|
|
---|---|
Här pratar ni med någon som kan data och it och inte kan ett skit om svetsning, hur ett avgassystem skall vara byggt eller ihopsatt med universaldelar för att inte skaka sönder osv. I min värld så sysslar en elektriker med elsaker och en säljare med sälj och en Avgasteknik firma med just detta. Men verkar vara helt omöjligt att få tag på någon som kan hjälpa till... märkligt Fått rekommendation efter rekomenndation till Ferrita och Raka Rör. Raka rör verkar inte så pratsamma utan hänvisar efter 20 sekunder i telefon till A.-alt avgasteknik som heller inte är särskilt hjälpsam. Han vägrar boka in en tid och man kan inte bara dyka upp heller för då är liftarna upptagna. Ber än ringa nästa dag varje gång trots att man är trevlig och rak och ärlig och seriös. Ferrita svarade: "Vi tillverkar ej grenrör till denna modell . Angående systemet på bilden , gör vi inga sådana arbeten" Har en ljuddämpare på plats redan som jag tycker om. Och sedan är bilens avgassystem orginal. Det jag vill är att ersätta diverse delar med 3" eller så tjockt som det får plats under hela bilen och ta bort resonator boxen. Dra ihop detta mot grenrören vid varje cylinderbank. Och ersätta katalysator - delen med 4 v-bands klämmor och ett rakt rör. Och på samma sätt vid orginalkattarna så att man enkelt och smidigt kan montera av och på inför besiktning. Någon som privatperson kan tänka sig att hjälpa till med detta mot betalning. Eller kan tipsa om en hajj verkstad som gjort detta förr och kan mäta och ta hem rör bitar som behövs och klämmor o fästen som håller bilens ålder ut i rostfritt. Tack så mycket för alla tips jag kan få :) | |
Gäller det 540 E39? Saken är väl den att till de modeller där det finns efterfrågan så finns det ofta redan en uppsjö av olika delar i olika prisklasser. När det gäller att bygga från scratch blir det så dyrt att "ingen" är intresserad när det väl får reda på vad det kostar. Tänk på att en arbetsdag går fort och kostar minst runt 10', sen blir det fort lika många tusen i delar. Handlar det om att bygga specialsystem för 50-100' till en dyr bil, då finns det säkert firmor som kan ta sig an det, ex. Ferrita. Finns ju mycket på Youtube om firmor som gör sånt här, men då pratar vi Nordamerika och Storbritannien, där är förutsättningarna helt annorlunda mot Sverige. MVH Christofer |
|
crille82: Ja precis :) Men företagen har ju på sina hemsidor att dom bygger med universal rör och böjar och klämmor o fästen? tex "Raka Rör samarbetar nära med A-Alt -Avgassystem och du kan få produkter samskickade ifrån oss men glöm ej att nämna detta för båda företagen vid beställning! Raka Rör och A-Alt-Avgassystem erbjuder också följande produkter" Men dom var inte sugna på att prata särskilt många sekunder innan dom sa "du vet du vad du ska nog prata med våran granne A-alt avgasteknik istället". Men om Raka Rör nu säljer rörbitar och har skrivit stolt på sin hemsida att dom har nära samarbete varför får jag då intrycket av att dom hatade varandra på telefon. Samma sak Ferrita, sett många på forum som haft gamla 740:s , 240s , och diverse bilar som skrivit att dom fått byggt avgassystem hos just Ferrita. Eller gör dom nu när dom blivit såhär "stora" bara 100k byggen på Lambos och Ferraris .... ? för då kan ju alla dom här firmorna gott skriva ut det på sina hemsidor kan man ju tycka... Som att vara Elektriker och stoltsera att man gör installationer, men endast när det ringer in folk som bor i nybyggda fastigheter och inte till gamla kåkar. :S |
|
Allt handlar nog om vad du är beredd att betala...ingen firma vill jobba gratis! Har du satt någon "limit"? Jag misstänker att det är mycket dyrare att få en firma att bygga avgassystemet på bilen än de flesta är beredda att betala. Grenrör är en konst att bygga - inget man slänger ihop med lite "universaldelar"! M5:ans grenrör (original eller eftermarknadsdelar/trimdelar) kanske passar - gör en sökning kring det. Men räkna med att det kostar en bra slant! Skulle tippa på minst 20.000 kr för båda grenrören gällande eftermarknadsdelar, men det är en "killgissning". Original M5-grenrör ligger på dryga 2000 USD/st = dryga 4000 USD för paret. Kanske går att hitta från skroten/ebay etc.!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Johan B: Ja alltså nu är ju jag redan igång med bilen så ingen idé att snåla nu det kunde jag gjort från början isåfall. Verkstaden jag brukar lämna in till brukar väl ligga på runt en tusenlapp per timme i arbetskostnad. Så är inte "rädd" att betala om det blir bra gjort. Anledningen till varför jag inte bara går och köper färdiga delar är för att dom flesta racing byggena med denna motor och s62 byggs med SuperSprint. Och skall man ha ett grenrör av SS så kostar bara det till M62:an ~30k. En oem resonator 6-7k , ljuddämpare ~15-18k osv Fick tag på ett Eisenmann Race quad pipigt från England av Roy Carvalho på Crest Automotive Tuning för ett rimligt pris som just nu är monterat. Men vill som sagt ha universal jobb på resten då jag tycker det känns mer värt. Är det verkligen ett hästjobb att ersätta resonator boxen med ett straight pipe rör , en Y anslutning mot raka rör där kattarna sitter ihop klamrat mot grenrören. Och fyra v-bands klämmor på varje sida av orginalkattarna för att kunna switcha smidigt. Jag menar alla rör och flexrör osv verkar ju finnas till rimliga priser på tex Länk Men ingen verkar ju vilja hjälpa till. Och skall jag stå och mäta under bilen så lär det ju GARANTERAT bli tokigt.. |
|
Ska någon specialbygga grenrör och mäta, rita, planera etc. och dessutom ge någon form av garanti - då kostar det! Grenrör är något helt annat än vanliga avgasdelar längre bak i systemet, både flödes och hållbarhetsmässigt ställs mycket högre krav pga. stora påfrestningar och kraftiga värmeväxlingar mm. Jag tror du har en förväntansbild som inte riktigt överensstämmer med "verkligheten"...det är troligen mycket billigare att köpa ett färdigt eftermarknadsgrenrör än att få det specialtillverkat. Hur mycket är du beredd att betala? Gör en sökning på extractor mainfolds för din motor och se vad som finns och vad de kostar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Johan B: Saken är väl den att jag i stort sett inte vet riktigt vart det skall sluta. Allting som är gjort är hittils med ett leénde på läpparna varje gång man skall ut och åka. Grenrör är väl egentligen inte prio nummer ett utan bara en tanke som jag hade om man endå skulle till att åka hela vägen upp till Ferrita. Men nu gjorde ju dom inte till min motor och SS kostar skjortan. Har sneglat på ett antal grenrör på Ebay under en tid för 9.000:- men tänker mig att dom inte är särskilt bra byggda. Men kanske fungerar för en gatbil? För själva avgas "bygget" dvs Dra rakt rör mellan ljuddämparna och ersätta det där resonatorboxen sitter. Ersätta kattarna med raka rör med v-bands klämmor = kanske i runda slängar noll till 30k Det kan väl inte kosta 30k ens för någon vettig människa som vet vad dom gör. Kanske allt som allt med delarna inräknade och monteringstid, arbete? |
|
Johan B: Tycker du det är mer värt att gå på Grenrör (ebay :P Länk Mellanrör för ersätta kattarna Länk Center pipe (ersätta resonator baljan) Länk + arbete. Än att göra det alternativet jag fått i mitt huvud med universal delar och böjar och rör? :/ |
|
Grenrören på E39 M62 är lika bra/usla som E39 M5 S62. Sitter även på E38 M60/M62 och Z8:an Enkelt att förstå varför Supersprint/Eisenmann tar betalt. Det är mer än bara några rör och svetsfogar. Har upplevt billigare alternativ som ser bra ut men där man får outhärdliga resonanser på köpet. |
|
We 1.915 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Att specialbygga ett avgassystem är inte direkt raketforskning, borde inte vara några problem att få ett seriöst företag att bygga ett sådant. Kanske är så att de har väldigt mycket att göra för tillfället? |
Hej! Var bor du? Du skulle kunna prova att ringa AVES bilverkstad i Uppsala och be att få prata med Robban. Han kanske kan hjälpa till. Sök på Robert Rejholt eller Biltokig bygger Muskelmerca på youtube så får du lite referens till vad dom kan göra. mvh Fredrik vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
Semestrarna börjar ju snart, inte så lätt att få något utfört i dessa tider. | |
Kan förstå att man kanske inte vill ta ann att bygga grenrör till en person som vill ha det till sin BMW om man är van vid att bygga custombyggen för 200 tusen. Men när det kostar 30.000 för ett SuperSprint så borde det väl gå att komma under det att bygga ett 4-1 hos en firma som gör dessa på beställning. Westersund: jag tycker också att det är märkligt. Har varit ute sedan december förra året och frågat runt. Och frågade samma företag i Maj i år och sedan frågade jag igen för 1 1/2 vecka sedan och då fick jag svar från Ferrita länkat längre upp. Men förra 3 mailen har ingen vettig person återkopplat på, trots att det kommer ett utskick att återkoppling sker. Tycker det är lite dåligt men är väl så det är idag. Inte alls samma glada utan mer stress, pengar och prioriteringar i guess. 635 CSi: Bor i Göteborg så får väl bli en sväng upp till Uppsala om man inte kan få tag på något annat längre ner. Och Ferrita är ju trots allt inte heller runt hörnet, men hört så mycket gott om dom som helt nu gick i stöpet. Och dom som tipsat om Ferrita har ju inte direkt haft bilar för 2 millar, snarare V6or och bilar för allt mellan 40-200 tusen. Blixten: mailat som sagt redan i oktober-december utan att få svar. Väntade då ifall dom skulle återkoppla vilket ingen gjorde. Mailade igen nu i Maj och förra veckan och då kom ett ganska rakt och tydligt NEJ svar som kan läsas ovan. Trist alltså att det skall vara så svårt. Jag kan ju fråga vänner och bekanta om hjälp men då blir det ju lite Volvo ragg bygge av det hela och kanske inte håller eller går genom besiktningen med lika glad min som ett ordentligt "bygge" av en seriös firma. |
|
Köp bra grenrör och låt en firma göra resten? |
|
Snart525iA: grenrör: 30.000:- catpipes: 27.000:- Y-pipe: 3000:- resonator: 6000:- = 66.000 SEK + arbete Känns som att det går att få lite billigare om man bara tar hem rörbitar och klämmor i universal format och monterar.... det är ju därför man tar hjälp av en verkstad om man inte kan mäta och ev svetsa ihop sånt här själv. Och har man en M5:a som man racebestyckar kanske man skall köpa hela SuperSprint serien komplett för få rätt tryck och avgasvärden för bana. Westersund är ju inne på att det inte handlar om raketforskning heller. Och har ju läst hundratals trådar på forum där personer fått hjälp med små liksom större monteringar utan några problem. Är min bilmodell cursed? |
|
Tror det ligger en del i det blixten är inne på, man har inte tid nu på sommaren. Sen är det säkerligen så att de flesta som skall ha priser och hjälp hit och dit "hoppar av" när man får reda på vad det faktiskt kostar. Det här med att specialbygga avgassystem, även om man nu säger sig göra det, skulle jag tro endast är en liten bisyssla. Många gånger undviker man nog att åta sig vissa jobb istället för att lämna ett högt pris, det skapar, så att säga, många gånger ett negativt rykte. Bara att lägga 30-40´ på avgas till en E39 skulle jag spontant inte överväga. Men är du beredd att att göra det så tycker jag du skall meddela det, så kan någon säkert hjälpa dig i sensommar/höst. MVH Christofer |
|
crille82: Men jag fattar inte varför dom inte bara kan säga "NEJ vi är upptagna" isåfall i telefon. Eller "det kommer landa på xxx i pris bara så att du vet innan vi börjar mäta och beställa rörbitar" Istället så tvingas kunden, jag i det här fallet famla runt efter halmstrån och försöka få kontakt till höger och vänster. Dom säljer ju dessutom universal rörbitar och klämmor och hjälper gärna till bara man ringer in står det på tex Raka Rör i Mölndal. Men sedan innan man ens har hunnit nämna något om mått och så dirigeras man direkt till grannfirman A.Alt Avgasteknik som är helt omöjlig att få tid hos då han aldrig vet något och mestadels ber än ringa nästa dag istället.... detta har jag provat även där i december, Mars, och Maj månad utan bättre resultat. Schmiedmann i Fjärås är där jag i princip alltid lämnar in min bil. Och visst dom tar en del i timpris, men jävlar vad serviceminded dom killarna är Eddie, Eli och alla som jobbar där. Tid får man ganska snabbt, dom gör alltid det lilla extra för att allting skall bli bra i slutändan. Men i detta fallet så vill jag ju ha lite mer anpassade mått och delar som skall pusslas ihop vilket dom tyckte en avgasverkstad kan bättre utan och innan. Och där höll jag med och här sitter man nu då. Så vart är egentligen firmorna som man hör så mycket bra och service om? är deras guld dagar över och tagits över av folk som helt enkelt inte bryr sig längre. För något boknings system eller kalender verkar ju saknas på ovannämnda utan tvivel. :/ |
|
Turbocenter i Stockholm Uppsala Avgasteknik är väl främst dom två som kommer upp i skallen. Kolla även med HåGe avgassystem i Partille..dom har bra koll på vad dom bygger. Seriösa som fasen. |
|
JonazC: Får kanske bli en sväng upp till Stockholm isåfall! HåGe fick jag tips om av en kollega. Men dom har ju lagt ner verkar det som. Står bara "permanent stängd". Har beställt Supersprint centerpipe så allt som allt är det catback just nu. Men skulle vara trevligt med en v-bands lösning vid kattarna för att köra raka rör cat-delete på sommarn och sedan besikta med kattarna på. Vet någon vilken av sensorerna man kan ta bort, brukar det vara före katten eller den efter som går att plocka väck. Kanske blir att beställa hem grenrör från ebay/Tyskland iallafall. Har även varit sugen på en F10 M5 ett par dagar nu så kanske är vettigare att spara till en fin sådan än att köpa alltför mycket till en äldre E39 bil. Men tills dess vill jag gärna ha ut mer ljud ur V8:an.. |
|
Att köpa en M5 F10 eller bygga vidare på E39 540.. ja det beror ju på om du vill åka eller köra bil skulle jag säga... Att åka bil är i min värld 540 moddad. Att köra dvs bara ratta är F10M5 omoddad.. Tror du har mer roligt i 540 när du gjort alla modsen rätt på den. Har du funderat på kompressortrim till den än? Skall du kompressorkonvertera M5 an så hade jag klart kört på det istället men skall den gå original så inte. |
|
Knappast man får mer roligt ur en 540i e39 än f10 m5. 540n är faktiskt ganska trött i dagens mått och utan LSD är det ganska trist. En m5 e39 är en annan historia, då kan man komma över 450hk med helsystem och mappning vilket är en ganska respektabel prestanda. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.