AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
113.563

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 18 av 58
Ru
88
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
För den som vill läsa om sin kommande I4 finns det manualer på engelska att ladda ner här; Länk

Happy reading!

Hej. Jag är ny på forumet. Har gjort beställning på en i4 40 23/juli. Fortfarande ingen besked om leveransen.
Enligt BMW i Gbg bilen kan komma i april eller maj om den tillverkas februari. Om tillverkningen blir senare då kan det hända att jag behöver vänta tills juni. Nu undrar jag om man kan flytta fram leveransen så att jag få moddel 2023.
Är det någon av er (som har gjort beställning i tidig fas) som har fått annan information om leveransen?
Visa användare
1.778
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Beställde i Sept -21 men har inget besked ännu. Börjar bli irriterade på det, ärligt talat. Man vill inte missa möjligheten att få tillbaka 70.000kr, men då krävs leverans och registrering av bilen innan Juni 1 2022.

BMW får sätta fart nu, man ska inte behöva vänta närmare ett år för att få en bil.
Jag beställde 14/6 och har heller inte fått info, helt dött. Jag har heller inte fått ändra min beställning och behålla min produktionsplats, utan min säljare säger att det inte går med hänvisning till tyskland... så jag kommer nog avbeställa bilen. Jag har kört Tesla sedan tidigare och varit besviken på deras kommunikation, men inte trodde jag att BMW skulle vara ännu sämre. Riktigt besviken. Initialt sa min säljare att min bil låg för produktion i November med leverans i Januari.
Helt sjukt att det tar sån tid och jag kan hålla med om att BMW är usla på att kommunicera leveranstiden.
Hos BMW USA kan man ju följa leveransen på webben, märkligt att det inte går i Europa.
Komponetbristen och Coronakriser spär så klart på leveranstiderna.

Om man inte skriftligt blivit lovad en lev.tid vid beställning har man inte mycket att komma med. Vet själv när jag tröttnade på utdragen leverans och fick svaret "Det går bra att avbeställa om du inte vill vänta".

Så man har dessvärre inte mycket att komma med. Vänta eller avbeställ är den bistra sanningen.

Verkar konstigt man inte får ändra sin beställning. Brukar komma ett mail..."nu är det nära kanske du vill komplettera med mer utrustning?"
Ba
375
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Man kan alltid ändra beställning fram till en kort tid innan produktion, och man förlorar inte sin plats i kön.

Mycket märkligt och felaktigt uttalande från vissa säljare, undra varför?

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Undrar om det går att flytta fram leverans några månader så att man få 2023 årsmodell? Känns inte okej att få bilen leverarat i juni/juli.
@EV1...varför ringer du inte säljaren och frågar?

Det du kan få här är gissningar.
Min gissning är att den inte går att flytta. Då får du nog avbeställa och beställa en ny.

Men varför detta intresse för en 2023? Det lär ju inte vara några ändringar.

Håll tummarna du får den i juni så kan du njuta av bilen under sommaren!
Ska3 - Helt rätt att jag borde prata med säljaren. Jag kommer ringa honom nästa veckan när han är tillbaka till jobbet.
Jag tänker att andrahandsvärde blir inte samma när jag ska byta bilen igen.
Avbeställning kostar säkert en hel del och dessutom jag gillar billen så det blir säkert att ha tålamod och vänta.
16.263
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Säljaren kan påverka väldigt lite och vet ingenting om leveranstiden förrän bilen har en produktionsplats i fabrik.

När det gäller ändring av en bil och behålla produktionsplats brukar det gå att ändra utrustning ganska länge.
Ba
375
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
@Löwet, visst är det så, har själv ändrat spec dagar innan "stängt" före produktion.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
em
536
emilsson
i4 M50 -22
Den information jag fått är att Sverige får reda på sin tilldelning "i början av februari", ÅF bör kunna lämna mer besked efter det.
Visa användare
7.650
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Just nu skulle iofs jag vara lite extra försiktig med att vänta till elfte timmen med att ändra i specen. Har man otur så är de extra tillvalen något som är restnoterade eller saknas helt. Då kan tillverkningsplatsen bli försenad tills delarna finns på plats. Eftersom det just nu verkar vara brist på både rattvärmare och ljudsystem så skulle jag nog försökt speca ihop rätt bil från början och inte hålla på och ”klydda”.
Apropå väntetider är egentligen inte 1år exceptionellt för en populär modell. Det var liknande ledtider när förra X3, Q5 samt Porsche Macan var nya. Även om det är en klen tröst om man blivit lovad något annat av säljaren.
Vet inte om BMW hanterar detta annorlunda i år, men att man har beställt extrautrustning (från början) betyder tyvärr inte att bilen levereras med det ..
Visa användare
50
zaqqe
bmw 540 iA touring 2018
Hej!

Jag har en 2017 330 E sedan, när jag laddat batteriet under natten stående

i ett varmgarage då kan jag köra på enbart ström, på eftermiddagen när jag ska åka hem och det är imellan -9 till -17 så kan jag inte köra på enbart ström, får ett medelande att jag kan göra det när batteriet är lite mer uppvärmt.

vågar man köpa en i4 ifall man bor i Sundsvall?

kommer bilen att starta


da
1.976
danielb
I4 M50 -24
ja, du ska nog räkna med att du kommer kunna använda din I4 även i minusgrader. Förmodligen har BMW testat bilarna för detta.
Ve
1.225
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Går inte att jämföra en äldre hybrid med en elbil.

Ibland tror jag hybrider gör mer skada än nytta för folk som funderar på elbil.

En hybrid har så litet batteri och saknar ofta självuppvärmning vilket gör att det inte går att använda när det är riktigt kallt. För att inte tala om att batteriet nästan alltid behöver laddas.

En elbil är betydligt lugnare att ha. Laddar våra 1-2 ggr i veckan till vardags. Alltid varm och skön kupé, supersnabb förvärmning osv.
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hybriderna har ju också en kall fossilmotor att ta hänsyn till. Så ibland i kyla handlar det ju om att den motorn behöver gå för att få upp en drifttemperatur, då de återkommande start/stoppen inte ska göra onödig skada.

Så är det kallt så kan bilen ge ett enklare meddelande till föraren "hybridläge ur drift" men då tänker man kanske inte att det är fossilmotorn som mår dåligt av hybridläget. Har bilen stått i varmgarage så kommer ju inte fossilmotorn vara -10-20 direkt. De volvohybrider jag kört har ofta haft så att motorn kickar igång trots gott om el, efter dialog där så är svaret att ICE-motorn behöver värmas, inte elmotorn som har problemet. Just den här utmaningen försvinner med ren elbil.
Ba
375
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
@Verdi2/Grelle: Håller med om att en elbil givetvis är bättre än en laddhybrid när det t.ex. är kallt.
Men för mig som kört sådana i 5 år nu, så har det hänt totalt 3 ggr att det varit för kallt för batteriet, men efter max 2 km så gick elen in. Så det har inte varit ett problem för mig.

Så att det skulle göra skada med en laddhybrid håller jag inte med om. Det har passat vår körning perfekt, och har tankat flytande bränsle ytterst sällan.




Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.