AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
116.134

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 17 av 59
16.284
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis, eller en vansinnig administration som jag inte tror det finns beredskap för. Skicka in varenda köpesavtal liksom.

Jag misstänker att vi nu kommer få "Swedish Edition" på bilarna för 699.000kr med exakt 0 utrustning och resten som tillvalspaket. (Åtminstone de tillverkare som har en stark svensk organisation som kan få fram sånt.)
Ve
1.312
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag tror framtiden stavas privatleasing. Såg att Bilia erbjuder billigaste XC40 Electric för 3999:-/mån. Visserligen milbegränsat och utan försäkring men vilket bilköp kan tävla med den kostnaden?
16.284
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den kostnaden är dock baserat på miljöbilspremien så taket kvarstår oavsett finansieringsform förstås.
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den mesta av nybilsförsäljningen i USA är privatleasing så det är väl påväg hit också, är väl bara en tidsfråga innan det tar ordentlig fart. Se bara I3 tråden med CS-erbjudande att privatleasa en I3a.
Mvh
Asken
16.284
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
70% av försäljningen av elbilar till privatpersoner är privatleasing i Sverige idag.
Det ska bli intressant att se vad privatleasingpriset hamnar på för i4. Jag misstänker att det är där det kan finnas stört möjlighet till bra priser som privatperson, eller?

16.284
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om BMW finans vågar garantera ett bra restvärde så blir kalkylen mycket bra eftersom man periodiserar miljöbilsbonusen på 36 mån dvs runt 1400kr/mån betalas av staten (räknat på 50k bonus).
em
536
emilsson
i4 M50 -22
Var precis ute på en provkörning av en M50, ångrar inte min beställning. Mycket trevlig, våldsamt kvick.
_p
638
_pancho_
BMW M2 F87 Man, track -17
BMW M3 E46 SMG, track -02
MB GLE350DE -21
Tesla MYP -22
Var kan man provsitta den?
Ru
90
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
@ _pancho_
Det cirkulerar ett antal provbilar mellan återförsäljarna. Inget man annonserar, utan det gäller att höra sig för om och när det finns möjlighet till provkörning.

Jag hade min 530e inne på service i måndags och passade på att fråga min säljare om status på leveranserna. Inget nytt ännu - i början av februari skall BMW i Sverige få reda på sin tilldelning för året och sedan börjar fördelningen utifrån det.

När jag frågade om när det kunde finnas en bil för provkörning, så visade det sig att det fanns en M50 tillgänglig under en del av dagen. Så det blev en dryg halvtimmes provkörning senare på eftermiddagen.

Som emilsson skrev "Mycket trevlig och våldsamt kvick". Jag ångrar inte heller min beställning, även om det "bara" handlar om en Edrive 40.

Det jag tar med mig är att det kommer att ta ett tag att lära sig Idrive 8. Och jag störs av den kantiga hastighetsmätaren som är jäkligt svårläst, fast hastigheten även står i siffror. En rund visartavla är överlägsen - det borde inte vara rocket science att få till den som ett alternativ när man ändå har en hel bildskärm att leka med! Något för oss "Old school, die hard petrolheads"

My two cents
da
1.976
danielb
I4 M50 -24
Angående runda mätare så kommer du aldrig titta på den med tanke på head up displayen. Skulle kunna släcka mitt mätarhus och skulle inte sakna det.
Ru
90
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
@ danielB;

Eftersom jag inte har beställt någon head up display så är det fortfarande mätarhuset som är aktuellt för min del! Kalla mig gammalmodig...

Hade det gått att få en analog visartavla i displayen i rutan hade jag kanske varit intresserad, men i head up displayen presenteras ju bara en siffra för hastigheten. I ergonomiska test vinner visartavlan över digital visning i snabbheten att läsa av, därför föredrar jag visartavlan.

My two cents.
Tänk på att det är svårt att se i en HUD med polariserade solglasögon som ett exempel. Man ser i princip inget alls. Jag valde bort HUD till min E-tron av "snålhet" men saknade det direkt i början, då jag har det på min X5. Men idag, efter fyra månader, så tänker jag inte på att den saknar det. Så mycket är en vanesak skulle jag säga, även om jag också säkert är en hel del "old-school".

/Anders
Gällande den digitala instrumenteringen så fattar jag inte varför BMW gör den mer anpassningsbar. Det går mig veterligen inte att göra något i den varianten som sitter i bilar med iDrive 7, åtminstone inte i min bil. Man tycker att det vore en smal sak att ha alternativet att bygga sin egen vy med olika mätare och/eller färger. Nu blir man "påtvingad" det som hör till körläget.

Är det lika illa i i4/iX?
Ru
90
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
@ Müllweiser;

Utan att veta gissar jag att det är så illa även i i4/iX. Någon som vet säkert?

Däremot borde det inte vara så svårt att ta fram och erbjuda några alternativa vyer om BMW är villiga att göra det. Man skulle ju t.o.m. kunna ta betalt för nedladdning av alternativa vyer...

My two cents
Ba
376
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
@Rule Germania, du har PowerPost!

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Snart februari och fortfarande inte ens estimerad leveransdatum. Någon mer som börjar bli less?
@Müllweiser, ang iDrive7 och körläge så har jag min M440 inställd på att alltid visa varvräknaren och då har även hastighetsmätaren de små strecken (som den inte har i sportläge. (Använder inte EcoPro, så där vet jag inte om den ändå visar Power/Regen.) Men jag håller med om att nå't högt betyg, om ens något, i ergonomi har konstruktören inte.
@bmw21 Då är det väl mer en laddhybridsbegränsning kanske. Jag ser exempelvis bara varvräknare och motortemp i sportläget i min 330e.

Rent allmänt borde man ha alternativet att kunna skräddarsy sin instrumentering och koppla det till en förarprofil och/eller individuell körlägesprofil. Hade varit väldigt snyggt att kunna göra det på sitt Connected-konto i en webbläsare från en dator som sen synkas med bilen. Lite på samma vis som att man kan bygga sin bil på bmw.se.
16.284
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
i4 50 klarar sig bra men får till slut stryk av Porsche Taycan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.