AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ X-Serien ]

X5 40d 2011E70 "hugger" upp till cirka 20 km/h och vid backning

Visad 424 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg86st
Postad/Inlagd2021-07-18 00:29
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5 40d -11
Jag har problem med att min X5 ofta men inte alltid "hugger" i transmissionen när jag backar ut eller startar från stillastående.
Känslan är att det hugger en gång per däckvarv men inte alltid som sagt men ofta. Dock slutar det att hugga vid runt 20 km/h.
Detta är vid lugn gubbkörning, jag tokgasar aldrig så jag vet inte om det blir värre eller bättre då. Däremot så beter sig bilen på samma sätt och hugger oavsett om det är grus, asfalt eller snö.

Jag hoppas att det kan vara något annat än fördelningslådan.....

Tips på fel och felsökning önskas.           IP: ...[8.231.4]
Antal inlägg86 st
Postad/Inlagd2021-08-23 09:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40d -11
Kan tillägga att det även hugger om jag lägger i neutral och rullar.           IP: ...[234.176]
Antal inlägg1.566 st
Postad/Inlagd2021-08-23 15:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi Q7 2016
Låter inte som typiska symptom på fördelningslådan, brukar visa sig som småhugg vid segdragning på hög växel. Men jag låter det vara osagt om den kan bete sig som du beskriver. Du kan ju testa segdra i säg 80 på högsta växel och se hur den beter sig.           IP: ...[.136.62]
Antal inlägg86 st
Postad/Inlagd2021-08-23 21:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40d -11
Tack för svaret!

Jag drar ofta tung husvagn och då är det ofta segdragning uppför backar i just 80km/h och det uppkommer aldrig då.

Jag har kollat lite mer idag (annars kör alltid frun denna bil) och rycken kan komma upp till cirka 30 men oftast försvinner de vid 20 och det spelar ingen roll om bilen är varm eller kall.
Det kan även rycka vid "motorbroms" och om jag petar in neutral när bilen rullar.
Har provat på en grusplan idag och drar jag på från stillastående så spinner det på alla 4 hjul om det har någon betydelse.

Hur visar det sig om den där motorn till xdrive blir knasig?           IP: ...[234.176]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2021-08-26 09:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5, 2012
Följer tråden!
Jag har samma problem med min X5:a 30d tillverkningsår nov. -11, modellår 2012 som gått 16500 mil.
Lägger jag på vinterdäcken får jag inte "huggen" vid rattutslag i låg fart men med sommardäcken (gissningsvis högre friktion mot asfalten) uppstår problemet. I mitt fall varierar huggen, rullar jag med fullt rattutslag är det inget problem men från stillastående och lite gas med mycket rattutslag hugger det i främre drivningen. Men huggen varierar från lite till mer från en dag till en annan. Märkligt.
Jag har känt på mina drivaxlar fram och de glappar ca 2-3 mm när jag drar de in och utåt mot hjulet respektive in mot motorn. Kan det vara dessa som stökar och gör "huggen"?
Men efter sökning på problemet och ett snack med en verkstad i stan har jag hört allt från att det kan sitta fel fälgar (felaktigt inpressningsdjup eller rulldiametet, etc), slitna drivknutar/drivaxlar, för lite olja i fördelningslådan, fel/trasig fördelningslåda, att tidigare ägaren kört med olika typer av däck/fälgstorlekar som slitigt på drivlinan. Men frågan är vad det kan vara? Någon som känner till problemet och har förslag på lösning?           IP: ...[.12.121]
Antal inlägg23.937 st
Postad/Inlagd2021-08-26 11:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
A och O med x-drive är att hjulen har lika rullomkrets!

Om man har samma däckdimension runt om brukar det ofta inte vara något problem (om man inte kör med extremt olika slitage på däcken eller olika däckfabrikat/modell).

Kör man däremot med bredare däck bak, kan problemen bli stora om man väljer fel däck.
Kör ENBART med de dimensioner/kombinationer som BMW anger OCH använd OEM-märkta (stjärna = BMW) däck då dessa i vissa fall är lite finjusterade rullomkretsmässigt och egentligen ligger lite utanför de angivna dimensionerna som står på däcken, för att få rullomkrets som ligger inom angivna toleranser.

Vissa verkar ha fått bukt med smärre problem med ryckighet och liknande efter att ha bytt olja i fördelningslådan (givet att detta med däcken är rätt).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg86 st
Postad/Inlagd2021-08-26 11:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40d -11
Jag kör med original dimension på sommardäcken men dessa HAR ju något olika rullomkrets 255 fram och 285 bak.
Vinterdäcken har samma dimension runt om och symptomen finns med dem också även om det är något mindre.           IP: ...[234.176]
Antal inlägg23.937 st
Postad/Inlagd2021-08-26 11:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det stjärnmärkta sommardäck?

Hur är slitaget mellan fram och bakaxel?

Är det samma däckfabrikat och modell på däcken?

Mvh
Johan B

Antal inlägg86 st
Postad/Inlagd2021-08-26 12:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40d -11
Nya däck runt om både sommar och vinter.
Stjärnmärkningen du pratar om har inget med att de är speciell jämna i rullomkretsen att göra, det betyder bara att det är ett däck tillverkat av något av BMWs fyra samarbetspartners när det gäller däck.
Men ja, mina vinterdäck är Continental men inte sommardäcken           IP: ...[234.176]
Antal inlägg23.937 st
Postad/Inlagd2021-08-26 12:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt flera olika källor är stjärnmärkta däck i vissa fall finjusterade i rullomkretsen och ligger utanför industristandarden och motsvarande däck i sortimentet utan denna märkning, gällande en given dimension - detta för att få rätt rullomkrets mellan fram och bakaxeln hos just x-drive-bilar...

Sedan innebär märkningen i sig att BMW har godkänt dem utifrån specifikt ställda premisser hos tillverkarna och sedan testat och godkänt dem.
Det finns stjärnmärkta däck från fler än bara fyra tillverkare för övrigt...

Här kan du läsa lite om hur OEM-märkning kan påverka däcktillverkarnas prioritering av däckens egenskaper:
[LÄNK]

Jag tolkar dig som att du köpt däck som inte har den märkningen.
Exakt vilka däck har du och i vilka dimensioner?

Mvh
Johan B

Antal inlägg86 st
Postad/Inlagd2021-08-26 13:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40d -11
Jag bytte till billigaste möjliga kinadäck eftersom jag gick på niten om att mina svindyra Continental (vet inte om de hade stjärna eller inte för jag kollade aldrig) på något vis gjorde så att problemet uppstått.
Det blev dock ingen skillnad varken bättre eller sämre med dessa.

255/50-19 och 285/45-19 tror jag. Original storlek iaf.

Vinterdäcken är 255/55-18 runt om och problemen är med dem också, (kanske något mindre beroende på att dessa körs på snö.)

Har hursomhelst svårt att se hur en ev avvikelse på någon mm kan påverka ibland och inte ibland och bara i hastigheter upp till 20-30.           IP: ...[234.176]
Antal inlägg157 st
Postad/Inlagd2021-08-26 13:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Anläggning av lamellerna i fördelninglådan har väl hastigheten som en parameter?
Jag hittade info om detta i Waterlily's inlägg här : [LÄNK]           IP: ...[149.165]
Antal inlägg1.566 st
Postad/Inlagd2021-08-26 14:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi Q7 2016
Är det inte så att fördelningslådan frikopplas när man rullar? I så fall känns det ju orimligt att den är problemet då den hugger även i neutral.

Oavsett kan det vara en god idé att byta oljan i fördelningslådan, det har botat småryckningar för många.           IP: ...[.136.62]
Antal inlägg86 st
Postad/Inlagd2021-08-26 15:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40d -11
Oljan i fördelningslådan bytte jag i fjol i hopp om att förbättra läget men det blev ingen skillnad.           IP: ...[234.176]
Antal inlägg86 st
Postad/Inlagd2021-08-26 15:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40d -11
Det är heller inte direkt småryckningar utan mer som när man kör en bil med låst eller svetsad diff i svängar, fast nu är det som sagt även vid körning och rullning rakt fram (eller när man svänger, både och men inte alltid)           IP: ...[234.176]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 640d x-drive  -13
Pris: 300.000:-

BMW 328i  -13
Pris: 167.000:-

BMW 325  -11
Pris: 59.000:-

BMW M5  -00