|
Inlagd av |
Fråga |
175 st
2022-02-15 20:36
Anmäl svaret
|
Den gode norrmannen verkar ju väldigt nöjd när han kör sitt 1000km test [LÄNK] IP: ...[.117.78] |
5.764 st
2022-02-16 15:01
Anmäl svaret
|
Vad gäller Teslas brist på tillval så kan man ju främst jämföra med BMW-s tillval som man är van vid och även Audi. Tesla MY har färg och autopilot att välja på men inget mera, jo LR kan man välja på nån fälg också. Känns lite modell T-Ford för mig som är van att kryssa bland BMW-s tillval. Men smart av Tesla som massproducerar och det finns alltid en bil på en båt eller annan transport och det ger snabb leverans. Men trist att man inte kan välja stolar, stereo, ljus, fler fälgval, osv. Missade för övrigt att få provköra I4 M50 när den fanns i Uppsala för någon vecka sedan. Det hade varit kul!
/Anders IP: ...[.86.197] |
16.073 st
2022-02-16 15:42
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 LR BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
Skillnaden mot BMW är ju också att mycket mer är standard på Tesla. IP: ...[9.139.4] |
175 st
2022-02-16 21:17
Anmäl svaret
|
Teslabjörn noterar samma sak som jag, det börjar bli trångt vid laddstationerna. En massa ID3, MG och annat löst folk som dyker upp som mördarsniglar.
Jag bara gjorde ett högst ovetenskapligt räkneexempel. Om en vanlig bil tar ca 5 minuter i snitt att tanka och en elbil 30 minuter. Då behövs det 6 laddstationer för varje bränslepump för att täcka motsvarande kapacitet. För en mack med tio pumpar skulle det behövas 60 laddare. Om varje snabbladdare ska kunna leverera 150kw så skulle det innebära att hela stationen skulle behöva matas med 9Mw.
Min effekttopp i huset brukar sällan överstiga 10kw när både värmepumpen körs för fullt och bilarna laddas. Varje snabbladdare på 150kw motsvarar 15 Homeros hus som går på full effekt. Och hela stationen 900 villor. IP: ...[.117.78] |
16.073 st
2022-02-16 21:51
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 LR BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
Nu räknar du som att alla laddningar sker på snabbladdare. Det gör det inte. Du kan räkna med att 20% eller nåt sker på sådan (vilket är högt!), resten av laddningarna sker hemma. IP: ...[9.139.4] |
904 st
2022-02-16 23:33
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
SCA Ortviken köpte in 2TWh från elnätet varje år. Det är 228 MW dygnet runt 365 dgr om året om jag räknar rätt i hastigheten. Så en station som några timmar under ett fåtal dagar per år ligger på uppåt 9MW är inte hela världen. Likaledes nedlagda Kvarnsveden köpte in 1,6 TWh årligen.
Man kan även räkna på vad liftarna i t ex Åre eller Sälen drar. Bara VM8:an drar 760kW. Så det går att få fram bra effekt även långt ute i skogen. IP: ...[3.0.243] |
175 st
2022-02-17 07:06
Anmäl svaret
|
Som sagt det är helt ovetenskapligt, men ok/q8 ska bygga ut med 300 laddstationer. Norröver lär det knappast vara ett problem men söderut är det redan trångt i elnätet. IP: ...[.117.78] |
8.003 st
2022-02-17 08:42
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Verdi2, det är inget problem i sig att få fram effekterna till laddplasterna. Vi har ju elektrifierat hela landet en gång. Utmaningen är att en fabrik likt Ortviken i Sundsvall har jämn belastning. Den kan faktiskt ligga på 200 MW 8760h om dygnet och om den inte gör det, så betalar den ändå nätägaren för den kapaciteten, oavsett om den används eller ej. Snabbladdarna peakar på sin maxeffekt, så kapaciteten måste utformas för det. Men de har långt ifrån 8760h som de ligger där uppe. I bästa fall idag så är det kanske 20%. Det positiva är att det stiger. Det gör att elnätskostnaden blir stor för en snabbladdare och är utan tvekan den största löpande kostnadsposten. Själva anslutningsavgiften är inte långt ifrån vad själva snabbladdaren kostar. Så här ser det inte ut för andra stora strömförbrukare. Där är elnätskostnaden förvisso en kostnad, men absolut inte den största.
Tillsammans gör det att lönsamheten för snabbladdarna är ansträngd, men de som bygger dem gör det med förhoppningen att användandet kommer stiga mycket.
Kö vid snabbladdarna är alltså vad som behövs för att utbyggnaden ska fortsätta och även om det såklart är jobbigt när man tvingas vänta, så är det detta som långsiktigt kommer driva tillväxten av dem.
Homeros, elnätet är som bilnätet. Det finns flera olika nivåer och att prata om elnätet som en enhet gör sällan någon nytta. Det kan vara och är flaskhalsar på vissa nivåer, men öppna spjäll på andra. Var det är det ena och var det är det andra är lite för komplext för att snärtigt sägas i några få meningar. Men en stor utmaning är att stora elledningar, regionnät (landsvägar) eller transmissionsnät (motorvägar) tar 5-15 år vilket är lite längre än man ofta önskar... tillståndsfrågor är 80% av tiden. IP: ...[8.8.142] |
904 st
2022-02-17 11:49
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Grelle, ja jag tror ju inte för fem öre på att snabbladdare i sig själva blir lönsamma. Vore fantastiskt om de ens kunde gå plus minus noll men antagligen kommer det vara en förlustaffär.
Det kommer vara något som biltillverkarna och/eller staten får stå för om de vill att vi ska köra elbil.
Det här fattade Tesla för ganska många år sen. De byggde sitt laddnätverk eftersom det var en förutsättning för att kunna sälja bilar. Det verkar dock oändligt svårt för de andra att förstå.
Eller ja, det är klart de förstår det. Men de avstår antagligen med flit eftersom de inte vill/kan sälja så många elbilar ändå. Bara kolla på i4:an. Ett års väntetid.
IP: ...[.44.211] |
8.003 st
2022-02-17 12:43
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Verdi, det finns lönsamma snabbladdare, men det är sällan de som står endast efter vägarna. Lite semestertrafik i Juli, runt jul, sen sport och påsklov är liksom inte ens 8 veckor, de övriga 44 då? Det är därför de lönsamma laddarna står närmare städer ev. också nära och en stor väg. Då kan man få besökare från flera olika kategorier som kompletterar varandra och har olika rörelsemönster så de nyttjar laddaren vid olika tillfällen.
Tesla har börjat släppa in andra bilar i sitt laddningsnätverk nu på vissa marknader. Ge det några år så kommer snabbladdningen vara bidragande till Teslas affär.
Påminner om Google Earth. Få förstod vad Google pysslade med i början, men idag tjänar de multum på sina kartor. IP: ...[.248.46] |
89 st
2022-02-22 08:35
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i3s MB GLC
|
Litet inspel i laddsnacket, Jämtkraft kommer ställa upp popup laddare i Ljusdal under sportloven, 8st CCS. Gratis laddning. Kanske ett kommande koncept? IP: ...[6.72.78] |
904 st
2022-02-22 10:42
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Grelle,
Ja men det behövs likväl ett heltäckande laddnätverk som dessutom är pålitligt och lättanvänt för att jag ska köpa en elbil. Vilket det ju gör och gjorde. Att Tesla går med förlust på 80-90% av sina stationer tar de igen på ökad försäljning. IP: ...[.44.211] |
8.003 st
2022-02-22 10:51
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Verdi2, ja, Tesla har varit smarta där och insett att laddnätverket är viktigt för att få sälja bilar. Förvånande att så få andra stora bilföretag inte tagit efter.
Ionity är ju ett bevis på att traditionella företag vill vara som startupbolagen (dvs kopiera Teslas laddnätverk i detta fall) men sen när de släpper sin produkt och sina priser så är det tydligt att laddaffären ska vara lönsam direkt och de sätter priset på 8kr/kWh. Skitdyrt! De vill vara moderna och nyskapande, men inte förändra sitt traditionella arbete.
Tesla började sin resa med att bjuda på elen och i takt med att användarna uppskattar och fastnat för fördelarna med de så börjar de sakta skruva upp kostnaderna. IP: ...[.248.46] |
16.073 st
2022-02-22 11:39
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 LR BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
@Mossbo: Det är Audi som sätter upp och betalar för de temporära laddarna. Just nu är de öppna för alla märken, nästa år?... IP: ...[9.139.4] |
6 st
2022-02-22 13:08
Anmäl svaret
|
Var intresserad av en i4 e40, men lackade ur på leveranstiderna. Beställde (tyvärr) en Tesla M3LR med leverans Aug, förhoppningsvis. Den som lever får se... IP: ...[4.99.74] |
175 st
2022-02-23 18:01
Anmäl svaret
|
Hade jag stått i det valet och inte orkat vänta på en BMW så hade jag köpt en Polestar 2. Verkar inte vara lika lång leveranstid på PS2.
IP: ...[.117.78] |
534 st
2022-02-23 19:25
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
325i T -08
|
@17
Samma här men nöjde mig med en M3SR. 510 km WLTP med 18 tum.
Billigaste Polstar 2 440-474 km WLTP.
IP: ...[147.215] |
1.950 st
2022-02-23 19:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G31 IE -20
|
Håll er borta från Polestar om ni inte är intresserade av att få nya kompisar som jobbar på verkstaden! IP: ...[.205.39] |
175 st
2022-02-23 20:25
Anmäl svaret
|
Man får rätt många kompisar på verkstan även om man köper en Tesla.
Bättre att hålla sig till BMW även om man får vänta lite 🤪 IP: ...[.117.78] |
534 st
2022-02-23 20:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
325i T -08
|
Trasiga elbilar med utgången maskinskada och dåliga batterier kommer sannolikt skrotas i stor mängd. Tesla försäkringarna är dyra så en del besparingen med eldrift hamnar hos försäkringsbolagen.
Kan man lite på att ett års leveranstid på i4 håller?
Jag väntar på en eldriven 3-serie kombi om nu inte BMW också slutar med kombi som MB.
IP: ...[147.215] |
|