AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
117.140

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 23 av 59
... sen skulle jag förstås ändå mer än gärna åka runt i en M4 om jag fick den som Mårten refererade till ovan :-) Visst kan man sakna lite motorljud ibland åkandes elbil när man ex vis i helgen gick runt i Sigtuna där många sommarbilar med större motorer "väsnades"...

/Anders
Visa användare
7.665
Kristoffer_L
992 GT3 -21
En M4 är något helt annat. Jag förstår de som köper en sådan men de används sällan eller aldrig som vardagsbil utan något man fräser runt med på kvällar och helger när det är fint väder. Då kan man dessutom ställa av bilen under längre perioder och på så sätt hålla nere skattekostnaden rejält. Räcker att ha en M4 påställd april-okt om man inte vill betala full skatt.
Wi
2.026
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Anledningen till att Harry drar paralleller till M4 är väl att BMW själva skriver "the first fully-electric M model" på vissa sidor, t.ex. Länk

Det sätter väl förväntningar hos vissa som sen inte infrias när det är en 2300 kg tung klump som har mycket prestanda rakt fram men känns tung i andra sammanhang. Sen köper jag också att dom troligen har olika målgrupp och att M-performance-modellerna inte ska vara lika skarpa utan fungera bättre till vardags. Harry gick väl hårt på vad BMW utlovade i sitt pressmaterial och blev sen besviken. Om man förväntar sig något annat, typ en bra vardagsbil med mycket kräm, så blir man troligen rätt nöjd. :)
Har lite svårt att förstå BMW:s strategi kring elbilar. IX bygger på en ren elbilsplattform som i3 medan iX3 och i4 bygger på samma chassi som förbränningsmotorerna. I3 kommer de att lägga ner och en av anledningarna som jag hört är att den var för dyr att tillverka med kolfiberchassi och allt.
Är även IX en egen skapelse eller kommer de fortsätta att utveckla elbilar från den plattformen? Man får intrycket av att BMW är lite ambivalenta när det gäller elbilar.
Visa användare
75
W.D
G21 M340i M Performance -20
G21 330e xDrive M-Sport -24
@homeros: i3 blir istället namnet på nya 3-serie elbilen Länk och föregående i3 kom runt 2014 så den är gammal. Inte svårare strategi än så ;)

BMW Club Schweden
www.bmwcs.com
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87


Nu går vi offtopic deluxe men vad jag förstått så är iX inte byggd på en ren elbilbilsplattform. BMW har redan annonserat ut om kommande Neue Klasse Platform som kommer 2025 och ersätter nuvarande plattformar. BMW vet vad de gör så det är bara ta det lugnt och följa utvecklingen. i4an är redan en succé trots att den inte är byggd på en dedikerad elbilsplattform.
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tack Alpinaturbo. Precis detta menar jag. Folk bygger in sig i föreställningar att det måste vara på ett visst sätt. Vad spelar det för roll vilken platform bilskrället är byggt på, och om den har kardan-tunnel (de drog sladdar i den) eller ej. Eller om den har frunk. Dessutom får man fråga sig vad ren elbilsplattform kommer vara, alla plattformar idag är väl mer eller mindre modulära så även i framtiden kanske "rena elbilar" har bits and pieces från fossilbilschassien.

Det som spelar roll är vad BMW kan erbjuda och till vilket pris, och faktum är att alla lovordar bilen bortsett att man fått för sig att den ska vara en "riktig M-bil". Så klart är i4 M50 inte en M4, bara för att den har M-paket och M på sidan av bilen. i4 M50 är en "Tesla Model 3" med BMW's kvalitet, interiör, kördynamik och körglädje, med det största batteriet de kunde få in i bilen. Det är inte en ren M-sportbil för trackdays och jag tror inte kunderna heller ser den på det sättet. Jag gör det inte.

En liknande analogi vore att totalt döma ut alla Teslas bilar som skräp eftersom de inte kan leverera FSD (självkörande bilar) eftersom de står så på deras hemsida och Musk sagt det i flera år. Så klart är Tesla bilar fortfarande bra och prisvärda även om FSD inte funkar (och är svindyrt).
Håller helt med dig. Även om jag tycker att BMW "förenklar" sin övergång till elektricitet genom att oftast bara bygga om bilarna. Där ligger ex vis både Audi och Mercedes i framkant istället. I4 är ju egentligen en 4-serie GC. Men den var helt okay under den provkörning som jag gjorde, men osäker på ha-begäret som jag hade förra sommaren när den presenterades. Framförallt kändes den trång invändigt.

/Anders
Visa användare
7.665
Kristoffer_L
992 GT3 -21
qsacage: Jamen då är det väl perfekt att allt känns bra för dig? Det är väl det som räknas och inte vad någon influenser på nätet, eller vad vi andra tycker? Kan man leva med att inte vilja se kompromisserna som BMW behövde förhålla sig till när de byggde i4 så är det väl lugnt…
Ve
1.316
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Det som är tråkigt är att bilarna blir onödigt tunga och så kan man inte utnyttja utrymmena optimalt. Motorhuven blir t ex för lång och oanvändbar till förvaring. När man har hund och/eller packning där bak är det skönt att t ex ha laddkablarna, paraplyer och annat där fram som är är lätt att komma åt.

Jag tycker i4 verkar vara ett bra försök efter omständigheterna men en riktig elbil hade varit flera hundra kg lättare och haft större utrymmen.
16.288
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Harrys jämförelser med M4 kommer förstås av att de ser likadana ut och kostar lika mycket. Men är det relevant? Vet inte, det finns säkert en 5-serie som kostar lika mycket också men den är det ingen som pratar om. Jag vet inte, i4 verkar vara en tillräckligt bra bil, riktigt bra på sina ställen till och med, men bristen på fungerande laddnätverk kommer få bilen att kännas som en halv bil i alla fall. Jag har samma situation idag själv. Toppenbra bil - men den går inte använda mer än till 70% av alla resor man vill göra ändå.
Är synd att leveranstiderna är så långa. Blir istället en Polestar för min del för att prova på elbilslivet. Låter dock på @Löwet som att det finns risk att man ruttnar om nu inte Tesla öppnar upp sitt laddnätverk :).
16.288
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag ser ingen fördel med Polestar vs i4 på den fronten. De ska trängas på samma eftersatta laddnätverk. Ryktet säger att leveranstiderna är ganska tråkiga på Polestar också?
Nä precis, lika illa laddningsmässigt för en Polestar. Preliminär leverans till september så det är ändå klart bättre än BMW och många andra i nuläget.
BMW iX bygger inte på CLAR plattformen som i4 är byggd runt och som även används till förbränningsmotor.
Man kan konstatera att BMW har gjort ett annat val en Merca som verkar gå mot mer dedikerade elbilsplattformar. Vad som är rätt eller fel får väl tiden utvisa. Men att en mellanklass bil väger en bra bit över 2 ton känns lite märkligt.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Mercedes elbilar är knappast några lättviktare heller. Stora batterier väger tungt! Dessutom spelar de i en annan prisliga i jämförelse med BMW som känns som rena fyndet med tanke på vad man får. Smart drag av BMW att nyttja befintlig plattform och kunna hålla nere priset men ändå skapa en som det helt klart verkar en fantastisk elbil.
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Som referens:
1. Hyundai ionic 5 72.6kWh tjänstevikt 2095 – 2175 Kg och totalvikt på 2540 Kg.
2. Kia EV6 77 kWh tj-vikt 2105-2185 Kg och totalvikt 2530-2610 Kg.
3. Porsche Taycan 84 kWh: tjänstevikt 2 295 Kg, totalvikt 2 880 Kg
4. Mercedes EQC 80 kWh 2.495 kg tjänstevikt.

Har inte hört någon gnälla på det, och de bygger (väl?) på rena elbilsplattformar.

BMW i4 e40 tj-vikt 2125 Kg. Alltså 20-30 Kg ifrån de lättaste rena elbilsplattformarna, som har mindre batteri (jämför 84 kWh i4).

BMW i4 M50 2290 Kg i paritet med Taycan och 200 Kg lättare än Merca, 100 Kg tyngre än ionic 5 och EV6 (som har mindre batteri).

Jag skulle hävda att BMW har lyckats alldeles utmärkt med tanke på att de inte har en "ren" elbilsplattform.
Ve
1.316
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Model 3 Long Range med ~80 kWh batteri väger 1844 kg. Model S med 100 kWh batteri väger ~2200 kg.

Tycker du jämför lite knepigt. i4 är väl ganska mycket mindre än alla de där bilarna?

Nästan 450 kg mellan Model 3 och i4 M50 är ganska anmärkningsvärt ändå.
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vad menar du med mindre? Det är ju relativt. Mindre innerutrymme eller storlek på yttersidan? De ligger inte jättelångt ifrån varandra om man kollar specifikationerna. De erbjuder ung. samma batteri, ung. samma effekt. Priser ligger väl inte inom exakt samma områden men överlappar helt klart.

Oavsett är vi väl inne på marginalerna. Tesla är förstås klassledande, men det gör inte alla andra bilar dåliga.
Ve
1.316
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Beror ju på. Är man på det humöret skiljer det inte mycket mellan 3- och 5-serien heller. :)

Jag ser det som att i4 är en mellanklassare. Taycan är både längre och bredare och närmast att jämföra med en 8-serie.

Ionic 5 och EV6 är ju mellanklass-SUV:ar som t ex X3. Till sist så är ju EQC ett elektriskt alternativ till S-klass.

Beror ju lite på hur man ser på saken men nog är i4 åtminstone 200 kg för tung? Är ju tänkt att vara en drivers car.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.