|
Inlagd av |
Fråga |
7.598 st
2021-10-13 23:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
992 GT3 -21
|
Jo det förstår jag men bottenplattan är ju ändå såpass ny att den borde vara förberedd för mycket mer än hybridisering kan man ju tycka…
Personligen förstår jag att många väljer i4 framför Model3, lyxkänslan är viktigare än välbefinnandet trots att Teslan vinner i excelarket. IP: ...[.22.250] |
1.004 st
2021-10-14 10:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Är nog kanske svårt att göra en generell bottenplatta som är bra på allt. Det blir ju en kompromiss hur man än vänder och vrider på det. Ta t ex den, för elbilar, onödigt långa och outnyttjade huven på i4. Var är det där under liksom? Borde finnas gott om plats för förvaring tycker jag.
Jag har svårt att komma ifrån att i4 hade kunnat vara så mycket bättre om de bara utvecklat den som elbil från grunden som de gjorde med t ex i3 och nu även med iX. i4 är fortfarande en jättefin bil och så men det är ju uppenbarligen en kompromiss med tydliga nedsidor tyvärr. Nog borde det finnas plats för åtminstone laddkablar under huven (vilket är praktiskt när bilen är fullpackad där bak) och nog borde den väga under 2 ton med tanke på den modesta storleken?
Beror lite på vad man ska ha bilen till också som sagt. Ska man mest köra i närområdet så spelar det ju ingen roll att man inte har så bra laddnätverk t ex. Och visst är i4 mer praktisk med halvkombilucka.
Kort sagt. Jag vill verkligen gilla i4 men jag tycker inte den når riktigt ända fram tyvärr.
Dock älskar jag att BMW har modet att bygga en Gran Coupe med åtminstone lite sportiga attribut istället för ytterligare en av alla jäkla el-SUV:ar som tillverkarna envisas med. IP: ...[.44.211] |
1.124 st
2021-10-14 11:36
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla MYP 2023 MB CL 500
|
Nu har jag ju bara kört model 3 LR i 3 veckor. Men det är ingen premiumkänsla. Kul bil ja det är det och många smarta lösningar och det känns som man gått upp ett steg teknikmässigt (allt sköts via en skärm och få knappar och spakar). Men som Verdi skrev ovan regnsensor är riktigt dålig, längden på stolsdynan stör jag mig på, lika så den hårda plasten vid b-stolpen som jag slår i med armbågen (då är jag bara 182cm). Tycker samtidigt att om nu Bmw väljer att göra en bil mot Model 3 att de inte lyckas få en bättre spec så de även vinner i excel, sedan är det lite otur med det nya miljöbilsreglerna. Håller med i mycket om vad Verdi skriver om i4:a ovan. IP: ...[.161.50] |
1.958 st
2021-10-14 13:05
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
I4 M50 -24
|
BMW's riktiga plattform för el för 3/5/7-serien kommer väl först i nästa generation, där 7-serien är först ut. I4 är nog lite snabbfix för att få ut nått på marknaden, men jag attraheras grymt mycket av den trots allt. Min plånbok inte så mycket. Svårt läge när det eventuellt blir bilbyte nästa år. Angående problem med laddning så gäller det väl alla elbilar förutom Tesla och är inte direkt något unikt BMW-problem. IP: ...[178.187] |
1.004 st
2021-10-14 16:19
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
[LÄNK]
i4 M50 är snabbare 0-200 än Tesla Model 3 Performance, Audi E-Tron GT och Porsche Taycan 4S.
Det är faktiskt lite bättre än jag räknade med. IP: ...[.44.211] |
1.004 st
2021-10-14 16:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
2022 BMW i4 M50 First Drive Review: Surprisingly Good
[LÄNK] IP: ...[.44.211] |
1.767 st
2021-10-14 18:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022 (såld) BMW iX3 (G01) 2023
|
Intressant Verdi. Sjukt egentligen att EV-bilarna har sådan prestanda. Jag tror inte min fru riktigt kan ta in vad det innebär. Typ, tja den verkar ganska sportig och snabb. Det blir nog bra med det..
Själv är man van vid slöa ICE-bilar (ja, även de flesta sportiga ICE-bilarna är slöa) och snabba motorcyklar. Att en "vanlig" bil kommer till 100km/h på ca 3.6 sek (se Carwow) är inte långt ifrån vad man klarar på en sporthoj. Om man får till en bra start.
Skillnaden är att i EV kan man sitta i mjukisshorts och nätbrynja och lojt kolla på hastighetsmätaren.
Nya tider.
Kanske kommer man till slut tröttna på moppen.. IP: ...[5.12.10] |
1.767 st
2021-10-14 18:17
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022 (såld) BMW iX3 (G01) 2023
|
För övrigt håller jag med om era analyser. Tesla är på papper "bättre" men när jag klämt och kört infinner sig inget habegär. Den är funktionell men inte refined. Där hoppas/vet jag att BMW är premium (relativt) och har viss garanterad kvalitet och upplevd lyx. IP: ...[5.12.10] |
1.767 st
2021-10-14 18:17
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022 (såld) BMW iX3 (G01) 2023
|
Hur många års garanti är det på batteri-delen på i4 M50? IP: ...[5.12.10] |
520 st
2021-10-14 18:49
Anmäl svaret
|
@qsacage: Ändrar inte något i sak, men Mat i Carwow mäter i Miles, så det var till 60mph (inte 100km/h). IP: ...[149.165] |
1.004 st
2021-10-14 20:02
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
100 km/h är 62 mph så man brukar få lägga på en eller ett par tiondelar för att få 0-100 siffran.
Min Model S är för övrigt ungefär lika snabb till 100 som i4 M50 men det ser ut som att i4:an är ganska mycket snabbare till 200. Om man nu är lagd åt det hållet. :) IP: ...[.245.14] |
1.810 st
2021-10-16 17:01
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G21 M340i -21
|
M50 väcker habegär. Mer än jag anat. Och det kommer från ett petrolhead. Åkte med brorsans I3 idag och i stadsmiljö är den klockren. I4 lär även leverera riktigt fint på motorväg. Känslan är rätt go I elbil. Tyst och med grym respons. Baksidan denna gång var att vi fick testa laddupplevelse också. Inget stort problem en dag som denna men det var först på andra försöket vi hittade en snabbladdare och efter tre försök med en ny app fått igång laddning. Men åter, inget stort problem i vardagen när man laddar hemma för det mesta eller har laddare överallt som i Stockholm. Framtiden är iaf ljus och jag gissar att det blir elbil för mig nästa gång. IP: ...[.223.72] |
89 st
2021-10-17 17:29
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i3s MB GLC
|
Ser bra ut i testerna, den är som sagt dock löjligt tung och visst är det en effekt av att det inte är en ren elbilsplatta. Dåligt med kommentarer kring räckvidd, hade var skoj att höra mera om det, om nån sett något bra så fram med de tack.
Vad gäller jämförelsen med Tesla så hade jag beställt en Y performance som aldrig kommer. Kändes modern för 1,5 år sedan då man beställde....nu lite ifrånsprungen. Med tanke på hur dåligt skött mina försök att avboka den bilen och de amatörmässiga människorna jag till slut lyckade få tag i så känns det riktigt bra att slippa dem framgent! IP: ...[.71.124] |
1.958 st
2021-10-18 08:52
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
I4 M50 -24
|
Två saker att notera angående räckvidden på de tester som nu finns ute.
1. Alla bilar har 20" vilket nästan plockar bort 20% av räckvidden, i konfiguratorn syns det hur mycket räckvidd som försvinner beroende på vilka fälgar som väljs.
2. Att man i alla tester kör höghastighetstester på autobahn i över 200km/h verkar inte vara nått de reflekterar över när de väl är framme och tycker räckvidden är så där. Jag är inget elbilsproffs, men vad jag förstår är hög hastighet döden för alla former av räckvidd. IP: ...[178.187] |
1.004 st
2021-10-18 15:24
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Mossbo,
Är det nåt särskilt som hänt de här åren som du tänker på? Jag tycker det händer förvånansvärt lite.
danielb,
Räckvidden kommer vara helt ok på i4:an. BMW är ganska duktiga på snåla eldrivlinor.
Till sist, stämmer det att man inte får leverans förrän 2023 om man beställer en M50 nu?
IP: ...[.44.211] |
1.767 st
2021-10-18 20:32
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022 (såld) BMW iX3 (G01) 2023
|
Jag har uppgraderat till supercharged. Kunde inte hålla mig. Behåller min plats i produktionskön.
Vet dock fortfarande inget om leveransdatum/kvartal/år.
Någon som vet vad för garanti som ges på batteripaketet? IP: ...[245.103] |
16.112 st
2021-10-18 20:49
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 LR BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
"In addition to the BMW i Three Year Unlimited Mileage Warranty, the high voltage battery is warranted for up to 8 years from the date of first registration, or up to 100,000 miles, whichever occurs first."
Verkar vara samma garanti som i3 IP: ...[.206.49] |
89 st
2021-10-21 21:18
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i3s MB GLC
|
Verdi2, alla större tillverkare har kommit med nya modeller som känns mera uptodate än Tesla y, med liknande räckvidd + att Tesla släpper in andra på deras laddare vid nyår (hoppas jag). IP: ...[.71.124] |
1.004 st
2021-10-21 23:31
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Vilket nyår? Hehe. Elon Musk gillar att snacka. Tror september 2022 har nämnts men ingen vet när och hur. Vilken omfattning? Skulle inte lita på det.
Vet inte riktigt vad du menar med up to date. 800V-laddning? Är ju fint men det saknas ju en jävla massa laddare... IP: ...[.245.14] |
16.112 st
2021-10-21 23:42
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 LR BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
Laddnätverken för alla utom Tesla är ett skämt. Det går inte att snacka bort. Om du väl hittar en laddare som inte är trasig så är det en 50kW laddare och före i kön står 4 Kia med pensionärer i som ska ladda till 100% eftersom de inte har något annat för sig den dagen. Nätverken skriver gärna också att det är 3 laddare på platsen men i verkligheten är det bara 1 CCS 1 Chademo och 1 Typ 2 :/ IP: ...[.206.49] |
|