|
Inlagd av |
Fråga |
5.766 st
2021-11-25 17:52
Anmäl svaret
|
Tack för länken, sjukt svårt att välja färg! Lätt att köra svart/svart och 20" på "säkerhet" men finns många. Men min dotter röstade på Port blå :-)
För övrigt har jag en Audi E-tron Navarrablå som är sjukt snygg och väcker väldigt många fina kommentarer hos omgivningen, så blå är nog favoriten ändå. Men Port blå. Hade Tanzanit blå på 545e men den ledsnade man lite på.
/Anders IP: ...[.86.197] |
336 st
2021-11-25 18:15
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw x1 28i x-drive BMW i4 M50 (G26) 2022
|
Är det någon som har koll på om regeringens nya beslutade budget för 2022 från oppositionen betyder att miljöbonusen kommer kvarstå för i4m50? För förslaget att lägga en brytnivå på 700 tkr var ju ett förslag från MP inom sittande regerings budget. IP: ...[170.175] |
287 st
2021-11-25 19:29
Anmäl svaret
|
Gränsen för miljöbonus kommer ligga kvar. Finns ingen rimlig anledning att ta bort den.
Enda skillnaden för bilister är skattesänkningen med 50 på bensin och diesel.
Det är i grunden samma budget som tidigare dock med några enstaka tillägg. IP: ...[214.159] |
534 st
2021-11-26 19:19
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
325i T -08
|
Bara att vänta på något gott.....
[LÄNK]
Har provkört iX3 och Kia EV6.
iX3 endast för att känna på BMWs teknik vilken funkade bra.
EV6 var trevlig att köra men premiumkänslan infann sig inte.
Törstig i högre hastighet och problem med värme/kyla för batterierna har man läst.
IP: ...[.26.219] |
370 st
2021-11-26 22:32
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
|
Rule Germania: Jag är också på G med en i4/40, men funderar på om jag kommer att sakna den underbara komforten i min 530e, den bästa bilen jag haft.
Så jag är inte helt 100 på att jag byter, t.ex funderar jag på hur tyst och komfortabel den är, och om man ska välja 17" för att få den tystare. 18" snyggare men bredare bak brukar bullra av erfarenhet.
Kanske kan prova en på ebilsmässan i Göteborg nästa helg. Hur tänkte du?
Lennart Bornhall
BMWCS #1085 IP: ...[.126.18] |
1.754 st
2021-11-27 20:34
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022 (såld) BMW iX3 (G01) 2023
|
Sååå... Vad tror ni chansen är att man kan få i4an att låta som en Tie fighter i sport boost-läget? IP: ...[245.103] |
79 st
2021-11-28 02:14
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G26 I4 Edrive40 -22
|
@Bavaria1;
Det är sant att vi har en väldigt komfortabel bil i 530e. Bortsett från den F10 530 D jag hade innan, som hade en fantastisk motor, både snål och snabb, så är 530e´n också den mest komfortabla bil jag har haft. Nu närmar sig min 4,5 år och kommer snart att passera 10 000 mil, så suget efter något nytt gör sig starkare.
Jag har övervägt en 545e av två skäl, dels den längre räckvidden på el jämfört med min "första generations 530e", och dels att ha tillgång till en sexcylindrig motor igen. Ljudet, kraften och körbarheten...
Men min slutsats är att det är för mycket pengar för två cylindrar till, dessutom tycker jag bilen har förlorat i utseende på "mid life uppgraderingen". Varken strålkastare, bakljus eller instrumentpanel har blivit snyggare i mina ögon.
Så därför har jag istället beslutat gå all in på eldrift med I4:an. Jag har inte något behov av någon SUV, så IX3 eller IX är ointressanta för mig. Däremot erbjuder I4 det mesta jag är ute efter. Bland konkurrenterna så går Tesla M3 bort pga undermålig ergonomi. Att leta efter vitala funktioner som vindrutetorkare långt ner i menyer går bort, och att inte ha hastighetsinformationen rakt framför sig i en vanlig display eller HUD anser jag vara direkt farligt för mig som har progressiva glasögon. För att se och läsa på mittskärmen måste jag vrida huvudet bort från vägen/trafiken vilket är helgalet. Annars har jag stor respekt för Teslas teknik och framförallt laddnätverk.
Återstår Polestar 2. Den ligger närmare vad jag kan tänka mig. Men av datasäkerhetsskäl jag väljer bort google så mycket jag kan, och därmed går också Polestar (och Volvo bort). Att bilen är byggd i Kina ser jag inte heller som någon fördel. Kinesisk kvalitet kan vara bra om den övervakas minitiöst, men jag är ändå tveksam och litar av erfarenhet mer på tyska tekniker och arbetare. Sedan känns frakten från Kina som att gå över ån efter vatten - inte helt miljöoptimalt.
Åter tillbaka till I4. Kommer den komfortmässigt att leva upp till samma standard som 530e? Jag har försökt att speca färg, hjul och inredning så nära mitt ideal som möjligt . Hellre engelsk herrklubb än sportigt vad det gäller utseende. Jag har valt 18" fälgar, då erfarenheten säger att ju större fälg -desstå lägree däcksprofil och ju stötigare blir färden. Med våra svenska vägar vill jag prioritera komforten och väljer därför hög profil och väljer bort stötiga sportchassien. Även om det skulle vara kul att köra på bana så har det aldrig hänt i praktiken...
Baserat på de videor av testkörningar jag har sett, och tester jag har läst är jag tämligen övertygad om att körbarhet och väghållning kommer att vara jämförbar med G30.
IDrive 8 kommer nog att vara en utmaning att lära sig, och jag kommer nog att sakna de fysiska knapparna till klimatkontrollen. Men det får man väl leva med.
En sak jag saknar är inbyggd CD-spelare med lagring på hårddisk. Jag har en ganska stor CD-samling och föredrar den högre ljudkvaliteten av att läsa CD-formatet direkt istället för att streama via mobilen. Dels innebär det en onödig kostnad efter som jag redan har köpt rätten till musiken, och dels så kräver det mobiltäckning för att inte tappa strömningen. Försök med det i det inre av Småland eller Norrland. Till och med på den mil jag har till jobbet i Helsingborg tappar jag mobiltäckningen på en sträcka. Nu hoppas jag kunna "eftermontera" en extern CD-spelare och integrera den i bilens anläggning via USB. Så kan man göra i en del andra modernare BMW där CD-spelaren har försvunnit, men jag har inte fått konfirmerat att det går att göra i I4:an.
En sak jag kommer att uppskatta är ett större och mer åtkomligt bagageutrymme. Det är snålt och lågt i 530e, så där är I4 en förbättring.
En viktig aspekt är kupéutrymmet. Jag har provsuttit den nya 4-serie Grand Coupén som introducerades den 13:e november, och som är nästan identisk med I4. Baksätet (som det sällan sitter någon i) är klart trängre, med lite kortare benutrymme, lägre takhöjd och lägre sittposition. OK för att ta med sig några kollegor i fram och tillbaka till lunchrestaurangen. Men kanske inte så kul på långresa.
Återstår förarplatsen och passagerarplatsen som är de som verkligen räknas. Mitt intryck är att de också är trängre, främst på bredden. I4:an motsvarar ju egentligen en 3-serie-bil. Man sitter också lite lägre, vilket gör i och urstigning lite jobbigare för oss som inte är 25 längre. I övrigt OK. Kommer man att uppleva det som en stor försämring? Tveksamt...
Men Du får väl som sagt provsitta själv!
Jag har beställt Canberra Beige klädsel och Ash grey high gloss träpaneler vilket ger den där "herrklubbsinredningen" jag eftersträvar. Ljus klädsel är opraktiskt om man har små barn, men väldigt snyggt i mina ögon och barnen är utflyttade sedan länge. Något som stör mig lite är att alla mina tidigare BMW har haft äkta läder, men nu finns den beiga klädseln bara som Sensatec konstläder. Återstår att se hur den fungerar i praktiken.
Det är väl en eftergift för att vara politiskt korrekt, men vissa färger finns fortfarande som äkta läder, och jag kan tycka att det borde vara upp till kunden att bestämma.
Det blev långt det här! Summa summarum så är I4 en 4-seriebil och inte en "fünfer". Jag ser fram emot att köra helt elektriskt och hoppas kunna trivas med bilen. Om inte så får det väl bli en I5:a om drygt två år.
Berätta vad Du bestämmer Dig för!
My two cents.
IP: ...[122.194] |
336 st
2021-11-28 11:41
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw x1 28i x-drive BMW i4 M50 (G26) 2022
|
För min del väljer jag annan väg, sportigt men ändå rent och elegant val av min m50, men vill ha god komfort så står mellan det prekära valet 18-tum original eller att gå för utseende med 19-tum. Som det ser ut nu väljer jag Brooklyn grey med svart perforerad sensatec. IP: ...[170.175] |
370 st
2021-11-28 12:39
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Rule Germania:
Tack för en otroligt bra och heltäckande analys, som jag helt håller med om.
Kommer att testa stolarna i en 4:a i närtid, det blir de som får avgöra om det blir en i4:a eller inte.
I övrigt har jag specat mineralvit, har det idag och älskar kulören, invändigt troligen någon typ av läder, kanske Cognac.
Och väljer bort all typ av Sport för att öka komforten. 18" blir det också, även om jag inte gillar bredare bak
Återkommer i veckan med vad beslutet blir!
Lennart Bornhall
313 st
2021-11-28 19:41
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540ix G31
|
Bra beskrivning hur du resonerar @RuleGermania
Det kändes också att det är anledningen till att det blir svårt att välja en i4, trots att den är otroligt läcker.
Att gå från "G31 komfort" till en lägre o trängre bil blir svårt...
När kommer i5 månntro? :)
Däremot, varför skall du streama musiken? konvertera cd skivorna och lägg in dom på ett USB minne alt bilens HDD
Nåväl, en provkörning kommer det bli när den dyker upp för att vara helt säker. IP: ...[221.189] |
1.754 st
2021-11-28 20:02
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022 (såld) BMW iX3 (G01) 2023
|
Har i4 inbyggd hårddisk? Hur stor isf? IP: ...[245.103] |
502 st
2021-11-28 21:18
Anmäl svaret
|
En gissning från min sida, men möjlighet till att lagra musik på bilens HDD togs bort redan på G2x (iDrive 7) från och med årsmodell -21. (Min M440i -21 kan läsa in spår (MP3)-informationen från USB-anslutna minnen och göra "shuffle" på olika sätt, så jag är ändå nöjd.
Har i4 också 2 USB-portar fram (USB-A vid mugghållare och USB-C under armstödet)? IP: ...[149.165] |
81 st
2021-12-03 15:58
Anmäl svaret
|
Vad har ni fått för uppskattad leveranstid på I4 M50? Får olika svar ifrån olika handlare. Allt ifrån Mars 2022 till Q1 2023... IP: ...[.26.120] |
362 st
2021-12-06 13:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M240i/6 -17
|
Provkörde i4M50 i fredags och herrejösses vad den gick! Ljudet (Hans Zimmer) i Sport+ är beroendeframkallande :)
Välbyggd och solid i motsats till IX som kändes billig/prototypig på sina ställen. IP: ...[4.132.4] |
1.953 st
2021-12-07 10:33
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
I4 M50 -24
|
Är det någon som har uppfattningen om vad försäkringen på en M50 kan tänkas bli? Kommer den räknas i samma klass om en M4/M3. Helförsäkrade Teslor verkar kosta multum, medans utan vagnskadan (första tre åren) hamna runt 5k. Ska man räkna samma på samma i sin TCO kalkyl? IP: ...[178.187] |
370 st
2021-12-07 11:37
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Provkört och klart!
I söndags blev det besök på elbilsmässan, härligt att se, känna och prova i4an IRL även om de inte hade någon 40a.
Visst är den något trängre invändigt än min G30, men inget dramatiskt trångt.
Stolarna i dem är också helt OK, vid provkörningen, en kort sträcka iofs, upplevdes den också som minst lika tyst som femman.
Så nu är det beställt och klart och vi föll pladask för San Remo grön med Cognac (Sensatec) som ju fanns i montern.
Nu börjar en lång väntan tiil april eller nåt...
Men har en fråga till gruppen, tänkte behålla mina vinterhjul, Multieker 619, 18x8, ET 30, 5/112 och navdiameter 66,7.
Detta då jag tror att de passar på i4an som lär ha samma fälg som 4 serie gran coupe.
Och 4 serien har samma ET, bultcirkel och nav, men har inte fått det helt konfirmerat, någon som har koll?
Lennart Bornhall
636 st
2021-12-07 15:41
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla MYP -22, BMW M2 -17 (trackday)
|
Någon som vet om kan kan provsitta I4 i stockholmstrakten ? Behöver se hur högt man kan komma i sätet för sambons skull IP: ...[230.200] |
287 st
2021-12-07 18:04
Anmäl svaret
|
@Bavaria1 i4 har ET 36. IP: ...[214.159] |
17 st
2021-12-07 18:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3-19 BMW iX xDrive40 -23
|
danielb med flera.
Finns ju en bunt med i4:or registrerade i Sverige så det går att kolla försäkring. Jag kunde få pris via ICA försäkring och BMW original. Resterande bolag kunde jag inte få pris online hos. Kanske funkar nu, var några dagar sedan jag testade.
Lista på i4:or.
[LÄNK] IP: ...[136.156] |
370 st
2021-12-07 18:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
@Ska3: Intressant, då jag söker så har i4/40 ET30, var ser du detta?
Lennart Bornhall
|