AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
115.562

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 22 av 58
Förstår dig, det verkar rätt så värdelöst att ligga på en beställning och inte veta när man får den. Minst ett år sägs det ju som jag förstått det.

/Anders
Måndag 21/3 startar produktion i BMW fabriker

Länk



Beställde M50 i slutet av augusti och har fått produktionsvecka 25, leverans någon gång i augusti
Ve
1.309
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
12-14 månaders leveranstid nu tydligen. Borgar för ett fantastiskt andrahandsvärde om inte annat. Men nog är det lite tråkigt med bilar som i praktiken inte går att köpa?
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Beställd Sept - 21.
Produktion Maj - 22.
Leverans Juni - 22.

Så här nära har det aldrig varit. :)
Beställde du med fälgarna där skärmbreddare ingår? Fick höra att det var de fälgarna som försenade min leverans...
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Nej. Modest som man ju är höll jag mig till de små 19". :)
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Early Adaptor och tålamod kräva sin man:)
Mvh
Asken
Ve
1.309
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Finns några i4 på Mobile.de. Kan nog vara ett bra köp med tanke på leveranstiden.
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Här är en kul länk om man vill jämföra hur snabb i4 är mot andra och gamla sportbilar. :)

Länk

Bm
336
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Jaha nu tydligen min i4 tillverkad och i Sverige om några veckor. Spännande.
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Grattis. Nästan.

Snart dags att röja upp i garaget om bara det kan sluta SNÖA i april.

Förslag på ny regel i tråden:
Laddar man inte upp en bild på bilskrället när den väl FAKTISKT har kommit, efter sju svåra år, åttio missing halvledare och maniskt trevligt frågande till ÅF "a men nu då?", ja då blir man publikt hånad i forumet och för alltid kategoriserad till en sur gammal lönnfet gubbe. :)

em
536
emilsson
i4 M50 -22
Även jag har fått besked om produktion undet maj, fortfarande lite osäkert vilken vecka i maj.
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ny review uppe på tuben på M50, denna gången Harry's garage. I princip ytterligare en lång följetong på hur i4 M50 inte är en 'riktig' M-bil. Man kan inte låta bli att tycka motorjournalister är lite barnsliga när man tycks veta vad BMW egentligen borde gjort för bilen heter något med M. Enligt Harry är detta en förskräckligt dålig bil, han kan inte förstå hur den lämnat BMWs produktlina. Tydligen är bilen enligt flera motorjournalister övermotoriserad (Joe Achilles etc). För att inte tala om hur dålig den är på brittiska B-roads.


Man undrar hur man ska stå ut med att leva med denna bilen. Byta in den lagom tills den är inkörd?
Det stora problemet är väl vikten. Bilar som väger drygt två ton blir sällan speciellt roliga att köra. Och jämför man med vanliga M4 som byggs på i princip samma chassi så blir väl skillnaden påtaglig.
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Varför jämföra med M4?
Tja, jag antar att det bli någon form av jämförelse av elbilar kontra förbränning i och med att de på pappret har ungefär samma prestandasiffror. Om det är relevant eller inte ska jag låta vara osagt.
Visa användare
7.664
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Nu borde kanske jag passa mig att skriva om i4 eftersom jag inte kört någon. Men skall man vara lite krass så är det ju ingen ”riktig” M-bil och har ju inte heller aspirerat på att vara en sådan. Det är en m-kittad lite upphottad version av i4 precis som M235 och allt vad de andra modellerna heter som inte heller är en ”riktig” M-bil.
Där har jag faktiskt också svårt att se kritiken.

Det jag tycker är lite synd är att BMW inte från början gjorde senaste 4-serien elektrisk från början. BMW borde sett detta komma och med kunskapen från i3 mfl borde det vara en baggis att göra rätt Tesla3 dödare från början. Jag såg när 4-serien visades på Frankfurt 2019 och på montern intill stod både VW ID3 och Ionity med sina storslagna visioner delvis sponsrade av BMW… Då hade man sluppit lite pinsamma detaljer som kardantunnel, en motorhuv med utrymme fram som inte går att öppna och inte minst kompromissen med bottenplattan som nu måste ta hänsyn till de olika drivlinorna som gjort bilen alldeles för tung.
Men trots detta är den idag, 2022 en väldigt prisvärd elbil. Frågan är hur den kommer kännas om 2 år med den sanslösa utveckligen av modeller.
Ve
1.309
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
En elbil är ju nåt helt annat än en M4. Men det är ju vardagsbilar detta. Även om jag fick bilarna och hade gratis bränsle så skulle jag mycket hellre åka runt i en i4 än en M4 till vardags.

Tystare, mer praktisk, snabbare i vardagstrafiken osv osv. Vem fasiken orkar med en bensinmotor? Det ska växlas och varvas och grejas... Kan kanske vara kul som nån slags nostalgi då och då. Men inte jämt!

Dessutom så är väl en i4 antagligen hälften så kostsam per mil som en M4. Antagligen betydligt lägre värdeminskning och väldigt mycket billigare att "tanka" och serva.

Jag tror faktiskt en i4 tål att jämföras med en 320d om man bara ser till totalekonomin.
... och lägg till en skatt på endast 360 kr jämfört med en M3 FWD på 17.708 kr PER ÅR! Då är det väldigt svårt att motivera att lägga ut kanske 150-200.000 kr mera i inköp också!



/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.