AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
116.149

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 39 av 59
St
1.363
Stenback
M3 E92 6MT
320i E91 6MT
Tesla Model Y Performance
318d F34 6MT

Min330e: Men det exteriöra M-paketet kan du väl inte plocka på utan att välja det officiella M-paketet?
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Problemet med att välja bort laserljus är att man får en bil vars strålkastare ser ut som något från en billig korean. Fronten ser oändligt mycket bättre ut med laserljus.
Mi
486
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Det är väl en smaksak. Jag ser inte på det sättet som du. För mig ser bilen likadant ut, med undantag för den blåaktiga nyansen. Dessutom är det endast BMW-fansen som märker att det är laserstrålkastare. Vanliga människor märker ingen skillnad. Jag är nöjd, även om du tycker att det ser ut som en billg Korean. Dessutom om det hade gått, hade jag valt bort de blåa sömmen från M ratten, jag föredrar det svarta som vanliga rattar har och det skulle göra bilen mindre attraktiv också för tjuvarna. Här runtom mig är M bilarna är mer attraktiva än en tråkig Korean som min blir.
Mi
486
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Stenback, nej man kan inte separat välja alla detaljer. Vill man ha röda bromsar eller den fula "spoilern" bak då får man välja M, men jag tyckte att det inte är värt. M ratten och en del saker kan man plocka men inte allt.
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Absolut en smaksak men som bilnörd stör det mig, och personligen tycker jag det förstör helhetsintrycket av fronten med standardljusen (dock klart bättre än std-LED på pre-LCI G20).

Hur man som bilintresserad inte ser skillnad övergår mitt förstånd då det ju inte är det blå insatserna som är den stora skillnaden, utan designen på DRL-ljusen (där laserljusen har en modern variant på corona-ringarna medan standard för nöja sig med två ”stumpar”)

Huruvida gemene man på stan ser skillnad eller inte bryr jag mig inte om, det är endast för mitt eget välbefinnandes skull som jag inte skulle avstå laser! ;-)
Den stora skillnaden är framförallt LJUSET som är mycket bättre med Laser!

/Anders
Jag står i valet och kvalet angående laser. Det verkar som det inte går att få adaptiva LED alls på I4, utan antingen helt manuella LED eller LED med helljusassistent om man väjer det tillägget. Jag körde en demo med laser i veckan och även om ljuset är bra så är det inte så mycket bättre än LED. Hade det funnits adaptiva LED så vore det mitt val. Nu vet jag inte...

Flåklypa
Mi
486
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Flåklypa, men vilken sorts "adaptiv LED" vill du ha som inte är helljusassistent också? Vad menar du? Vad/hur skall belysningen anpassas till om inte helljuset anpassas också? Det är väl själva vitsen med adaptiv belysning. Helljuset tänds/släcks automatiskt, samt samt ljusmönstret anpassas till omgivningen/mötande trafiken genom att endast lysa i områden som inte möter starkt ljus, so mötande bilister inte bländas, samtidigt som du har strålkastaren på på din högra sida, vid vägkanten. Adaptiva LED är inte adaptiva utan strålkastarautomatik.
Mi
486
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Anders, det är så jag tänker också. Belysningen måste vara bättre, annars för utseendets skull är det inte värt. Problemet är att det är svårt att jämföra i verkligheten hur mycket bättre det skulle kännas för mig. Det skulle vara bra att köra en bil med, en bil utan på samma rutt med några minuter mellan.
Mi
486
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Skumtomte, så är det för mig också. Vad "gemena man tycker" är irrelevant, men i min bok alla andra utom min familj är "gemena man".
Mi
486
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Nu blev jag lite orolig igen... Jag utgick ifrån att om man väljer Helljusassistent då får man samma belysning som jag har idag, dvs kurvljus, rondelljus, adaptiv ljuskägla osv. men ordet "Adaptiv" hittar jag inte någonstans i min beställning, och det nämns endast under Laser. Jag skickade frågan till min säljare som under diskussionen om min beställning har sagt att med "Helljusassistent" blir min i4 precis som min 330e är när det gäller belysning. Så nu blev jag mörkrädd... Jag bryr mig inte om att Laser ser bättre ut utifrån, men definitivt vill ha bra belysning, minst i paritet med min nuvarande bil.
Min 330e, jag kan bara säga att för egen del är det stor skillnad med Laser, jag har det inte på nån bil idag men hade det på de två förra vintrarna och saknar det enormt mycket nu. Givetvis ligger det i min beställning på I4 M50, men kommer ju först till nästa vår så jag får klara mig utan den här mörka perioden.

/Anders
da
1.976
danielb
I4 M50 -24
Dök upp två M50 idag på blocket, ser återigen ut som ”tomhylsor” och med duktigt högt pris.
Mi
486
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Anders, jag tvivlar inte att det är bättre, men min säljare sa att i4 har samma LED som min 330e som har adaptiv LED och helljusassistent, så därför valde jag inte laser. Tyvärr har jag precis fått svar från honom att han hade fel, vanliga LED är inte längre adaptiva, inte ens med helljusassistent. Han beklagar att han har missförstått min fråga när vi diskuterade det, vilket jag tycker är en märklig ursäkt. Jag tror nämligen att han har utgått ifrån antagandet att i4 är minst lika bra på den punkten. Med endast helljusassistent håller jag med tidigare kommentaren att bilen blir som en "billig Korean". Helljusassistent har har jag haft redan för 10 år sen i mina tidigare bilar (inte BMW). Att tända / släcka helljuset är inte precis rocket science, så just nu är jag mycket besviken. Jag kan uppgradera till laser, men av princip vill jag inte betala 19200 - 2200 = 17000 eftersom min fråga till honom var tydlig.
Min330e, var glad att du upptäckte misstaget medan du kan rätta till det.
(Det BMW sedan bestämmer sig för att ta bort, kan du inte rätta till;)
Mi
486
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Både ja och nej. Ja, det är bra att upptäcka saker medan man kan ändra, men det är inte bra om man baserar en beställning på felaktig information från säljaren. Om BMW plockar bort något från min beställning då är det antingen hoppa av eller få kompensation för det som gäller, det är mitt val.
Min330e,
Jag tolkar det såhär:
Vanlig LED är helt manuell. Alltså du får själv slå på/av helljuset som på en gammal bil.
LED med helljusassistent är att bilen själv slår på/av helljuset men att den inte har det adaptiva systemet som du har på din 330e. Den släcker inte ner zoner utan antingen är det på eller av.
Laser har adaptiva strålkastare som släcker ner zoner och fungerar som din 330e, men med laserteknik istället för LED.

Det står inget som adaptiva egenskaper på helljusassistenten och det är nog inte att förvänta för 2200 kr heller. Därav valde jag Laser till slut ändå. Jag har inte trippelkollat men absolut läst på.

Flåklypa
Ser nu att du själv fått det bekräftat också…

Flåklypa
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16


Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Apropå diskussionen om adaptivt helljus så var det just i syfte att få adaptiva LED som jag valde laserlight, inte för själva längden rakt fram på helljuset. Jag kommer inte ihåg hur jag själv lyckades lista ut att man måste välja laserlight för att få den adaptiva funktionen - antingen via detta forum eller från annan källa. BMW:s egen information är inte speciellt tydlig. Nyckelordet för adaptiv belysning är väl "BMW Selective Beam", har jag för mig. Detta står med i beskrivningen av Laserlight.
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW i4 M50 544hk Super Charged FULLUTRUSTAD Kolfiber, M-Sto Länk

1.1 MSEK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.