul-faktorn" vid varvstoppet.

          IP: ...[.44.211]
Antal inlägg370 st
Postad/Inlagd2021-09-03 11:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3 -17
Tesla Model S 100D -18
bmw21,
Så här ser effekt- och vridkurvan ut för en typisk elbil.
[LÄNK]

Man har max vrid från stillastående och max effekt nås precis innan varvtalet där vridmomentet börjar sjunka. Är väl vid 70-90 km/h nånting. Sen sjunker effekten vid högre varv. Vilket på en elbil typiskt är samma sak som högre hastighet.

Det är därför Taycan har två växlar. Den andra växeln används dock bara vid höga hastigheter. Vet inte exakt när den kickar in.

På Tesla Plaid så har de gjort elmotorn mindre känslig för höga varvtal så den pinnar på bra i höga hastigheter trots att den bara har en växel.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg333 st
Postad/Inlagd2021-09-03 12:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja jäklar Verdi, specade en 540d x-drive med likvärdig konfig som i4 m50 och med inräknad bonus hamnar jag på exakt samma prisbild för de två. Intressant…           IP: ...[170.175]
Antal inlägg370 st
Postad/Inlagd2021-09-03 12:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3 -17
Tesla Model S 100D -18
Fast nog måste väl en ny 540d bli betydligt dyrare ändå? Iaf om man räknar med bränslet?

Jag har kollat på en del begagnade 540d men jag tycker inte det känns helt rätt att lägga 450-500 tkr på en drygt 3 år gammal kärra.

Köpa nytt är tveksamt också för min del. Börjar jag plocka på det jag vill ha (tänk Ultimate Edition) så blir det DYRT. Och då är jag ändå inte säker på att jag står ut med drivlinan längre.

Tror det slutar med att jag kör vidare i några år till med förhoppning om en eldriven 5-serie och kraftigt förbättrade laddmöjligheter.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg15.675 st
Postad/Inlagd2021-09-03 12:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Jag börjar mer och mer tro att tempot snarare kommer gå ner i elbilsutvecklingen. Den där "dubbla räckvidden och halva priset" som det snackas om kommer inte. Jag har ena foten i tysk bilindustri och de har byggt upp så krångliga och ineffektiva strukturer där nere att man bli tokig. Helt övertygad att det är koreanerna som kommer ha bäst elbilar om 5 år.           IP: ...[.206.49]
Antal inlägg370 st
Postad/Inlagd2021-09-03 13:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3 -17
Tesla Model S 100D -18
Priserna kommer nog gå ner i takt med att volymerna ökar. Räckviddsmässigt är det ändå ganska ok idag. Kommer jag 30 mil även på vintern så är jag nöjd. Jag behöver verkligen inte de där 100-mila räckvidderna som dieselförarna tror att man behöver.

Det stora problemet är snabbladdning skulle jag säga. Det finns ingen lönsamhet som jag ser det. De måste av nödvändighet bygga snabbladdning som klarar trafiktopparna hjälpligt. Ingen vill sitta och köa i timmar vid en snabbladdare. Men hur tjänar du ihop till kostnaden för de där extra stolparna som endast används ett fåtal ggr per år?

Exempel: Säg att du bor i Stockholm och ska åka elbil till Sälen. Under 49 av årets 52 veckor är det inga som helst problem. Men just den veckan du vill åka (sportlovet) är en av de tre mest trafikerade veckorna och då blir det knöligt värre. Både att hitta laddning längs vägen och att hitta laddning på plats.

Samma sak vid högtider och under sommarsemestern. De flesta vill åka ungefär samtidigt och då räcker laddarna inte till. Men vem vill bygga laddare som står oanvända mer än 90% av året om inte de som laddar vill betala vad det kostar?

En bensinmack har betydligt snabbare genomflöde. En bil tar upp en pump i några minuter istället för 30-45 minuter. Dessutom säljer macken mycket mer till närboende under resten av året också. Har du elbil så kan det gå många månader mellan besöken på en snabbladdare. Så macken har två avgörande fördelar. Den skalar bättre mot högre belastning och den har en högre lägstanivå.

Det som skiljer ut Tesla mot de andra vad gäller snabbladdning är vilket mindset de har. Tesla bygger snabbladdare så att folk ska vilja köpa deras bilar. Ionity har kanske liknande uppdrag från sina ägare men de har nog ett högre fokus på egen lönsamhet samtidigt. De bygger ingen laddare i Sveg som Tesla har gjort, eftersom den garanterat kommer gå back ekonomiskt över helåret. Att sen nån kommer att välja bort en elbil från t ex BMW eftersom de inte på ett smidigt sätt tar sig till Tänndalen krusar nog inte deras yta. Sambandet är i vilket fall inte lika tydligt som det är för Tesla.

Öppnar nu Tesla sina laddare för alla andra så kan det antingen snabba upp utvecklingen eller skapa ett kaos även där. Nu ryktas det om att de öppnar i Europa i oktober. Jag får se hur det utvecklar sig. Jag ser det inte som uteslutet att jag kör en 540d till nästa sommar. Men det vore i brist på bättre alternativ och vore definitivt en återgång till en sämre upplevelse.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg370 st
Postad/Inlagd2021-09-03 14:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3 -17
Tesla Model S 100D -18
ps. Lite på skoj. Vitt eller svart?

[LÄNK]
[LÄNK]

Lite kort om bilarna.

Den vita är en ultimate och har nästan allt. Soft close, night vision, ambient air, B&W osv. Den svarta är lite mer simpel men kontrar med både individual lack (Azurit Schwarz Metallic) och individual läder (Erweitert Rauch-weiss).Dock en liten besvikelse att den bara har fuskskinn på instrumentbrädan medan den vita bilen har riktigt skinn.

Den svarta är drygt ett år nyare också och har gått lite mindre. Visst, mindre utrustning men den har det viktigaste och är ju mycket finare.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg1.741 st
Postad/Inlagd2021-09-03 15:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag brukar hacka på Verdi för att ge en ensidig bild av elbilar (läs fanboy) men de senaste inläggen här gav en väldigt objektiv (enligt mig) analys från någon som har praktiska erfarenheter. Väldigt intressant, tack för det! Just laddarna under högtider har jag inte reflekterat över, många gånger är det ju då jag själv åker längre sträckor inom Sverige.           IP: ...[.152.14]
Antal inlägg333 st
Postad/Inlagd2021-09-03 15:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja om man måste plocka på de där paketen för flera hundringar så drar ju 540d ifrån förstås.. jag specade annars en likvärdig, det som skiljer är att i4an har fler visuella m-attribut från början men tänker att det du får istället från 5an är en ännu mer komfortabel och lite mer gedigen bil samt lite större..

Nog kommer branschen tvinga fram utbyggnaden av infrastrukturen som krävs nu när det släpps massor elbilar från tillverkarna.. med snabbare laddningsmöjligheter och bättre priser och ökad säljtakt med det.. om inte saker händer kommer bilarna hamna i kylan för vem vill ha en bil som är ett helsicke att använda förutom i sitt absoluta närområde hemmavid? Förhoppningsvis kommer Tesla ha ett inflytande i detta här och få en betydande roll även för övriga tillverkare.           IP: ...[170.175]
Antal inlägg370 st
Postad/Inlagd2021-09-03 16:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3 -17
Tesla Model S 100D -18
Ja, på lite längre sikt så kommer nog det tvingas fram laddare på ett eller annat sätt. Troligen blir det staten som får betala. Antagligen indirekt via bidrag och subventioner men kanske även via Vattenfall och deras InCharge. Men jag tror inte polletten trillat ner riktigt än. Utvecklingen har hejdats av Corona och så är väl egentligen innevarande år det första där det verkligen börjat komma ut många elbilar som lämpar sig för längre turer. Tänker på Enyaq, ID.4, Q4 E-Tron, Mustang Mach-E, Polestar 2, Ioniq 5 osv. De elbilar som fanns förut var mest Leaf, Zoe, i3 o dyl. Bilar som folk sällan åker långt med. Dyra bilar som E-Tron, EQC och I-Pace fanns visserligen också men inte i så stora antal.

Min spaning är att det kommer bli riktigt trångt på laddarna de kommande åren om man är sådan att man mest åker när "alla andra" gör det. Kan man välja att åka andra tider än majoriteten så fungerar det nog bra dock. Är enorm skillnad beroende på tid på dagen också. Det finns en supercharger i Ödeshög som brukar kunna vara helt full och med lite kö kring lunchtid men som bara ett par timmar senare max är halvfull.


Numera finns det dock 20 laddare i Linköping som är 6 mil från Ödeshög som jag hellre väljer. Och där har jag aldrig sett mer än ett fåtal bilar. Tror det beror på att Ödeshög ligger på lagom avstånd från Stockholm. Sista superchargern före Lagan (Toftaholms herrgård). Men snart kommer det även öppnas en supercharger i Jönköping som många kan nå från Stockholm och det kommer avlasta Ödeshög rejält. Jag tycker Tesla gör mycket tokigheter men just fördelen med superchargers kan inte nog poängteras. Men om nu alla andra ska ladda där också så kan det ju bli så att Tesla inte hinner med att bygga ut och då blir jag mer eller mindre tvingad att köra på diesel ett tag igen tills infrastrukturen kommit ikapp.

Finns ju även människor som långpendlar för arbetets eller relationers skull och för de är det ju klockrent med el. Är ju inte direkt trängsel vid nån snabbladdare en måndag morgon i november. :) Så det beror alldeles på vilken typ av långkörare man är.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg15.675 st
Postad/Inlagd2021-09-03 16:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Verdi pekar på ett par problem som är rätt komplicerade att lösa

- laddare kräver en bygglovsprocess och en utbyggnad av elnätet som är _långsam_. De som beslutar i dessa processer har heller inga som helst incitatment att skynda på. Snarare tvärtom. Ju mindre som byggs desto mindre krångel.

- en laddare betalar effektavgift till nätägaren för dessa högsta belastning - hela tiden, oavsett hur mycket den faktiskt används. Det är inte som en bensinpump som mest har rörliga kostnader (drivmedlet). Detta gör att det är totalt olönsamt att dimensionera laddinfrastrukturen till den högsta belastningen för enskilda dagar. På grund av detta tror jag vecka 7-8-9 och 28-32 kommer vara kaos med elbil LÅNG tid framöver. Detta är inte löst ens om 5 år i nuvarande takt.

Detta är väldigt synd för 98% av körningen är på alla sätt mycket trevligare med elbil. Det känns väldigt omodernt att åka runt med en brasa framför fötterna när man en gång slutat med det.           IP: ...[.206.49]
Antal inlägg333 st
Postad/Inlagd2021-09-03 16:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Informativ och bra analys Verdi! Jag lär fortsätta invänta min i4, för
min del går jag mest under kategorin den som kan ge mig ut på långresa ibland men har frihet välja tillfällen.. absolut övervägande behovet för
min vardagskörning kommer lösas med laddning hemmavid.           IP: ...[170.175]
Antal inlägg370 st
Postad/Inlagd2021-09-03 16:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3 -17
Tesla Model S 100D -18
Löwet, jag har ingen insyn i hur mycket snabbladdare betalar i effektavgift osv men jag skulle tro att de nog har relativt fördelaktiga avtal i linje med industrins. De betalar nog inte alls lika mycket som oss privatkunder. Men det är nog ändå en hel del och det betalas inte med till stor del outnyttjade laddare.

En sak man kan tänka sig som faktiskt löser problemet med snabbladdare är bilar med räckvidd på uppåt 70 verkliga mil. Då är det väldigt sällan man behöver snabbladda ens på långkörningar. Och kör man runt 100 mil en dag så är det ändå bara 20 minuters laddning kanske. Med dagens bilar som har hälften så lång räckvidd så krävs det 3x40 minuters laddning minst. Det är 120 minuter. Så genom att fördubbla räckvidden minskar du behovet av snabbladdare till ett minimum. Som bieffekt behöver du inte planera din rutt på samma sätt utan har full frihet. Dock krävs det destinationsladdning lite överallt så man kan ladda på hotell o dyl när man sover eller gör nåt annat. Badar, spelar golf, åker skidor eller vad som helst.

Jag vet inte riktigt vad som är vägen framåt. Tror lösningen på lite sikt är både längre räckvidder och fler laddare. Nån slags mellanväg.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg370 st
Postad/Inlagd2021-09-03 17:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3 -17
Tesla Model S 100D -18
Bmwkillen1,
Ja, behovet av snabbladdning är inte så stort egentligen. Mycket mindre än vad man tänker sig innan iaf. Nu kommer jag antagligen inte besöka en snabbladdare förrän i juli nästa år. Då har jag ändå nästan 30 mil till mitt föräldrahem, 8 mil till jobbet osv. Allt sånt är ju lugnt. Det är när man ska åka över 35-40 mil på en dag som behovet uppstår. Det gör jag i stort sett bara på semestern.

Hade vi inte haft ett torp nere i Åhus som vi vill besöka på sommaren och om inte min fru utvecklat flygrädsla så hade jag egentligen _aldrig_ behövt snabbladda och ändå köra 3-4 tusen mil per år. Men sen vill man ju ha möjligheten för känslans skull. Det ska gå om man vill liksom.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg15.675 st
Postad/Inlagd2021-09-03 17:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Läste någonstans att det miljömässigt är bättre att bygga en vanlig bil till istället för att öka räckvidden från 40->80 mil på en elbil. Vet inte de exakta förutsättningarna för undersökningen dock. Såna analyser beror ju mycket på förutsättningarna. Men att gå runt och hoppas på att vi ska ha 70-80 mils räckvidd i elbilar är nog förgäves. Det blir en orimlig miljöbelastning för något ska användas 3-4 gånger per år i snitt. Nej man får nog hoppas på snabbladdningens utveckling framöver. För egen del är jag dock skeptiskt till att det "löses" på kort sikt.

Det är så synd. Min nuvarande bil är det mest komfortabla och sköna att åka långt i som jag åkt alla kategorier. Men den är oduglig på långfärd i alla fall. Allt överskuggas av krånglet (=jobbiga planeringen och risken för att laddaren inte funkar eller är upptagen) med snabbladdningar.

Ang. effektavgift så är det i jämförelse med industrin små mängder av el som en snabbladdare använder. Deras avtal är än så länge inte särskilt fördelaktiga. Man måste skilja mellan nätavgiften och den rörliga elhandeln. Den senare är konkurrensutsatt och förhandlingsbar. Den förra är reglerad.

Tillbaka till 540d så hade jag inte köpt en skruv av Nice Bilar. Vill minnas att de varit med på svarta listan. Visst, "även en blind höna" osv men man vill ju inte stödja sånt. Att köpa fastpris av KVD känns också bakvänt. Få repig och oservad bil men samma pris som rekondad bil hos bilhandeln. KVD är också jobbiga som fan när man har reklamationer. Jag har bråkat med dem flera gånger.           IP: ...[.206.49]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -95
Pris: 50.000:-

BMW 320  -94
Pris: 105.000:-

BMW 325 Cab  -91
Pris: 185.000:-

BMW 325i  -08
Pris: 139.000:-

BMW M5  -00
Pris: 199.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen