|
Inlagd av |
Fråga |
1.753 st
2022-06-06 13:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022 (såld) BMW iX3 (G01) 2023
|
[LÄNK]
i4:orna gör inte bort sig! IP: ...[245.103] |
535 st
2022-06-06 20:40
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i4 M50 -22
|
Efter att ha haft anledning att vara ute och åka en hel del i helgen så känns uppgiven räckvidd fullt rimlig på sommaren.
Körde 364 km igår, blandat landsväg & motorväg. Stannade för att ladda lite i Gävle och var då på 22%. Enligt färddatorn hade jag klarat mig hem, men behövde sträcka på benen ändå och ville undvika batterifrossa. En kabanoss i french hotdog från CK vid Ionity fick upp det till 73% (22 minuter). IP: ...[186.102] |
579 st
2022-06-06 21:39
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Härligt! Det låter som du är nöjd vilket är det viktigaste. Däremot låter det som sommarformen kan ta en del stryk med det nya elbilslivet 😉 IP: ...[.31.125] |
74 st
2022-06-07 10:57
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G26 I4 Edrive40 -22
|
Ja det är väl tyvärr en av nackdelarna med elbilslivet!
Inför väntande I4-leverans i sommar har jag spanat in lämpliga laddplatser på sträckan Västerås-Helsingborg som jag åker någon gång i månaden.
Ionity-laddarna har en tendens att ligga vid Cirkle K-stationer. Vid den som ligger bäst till för mig (Gränna), fanns det tidigare ett världshus. Lagom till att Ionity öppnade på platsen lade världshuset ner pga Corona, så nu är man hänvisad till Circle K-korven.
De snabbladdare som tillkommer från andra bolag tenderar också att hamna på kulinariskt torftiga ställen.
Enda undantaget jag känner till är Tesla´s snabbladdare i Toftaholm någon kilometer väster om E4:an strax söder om Värnamo. Det är också en av de Tesla-stationer som öppnar upp för andra elbilar än Tesla. Kan vara värt en liten omväg!
[LÄNK]
IP: ...[.126.59] |
820 st
2022-06-07 12:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Man kan ta en promenad istället för en korv. Då blir elbilslivet en bonus för hälsan istället för en belastning. ;) IP: ...[.44.211] |
74 st
2022-06-07 13:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G26 I4 Edrive40 -22
|
Men om man nu behöver äta...? IP: ...[.126.59] |
1.753 st
2022-06-07 14:20
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022 (såld) BMW iX3 (G01) 2023
|
Man vet att man har ett bra liv när man klagar på att det inte finns mat tillgängligt när man ska tanka bilen. #ilandsproblem :D IP: ...[245.103] |
7.881 st
2022-06-10 13:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Trist besked för de som väntar på en M50 som dröjer... [LÄNK] IP: ...[.248.46] |
11.575 st
2022-06-10 20:50
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
750iL L7 -00 850 CiA -95 944 Turbo -90 i3 -22 Kubistar -08
|
Rule Germania: I Ödeshög vid Rasta har du både en MER 50 kWh laddare och 3 st 150 kWhladdare.vid OKQ8.Vid OKQ8 finns en Dinners restaurang. Medlemmar i BMW CS har 15% rabatt på Dinners. Lite reklam men dom har en väldigt god Schnitzel. Mer har varit smidigt när jag provat det. OKQ8 tror jag man kan betala med både kort och app? Se på derasz hemsida.
Klimatbonus, ja vad ska man säga. Statsstöd över huvud taget är väl ingen sund företeelse oavsett bransch? Ett statliga ramavtal på dyr elbil av mina skattepengar..
MvhAsken IP: ...[.54.236] |
7.881 st
2022-06-10 22:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Asken, En elbil för 700` består av 140` moms, så för varje bil som säljs så blir det 70` mer i skattepengar, inte mindre. Så du behöver inte vara orolig att staten går back. IP: ...[176.173] |
11.575 st
2022-06-10 23:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
750iL L7 -00 850 CiA -95 944 Turbo -90 i3 -22 Kubistar -08
|
Det blir rundgång, betala in 140kkr när du köper(finansierar) bilen, få tillbaka 70kkr efter 6-7 månader:) Min åsikt 'är att det är bra med ett tak, kan sättas lite lägre med.
Mvh
Asken
IP: ...[.54.236] |
820 st
2022-06-10 23:18
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Bättre att förbjuda bensin och diesel småningom. Tror det går av sig själv. IP: ...[.252.99] |
11.575 st
2022-06-10 23:32
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
750iL L7 -00 850 CiA -95 944 Turbo -90 i3 -22 Kubistar -08
|
Ja nånting måste vi ju göra, våra unga ska ju få rent vatten och gröna skogar och hälsosam luft när de är lika gamla som vi är nu. Eget ansvar. Skatteinstrumentet är ett effektivt verktyg att styra kostnaderna så att fossildrift inte gynnas. I Norge har dom ju börjat tala om att ta bort momsfrihet på elbilar, att de får köra i kollektivkörfältet, och jag tror utan att veta också ha fördelaktiga pvillkor. Jag tror också att det går av sigsjälvt, det behövs inget elbilsstöd för nu vill alla ha elbil då en elbil kostar 2-5 kr milen att köra när man laddar hemma och en fossilbil 15-35 kr milen beroende på motor och storlek på bil. Den ekvationen säljer sigsjälvt och med de fantastiska begagnatpriserna på, främst elbilar, när handlarna ringer hem till elbilsägare och undrar om dom vill säja sin elbil är väl höjden av härlighet:)
Det som talas om i Norge kommer talas om i Sverige, minska eller ta bort stödet för elbilar och det tror jag är sunt. Marknaden har accepterat teknikskiftet, early adaptors(Verdi:)) fick rätt och alla följer efter ink Asken som leasar en i3. Janne @ autopower.se är smart, han åkte 94Ah ett par år och sålde nyss för att vänta på en klubb 120Ah leasingspecial. Väck med alla statsstöd, vässa skatteinstrumentet och låt folk första att bilismen är inte längre folknöje att åka till fjällen, Europa eller annat. Varje sak vi gör bidrar till helheten, börja tänka och reflektera istf surfa:) Ska jag säga:)) Vill man köpa en stor tung snabb bil, oavsett form, det är bara att betala och se glad ut, ungefär som när man köper en stor båt(inte jag:;) I miljöaspekten ingår som jag ser det att en redan befintlig bil inte tar av naturens ressurser för att tillverka en ny bil. Det diskuteras sällan. Eller att vissa kör 98 oktan för lägre förbrukning. Inte för att det är något fel med fossildrift, har själv en majoritet sådana bilar utan för att det är så mycket roligare och rappare att köra en elbil. Det förhöjer körupplevelsen!
Mvh
Asken IP: ...[.54.236] |
820 st
2022-06-12 19:59
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Det där med att behålla befintliga bilar är inget bra argument. Förr eller senare måste ju bilarna ersättas om vi inte ska bli som Kuba. IP: ...[231.111] |
11.575 st
2022-06-12 21:45
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
750iL L7 -00 850 CiA -95 944 Turbo -90 i3 -22 Kubistar -08
|
Det är att se en balans mellan befintlig fordonspark som redan har tagit naturens resurser för att tillverka och nytillverkning, oavsett teknik kräver mycket av naturen.
Vad kräver inte mer batteritillverkning i framtiden för unika och ädla metaller som gräver nya gruvor?
Det största problemet är att folk tror att dom kan konsumera sig lyckliga. Hela västvärlden har gått på det:) Se nu på räntemarknaden och bostäder(som är 30% för dyra redan...) Pengar gör folk dumma i huvudet:)
Vi står inför en rejäl recession. Frågan är inte om den kommer utan när, inte i år tror jag. Allt kan inte gå uppåt jämnt, det har det gjort sen 2010, med litet avbrott 2014. tidigare recessioner började 1990, 2000 och 2008. Vart tionde år ungefär. Folk lär sig aldrig:)
Mvh
Asken IP: ...[.54.236] |
74 st
2022-06-22 17:59
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G26 I4 Edrive40 -22
|
Hej!
I kontakten med min säljare har jag fått det bekräftat att min I4 edrive40 tillverkas denna vecka (V25) och blir därmed årsmodel 2022. Jag ser fram emot leverans i augusti.
Vad jag vet har jag jämfört med ursprunglig spec förlorat "Touchpad-funktionen" på Idrive-vredet. Lite synd, för den funktionen använder jag i min G30 idag vid inmatning av adresser och sökning av kontakter. Men i valet att försena leveransen i okänd antal veckor/månader eller att förlora den funktionen så var det ganska lätt att välja tidigare leverans. Förhoppningsvis går det att eftermonter funktionen på sikt.
Nu fick jag höra att en ytterligare funktion försvinner;
5DN Parking Assistant Plus med "Suround view" kommer inte att gå att få på kommande bilar. Funktionen är bortplockad från paketet "Charged" i konfiguratorn, men paketpriset är oförändrat.
@Asken; Trevligt att OKQ8/Skellefteå Kraft sätter upp 6 st 150 kW-laddare i Ödeshög! De ligger bra till för mig. Då kan man nyladdad påbörja resan på Bergslagsdiagonalen redan med den trevliga sträckan Ödeshög-Vadstena-Motala, och behöver inte köra fram till Mjölby.
MER´s 50 kW laddare har vi provat med fruns ZOE - den klarar ändå inte mer än 50 kW laddning. Det blev också ett besök på Rasta - dock bara för fika. Får väl prova Schnitzeln vid tillfälle.
Tack för tipset! IP: ...[.126.59] |
462 st
2022-06-22 19:49
Anmäl svaret
|
Tråkigt att höra om mera "Delete Options". Som du säger är ju skrivplattan ett, i alla fall någorlunda, substitut för röstkommandon med svenska adresser.
För att ringa mina kontakter har jag min (Android-)mobil ansluten bara med blåtand, och ber Google assistenten (på svenska) att ringa. Man behöver inte ansluta Android Auto eller Apple Carplay för att assistenterna skall fungera med ett långt tryck på rattknappen. IP: ...[149.165] |
820 st
2022-06-23 09:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Fungerar inte röstkommandon så bra på svenska alltså?
I Teslan säger jag bara "Ring Kalle Andersson" eller "Navigera till K-Rauta". Finns det flera K-Rauta så får man välja från en lista som man väljer med ett tryck på skärmen. Var länge skeptisk till röstkommandon men det är ju riktigt jäkla nice när det fungerar. Vilket det gör.
Man kan även säga saker som "aktivera rattvärme", "Spela Run to the hills med Iron Maiden" (spelas via bilens spotiy-konto). Är som sagt förbluffad över hur bra det faktiskt fungerar.
Att sitta och ratta fram adresser via IDrive-vredet som man får göra i i3:an är synnerligen tålamodskrävande i jämförelse.
IP: ...[.44.211] |
361 st
2022-06-23 17:09
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
|
Då min i dec beställda i4/40 har väldigt osäker prognos för leverans, och vilken utrustning den kommer att ha, har jag idag istället beställt en iX3 M sport.
Där får jag all utrustning i Charged Plus paketet, dessutom prod i juli. Då den också prissänkts (med Charged paketet inkl) till under 700', innebär detta även bonus utbetalning senare.
Då jag inte är speciellt beroende av ca 50 mil räckvidd klarar jag mig bra med ca 10 mil kortare. Måste inte heller ha 300+ hk.
Skulle man ångra sig så får man väl lägga en ny beställning på en i4:a...
Lennart Bornhall
BMWCS #1085 IP: ...[.126.18] |
535 st
2022-06-23 20:01
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i4 M50 -22
|
Även jag tappade touch funktionen på idrive-vredet. Dock kom allt annat med, bla, surround view och "spark-funktion för bakluckan" i comfort access, vilket verkar vara en funktion som plockas bort just nu. IP: ...[85.93.9] |
|