Sida 2 av 59
|
|
---|---|
Beställt i4m50 förra veckan. Lite osäker på hur mycket utrustning man skulle peta in, jag gick på Fully Charged med lite vid sidan om. Någon som splashat på största paketet? Lång väntan på att ens få leveransdatum... :) mvh Anders |
|
Accepterade du BMW:s förslag att spara på elektroniken? (Jag tänker på tilltaget att införa "Delete" som en utrustnings-option t.ex. på "Bortfall elfunktioner passagerarstol".) |
|
Nä det där "bortfall elfunktion passagerarstol" verkade lite bakåfram, så den gratisoptionen valde jag inte :) mvh Anders |
|
det är ju för att påskynda leveransen. Det är extrem komponentbrist just nu. | |
Om det blir en faktor för tidigare leverans så är det förstås tänkbart. Vi får väl se när det kommer prel leveransdatum. mvh Anders |
|
Det är en faktor för leverans. Det borde din säljare haft koll på. | |
Vi pratade faktiskt inte om den aspekten, jag tänker att vi får ta upp frågan när det ens blir prel leveransdatum. mvh Anders |
|
Enligt konfiguratorn så kan man få inställningsmöjligheter på passagerarsidan förutsatt att man betalar extra och inte nödvändigtvis vill ha alcantara-klädsel. (Kräver ett dyrare klädselval ...) | |
Någon som har erfarenheter av perforerad sensatec som klädselval? Verkar som det ska vara bra grejer numera.. | |
En fundering kring i4. Jag kör själv BMW el-hybrid och tokgillar elläget (kör så mycket som möjligt i det). Men jag förstår inte varför jag skulle byta til en i4. Nackdelarna är allt för stora och betydligt tyngre än fördelarna). Hur gör man med semestern till kontinenten eller annan långkörning? Känns som man blir väldigt begränsad i sin räckvidd. Laddstationer är fortfarande alltför sällsynta. Varför lägga +300' jämfört med en laddhybrid på något som fungerar sämre i realiteten (eller är det bara förmånsbilar)? Min nästa bil blir säkert en el-BMW men utvecklingen måste komma längre (och priset mer realistiskt). |
|
Tvärtom. Du åker i praktiken hela tiden runt i en dålig elbil som släpar runt på en drivlina som nästan aldrig används. Varför ska man göra det? Ladda gör man nattetid, det är bara dieselgubbar som tror att det är ett praktiskt problem att det tar lång tid att ladda. De 10 kanske snabbladdningar man gör per år (max, jag summerade till 2st förra året och då har jag halva räckvidden mot i4) kombineras med att äta, eller så gör man ett 20 minuters stopp bara för att komma fram. Vecka 7-8-9är det dock katastrof i Sverige. Det funkar inte när alla ska ladda samtidigt på samma vägsträcka. Alla andra 49 veckor är trafiken tillräckligt jämnt fördelad för att laddarna ska vara tillgängliga. |
|
Man skall kunna ladda där man normalt parkerar för att det skall vara ett alternativ. Det gäller EV och i ännu högre grad PHEV. Motormännen har tydligen en vision att det inte bara skall vara villaägare som skall kunna köra på el, men det verkar de vara ensamma om. | |
@Löwet...för 300' ser jag inte problem med att släpa runt på en ICE som dessutom gör att jag har "obegränsad" räckvidd. Den dagliga körningen kör jag på el. Visst laddar man hemma på natten men det löser ju inte räckviddsproblemet. Har hänt jag kört 120 mil på en dag. Det är väldigt svårt med en bil med 40 mil (30 mil på vintern?...och ännu mindre i motorvägsfart). Vi är inte direkt översvämmande med fungerande snabbladdare....och hur snabbt laddar en i4? Skulle vara kul att höra hur de resonerar som beställt en i4. |
|
Firren, jag var tämligen generös med tillvalen och körde på supercharged. Här är konfigurationen som den är nu. Länk |
|
@3ska: Det kostar inga 300k extra. Möjligt att UTGIFTEN är högre men på en treårsperiod så är kostnaden inte på några sätt 300k högre. Vet inte vad du räknar, men en i4 mot en x5 45e så finns inte en chans att kostnaden ens blir högre längre. | |
Med den obetydliga prisskillnad som finns jfr elhybrid så får man prestanda och körkultur i en annan värld, 545 hk och 790 nm! Vad levererar elmotorn i elhybriden? 70 tkr miljöbilsbonus på det. Inom närmaste tiden förväntar jag mig att infrastrukturen byggs ut för publika laddstationer förstås, det vore väl märkligt om inte detta kommer ske med god tillväxttakt kommande år när alltfler elbilar säljs på marknaden. | |
Testade att speca en med utrustning likvärdig 330e x-drive sedan som en i4m50. Prisskillnaden inkl bonusen och den rabattsats jag fått blev 78 tkr till 330ns fördel. Med detta känns 330n riktigt dyr, eller är det i4an som är ett fynd? ;) | |
i4 är ett fynd skulle jag säga. Räknade du med ~30 tusen i straffskatt också? Det går fort att räkna hem en elbil idag - om man jämför med någorlunda motsvarande bilar, förstås kan en bil med halva effekten fortfarande vara billigare. | |
Tänkte inte på straffskatten :) | |
Det är inget "staffskatt" på en 330e. Dessvärre sker är det ingen fungerade utbyggnad av laddnätverk. Se fiaskot Ionity som de stora tyska tillverkarna står bakom. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.