AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
126.956

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 3 av 59
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Men ionity, har de gett upp sin affärsplan? Är marknadsförutsättningarna alltså körda för utbyggnad? Elektrifieringen är ju bara i sin linda i historien…

Jag tänker också att om man vill ha den prestanda som i4m50 erbjuder behöver jag köpa en BMW m3. Dvs betydligt dyrare att köpa och äga. Att ladda hemma kommer räcka för 95% av mina behov. Ska jag göra en riktig långresa får jag planera lite mer än vanligt men om några år räknar jag med att det kommer bli enklare. Då har jag säkert uppdaterat mig med en ännu fränare elbil. Vill ju vara med nu när det äntligen släpps en intressant modell med vettigt prissättning..
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Har jag förstått rätt att för Tesla behövs ingen årlig service medans för BMW EV så kräver man service "som vanligt"?

Det är ändå 6000-8000 kr per år.

Någon här som vågar yttra sig om hur i4m50 står sig mot Tesla model 3/S?
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Den info jag fick från säljaren var att ingen service krävs av BMW.

Jag har testat tesla model 3 LR. Den gick som en raket och hade trevliga köregenskaper, i övrigt extremt bullrig och kändes kasst ihopskruvad så inget alternativ för mig.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
På min offert kostar servicen c.a 6000 för fyra år
men du kanske har andra uppgifter...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Precis Korak. Jag såg tillvalet i konfiguratorn. Så jag antog att service ska göras årligen under bilens livslängd.

Varför erbjuda service-paket om service inte behövs?
Ko
475
Korak
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
De blir ju inga 8000 per år men man byter väl bromsolja å några filter
tror jag. För bromsar finns även på en elbil .Men det är ju frivilligt.
16.398
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
qsagae: Utan att ha kört i4 är jag helt övertygad att den kommer kännas bättre som bil men Tesla har ändå en förmåga att ge en mer komplett elbilsupplevelse pga bättre app och laddnätverk. Laddnätverk är dock mycket av en snuttefilt, i praktiken behövs det inte men är så oerhört skönt att det finns.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag förutsätter i4 kommer kännas bättre (den välkända bmw-känslan) än teslan, annars har jag köpt grisen i säcken. Anledningen att man erbjuder ett service-paket där man går runt och gör lite kontroller och byter nått filter är väl för att tjäna lite pengar såklart. Så kan de lämna pris på något ytterligare efter kontrollen som de kan föreslå ska bytas..
Elbilen behöver också service 4 år 6 200 kr jämfört med 7 700 kr. för en 30e 1 500 kr under 4 år...undrar vem som behöver serva sin BMW för 6-8' per år som påstås i tråden. Dessutom är de första åren "gratis".

Service man kan skippa är typ motorolja. Ex bromsvätska och kupefiler är samma.

Ionity kommer säkert men det går alltför segt. Läs ex. VW-chefen som sågade de med fotknölarna (som ändå är en av delägarna). Möjligt det kommer men jag kör bil idag.

i4 är ingen M3. M3 är så mycket mer än accelarationssiffror.

Utveckligen går snabbt men jag väntar några år när tekniken och laddstrukutren. Kia erbjuder 800v laddning när det finns mer tillgängligt i både laddare och bilar så blir elbilen ett mer realistiskt alternativ.

De tar sig men utvecklingen går fort. Se bara E-tron och GLC (och ix3) som redan känns rejält daterade men sina prestanda.

16.398
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"i4 är ingen M3" men en 330e är jämförbar när du räknar ut din kalkyl och kommer fram till att i4 är 300k dyrare?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Det är jag som påstår att service brukar kosta 6000-8000 per år. Stora servicen kostar, på ICE, ca 5500kr och då förutsättar man att inget tillkommer. Ett par nya vindruterorkare så är man uppe i 6200kr. Sen ska det plinga 6 mån efter då man lagt byte av bromsolja off-interval för att få in bilen dubbelt så ofta. Så, ja, 6000-8000 per år i service är rätt normalt.

Därför undrar jag vad som förväntas i service-väg på BMWs EVs. Så klart ska bromsolja och kupéfilter bytas så där är väl 1000-1500 bara där. Jag kan bara anta att BMW vill få in bilar minst årligen så att man kan plocka extrapoäng. 700 bara för att köra in bilen i verkstaden och lyfta på locket och koppla in dautaapparaturen.

Där är, vad jag förstått, Tesla inte krävande med årlig 'inspektion' utan den säger väl till när något behövs fixas. Men rätta mig om jag har fel.

Min poäng är, det hade varit intressant att se förväntade service-kostnader över 10 år BMW/Tesla.

Ja, man har "fri" service 3år/8000mil men om jag köper en EV för 800-1000 ksek så vill jag nog behålla den ett tag mer än 3 år.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Som referens har jag en kompis som har Tesla Model X (2017/2019 årsmodell) och påstår sig lagt ca 1000kr i service på 5 år.
16.398
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det kommer inte vara hållbart för BMW att hålla väsentligt högre servicekostnader än Tesla. Kunderna kommer inte acceptera det.
Ko
475
Korak
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
skönt då är i4 billigare än teslan i servive
kostar 1500 per år inklu bromsolja.
Ko
475
Korak
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
mitt fel läste tokigt..sorry
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Som jag förstått det så har inte BMW krav på service precis som Tesla och BMW
har inte heller länge 3 års fri service eller 8000 mil på sina nya bilar.. iallafall inte sina nya EVs..
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
@emilsson, tack för länk.

Jag tvekar mellan M Portimau Blue eller den gröne som du valt :) Fasen och så har jag inte M-sportstolarna heller. Alla dessa val! :-D

mvh
Anders
Ve
1.454
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Visst har ni väntat på att få höra vad jag tycker? ;-)

Bmwkillen1,
Ja, helt klart kommer i4 bjuda på en annan mer sofistikerad upplevelse än Tesla. Vad gäller den kanske största konkurrent, Model 3 Long Range, så är den enligt mig inget vidare. Fjädring och dämpning är sisådär. Hård över ojämnheter men ändå så vill den gärna kränga vid hårdare kurvtagning. Sidostödet i stolarna är nästan obefintligt. Ratten är lite obekväm att hålla i och plastig. Gillar inte inredningen heller riktigt. Dessutom lider den av att inte ha riktig regnsensor, nervös adaptiv farthållare och lite annat. Det har den gemensamt även med min Model S. Dock är Model 3 riktigt kvick och känns agil i vardagstrafiken tack vare sin direkta styrning och aggressivt mappade gasrespons.

Löwet,
Om superchargernätverket är en snuttefilt eller inte beror på hur man tänkt bruka bilen. Och när. Har man tänkt åka till fjällen på sportlovet så är superchargers jävligt bra att ha. Åker man till Arlanda från Stockholm och flyger till alperna så är det skit samma. Ja ni fattar. För mig är det relativt viktigt. Vi åker runt en hel del. Gärna ända ner till Medelhavet.

Jag tycker BMW:s app till vår i3 är helt ok också så jag är inte orolig för den biten heller.

Ska3,
Nej i4 är inget substitut för M3. Dock så kommer i4 göra att du inte kommer känna på samma sätt för en M3 som du gjorde innan. Ska inte svära på att det är lika för alla men risken är överhängande att du finner M3 ganska meningslös och juvenil med sin ljudkuliss.

Jag tycker inte du ska vara alltför fokuserad på räckvidd och laddningshastighet. För mig är det mer en hygienfaktor att bilen ska klara 30+ riktiga mil även på motorväg på vintern samt ladda med >100kW. Om det sen tar 25 eller 45 minuter att ladda spelar inte mig så himla stor roll eftersom det händer så pass sällan att jag behöver ladda. Då är det viktigare att det faktiskt finns laddare med hyfsad effekt tillgängliga och på rätt geografisk plats. Mer än en timme får inget laddstopp ta. Teslan kan jag ladda på en massa ställen och det finns oftast 16-20 stolpar på varje ställe. Det ger en grundtrygghet som du inte får hos t ex Ionity som har 4 stolpar per station och där det är ganska vanligt att åtminstone en är trasig.

Diskussionen om servicekostnader lämnar jag därhän då det är en så försvinnande liten del av totalkostnaden. Det intresserar mig inte. Så länge det inte är galna summor som det kan vara hos typ Lamborghini och Ferrari så är det lugnt. Då är det viktigare att ha nära till verkstaden och få god service. (här brister Tesla en aning)

Till sist. Vad jag tycker om i4.

- Synd att den har så lång motorhuv utan att ens kunna nyttja till bagage.
- Kommer inte riktigt överens med designen. Den långa motorhuven, fronten med bävertänderna... och så ser den liksom lite "tung" ut. Lite gammeldags. kanske även lite överdesignad. Är många designelement som ska samsas på en enda bil.

Med det sagt, hade den bara varit en aning större och hade den bara haft lika bra snabbladdningsmöjligheter som Tesla har så hade jag garanterat köpt en eftersom jag trots allt längtar tillbaka till BMW. Nu känns det för vår del som att den är för liten och begränsad som förstabil och för stor och dyr som andrabil.
16.398
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tesla pratar om att öppna nätverket för andra märken. Undrar om de kommer göra det? Då försvinner ju ett av deras starkaste köpargument. Bilarna imponerar inte på mig i alla fall. Har kört flera. Vill inte ha nån. Men med deras laddnätverk finns ändå risken att man hamnar där ändå...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Det är inte otänkbart att de öppnar upp deras laddstationer. Musk har ju öppnat upp massor av Teslas patent och välkomnat konkurrenterna att göra bättre bilar. Det är inte pengar som primärt driver honom, enligt honom själv.

Kan va värt att spana in Joe Roagan experience på Spotify med hans intervjuer med Elon Musk, om man vill komma in i Elons huvud lite.

Sen har jag svårt att se att BMW ska tacka nej till årliga service:ar och hela den delen av deras omsättning och vinst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.